Ik ben een Powertron 5900 aan het fixen. Hij stond op 115V volgens de sticker. Maar ik open hem en de voedingstrafo staat op 240V. Twee 120V wikkelingen in serie, uitgang 2x25V, helaas geven ze de stroom niet op.

Het schijnt dat de uitgangstrafo te verzetten is, ik weet niet of het daar op slaat.

Mijn vraag:
De ringkerntrafo meet primair maar 12 Ohm DC. Zou dat nog normaal kunnen zijn, zo laag?

Ik heb met een variac getest op 23,0 V, dan komt er netjes 2 keer 2,5 V uit.

Op maandag 2 september 2024 23:31:04 schreef Hoeben:

Mijn vraag:
De ringkerntrafo meet primair maar 12 Ohm DC. Zou dat nog normaal kunnen zijn, zo laag?

Dat kan best als het een erg dikke trafo is. (veel vermogen)
Met primair vrij dik wikkeldraad = lage DC weerstand.

Ik heb met een variac getest op 23,0 V, dan komt er netjes 2 keer 2,5 V uit.

De variac verder omhoog draaien en de primaire stroom in de gaten houden.
Als de variac dan op 230 komt (= x 10) en de stroom is "niet abnormaal(hoog)" dan komt er keurig 2x 25v uit.

Een primaire DC weerstand van 12Ω is niet de weerstand van een "dikke" trafo, meer een medium, ordergrootte 100VA. Lijkt logisch voor dit apparaat. Kijk voor representatieve waarden hier eens: Meetgegeven Diverse Transformatoren. Je kunt ook uitrekenen of het gedissipeerde vermogen bij de nominale stroom redelijk klinkt: 100VA geeft 0,43A en 0,43^2*12=2,3W≈logisch. De stroom wordt beperkt door de inductie, niet door de weerstand.