Regelmatig storing in beeld met digitale TV(Ziggo DVB-C)

Op woensdag 4 september 2024 11:29:02 schreef buzzy:
[...]Coaxkabel met een folieafscherming is genoeg. KOKA799 is prima. De oude coax, waar alleen een vrij open geweven mantel in zit zou problemen op kunnen leveren.
In mijn huis zit tussen het AOP nog coax met een gevlochten mantel, die overigens wel dicht geweven is, maar die tien meter geeft geen enkel probleem, terwijl het AOP in de meterkast zit en ook het KPN modem etc.
Weet je nu al of een toestel met aangesloten met een goede kabel (de prijs is niet altijd een garantie, zelf maken met F connectoren is vaak beter) direct op het AOP storingsvrij werkt? Ook een coax verdeler die doorgaans signaalverlies geeft van 3dB mag geen enkel probleem zijn. Ik neem aan dat je wel goede splitters gebruikt met eveneens F connectors. Die plastic steekdingen zitten alleen twee weerstandjes in en van RF afscherming is geen sprake, die moet je gelijk weg doen.
Ik gaf dit advies al eerder.

Nee, uiteraard alleen "echte" splitters MET f-connectoren. Werken die plastic dingen met weerstandjes uberhaupt met DVB-C? Kan mij voorstellen dat je op die manier je signaal dusdanig verziekt dat er sowieso weinig kans op een goed signaal is....(?)

En zoals ik al gemeld had (volgens mij?): met een toestel direct direct op AOP met goede (korte) kabel geeft geen verschil. Het enige grote verschil wat ik dus zie is met en zonder versterker. Mijn thoerie is dat er al troep op de kabel van Ziggo zit waar die versterker(s) van over de zeik raakt.

Een versterker hoort normaal niet nodig te zijn.

SECT heeft een mooi referentiehandboek online staan met alle eisen en aanbevelingen:

https://www.sect.nl/wp-content/uploads/2020/02/sect-referentie-handboe…

Hier staan ook de eisen in mbt het signaal op het AOP (4.4.1)

Met die waardes moet je ook met een 2-weg splitter gewoon prima tv beeld hebben.

Als je dus al op het AOP getest hebt en met goede kabels (en connectoren, dus niet de plastic stekkers of schroef f stekkers) dan is de actie aan ziggo: AOP of kabel meten.

Een versterker kan ook tegenovergesteld werken. Per versterker wordt de SNR lager en als je m tever overstuurt krijg je ook ellende. Maar ook dat is weer lastig te beoordelen zonder de juiste apparatuur
(Met een constellation plot kun je dat prima zien maar ook dat is geen standaard multimetertje)

De signaalwaardes uit de tabel kun je niet meten zonder geschikte apparatuur, maar inloggen op de modem is wel een goed alternatief. Bij docsis 3 zijn de downstreams naemlijk gelijk aan een DVB-C transponder. Dus die signaalnivo's moeten ook wel overeen komen.

Bij Docsis 3.1+ is het een ander verhaal, daar wordt geen QAM256 meer gebruikt icm 8Mhz brede kanalen, maar ODFM en wisselende QAM modulaties afhankelijk van de SNR. Maar dat is een heel ander verhaal.

Signaalsterkte is 1, maar MER/BER/constellation zeggen meer over de kwaliteit van het signaal (en dat is relevant). Als er uit je kraan 1 bar komt zegt dat niets of het drinkwater is, of rioolwater, alleen dat het genoeg druk is voor doel X.

RAAF12

Golden Member

3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams

:-) Helaas teveel HF amps gezien die door kruismodulatie het probleem wat men wilde oplossen juist verergerde.

Op woensdag 4 september 2024 12:36:03 schreef DJSmiley:

SECT heeft een mooi referentiehandboek online staan met alle eisen en aanbevelingen:

https://www.sect.nl/wp-content/uploads/2020/02/sect-referentie-handboe…

Hier staan ook de eisen in mbt het signaal op het AOP (4.4.1)

Met die waardes moet je ook met een 2-weg splitter gewoon prima tv beeld hebben.

