Sinds wij terug zijn van vakantie hebben wij opeens regelmatig last van (maar niet constant) storing in ons TV beeld. Wij hebben 3 TV's in huis en deze hebben allen dit probleem en komt op meerdere (alle?) zenders voor. Voor TV maken wij gebruik van DVB-C van Ziggo. Voor onze vakantie werkte alles nog vlekkeloos. Inmiddels heb ik zelf al eea. geprobeerd: coax-versterker vervangen, splitter vervangen, 1 tv direct aansluiten op het AOP. Alle coax-bekabeling/connectoren ed. in huis heb ik destijds al vervangen door nieuwe Hirschmann (kabelkeur) kabels. Nu heb ik tijdelijk de boel aangesloten zonder versterker en met een passieve splitter (ipv. met versterker) en dat lijkt iets beter te werken maar nog niet vlekkeloos. Dat zou kunnen betekenen dat er simpelweg teveel signaal het huis in komt (en vroeger dus niet).
Nu heb ik met een DVB-C stick weten te achterhalen wat de huidige signaal-waarden ongeveer zijn, echter kan ik nergens op internet duidelijke info vinden binnen welke range deze zouden moeten zijn. Wat ik zie is een signaalsterkte van ca. -57 dBm en een SNR van ca. 34 dB.
Iemand enig wat hier aan de hand kan zijn en of die waarden een beetje acceptabel zijn?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kan vanalles zijn, bliksemontlading waardoor er in de wijk kast iets stuk is. een stekker die corrosie heeft op je aop, of stekker in de wijkverdeler. ik denk niet dat er teveel signaal is met een 4 weg splitter, eerder te weinig. in een beetje tv kun je in het menu zien wat je dvb-c ontvangst is. je hebt een kwaliteit streep en een ontvangst streep. is de kwaliteit maar een beetje van maximaal heb je al een probleem.
zit er een patroon in het storen? vaste tijd, regen, buren thuis, zonnige dagen ( zonnepanelen ) en wat is het storen? een foto wil wel helpen hier. foto's kun je op het forum invoegen.
Als je in het modem inlogt kun je ook de signaalwaarden zien.
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Connect-box-signaal/td-p/776525
Het kan ook zijn dat het AOP niet meer voldoet nu er, na je vakantie, meer storing is veroorzaakt door iets nieuws in je huis of in de buurt. Dat is mij ook overkomen, na vervanging van het AOP door Ziggo met een nieuwe Braun Telecom AOP + Splitter geen problemen meer. Vervanging was gratis na aanmaken storing bij Ziggo.
@testman: TV geeft normaal signaal kwaliteit 100% aan maar tijdens zo'n storing zie je die even dippen (logisch). Een patroon heb ik nog niet echt kunnen detecteren, het lijkt random. De storing bestaat uit een stuk of wat corrupte blokken in het beeld, geen storing in het geluid en geen freeze van het beeld.
@flash2b: Waar heb jij die storing gemeld bij Ziggo? Hun forum of elders?
Op dinsdag 3 september 2024 10:10:23 schreef arnova:
@testman: TV geeft normaal signaal kwaliteit 100% aan maar tijdens zo'n storing zie je die even dippen (logisch). Een patroon heb ik nog niet echt kunnen detecteren, het lijkt random. De storing bestaat uit een stuk of wat corrupte blokken in het beeld, geen storing in het geluid en geen freeze van het beeld.@flash2b: Waar heb jij die storing gemeld bij Ziggo? Hun forum of elders?
Als drie tv's hetzelfde euvel vertonen direct op het AOP, dus zonder enige toestand daartussen, dan is de kans toch wel heel groot, dat het probleem bij Ziggo zit. Je moet de TV's voor de test direct met een korte kabel aansluiten op het AOP.
Een dergelijke storing, telkens blokken in beeld, heb ik ook gehad en daar bleek toch de kabel buiten het huis niet in orde.
Er kan gegraven zijn en dan kan het best lang duren eer dat het signaal verstoord wordt door het binnen dringen van vocht bijvoorbeeld. Dat kan lang goed gaan, totdat het signaal zo verstoord is dat je er last van krijgt.
