Is dat niet precies andersom? Of hikt hij alleen zo nu en dan?

Hikken en soms ook breedte kunnen in principe door de lijntrafo veroorzaakt worden, maar ik zou toch nog wat doorgraven.

@bobosje: Dat is eenzelfde Daewoo die ik ook op youtube had gevonden, dacht in de foto van de TS echter een andere te herkennen. Had op jouw link alleen de bovenste gezien en dat is wel echt een andere. En natuurlijk verwarring omdat de TS Philips schreef.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

Maarten, ik ben geen technicus.
Op het transistorforum heeft Mark gereageerd.
De info over het hikken was het probleem wat ik constateerde.
Dat de horizontale instelling niet te regelen was was hetgeen wat Mark constateerde.

mvg
Frans

In zo'n oude monitor ontkom je er niet aan om alle elco's stuk voor stuk eruit te solderen en ze met een LCR meter te controleren of de capaciteitswaarde nog binnen spec ligt. Veel circuits in een monitor raken in de problemen wanneer elco's slechter zijn geworden (minder of geen capaciteit meer hebben).

Yep de punt wordt afgebogen tot een hor streep, simpel gezegd dus de LOPT werkt. Kijken wat de reparateur er van maakt. https://www.repairfaq.org/sam/flytest.htm

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

Op donderdag 29 augustus 2024 22:58:05 schreef ffeilers:
Maarten, ik ben geen technicus.
Op het transistorforum heeft Mark gereageerd.
De info over het hikken was het probleem wat ik constateerde.
Dat de horizontale instelling niet te regelen was was hetgeen wat Mark constateerde.

Maar als niet-techneut kun je het hikken of ueberhaupt wat hij doet wel beschrijven toch? Hikt hij de hele tijd, soms, afhankelijk van beeldinhoud? Is er ueberhaupt beeld tussen het hikken door? Enz. Enz. Enz.

Overigens vind ik het wat kort door de bocht om te zeggen dat de LOPT 100% in orde moet zijn omdat hij iets doet, want dat hoeft niet het geval te zijn, en idem dat het wel aan een elco zal liggen. Hikken kan opzich aan beide liggen, afhankelijk van hoe het zich manifesteert dus daar wachten we het antwoord van Frans even af.

Samengevat, het kan allemaal opzich wel maar er is terecht enige twijfel of het wel aan de trafo ligt in dit geval.

Het is altijd aantrekkelijk, dat was het vroeger ook al, om het dure en ingewikkelde onderdeel de schuld te geven omdat het wel vaker stuk gaat. Inmiddels dus ook al slecht verkrijgbaar en dus extra de moeite waard om uit proberen te sluiten of juist aannemelijk te maken.

Je zult ergens moeten beginnen bij het foutzoeken en elco's hebben zoals bekend maar een beperkte levensduur en veroorzaken al snel rare effecten / defecten in een analoge monitor wanneer ze buiten spec zijn. Test / controleer eerst de goedkopere onderdelen zoal de elco's, condensatoren, diodes, transistoren etc. en zorg dat alle circuits een goede voedingsspanning krijgen en zoek dan verder...

Onderdelen vervangen is niet foutzoeken, het is een aparte stap die je ervoor, ertussendoor en/of erna doet.

Ik ben zonder meer voorstander van het zonder verdere diagnose vervangen van elco's waarvan bekend of na steekproeven bekend is dat ze versleten zijn (zoals de axiale types in MFB boxen of buizenradio's, plastic ROE'tjes, Panasonic video's en Samsung app van bep bouwjaren), en het is niet onmogelijk dat deze monitoren langzamerhand zo oud beginnen te worden dat dat nodig gaat zijn... En hikken kan daar op wijzen, zeker als het bijvoorbeeld bij straalstroompieken gebeurt...

Maar op dit moment vind ik het net zo voorbarig als ongezien de lijntrafo vervangen. Het kan helpen, maar het kan ook aanleiding zijn tot achteruitrepareren.

Voordeel is wel dat elco's goedkoper en makkelijker te vinden zijn.

Als je een toestel hebt dat enige tekens van leven vertoont en de symptomen wijzen niet duidelijk op een bepaald mankement, dan is testen en meten denk ik het handigste. Voedingsspanningen kun je meten, elco's kun je zelfs testen door warmstoken.

Disclaimer: Het kan best dat de reparateur de fout prima heeft gezocht en gevonden, maar uit het verhaal van ffeilers kan ik dat niet opmaken. Vandaar de twijfel aan de lijntrafo, in combinatie met wat ik in mijn reparatietijd vaak tegenkwam aan onnodige vervangingen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Een hikkende voeding duidt op een secundaire overbelasting.
Als het beeld heel even opkomt en weer wegvalt wordt er dus wel hoogspanning opgebouwd maar die is te laag om het beeld correct op te bouwen.
V en H sync worden in een monitor niet door de lijntrafo geregeld maar door een schakeling die de afbuigspoel aanstuurt.
Mijns inziens een geval van verkeerd om repareren want als eerste de overbelasting verhelpen zodat er in ieder geval weer een soort van beeld is en dan de oorzaak van de v en h sync instellingen zoeken.

