Ik had je bericht wel gelezen, maar ik dacht dat ie terug oplaadde en het zou goedkomen maar... 
Ik doe morgen wat je zegt weardguy en laat iets weten.
amaai, ik heb hier van jullie reeds veel bijgeleerd hoor....super-forum !
ok, doe ik vandaag. Ik laat iets weten.
Vraagje : waar halen jullie al die kennis van batterijen? En sosm heel gedetailleerd....Superbedankt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
geluk....
t is een tamelijk gevaarlijke goedje. zou ook niet willen dat er zo ene met 20 batterijen in hetzelfde gebouw zit als ik 
door de jaren heen hebben we hier al veel batterij problemen zien passeren, en dan zie je wel vaak dezelfde chips (BQ) terugkomen. ebike batterijen, laptop batterijen....
ikzelf ben nu ook al een 10jaar bezig met li-ion batterijen en de mijne liggen allemaal in een metalen loods, 10meter verder dan mijn huis.
er staat ook een niet gebruikte metalen kachel binnen, en daar zitten de potentieel gevaarlijke cellen in (als ze ontploffen, heb ik nog gratis verwarming ook)
ik beperk me ook maar tot de eenvoudige batterij packs zonder communicatie met de fiets. basic BMS printplaten die ik desnoods ook gewoon vervang.
gazelle, trek, shimano... zijn merken die er niet in komen.
deze week nog maar weer een accu vernieuwd. vaak voor mensen die geen auto hebben en waar budget ook een rol speelt. vaak is het goedkoper om controller en display (ongeveer 40-50€) te vervangen zodat ik een generieke BMS in de accu kan bouwen, dan de merkspecifieke batterij te moeten aankopen (300-800€).
jammer dat er zo geen standaard zit in ebike batterijen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 30 augustus 2024 08:24:43 schreef fcapri:
geluk....
t is een tamelijk gevaarlijke goedje. zou ook niet willen dat er zo ene met 20 batterijen in hetzelfde gebouw zit als ik
In dezelfde kamer betekent enig toezicht op de veiligheid.
Het “geheim” van deze BMS, zit m.i. aan de onderkant van het Pcb, zie foto.
Dit is een R2A240 60F020 6120A,
Ik kan er weinig over vinden op internet.
Alleen een foto met de bq77PL900 samen.
Het lijkt mij dat de R2A240 60F020 6120A de communicatie regelt met het bq77PL900 IC.
Overigens weet iemand hoe je die bruin slurry, die alles bedekt, kunt weghalen?
Ik deed het met een scherp mesje , maar soms pakje per ongeluk ook een weerstandje 0605 of cap mee.
Hans
Ik heb de spanning gemeten van F001 en die is aan beide kanten 41,5 volt.
Op de uitgangsklemmen meet ik nog steeds 0,00 volt.
Ik heb op andere punten ook gemeten en deze waarden op de foto gezet. Hopelijk goed leesbaar.
Het type dat ik aflees op de F001 is :
30A K10A
SC SF
T81 001115110
Dit is wat ik kan aflezen op de IC (F001)
Op donderdag 29 augustus 2024 17:04:43 schreef weardguy:
Ik schreef het al eerder, maar gezien de hoeveelheid reacties kan ik me voorstellen dat het ondersneeuwde:
[...]
Meet-instructie: meet ten opzichte van massa of pack-minus (welke van de twee je het makkelijkste kan bereiken) aan BEIDE brede kanten F001 (in de oranje cirkel).
Aan beide kanten moet je praktisch de volle accuspanning meten die ook op pack-plus en pack-minus te meten is. Enkele milliVolts tot 10-20 milliVolt verschil tussen beide kanten is niet raar, maar als je aan 1 zijde vrijwel volledige accuspanning meet en aan de andere kant beduidend lager - elk verschil groter dan een paar Volt is verdacht - dan is met grote zekerheid de logische zekering opgeblazen. En dat doet zo'n BMS over het algemeen niet voor niets, het is echt een allerlaatste redmiddel.[bijlage]
Wat je verder nog zou kunnen doen: de coating (indien mogelijk) verwijderen van het IC en kijken of daar een typenummer op staat.
Ik zie dat je in België woont dus even jouw kant op komen zit er niet in, maar afhankelijk van het typenummer is er iets of niets mogelijk
Ik gok op iets als BQ76940...
