Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 4

Een reviewer zegt: 7Ah. Klinkt redelijk voor dat formaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Geen Chinese shop, hoewel, TME zit ook in China (het is gewoon een grote groothandel, maar ze leveren gewoon aan normale stervelingen)

Maar wel eentje voor dit topic (ik vind het geinig, anyway):

Wat er naast zit, had met wat proppen nog wel in de binnenste doos gepast, maar het is te verdedigen dat ze dat niet gedaan hebben, en op zich ook te snappen dat ze niet alles weer gaan uitpakken als de doos te klein blijkt.

In dezelfde bestelling een zakje met 4 potmeters waarvan ik zeker wist dat ik er 5 besteld had, want dat was de minimale afnamehoeveelheid. En jawel hoor, er is nog een extra zakje met 1 potmeter. Zelfde artikelnummer (T196-100R), ander magazijnnummer (of intern traceernummer of iets logistieks: D1 DF-21-04-01 en D2 SM-00-24-10). Ben benieuwd wat daar achter zit qua logistiek, ik kan zonder verstand van zaken iets speculeren over 'verplaatste magazijnlokatie' oid. Het lijkt me dat het allemaal behoorlijk geautomagieseert is, alles heeft meerdere barcodes en 2d-bar/qr/blok codes.

Ook: Alles ESD veilig verpakt. Ook stalen boutjes zitten in hun fabrieksverpakking die weer verpakt zit in een ESD-dissipatief zakje. De potmeters zitten op ESD dissipatief foam in een dichtvouwblister in een ESD-dissipatief zakje. Andere dingen zit een dissipatieve-bubbeltjesfoliezak om de verpakking. Als je ESD-verpakkingsmateriaal nodig hebt: bestel iets bij TME ;) (Ik bewaar het verpakkingsmateriaal inderdaad, dus zo erg is het in dit geval niet, en ik snap wel dat ze gewoon 1 standaard hebben zodat er niks verkeerd verpakt wordt)

Verder wordt er nog een zakje schroefjes nageleverd, binnenkort :P

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De truuk die winkels als lcsc toepassen is:

Niet: iemand het magazijn insturen met mijn boodschappenlijst die dat gaat verzamelen.

Wel: iemand doet "weerstanden". Iemand bestelt 200 stuks 10 ohm? Dan 200 stuks van 10 omhm in een zakje, sticker er op en... volgende.

Later gaan de zakjes over een lopende band en die kiept dan al mijn verzamelde spullen in een bak die voor mij is. Daar zijn die barcodes voor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
kVA16

Golden Member

Dat je 4 + 1 krijgt in plaats van 5 stuks is vrij eenvoudig te verklaren:
Er zijn klanten die bijna een hele doos/tray bestellen en dan komt een hele doos/tray uit het magazijn. Vervolgens wordt het teveel er uit gehaald en dit teveel wordt vervolgens verpakt, gelabeld en gaat terug het magazijn in. Deze 'tevelen' worden uiteraard als eerste opgemaakt als er vraag is naar kleine hoeveelheden.

Alles ESD veilig verpakt.
Kan logisch zijn als je weet hoe het TME-magazijn werkt.
¨Het magazijn¨ van TME bestaat uit vele (deel)magazijnen welke sterk geautomatiseerd zijn qua orderpicking, labelen en ompakkingen. Om deze ompakkingen gaat het. Jouw materialen komen namelijk niet uit één (deel)magazijn maar uit meerdere. Alle onderdelen uit één (deel)magazijn worden voordat ze dit magazijn verlaten (en doorgaan naar de verzendhal) automatisch gelabeld (en dus een extra verpakking).

Jouw onderdelen komen uit een magazijn waar ESD-veilige onderdelen liggen en het is voor TME dan goedkoper en sneller om alles uit dat magazijn in ESD veilige verpakkingen te doen.

Of die sterke automatisering nu goed is voor het milieu?

Op dinsdag 20 augustus 2024 10:20:30 schreef kVA16:
Deze 'tevelen' worden uiteraard als eerste opgemaakt als er vraag is naar kleine hoeveelheden.

Sure, maar het blijft "raar" dat de "rest" dan uit een ander magazijn moet komen of zodanig niet op dezelfde plek ligt dat het samen met de 4 "rest" in 1 zakje kan.