In mijn geval was het wel zo, dat bij directe aansluiting het signaal net weer wat sterker is en de TV's weer goed functioneerden Evenwel is het signaal op het AOP zo sterk dat het normaal probleemloos werkt , ook als er een splitter tussen zit.
Op dinsdag 3 september 2024 08:21:05 schreef arnova:
[..] regelmatig last van (maar niet constant) storing in ons TV beeld. [..]
Wat een notoire stoorbron kan zijn is een (bijna lege) draadloze thermometer zender.
( misschien niet heel waarschijnlijk in dit geval maar ik wou het toch even noemen )
Instraling op de coaxmantel zou ook nog kunnen heb je extra afgeschermde kabel gebruikt?
https://netwerkkabel.eu/products/coaxkabel-100-meter-koper-3-voudig-af…
Ook 100% metalen pluggen gebruiken, maar in principe moet de storing bij de bron worden aangepakt. Dat is te doen met wat detective werk. Heb je wat HF meetspul in huis? Zelfs een wereldradio kan, al lopende, de storingsbron localiseren.
Op dinsdag 3 september 2024 13:18:30 schreef RAAF12:
Instraling op de coaxmantel zou ook nog kunnen heb je extra afgeschermde kabel gebruikt?https://netwerkkabel.eu/products/coaxkabel-100-meter-koper-3-voudig-af…
Ook 100% metalen pluggen gebruiken, maar in principe moet de storing bij de bron worden aangepakt. Dat is te doen met wat detective werk. Heb je wat HF meetspul in huis? Zelfs een wereldradio kan, al lopende, de storingsbron localiseren.
Ja alle pluggen zijn 100% metaal (met Kabelkeur). Heb voor alles destijds Hirschmann KOKA 9TS (dubbel afgeschermd) kabel gebruikt. Nee heb geen meetspul in huis. Ik had vooral gehoopt in 1e instantie om te kunnen vaststellen dat het Ziggo signaal goed/slecht is wat het huis inkomt.
Op dinsdag 3 september 2024 08:21:05 schreef arnova:
[..] 1 tv direct aansluiten op het AOP. [..]
Veel meer kun je niet doen, dan is het verder aan de aanbieder ( lijkt mij zo ).
Op dinsdag 3 september 2024 10:10:23 schreef arnova:
[..] TV geeft normaal signaal kwaliteit 100% [..]
Dan is er vaak ook nog een indicatie voor signaalsterkte, maar dat had je ook al bekeken.
En het varieert dus dat zegt niet zo veel.
Ik hoop hier binnenkort te kunnen lezen wat er aan de hand was.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
sinds kort worden de 5G zenders gebruikt, dat kan er 1 zijn. ook is het ziggo netwerk over de 1000MhZ gegaan. als je dus nog oude kabels/ splitters/aop hebt kan het zijn dat je daar problemen van krijgt. dat aop maakt veel kans, niet zelden is het roestig door het gat naar buiten direct achter dat ding.
Ik heb hetzelfde probleem, zo nu en dan.
Wekenlang niets en dan, meestal s nachs, achter elkaar.
Freeze of zelfs de foutmelding in beeld, meestal heel kort, soms langer.
Ik denk dat ze dan aan het updaten of zo zijn.
Ziggo zegt van niets te weten
Controleer in je TV de Ber waarde, deze moet altijd 0 zijn. Is deze waarde fluctuerend, dan is je kwaliteit binnenkomend niet OK. hoe hoger deze waarde, hoe meer signaal correctie moet plaatsvinden in de decoder. En wat doet als je 1 TV direct zonder splitters aansluit op de wand aansluiting (AOP)??
en dat lijkt iets beter te werken maar nog niet vlekkeloos
Zo'n 4 voudig afgeschermde kabel kabel kopen, dat wordt door Ziggo aanbevolen
https://www.kabelshop.nl/Technetix-Coax-kabel-Ziggo-Technetix-5-meter-…
Slecht aangesloten kabel kan ook de oorzaak zijn doordat de afscherming geen goed contact maakt, of een loszittende aansluiting in de doos zelf, door mechanische 'stress'
dit soort storingen is lastig te debuggen zonder de juiste meetapparatuur
direct op het AOP testen is het enige wat je als gebruiker eigenlijk kan doen. De 9TS is een prima kabel maar het helpt niet als je daar geen goede stekkers op monteert. De Hirschmann KOKWI/KOSWI5 of beter, of bv de stekkers van Cablecon.