Gepost vrijdag 30 augustus 2024 16:16:47 |WijzigenQuoten
weardguy,
Ik heb de spanning gemeten van F001 en die is aan beide kanten 41,5 volt.
Op de uitgangsklemmen meet ik nog steeds 0,00 volt.
Ik heb op andere punten ook gemeten en deze waarden op de foto gezet. Hopelijk goed leesbaar.
Het type dat ik aflees op de F001 is :
30A K10A
SC SF
T81 001115110
Dit is wat ik kan aflezen op de IC (F001)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op vrijdag 30 augustus 2024 07:25:04 schreef GuidoM:
Vraagje : waar halen jullie al die kennis van batterijen? En sosm heel gedetailleerd....Superbedankt.
Zelfstudie... Ik heb een jaar of 7 geleden een 'nieuwe' videocamera gekocht (tweedehands) en kreeg daar 6 accu's formaat baksteen bij.
Die begaven het na een jaar of 4-5 allemaal. Gewoon uit nieuwsgierigheid zo'n ding geopend om eens te kijken wat daar dan in zat én omdat ik nieuwsgierig was hoe de lader eerst 2-3 seconden kon laden om dan direct (en voorgoed) het groene lampje te laten branden.
Dat móest dus wel iets van software, eventueel gecombineerd met hardware zijn.
Dus geopend en dan krijg je dit te zien:
Met eindeloos zoeken op alle nummers op de componenten kwam ik op de databladen daarvan en die BQ20Z65 is het hart van de accu en regelt alles.
Omdat ik las dat die dingen beveiligd zijn ben ik gaan zoeken of (en hoe) die beveiliging werkt, uitgekomen bij een Russisch programma wat die beveiligingssleutels kan kraken en voila.
Daarna toch maar de interface van de fabrikant aangeschaft omdat dat Russische programma erg basaal is.
Nieuwe cellen aangeschaft, over de logische zekering geleerd (omdat de eerste accu die ik reviseerde maar niet wou werken), vervolgens geleerd hoe je die chips in moet stellen en nu draaien 4 accu's al weer enkele jaren probleemloos.
Maar dat heeft wel 9 maanden avond aan avond zelfstudie gekost.
En heb je eenmaal een naam, dan komen collega's ook steeds vaker naar je toe 'zeg... zou jij...' en leer je weer over andere types, accu's en printen.
Wat betreft de markering van het IC: de logische zekering is niet zo belangrijk als 'ie niet stuk is (en dat is 'ie niet). Ik bedoelde de markering van het veelpotige IC rechts van de logische zekering 
Op zaterdag 31 augustus 2024 11:37:42 schreef weardguy:
[...]
Zelfstudie... Ik heb een jaar of 7 geleden een 'nieuwe' videocamera gekocht (tweedehands) en kreeg daar 6 accu's formaat baksteen bij.Die begaven het na een jaar of 4-5 allemaal. Gewoon uit nieuwsgierigheid zo'n ding geopend om eens te kijken wat daar dan in zat én omdat ik nieuwsgierig was hoe de lader eerst 2-3 seconden kon laden om dan direct (en voorgoed) het groene lampje te laten branden.
Dat móest dus wel iets van software, eventueel gecombineerd met hardware zijn.
Dus geopend en dan krijg je dit te zien:
[afbeelding]Met eindeloos zoeken op alle nummers op de componenten kwam ik op de databladen daarvan en die BQ20Z65 is het hart van de accu en regelt alles.
Omdat ik las dat die dingen beveiligd zijn ben ik gaan zoeken of (en hoe) die beveiliging werkt, uitgekomen bij een Russisch programma wat die beveiligingssleutels kan kraken en voila.
Daarna toch maar de interface van de fabrikant aangeschaft omdat dat Russische programma erg basaal is.
Nieuwe cellen aangeschaft, over de logische zekering geleerd (omdat de eerste accu die ik reviseerde maar niet wou werken), vervolgens geleerd hoe je die chips in moet stellen en nu draaien 4 accu's al weer enkele jaren probleemloos.
Maar dat heeft wel 9 maanden avond aan avond zelfstudie gekost.