Jouw onderdelen komen uit een magazijn waar ESD-veilige onderdelen liggen en het is voor TME dan goedkoper en sneller om alles uit dat magazijn in ESD veilige verpakkingen te doen.

Ik krijg de indruk dat ze GEEN "alleen kan-tegen-ESD" magazijnen hebben. Gewoon alles ESD-veilig verpakken.

Arco

Special Member

Had weer een grappige vertaling:
'3d-filament' werd vertaald in '3d-gloeidraad'

Een geheel juiste vertaling, maar niet begrijpelijk of toepasbaar in deze context... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Als proef een rolletje soldeer meebesteld van 50gr. Bij ontvangst leek 't me nogal weinig, maar eens nagewogen.
Bleek een stuk minder, dus de kleine lettertjes maar eens gelezen...

Men gebruikt dus schaamteloos het brutogewicht. (valt nog mee dat ze de envelop niet meewegen... :+ )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

https://youtu.be/330EyL5LGEY?si=yFPIdgXLedMj5NhN
Een video van China observer over belasting mbt Ali/Temu/etc in Nederland. Mogelijk oud nieuws voor de die-hard fans maar misschien van belang voor anderen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Die video heb ik niet afgekeken (*). Maar ik wordt een beetje kriegel als ze zeggen: "The Netherlands has recently"... Dat is maar matig juist aangezien het EU wijd op dezelfde datum is ingevoerd. En wel op 1 juli 2021: Meer dan drie jaar geleden! Recent?!?!

En dan roepen ze iets over de "onder 150 euro vrijstelling". Klopt, er is een onder 150 euro vrijstelling en die is niet aangepast. Er was een 22 euro vrijstelling voor BTW en DIE is in 2021 vervallen.

Die video kan je, zodra je in de eerste paar minuten een paar onwaarheden aantreft nooit meer vertrouwen om wat voor infomatie dan ook correct weer te geven. Compleet nutteloos dus om naar te kijken.

(*) Om precies te zijn: Ik heb de eerste 101 van de 1028 seconden bekeken.

Op vrijdag 23 augustus 2024 14:19:48 schreef Arco:

Men gebruikt dus schaamteloos het brutogewicht. (valt nog mee dat ze de envelop niet meewegen... :+ )

[offtopic]Geklaagd bij Plus over verpakkingen van 500g gehakt die 494g wogen MET VERPAKKING (ook nog eens 8g). Via de winkel kreeg ik dit bericht terug van de leverancier (TU staat voor maximaal toelaatbare fout):

Het betreffende product valt onder e-weging. Dit betekent dat van een batch 2,5 % van de product een gewicht mag hebben tussen TU1 en TU2, geen enkel product mag onder de TU 2 komen. Voor een product van 500 gram is de TU1 485 gram en de TU2 is 470 gram. De klant heeft een product gewogen van 486 gram. Dit is dus binnen de gestelde bandbreedte.

Ik lees het als: klant kan sowieso niet klagen tenzij hij de HELE batch weegt. Reken maar dat ik voortaan elke verpakking weeg (en er zijn er erg veel onder de 500g INCL verpakking...).

Nog niet zo erg als vet spek van 180g in een 250g verpakking bij AH, maar die losten het tenminste meteen op.
[/offtopic]

Reken maar dat ik voortaan elke verpakking weeg (en er zijn er erg veel onder de 500g INCL verpakking...).

Doe ik al sinds 2020 toen de supermarkten en fabrikanten met krimpflatie & beknibbelflatie begonnen, minder in dezelfde verpakking en minder dure ingredienten voor minimaal dezelfde of hogere prijs.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/24/consumentenbond-na-krimpflatie…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Las dit op telegraaf.nl (zie: https://www.telegraaf.nl/financieel/658287747/column-moederbedrijf-van…)

In het buitenland profiteert Temu van tariefvrijstelling voor kleine aankopen. In de VS ligt die grens op $800 en in Europa op €150. Europa onderzoekt of dit kan worden opgeheven en ook in de VS gaan stemmen op om het ruimhartige tarief aan te passen.

Dus in de VS tot $800 dat is een stuk hoger als onze €150 die verder ook niet geïndexeerd word inflatie correctie, terwijl de overheid dat wel doet met heffingen en belastingen.