Als je dus al op het AOP getest hebt en met goede kabels (en connectoren, dus niet de plastic stekkers of schroef f stekkers) dan is de actie aan ziggo: AOP of kabel meten.

Een versterker kan ook tegenovergesteld werken. Per versterker wordt de SNR lager en als je m tever overstuurt krijg je ook ellende. Maar ook dat is weer lastig te beoordelen zonder de juiste apparatuur
(Met een constellation plot kun je dat prima zien maar ook dat is geen standaard multimetertje)

De signaalwaardes uit de tabel kun je niet meten zonder geschikte apparatuur, maar inloggen op de modem is wel een goed alternatief. Bij docsis 3 zijn de downstreams naemlijk gelijk aan een DVB-C transponder. Dus die signaalnivo's moeten ook wel overeen komen.

Bij Docsis 3.1+ is het een ander verhaal, daar wordt geen QAM256 meer gebruikt icm 8Mhz brede kanalen, maar ODFM en wisselende QAM modulaties afhankelijk van de SNR. Maar dat is een heel ander verhaal.

Signaalsterkte is 1, maar MER/BER/constellation zeggen meer over de kwaliteit van het signaal (en dat is relevant). Als er uit je kraan 1 bar komt zegt dat niets of het drinkwater is, of rioolwater, alleen dat het genoeg druk is voor doel X.

Ja als je slechts hoeft te splitten naar 2 TV's kan je een passieve -3dB splitter gebruiken. In mijn geval gaat het naar 4 devices waarvan er 2 aan het einde ook al met een -3dB splitter zitten. Dus die hebben per stuk al 6dB demping dus dat begint alweer aan tikken.

Vanavond was het hier opeens weer helemaal pet, zo erg heb ik het nog niet eerder gezien. Nu wel met freezes en volledige corrupte beelden. Denk dat ik morgen toch maar Ziggo ga bellen zodat ze een monteur sturen.

Op dinsdag 3 september 2024 08:21:05 schreef arnova:
Iemand enig wat hier aan de hand kan zijn en of die waarden een beetje acceptabel zijn?

Heb je het op alle kanalen of op sommige kanalen?
Je zou eens kunnen kijken of alle frequenties even sterk binnenkomen.
Als de hogere frequenties zwakker binnenkomen dan de lagere frequenties, dan is er water in de kabel binnengekomen en dient die dus vervangen te worden. Dat is dan een klusje voor Ziggo.

Ik heb niet alle kanalen gecheckt maar ik zag het in ieder geval op de NPO, RTL en SBS zenders. Ik zou even moeten opzoeken op welke frequenties die zitten.

Blue Sky

Cableguy

Waar rook is, is stroom

Wat voor type AOP heb je in de meterkast? Ik heb meegemaakt dat bij een TRAS 1000 AOP het veertje dat de kern van de coax in de AOP klemt brak of slap werd waardoor de connectie niet goed meer was. Dat resulteerde o.a. in bovengenoemde problemen.

Op vrijdag 6 september 2024 09:16:18 schreef Blue Sky:
Wat voor type AOP heb je in de meterkast? Ik heb meegemaakt dat bij een TRAS 1000 AOP het veertje dat de kern van de coax in de AOP klemt brak of slap werd waardoor de connectie niet goed meer was. Dat resulteerde o.a. in bovengenoemde problemen.

Ik weet niet precies welke type het is maar zie bijvoegsel. Volgens mij is die redelijk modern toch?