En heb je eenmaal een naam, dan komen collega's ook steeds vaker naar je toe 'zeg... zou jij...' en leer je weer over andere types, accu's en printen.
Wat betreft de markering van het IC: de logische zekering is niet zo
belangrijk als 'ie niet stuk is (en dat is 'ie niet). Ik bedoelde de markering van het veelpotige IC rechts van de logische zekering
Ik begrijp het niet goed. welke veelpotige IC? de F001 toch ?
Daarnaast zitten weerstandjes of zo....dit zijn toch geen fuses?
Ik ben teneinde raad.....en ietwat bang geworden.... 
Best een nieue aanschaffen? Toch jammer dat die cellen oke zijn en de bms ergens onvervangbaar is in zijn geheel? Of ben ik verkeerd?
Wazt kan ik nog doen of meten? en herstellen?
Beste GuidoM
Wat facpri aanwijst is Hart van van shimano BMS, het ic bq77PL900, het ic doet de balancering van de accu's en stuurt de 6 mosfets aan die de stroom last of/en ? lading van de acccu's regelen.
Hier ook wat informatie over de RA240 60F020
https://community.renesas.com/general/f/general---forum/5530/r2a240-60…
Het lijkt er dus op dat shimano het volgende heeft gedaan ,m.i.
Via de tx en rx data lijnen wordt de RA240 aangesproken .
Als je dus weet wat voor protocol over die datalijnen gaat kun je meer.
Die stuurt weer de bq77PL900 die de MosFets spert of in doorlaat zet.
Als bijlage nog de datasheet van de de bq77PL900
Hier als bijlage data sheet van het controlerend de RA240 60F020
Hans
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Om hier mee te beginnen:
Op zaterdag 31 augustus 2024 14:18:58 schreef GuidoM:
Best een nieue aanschaffen?
Ja 
Op zaterdag 31 augustus 2024 14:18:58 schreef GuidoM:
Daarnaast zitten weerstandjes of zo....dit zijn toch geen fuses?
Ik ben teneinde raad.....en ietwat bang geworden....
[..]
Toch jammer dat die cellen oke zijn en de bms ergens onvervangbaar is in zijn geheel? Of ben ik verkeerd?
Wazt kan ik nog doen of meten? en herstellen?
Het is gezien de vragen, maar zeker de gezien de gebruikte elektronica, beter om te stoppen. De BQ77PL900 is het punt niet: dat is een gangbaar IC waar alle documentatie van te vinden is (naast het datablad met de technische gegevens van de hardware kant is er ook een datablad met alle gegevens van de software-instellingen, dat kan zo 150 pagina's of meer zijn afhankelijk van hoe geavanceerd dit chipje is).
Maar zoals bij dit soort accu's vaak het geval is, is dit IC alleen een zogenaamd Analog Front End: hij doet de belangrijkste dingen om de cellen te beschermen, maar voor het nemen van bepaalde beslissingen is een 'host' nodig: een microcontroller die per digitaal protocol (voor de BQ-chip is dat I2C) met z'n slave (de BQ-chip) praat.
Niet alleen kan de host een geheugenlocatie hebben die bij een eventuele reset steeds terugspringt naar de laatste status, ook kan deze naar de buitenwereld weer communiceren via een ander protocol of zelfs iets afwijkends wat de fabrikant bedacht heeft.
Bij het uitlezen van de BQ-chip kun je in ieder geval informatie krijgen waarom het niet meer werkt: ergens is dan een bit hoog (of laag, net hoe de fabrikant dat bedacht heeft) met iets als 'CFET' of 'DSGFET': de ene geeft aan dat de laadFET niet aanstaat en de ander dat de ontlaadFET niet aan staat. Daar zit dan vaak een extra bit aan vast dat verteld waarom, bijvoorbeeld vanwege 'cell imbalance' 'overtemperature' 'overcharge' 'overvoltage' (klinkt hetzelfde als overcharge, is dat niet), 'short circuit' en dat soort dingen.
Maar al die dingen worden vervolgens aan de host doorgegeven die er (vaak) een 'permanent alarm' van maakt. De BQ-chip reageert daarop en genereert een foutstatus en zet de FETs uit. De BQ-chip kan je een reset geven waardoor 'ie alles weer zou moeten doen, maar de host blijft gewoon z'n foutstatus terugzenden: je bent dus terug bij af en alleen als je de software van de fabrikant hebt, kun je dat veranderen.