Op woensdag 28 augustus 2024 17:52:46 schreef r-p:
[offtopic]Geklaagd bij Plus over verpakkingen van 500g gehakt die 494g wogen MET VERPAKKING (ook nog eens 8g). Via de winkel kreeg ik dit bericht terug van de leverancier (TU staat voor maximaal toelaatbare fout):

Het betreffende product valt onder e-weging. Dit betekent dat van een batch 2,5 % van de product een gewicht mag hebben tussen TU1 en TU2, geen enkel product mag onder de TU 2 komen. Voor een product van 500 gram is de TU1 485 gram en de TU2 is 470 gram. De klant heeft een product gewogen van 486 gram. Dit is dus binnen de gestelde bandbreedte.

Dat is bij tanken al jaren zo, 1l brandstof is altijd minder dan 1l maar wel binnen de norm. Ik zou het diefstal noemen.

En al zouden ze die e-weging norm strakker maken (vb 1%) dan verhogen ze de prijs van het product gewoon. Als consument kun je hier toch niks tegen doen.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Op donderdag 29 augustus 2024 10:37:06 schreef flash2b:
Las dit op telegraaf.nl (zie: https://www.telegraaf.nl/financieel/658287747/column-moederbedrijf-van…)

In het buitenland profiteert Temu van tariefvrijstelling voor kleine aankopen. In de VS ligt die grens op $800 en in Europa op €150. Europa onderzoekt of dit kan worden opgeheven en ook in de VS gaan stemmen op om het ruimhartige tarief aan te passen.

Zolang er geen goede alternatieven zijn, blijft dingen kunstmatig duurder maken een lapmiddel. Een aanzienlijk aantal spullen die ik nodig heb, zijn gewoon niet op de europese markt verkrijgbaar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als ik voor 600 euro aan onderdelen uit china bestel, dan betaal ik gewoon de 2% importheffing. Moet dan maar, nietwaar. Compenseert het feit dat de onderdelen 10x goedkoper zijn als ik ze daar haal. Een beetje.

vergelijk bijvoorbeeld:
https://www.lcsc.com/product-detail/Power-Inductors_Ceaiya-CR6045K-331…
met https://nl.farnell.com/abracon/aspi-6045s-331m-t/inductor-330uh-0-57a-…

Goed. Scheelt hier net geen factor tien. (eis was rated > 250mA, voordat iemand ziet dat de ene miosschien meer dan de andere kan.... Wacht! zijn alletwee 570!)

Arco

Special Member

Temu levert snel, en tot nu toe geen problemen... (klop,klop... ;) )
Voordeel is dat ze nooit verzendkosten rekenen, levertijd vergelijkbaar met Ali...

Deze week een pakket verstuurd binnen Nederland.
Gelukkig is het toch normaal afgegeven.

1.Zending is bezorgd in de brievenbus
30 augustus 16:00
Bezorgd op 30 augustus 16:00
2.30 augustus 10:48
Bezorger is onderweg
3.30 augustus 10:13
Zending is gesorteerd
4.29 augustus 21:29
Pakket is ontvangen door PostNL
5.28 augustus 4:15
Door drukte duurt de bezorging wat langer dan normaal. We bezorgen je pakket zo snel mogelijk.
6.28 augustus 4:15
Door grote drukte duurt het wat langer dan normaal. We doen er alles aan om je pakket zo snel mogelijk te bezorgen
7.27 augustus 13:58
Pakket is ontvangen door PostNL
8.27 augustus 10:11
Pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt

Gegevens
Gewicht: 0,92 kg
Details: 36 x 11 x 36,5 cm

Op zondag 1 september 2024 10:10:13 schreef winands
1.Zending is bezorgd in de brievenbus

Gegevens
Gewicht: 0,92 kg
Details: 36 x 11 x 36,5 cm

Vorig jaar een Samsung S23 telefoon (~800euro) besteld omdat hij met een dag speling voor vakantie geleverd zou worden. Leverdatum werd verschoven tot na vertrek na bestelling... Alleen de opengescheurde Amazon enveloppe gevonden na de vakantie: getest met een doosje van een wel geleverde S23 en het past gewoon niet door onze (net iets minder hoge dan voorgeschreven) brievenbus!

Gewoon geld terug gehad zonder problemen maar je vraagt je wel af of de bezorger een idioot was die een ding van 800€ in een gescheurde enveloppe uit de brievenbus laat steken of dat hij met een nieuwe S23 rondloopt...

