Ik heb een elektrische fiets met 24 volt li-on accu.
De accu van 17 ah zit samen met BMS en controller ingebouwd in het frame.
Nu wil ik de actieradius vergroten door een extra 24 volt 17 ah accu parallel, voor de BMS en de controller, op de bestaande accu aan te sluiten.
De spanning verandert niet en het vermogen wordt groter.
Zit er in het kader van BMS en Controller nog een adder onder het gras?
Groet
ik heb in mijn fiets een 36V met BMS in het frame, en een aparte 36V met BMS in een zijzak zitten.
ik zet de uitgangen van de BMS aan elkaar, niet de cellen.
elke accu werkt dus op zichzelf. ik kan zowel de ene inschakelen (schakelaar) als de originele (ook kleine schakelaar op de accu). de fiets ziet maar 1 van de 2 of beide als ik de 2 schakelaar tegelijk aan zet (dan moeten ze wel gelijk geladen zijn)
ik heb ook een giant met 2 originele accu's achterop. daar heb ik een keuze schakelaar aan het stuur om de ene of de andere te gebruiken.
elke accu ook met zijn eigen BMS en eigen lader
[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]
Snap ik, maar ik wil eigenlijk niets schakelen maar permanent aansluiten.
Heb er geen ervaring mee vandaar mijn vraag. Ben zelf elektro onderlegd en zou zeggen parallel schakelen zou moeten kunnen maar weet niet wat de BMS en Controller wellicht gaan doen.
Groet
Op zaterdag 7 september 2024 11:54:02 schreef Michelhenricus:
Snap ik, maar ik wil eigenlijk niets schakelen maar permanent aansluiten...Groet
Je MOET schakelen want anders blaas je beide accu's op
als je permanent samen zet, dan moeten ze ook samen opladen.
hier heb je dan het probleem met de BMS.
als je 1 accu op de lader zet, zal die zijn uitgang mee stijgen naarmate die wordt opgeladen.
de andere accu hangt ook met zijn uitgang aan die stijgende spanning en laad dus ook op. MAAAAR... je gebruikt niet de laad ingang van zijn BMS maar zijn uitgang, en bent dus NIET beschermd door de BMS (hij kan namelijk niet uitschakelen.
dergelijke is dus enkel mogelijk als er een BMS is waarbij laad en ontlaad dezelfde aansluiting hebben op BMS
zoiets dus
deze mag dus NIET, tenzij je ook de laadpluggen samen parallel hangt (vraag me dan wel af wanneer de lader afslaat.want stel dat beide bijna vol zijn, en elk trekken ze nog 500mA.
ineens schakelt de ene uit, laadstroom zakt van 1A naar 500mA en mogelijks schakelt de lader dan ook uit)
als je een beetje oplet, kan je beide batterijen gewoon apart gebruiken, en dat heb ik in mijn bouwfiets.
eens ik rijd zakt die zijn accuspanning wat in, en dan schakel ik de originele ook bij. ze zitten dan ook permanent en leveren allebij stroom aan de fiets.
je hebt dan niet het risico dat de ene op 37V staat en je de andere bijschakelt die op 42V zit.
je zou er eventueel een zware seriediode kunnen bijsteken zodat beide batterijen elkaar niet kunnen opladen. je verliest dan wel weer 0,6-1V van de accu spanning
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb een elektrische fiets met 24 volt li-on accu. De accu van 17 ah zit samen met BMS en controller ingebouwd in het frame.
'Een' electrische fiets. Merk en type ervan zouden mogelijk kunnen helpen voor de forumleden die meer ervaring hebben hiermee. (Hm, ik zie dat u een andere thread had, die over een Sparta Ion spreekt; mogelijk gaat het om dezelfde fiets). Weet u trouwens *zeker* dat er een Li-ion accu in zit? De Sparta Ion die ik persoonlijk ken/aan gewerkt heb, van een familielid, werkt op NiMH.
Als het bijvoorbeeld een Sparta is (waarbij de accu in de voorbuis/onderbuis zit) dan zou ik zelf niet eens beginnen met overwegen om een tweede accu te bouwen. Dat systeem zit volledig dichtgetimmerd. Of je moet op cel-niveau twee cellen parallel schakelen, en dan nog kan ik me voorstellen dat er bij het BMS of de boordcomputer allerlei alarmbellen afgaan en de zaak blokkeert.