Op vrijdag 30 augustus 2024 13:32:03 schreef maartenbakker:
Onderdelen vervangen is niet foutzoeken, het is een aparte stap die je ervoor, ertussendoor en/of erna doet.

Ik ben zonder meer voorstander van het zonder verdere diagnose vervangen van elco's waarvan bekend of na steekproeven bekend is dat ze versleten zijn (zoals de axiale types in MFB boxen of buizenradio's, plastic ROE'tjes, Panasonic video's en Samsung app van bep bouwjaren), en het is niet onmogelijk dat deze monitoren langzamerhand zo oud beginnen te worden dat dat nodig gaat zijn... En hikken kan daar op wijzen, zeker als het bijvoorbeeld bij straalstroompieken gebeurt...

Maar op dit moment vind ik het net zo voorbarig als ongezien de lijntrafo vervangen. Het kan helpen, maar het kan ook aanleiding zijn tot achteruitrepareren.

Voordeel is wel dat elco's goedkoper en makkelijker te vinden zijn.

Als je een toestel hebt dat enige tekens van leven vertoont en de symptomen wijzen niet duidelijk op een bepaald mankement, dan is testen en meten denk ik het handigste. Voedingsspanningen kun je meten, elco's kun je zelfs testen door warmstoken.

Disclaimer: Het kan best dat de reparateur de fout prima heeft gezocht en gevonden, maar uit het verhaal van ffeilers kan ik dat niet opmaken. Vandaar de twijfel aan de lijntrafo, in combinatie met wat ik in mijn reparatietijd vaak tegenkwam aan onnodige vervangingen.

Ik heb niet gesproken over het klakkeloos vervangen van onderdelen maar over het controleren van onderdelen op hun werking en of ze nog binnen spec zijn. Dat valt ook onder foutzoeken.

Ik houd het meer op elco’s en Losse contacten. Als er beeld is maar breedte kan niet ingesteld worden is de + B vaak niet in orde, dat verklaart hikken ook. Te breed is +B te laag en te smal is +B te hoog. Vaak is er een correctie spoel ingebouwd om breedte te regelen. Ik begrijp wel als trafo hoogspanning lekt is de voeding aan het hikken, maar is duidelijk hoorbaar door een dikke pats voordat voeding gaat hikken..

Of in een wikkeling van de hoogspanningstrafo zit een doorslag / kortsluiting maar dan heb je meestal helemaal geen beeld meer.

Op vrijdag 30 augustus 2024 15:57:07 schreef Bobosje:
[...]

Ik heb niet gesproken over het klakkeloos vervangen van onderdelen maar over het controleren van onderdelen op hun werking en of ze nog binnen spec zijn. Dat valt ook onder foutzoeken.

/ot
Foutzoeken begint met in circuit meten van spanningen en bekijken van oscillogrammen en een foutzoekboom raadplegen (die is er voor deze monitor) als de technicus een beginner is.
Meten is weten.

OP is niet erg scheutig met informatie. Een foto van het beeld op het beeldscherm zou al veel speculatie in deze thread hebben kunnen voorkomen, en mogelijk OP zelfs in de juiste reparatie-richting hebben gestuurd. Of een kort videofilmpje van dat 'hikken' (wat is 'hikken'? Verlies van verticale sync? beeld even volledig wegvallen/zwart? etc. 'Hikken' doet mij eerder richting koude lassen denken trouwens) zou ook kunnen helpen, als OP 'niet-techneut' is en moeite heeft om het met woorden te omschrijven.

Op vrijdag 30 augustus 2024 18:03:08 schreef RAAF12:
[...]
/ot
Foutzoeken begint met in circuit meten van spanningen en bekijken van oscillogrammen en een foutzoekboom raadplegen (die is er voor deze monitor) als de technicus een beginner is.
Meten is weten.

Volledig mee eens.
En wanneer een toestel op leeftijd is en de technicus weet dat elco's een probleem (kunnen) vormen dan is het raadzaam deze te controleren.

Op vrijdag 30 augustus 2024 18:07:17 schreef nonius:
OP is niet erg scheutig met informatie. Een foto van het beeld op het beeldscherm zou al veel speculatie in deze thread hebben kunnen voorkomen, en mogelijk OP zelfs in de juiste reparatie-richting hebben gestuurd. Of een kort videofilmpje van dat 'hikken' (wat is 'hikken'? Verlies van verticale sync? beeld even volledig wegvallen/zwart? etc. 'Hikken' doet mij eerder richting koude lassen denken trouwens) zou ook kunnen helpen, als OP 'niet-techneut' is en moeite heeft om het met woorden te omschrijven.