Op zondag 1 september 2024 12:40:34 schreef r-p:

Gewoon geld terug gehad zonder problemen maar je vraagt je wel af of de bezorger een idioot was die een ding van 800€ in een gescheurde enveloppe uit de brievenbus laat steken of dat hij met een nieuwe S23 rondloopt...

Wie bestelt er dan ook brievenbuspakjes van 800 euro ;)
Je weet dat Amazon een waardeloze tent is waar alles zo goedkoop mogelijk gaat. Beter bestel je ergens waar het géén brievenbuspakje wordt, zodat je het persoonlijk aan moet nemen.
Mijn telefoons zijn tot nu toe in verpakkingen gekomen die niet eens 'misschien' door de brievenbus komen, dus dat gaat automatisch per pakketpost.

Bij PostNL moet een gescheurde enveloppe in een plastic zakje met een sticker er op alsnog bezorgd worden. Dat moet, die kapotte enveloppe is nog steeds jouw eigendom en de bezorger weet niet op voorhand wat er nog in (kan) zitten. Bijvoorbeeld een factuur die jij nodig hebt als bewijs van wat je hebt gekocht maar niet hebt gekregen.
Heb dat zelf eens gehad met een mevrouw die magneten had gekocht. Ja, ik heb een bubbeltjesplasticenvelop voor die straat in mijn handen gehad. Nee, ik weet niet meer of die gescheurd was of niet. Teamleider belde daarover omdat ik dus geen plastic zakje met stickertje had gebruikt.
Tsja. Magneten in een plastic envelop doen is gewoon een risico, het is al een wonder dat de envelop zelf was aangekomen en niet samen met de magneten aan de binnenkant van de sorteermachine is blijven kleven. Ook magneetjes moeten in een doos zodat ze nergens kunnen blijven kleven en schade kunnen veroorzaken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Die kunnen ook "tracked" zijn, of zelfs "aangetekend".

Als het "goed gaat" dan is "gewoon in de brievenbus ook als je op vakantie bent" vaak fijner dan naar ophaalpunt en dan gegarandeerd retour afzender omdat jij twee weken op vakantie bent en ze dus halverwege het terugsturen starten.

Ik had vorige week een pakje waar geen bedrijfsnaam bij stond. Ik zit in een bedrijven verzamelgebouw. 1e dag dat ding gewoon in de hal laten staan totdat ik op dag twee toen ie er nog stond bedacht "Hmmm misschien toch voor mij". Bleek aangetekend verstuurd en inderdaad voor mij....

Dit is dus "goed gegaan" verzender heeft ondertussen (aangetekend) z'n apparaat (gerepareerd) terug, dus tja, wie gaat handtekeningen opvragen?

Paulinha_B

Honourable Member

Besteld bij AliExpress 22 augustus.

Processing at departure country/region sorting center
Aug 23, 14:08 (GMT0)
Left from departure country/region sorting center
Aug 24, 15:07 (GMT0)
Handed over to line-haul
Aug 26, 12:43 (GMT0)

and the rest is silence...

Estimated delivery by Oct 1 (GMT0)
Cainiao Standard For Special Goods

en ik die begrepen had dat ze tegenwoordig erg vlot verzenden en leveren... Wat kan hier aan de hand zijn? en vooral: zou er iets aan te doen vallen?

Je zou het trackingnummer hier eens in kunnen voeren: https://m.17track.net/nl/

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
flash2b

Special Member

Cainiao Standard For Special Goods duurt altijd langer. Kan zijn dat het een zwaar item is of dat er een batterij in zit. Het is een geschatte tijd, meestal is die erg ruim en komt het véél eerder aan. Niet druk over maken zou mijn advies zijn.

Paulinha_B

Honourable Member

Dat lijkt te kloppen: intussen is de status toch al gevorderd tot "Export customs clearance complete". 17track.net kent de zending niet, wat misschien ook normaal is als het pakketje nog in China zit.

Overigens bizar: het is een zending van China naar Portugal, maar het "tracking number" eindigt op NL, dan is toch PostNL betrokken?

Heb je niet perongeluk een nederlands adres opgegeven?

flash2b

Special Member

Handling zal in NL plaatsvinden, alvorens naar PT uit te leveren. Kreeg van het weekend een pakket met FR aan het eind van het tracking code uitgeleverd afkomstig van de UK, het was nooit in FR geweest, maar de handler was wel in FR gevestigd.