Blue Sky

Cableguy

Waar rook is, is stroom

Dit is geen TRAS1000 in ieder geval. Ik weet niet wat de nieuwe AOP's zijn, dit zal er 1 van zijn. Ik ben al een tijdje uit het vak dus ik ga niet meer mee met vernieuwingen ;-)

Op vrijdag 6 september 2024 16:06:32 schreef Blue Sky:
Dit is geen TRAS1000 in ieder geval. Ik weet niet wat de nieuwe AOP's zijn, dit zal er 1 van zijn. Ik ben al een tijdje uit het vak dus ik ga niet meer mee met vernieuwingen ;-)

Bij deze zit in ieder geval de kern geschroefd, niet geklemd. Woensdag komt er een monteur, die mag het verder oplossen ;-)

RAAF12

Golden Member

3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams

flash2b

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Op vrijdag 6 september 2024 09:28:00 schreef arnova:
[...]

Ik weet niet precies welke type het is maar zie bijvoegsel. Volgens mij is die redelijk modern toch?

Dit is een het AOP + Splitter, ik weet niet of de bovenkant eraf kan maar ik denk van wel.

Klopt, de bovenkant kan eraf. Dit is de Technetix UMU-SQ601 die op een 1-gats AOP gemonteerd wordt

Je kan m een kwartslag linksom draaien en dan van het AOP aftrekken

https://electronicspareparts.nl/nl/broadcast-parts/447-umu-sq601-aop-v…

Zowel de SQ601 als het AOP erachter (TRAS-100 of DIO-01) zijn achterhaald en moeten vervangen worden.

theove

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Op woensdag 4 september 2024 00:20:36 schreef RAAF12:
Dat was deze, denk ik, free_electron heeft CO al geruime tijd geleden verlaten. Ik meen dat hij toen bij Tesla in de US werkte als PCB ontwerper.

Beetje off topic maar Vincent is al 2 jaar weg bij Tesla. Hoop dat hij hier nog eens langskomt.

De verouderde AOP vervangen door de TRISZ-DG300 met daarop een POA-254 ;)
Indien je nog een Mediabox XL / Mediabox HD in huis gebruikt, dan de POA-01-B als opdrukverdeler nemen (die heeft geen retour bandpass filter)

Blue Sky

Cableguy

Waar rook is, is stroom

Ik had niet goed gekeken maar dit inderdaad een umu type maar ik zie geen aop of groene coax. Heb je een losse aop waar de umu mee verbonden is met een snoer?

Op zaterdag 7 september 2024 09:09:46 schreef Blue Sky:
Ik had niet goed gekeken maar dit inderdaad een umu type maar ik zie geen aop of groene coax. Heb je een losse aop waar de umu mee verbonden is met een snoer?

AOP zit achter de splitter. De groene coax kan je net niet zien omdat ie precies achter de rechter zwarte coax naar beneden loopt.

Nogmaals: 3 TVs kunnen niet defect zijn, een van de TVs al direct aangesloten, nu werk voor Ziggo monteur..

Inmiddels is de monteur van Ziggo geweest. Die heeft de AOP vervangen en deze tevens geaard aan het CAP in mijn meterkast. Tegen mijn verwachting in heeft dat het probleem volledig opgelost. De monteur had voor zijn aankomst ook al een TDR meting gedaan en daaruit kwam dat de kabel ed. in de straat goed was. We zullen alleen nooit weten of het ook opgelost zou zijn als het oude AOP alleen was geaard ;-)

flash2b

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Zelfde ervaring en zelfde oplossing (zie mijn 1e post in dit topic). Fijn dat alles nu goed.

Fijn dat het netjes opgelost is! Daar betaal je ook de maandelijkse fee voor..

Op woensdag 4 september 2024 12:36:03 schreef DJSmiley:

Met die boodschap heb ik ook contact gehad met Ziggo over de noodzaak voor een versterker zodra ik meer dan één TV aansloot. Volgens hen was er niets aan de hand en was dat mijn probleem.
Paar weken later rommelde Ziggo wat in de wijkkast en moest ik opeens de versterker ertussenuithalen omdat het signaal overstuurde...

RAAF12

Golden Member

En er was goed beeld op meerdere TV's?

Een overzicht van de kanalen en discussie wat goede waardes zijn
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Goede-up-down-waardes/td-p/8991

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 15 september 2024 01:11:16 (14%)]