De monitor is in reparatie, niet bij mij !! Mij werd aangegeven dat de lijntrafo defect is. Dus ga ik daar dan als niet technicus van uit. Ik kan geen foto s posten, monitor staat niet bij mij. Met hikken bedoelde ik: heb beeld springt steeds eventjes van boven naar beneden. De reparateur heeft mij verteld dat afgezien van dat hikken ook de breedte van het beeld niet te regelen is en dat dat ligt aan de lijntrafo. Ik kan dat verder niet beoordelen.
mvg

Ik zou eerst dat hikken oplossen en dan verder kijken. (lijkt me niet dat de lijntrafo defect is)

Op vrijdag 30 augustus 2024 20:48:23 schreef Arco:
Ik zou eerst dat hikken oplossen en dan verder kijken. (lijkt me niet dat de lijntrafo defect is)

De redenatie van de reparateur is juist andersom. Eerst het regelen van de breedte van het scherm oplossen en dan het volgens hem minder moeilijke probleem van het hikken.
Dus vandaar de vraag: naar de lijntrafo.
Of het nu wel of niet waar is maar stel dat het de lijntrafo is, ik heb nog geen enkel antwoord gezien wie er een heeft of waar het eventueel te koop zou zijn.
mvg
Frans

maar stel dat het de lijntrafo is[...]

Zelfde monitor als onderdelen-donor opsporen is mogelijk een optie. Geen idee hoe dik ze nog gezaaid zijn, er zullen er her en der nog best wat bij mensen op de zolder staan.

ik heb nog geen enkel antwoord gezien wie er een heeft of waar het eventueel te koop zou zijn.

Omdat iedereen in deze thread beseft dat het niet simpel gaat worden om die te vinden. En omdat het ook zéér twijfelachtig is (mijn mening-maar ik heb het apparaat niet van dichtbij gezien) dat de lijntrafo defect is. Vandaar dat iedereen er op blijft hameren om eerst de gebruikelijke, veel-voorkomende problemen aan te pakken (koude lassen, uitgedroogde elco's) en van daaruit verder te gaan kijken. Maar uw reparateur hanteert duidelijk een andere filosofie.

Als er nog beeld is, dan is de lijntrafo hoogstwaarschijnlijk nog in orde.
Als het 'hikken' een simpel probleem is, waarom lost 'ie dat dan niet eerst op?

Op vrijdag 30 augustus 2024 15:57:07 schreef Bobosje:
[...]

Om een of andere reden had ik dat detail over het hoofd gezien, vond het al zo vreemd.

Ik zat met die lijntrafo en elco's in dezelfde hoek te denken: overhaaste diagnose op basis van onvolledige symptomen, maar daar gaat zoals je zegt meten en testen aan vooraf.

Okay, de symptomen zijn wat duidelijker. Het beeld springt dus. Hikken is periodiek wegvallen van het hele toestel en weer opkomen.

De kans dat het springen of het gebrek aan beeldbreedteregeling aan de lijntrafo ligt is klein.

Het springen van het beeld, zou een verticaalfout kunnen zijn. Het gebrek aan beeldbreedteregeling zit wel in de buurt van de lijntrafo, maar de kans dat het de lijntrafo zelf is, lijkt me behoorlijk klein. Dus toch handig om daar even op door te zoeken of ervoor te zorgen dat je (monteur) heel zeker weet dat het niets anders is.

Nogmaals: toen lijntrafo's nog volop te koop waren, kwam het vaak genoeg voor dat er een trafo besteld werd en dat het dat dan toch niet was. Ze zijn niet perfect te testen en de elektronica eromheen kan soms vage fouten geven.

Ik denk dat je monteur beter ook even op het forum kan komen, anders kom je er misschien na lang zoeken en een dure trafo kopen, achter dat het iets simpelers was.

Ik wil een defect in de lijntrafo niet volledig uitsluiten. Als er in de lijntrafo door de in opbouw zijnde hoogspanning steeds doorslag optreed tussen spoelwindingen dan kan het beeld ook gaan springen. De lijntrafo zou dan ook een hikkend of tikkend geluid moeten maken.

Op vrijdag 30 augustus 2024 13:46:46 schreef ronny530:
Een hikkende voeding duidt op een secundaire overbelasting.

Dat is ook mijn ervaring. MAAR: Een (of meer) rotte elco(s) in de voeding geeft ook vaak een hik probleem en dat hoeft zelfs niet continue te zijn, als het net op het randje zit. Verandering van een beetje beeld inhoud kan al genoeg zijn om een hik te veroorzaken.
Ik ben dit oa ook in de K9 TV's tegen gekomen.

Alleen hikt hij dus niet, dat was fout beschreven.

@bobosje: ik ga met je mee, er is een kleine kans dat ook die fout uit de lijntrafo kan komen... Maar zoals de zaken er nu bijstaan denk ik dat de kans groot is dat de monteur achter een rode haring aan het jagen is.