Als het een wat meer 'open' systeem is, is het misschien mogelijk. Zelf zou ik er dan nog steeds niet aan beginnen trouwens. De Sparta Ion van een familielid heeft een accu die vele jaren oud is (maar waarvan de fiets zeer regelmatig gebruikt werd, en permanent aan de lader hing, zoals Sparta adviseert) en nog steeds de 100 km haalt (het gegarandeerde bereik toen de fiets nieuw was; met NiMH-accu's, *geen* Li-ion, wat de naam suggereert. Toen de fiets nieuw was had hij een effectieve range van 115km, proefondervindelijk zelf getest). Ik weet niet wat het bereik bij u is (edit: 20 km volgens de andere thread), maar blijkbaar wilt u meer. Kan het zijn dat de huidige accu gewoon versleten is (en dus niet meer de 17Ah haalt)? (edit: ja, dat is dus het probleem).
De accu van 17 ah zit samen met BMS en controller ingebouwd in het frame.
Nee, het is geen 17Ah accu (meer), de accu heeft nog ca. 17/5 = 3.4 Ah capaciteit.... Waarom dus in 's hemelsnaam een nieuwe accu parallel zaten aan een volstrekt versleten accu?
Oplossing: nieuwe accu aanschaffen, of nieuwe fiets. Of heel veel willen knutselen, met de benodigde kennis van zake, voor een onzeker eindresultaat.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 7 september 2024 11:46:00 schreef Michelhenricus:
Nu wil ik de actieradius vergroten door een extra 24 volt 17 ah accu parallel, voor de BMS en de controller, op de bestaande accu aan te sluiten.
Een BMS heeft naast het: "de accu is te leeg, gij moet zelf trappen" ook nog de functie om de cellen te balanceren. Als je alle 11 draden doorverbind moet dat kunnen.
Voor de volledigheid de fiets is een Sparta ion oorspronkelijk uitgerust met een banaanaccu die bijna helemaal versleten was.
Vervanging van de accu was natuurlijk mogelijk, en duur, maar de dealer waarschuwde mij dat mocht in de toekomst het display kwijt of kapot zijn die niet meer leverbaar zijn door Sparta. Bovendien kan een evt via MP gekochte display (je kunt van de buitenkant niet zien of het display nog goed is) er niet zonder meer ingezet worden maar moet via een dealer gekoppeld worden.
De ion motor ie een 24 volt gelijkstroommotor die via de ingebouwde controller de motor over 3 fasen aanstuurt. Waar die spanning vandaan komt maakt niet uit zolang die 3 fasen maar 24 volt door een controller (SW900) geregelde 24 volt gelijkstroom krijgt.
Daarom heb ik besloten de fiets om te (laten) bouwen naar een externe controller met display en een Li-on accupakket, inclusief BMS, 24 volt en dat werkt prima.
Dus de bestaande controller eruit en de 3 fase verlengd naar buiten.
Toch wil ik de actieradius vergroten door domweg het aantal accu,s (li-on 18650) te vergroten door die parallel over de bestaande accu te maken voor de BMS en controller SW900.
En omdat ik wellicht iets over het hoofd zie heb ik als zodanig deze vraag gesteld.
k heb in mijn fiets een 36V met BMS in het frame, en een aparte 36V met BMS in een zijzak zitten.
ik zet de uitgangen van de BMS aan elkaar, niet de cellen.
Is de schakelaar dubbelpolig og slechts over de + of -??
elke accu werkt dus op zichzelf. ik kan zowel de ene inschakelen (schakelaar) als de originele (ook kleine schakelaar op de accu). de fiets ziet maar 1 van de 2 of beide als ik de 2 schakelaar tegelijk aan zet (dan moeten ze wel gelijk geladen zijn)
Gaat dit ook met 2 verschillende laders?
ik heb ook een giant met 2 originele accu's achterop. daar heb ik een keuze schakelaar aan het stuur om de ene of de andere te gebruiken.
elke accu ook met zijn eigen BMS en eigen lader
Dubbelpolige omschakeling??