(die laatste zijn beter verkrijgbaar, alleen vereisen een perstang. De Hirschmann stekkers zal uitlopende voorraad zijn aangezien hun failliet zijn)
Slechte kabels, water of breuken: Het komt regelmatig voor. Maar zonder de juiste apparatuur is dat niet te meten en als gebruiker sowieso niet jouw verantwoording maar die van Ziggo.
Een Ziggo monteur kan dat zo meten en vinden met een goede TDR.
De Tempo TS90 is een veel gebruikte hiervoor, maar een betere Viavi/JDSU kan dat ook. Maar zelfs met een simpel dingetje als de TDR-5000 kan al een hoop eruit vissen.
Ik heb met een TDR wel eens een kabel gehad die '1 lengte' zou zijn volgens de klant, maar uiteindelijk maar liefst 4 koppelingen bleek te hebben (waarbij er 1 compleet vol met water zat....)
Alleen is dat spul niet iets wat een gemiddelde hobbiest heeft liggen...
nonius
set SCE to AUX.
dit soort storingen is lastig te debuggen zonder de juiste meetapparatuur [...]Alleen is dat spul niet iets wat een gemiddelde hobbiest heeft liggen...
Inderdaad, maar voor iemand met een oscilloscoop is dat zo opgelost: een snelle pulsgenerator is alles wat nodig is voor TDR, hoeft niet meer te bedragen dan 1 TTL-IC en een snel transistortje (BSX20). Ik blijf TDR een enorm mooie techniek vinden, een beetje zoals radar. En met een simpele huis-tuin-en-keuken scope is de lengte van een kabel tot op enkele cm te bepalen, net als de afstand tot impedantie-'bumps'. Signalen die met 70% van de lichtsnelheid door een coax-kabel gaan, en toch kabellengtes van ca. 10cm kunnen doormeten. Bijna magisch. Ook handig om snel de impedantie van onbekende coax te bepalen, met de hulp van een variabele afsluitweerstand.
Ik heb hier nog een antieke TDR staan (Echoflex T11/1) maar in de praktijk grijp ik toch meestal naar m'n Tek-scope en die zelfgebouwde pulsgenerator.
TDR is wat mij betreft één van de meest onderbelichte meettechnieken in het zend-amateurgebeuren. Als OP een scope heeft zou hij met een zelfgebouwde pulsgenerator zelf kunnen zoeken naar impedantie-mismatches in de kabel.
(Bij het zoeken naar het oorspronkelijke Electron-artikel (ik heb de mijne decennia geleden gebouwd toen het artikel net uitkwam in Electron) van die pulsgenerator bleek dat Fred101 het artikel op z'n website heeft geplaatst. Ik prefereer deze pulsgenerator boven de Amerikaanse ontwerpen, die meestal een blokgolf genereren. De naaldpulsen en reflecties van dit Electron-ontwerp zijn veel makkelijker te interpreteren dan wanneer het op een blokgolf gesuperponeerd zit. Een zeer nabouwwaardig project, wat mij betreft! Het grijze plastic kastje op de foto bevat het Electron-ontwerp; het kleinere behuizinkje met de SMA-connector bevat een nog snellere avalanche-pulsgenerator o.b.v. een 2N3904 die ca. 350ps-pulsen genereert).
Edit: inderdaad Raaf12, nu herinner ik me weer dat die avalanche-generator een Jim Williams-ontwerp was, uit een Application Note van Linear Technology. Die AN-47 is z'n gewicht in goud waard! Ik wist niet dat dat hier op Circuitsonline ooit een project is geweest
, bedankt voor de link! De mijne is gewoon zwevend opgebouwd trouwens, niet op PCB.
Dat was deze, denk ik, free_electron heeft CO al geruime tijd geleden verlaten. Ik meen dat hij toen bij Tesla in de US werkte als PCB ontwerper.