Hoewel mijn ervaringen met 'tussen-in' communiceren per I2C of SMbus met een BQ-chip nog verbonden met zijn host goed zijn, wordt er in (volgens mij) de databladen van de BQ-chips gewaarschuwd dat dat niet ondersteund wordt.
Dat lijkt geen punt, maar bij de andere accu's die ik heb gezien zat ook een controller als host, maar dat waren relatief standaard modellen. Het Renesas model op deze print is een zwaar beveiligd type microcontroller met verschillende soorten geheugenbeveiliging: als er ongeoorloofd van buitenaf geschreven (en misschien zelfs al gecommuniceerd) wordt (en met 'tussen-in' communiceren met een interface kan dat zomaar gebeuren als je pech hebt) kan dat ding zomaar alarm slaan en mogelijk iets vernietigen of 'op slot' gaan: je kan er dan dus echt niets meer mee.
Ook ik zou hier niet aan beginnen, omdat het gewoon echt in het duister tasten is. Er zijn mensen die dat doen, door gewoon willekeurig digitale info op de chip af te vuren (er zijn altijd standaard commando's die bij bijna elk communicatie-protocol iets van een respons opwekken) en steeds te kijken wat ze terugkrijgen, de accu wat ontladen, kijken wat het geheugen uitlezen voor verschil oplevert en de software zo volledig uit gaan zitten pluizen. Maar dat kost buitengewoon veel tijd, als het al lukt.
Dus ja, helaas zit er niets anders op dan een andere kopen. Misschien dat je de accu via marktplaats nog aan iemand kan slijten die de cellen wil hebben.
Op zondag 1 september 2024 09:59:27 schreef weardguy:
Om hier mee te beginnen:
[...]
Ja
[...]
Het is gezien de vragen, maar zeker de gezien de gebruikte elektronica, beter om te stoppen. De BQ77PL900 is het punt niet: dat is een gangbaar IC waar alle documentatie van te vinden is (naast het datablad met de technische gegevens van de hardware kant is er ook een datablad met alle gegevens van de software-instellingen, dat kan zo 150 pagina's of meer zijn afhankelijk van hoe geavanceerd dit chipje is).Maar zoals bij dit soort accu's vaak het geval is, is dit IC alleen een zogenaamd Analog Front End: hij doet de belangrijkste dingen om de cellen te beschermen, maar voor het nemen van bepaalde beslissingen is een 'host' nodig: een microcontroller die per digitaal protocol (voor de BQ-chip is dat I2C) met z'n slave (de BQ-chip) praat.
Niet alleen kan de host een geheugenlocatie hebben die bij een eventuele reset steeds terugspringt naar de laatste status, ook kan deze naar de buitenwereld weer communiceren via een ander protocol of zelfs iets afwijkends wat de fabrikant bedacht heeft.
Bij het uitlezen van de BQ-chip kun je in ieder geval informatie krijgen waarom het niet meer werkt: ergens is dan een bit hoog (of laag, net hoe de fabrikant dat bedacht heeft) met iets als 'CFET' of 'DSGFET': de ene geeft aan dat de laadFET niet aanstaat en de ander dat de ontlaadFET niet aan staat. Daar zit dan vaak een extra bit aan vast dat verteld waarom, bijvoorbeeld vanwege 'cell imbalance' 'overtemperature' 'overcharge' 'overvoltage' (klinkt hetzelfde als overcharge, is dat niet), 'short circuit' en dat soort dingen.
Maar al die dingen worden vervolgens aan de host doorgegeven die er (vaak) een 'permanent alarm' van maakt. De BQ-chip reageert daarop en genereert een foutstatus en zet de FETs uit. De BQ-chip kan je een reset geven waardoor 'ie alles weer zou moeten doen, maar de host blijft gewoon z'n foutstatus terugzenden: je bent dus terug bij af en alleen als je de software van de fabrikant hebt, kun je dat veranderen.Hoewel mijn ervaringen met 'tussen-in' communiceren per I2C of SMbus met een BQ-chip nog verbonden met zijn host goed zijn, wordt er in (volgens mij) de databladen van de BQ-chips gewaarschuwd dat dat niet ondersteund wordt.
Dat lijkt geen punt, maar bij de andere accu's die ik heb gezien zat ook een controller als host, maar dat waren relatief standaard modellen. Het Renesas model op deze print is een zwaar beveiligd type microcontroller met verschillende soorten geheugenbeveiliging: als er ongeoorloofd van buitenaf geschreven (en misschien zelfs al gecommuniceerd) wordt (en met 'tussen-in' communiceren met een interface kan dat zomaar gebeuren als je pech hebt) kan dat ding zomaar alarm slaan en mogelijk iets vernietigen of 'op slot' gaan: je kan er dan dus echt niets meer mee.
Ook ik zou hier niet aan beginnen, omdat het gewoon echt in het duister tasten is. Er zijn mensen die dat doen, door gewoon willekeurig digitale info op de chip af te vuren (er zijn altijd standaard commando's die bij bijna elk communicatie-protocol iets van een respons opwekken) en steeds te kijken wat ze terugkrijgen, de accu wat ontladen, kijken wat het geheugen uitlezen voor verschil oplevert en de software zo volledig uit gaan zitten pluizen. Maar dat kost buitengewoon veel tijd, als het al lukt.
Dus ja, helaas zit er niets anders op dan een andere kopen. Misschien dat je de accu via marktplaats nog aan iemand kan slijten die de cellen wil hebben.
oke weardguy, ik denk dit te doen. Ik kan er ene bestellen voor 3
69euro....
(laatste vraag : dus die bms van 60 euro, niet aankopen. Is te riskant?)
Eigenaardig toch?
Mijn defecte batterij(?) komt nu om de 30 seconden wakker door de 5 groene leds voor 10 seconden te laten oplichten en daarna uit te gaan.
Daarna direct 2 groene leds en de 1ste knippert, dit voor 10 seconden en gaan dan ook uit.
Dit herhaalt constant.
Jammer toch dat die batterij niet meer te herstellen is doordat de bms alles blokkeert.
grts
Guido
je zou altijd het risico kunnen nemen met zo een bMS van 60€, zolang je maar in het achterhoofd houd dat je die 60€ ook kan kwijt zijn, of een werkende battery kan hebben.
als die cellen echt nog top zijn, zou je het kunnen doen, als die accu al wat slijtage heeft, is het een groot risico je geld toch kwijt te zijn
Op donderdag 5 september 2024 08:10:56 schreef fcapri:
je zou altijd het risico kunnen nemen met zo een bMS van 60€, zolang je maar in het achterhoofd houd dat je die 60€ ook kan kwijt zijn, of een werkende battery kan hebben.
als die cellen echt nog top zijn, zou je het kunnen doen, als die accu al wat slijtage heeft, is het een groot risico je geld toch kwijt te zijn
ok fcapri, nog een keertje bedankt voor jou bericht. Ik heb een nieuwe aangekocht voor 369 euro...het risico om die bmste vervangen is ergens groot en gevaarlijk, toch?
besteld bij :
https://www.ebikebatterij.be/bt-e6000-shimano-steps-e6000-batterij-36v…
rew
Dit soort BMS aansluiten moet (soms?) in de juiste volgorde. Ik weet die niet. Als je draadjes moet gaan solderen is de kans dat een nog-te-solderen draadje kortsluiting maakt aanwezig.
Op donderdag 5 september 2024 09:27:33 schreef rew:
Dit soort BMS aansluiten moet (soms?) in de juiste volgorde. Ik weet die niet. Als je draadjes moet gaan solderen is de kans dat een nog-te-solderen draadje kortsluiting maakt aanwezig.
ok rew, ik leg hem aan de kant....en heb een nieuwe besteld. Die komt vandaag binnen en mijn dochterkomt er vrijdazg om...
Ondertussen is de nieuwe batterij van 359 euro (in plaats van een 200 euro meer) binnengekomen en door mijn dochter uitgetest en is tevreden.
Bedankt iedereen om mijn vragen te beantwoorden. Ik heb veel bijgeleerd.
Als er iemand geïnteresseerd is in die oude batterij waarvan alle cellen nog oke zijn en alleen de bms defect is of uitgeschakeld,laat weten hé....50 euro...zelf omkomen of opsturen. Is wel 3kg...´
Grts
Guido