Plaatjes zijn weg, helaas, maar de tekst is er nog.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/110003/1
@TS Kapotte spullen na de vakantie komen wel vaker voor, om uiteenlopende redenen, maar de kortste klap om de storing via eliminatie op te sporen is een fabrieksnieuwe kant en klare kabel met stekkers van topkwaliteit kopen.
edit: het plaatje van flash2b staat er nog:
Ooit 1 "grote storing" gehad bij Ziggo. De grootste uitdaging was Ziggo (1e lijn) er van te overtuigen dat het probleem niet bij mij (na het AOP) lag.
Dit kon ik doen door ze op de signaalwaarden te wijzen die in het modem uitgelezen kunnen worden. TV gaat weliswaar buiten het modem om maar het modem geeft wel de binnenkomende signaalkwaliteit weer. Die kunnen zij ook gewoon op afstand uitlezen.
Vervolgens kwam er inderdaad een monteur een TDR meting doen en bleek er ergens in het trottoir water in mijn kabel te zitten. "Een verzopen kabel" noemde hij het.
Sinds die tijd nooit meer last gehad.
Zojuist nog wat dingen geprobeerd. Wat toch echt uitermate merkwaardig is, is dat wanneer ik actieve versterking toevoeg, het probleem erger wordt. Uiteraard met diverse versterkers geprobeerd. Dit terwijl zonder actieve versterking, de TV aangeeft een signaalsterkte van 50% te hebben.
ps. F-connectoren ed. zijn ook allemaal van Hirschmann. Die heb ik allemaal nagelopen en zijn allemaal goed aangesloten.
Door bovenstaande observatie ben ik het spoor volledig bijster. Ik denk nog steeds dat het een probleem bij Ziggo is maar bovenstaande snap ik echt niet.
Het bekend dat versterking in een kabelcircuit veel artifacten in het beeld geeft. Het beste is om (1) een kabel zonder tussenliggende circuits te gebruiken. Oplossingsgericht denken is nu naar de winkel rennen en een nieuwe kabel kopen. (4 voudige afgeschermde kabel heeft u niet in huis liggen)
4-voudig afgeschermde kabel gaat mij niet helpen. De test hierboven heb ik direct op de AOP gedaan met ca. 1 meter kabel.
Maar geen 4 voudige afgeschermde kabel, een nieuwe geactiveerde 5G zendmast kan daar zomaar doorheen blazen, om het plastisch uit te drukken. Maar als u genoeg data kan aandragen zal er een Ziggo oordeel worden geveld waardoor de storing is veroorzaakt.
https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Signaal-problemen/td-p/923797
Thank God I have > 10 years fiber 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (18%)]
Op woensdag 4 september 2024 10:19:13 schreef arnova:
Zojuist nog wat dingen geprobeerd. Wat toch echt uitermate merkwaardig is, is dat wanneer ik actieve versterking toevoeg, het probleem erger wordt. Uiteraard met diverse versterkers geprobeerd. Dit terwijl zonder actieve versterking, de TV aangeeft een signaalsterkte van 50% te hebben.ps. F-connectoren ed. zijn ook allemaal van Hirschmann. Die heb ik allemaal nagelopen en zijn allemaal goed aangesloten.
Door bovenstaande observatie ben ik het spoor volledig bijster. Ik denk nog steeds dat het een probleem bij Ziggo is maar bovenstaande snap ik echt niet.
Coaxkabel met een folieafscherming is genoeg. KOKA799 is prima. De oude coax, waar alleen een vrij open geweven mantel in zit zou problemen op kunnen leveren.
In mijn huis zit tussen het AOP nog coax met een gevlochten mantel, die overigens wel dicht geweven is, maar die tien meter geeft geen enkel probleem, terwijl het AOP in de meterkast zit en ook het KPN modem etc.
Weet je nu al of een toestel met aangesloten met een goede kabel (de prijs is niet altijd een garantie, zelf maken met F connectoren is vaak beter) direct op het AOP storingsvrij werkt? Ook een coax verdeler die doorgaans signaalverlies geeft van 3dB mag geen enkel probleem zijn. Ik neem aan dat je wel goede splitters gebruikt met eveneens F connectors. Die plastic steekdingen zitten alleen twee weerstandjes in en van RF afscherming is geen sprake, die moet je gelijk weg doen.
Ik gaf dit advies al eerder.