Henk H.
Golden Member
Met schepen van deze leeftijd lopen wij er tegen aan dat veel al obsolete is geworden. Veel apparatuur is in beperkte oplages gemaakt, specifiek maritiem, en de leveranciers hebben niet meer de delen liggen, en de mensen zijn er niet meer. Zo kan een backup batterijtje vervangen met pech uitdraaien op een retrofit van het alarmsysteem. De vent die dat backup batterijtje verving, en wist wat er moest gebeuren als t misging, is na zijn pensioen een tijd doorgegaan maar nu echt gestopt.
Als die H2S iets opvreet, mag je retrofitten. Met grote kans dat er nog wat engineering en fabrikagetijd (dit soort systemen ligt niet op de plank, en moet specifieke maritieme goedkeuring hebben) in zit. Of je geluk in India proberen, met spullen van de sloopstranden. Succes daarmee NIET verzekerd.
Op zondag 8 september 2024 13:57:56 schreef maartenbakker:
Kasten dichtsolderen en doorvoer met glazen seals....
Ja, leuk als er een storing is. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Soms wordt NaOH (caustic soda) aangeraden om H2S te absorberen. Misschien dat een potje erin zetten helpt? (is sterk hygroscopisch)
(of NaHCO3 (baking soda), maar daar moet je de lucht dan doorheen blazen)
[Bericht gewijzigd door Arco op (32%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Kun je de deur sealen? Dan wordt het warmer en ontstaat er ook nog een natuurlijke overdruk. Dan moeten er natuurlijk niet permanent mensen in werken. Of heeft die ruimte veel meer openingen ?
Alles bij elkaar lijkt me een filter de simpelste, beste en goedkoopste oplossing.
Op zondag 8 september 2024 14:31:27 schreef fred101:
Alles bij elkaar lijkt me een filter de simpelste, beste en goedkoopste oplossing.
En dat wil het management nu precies niet. Dus het management gaat bij problemen het probleem zelf oplossen. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik zou gewoon het management vertellen dat ze dan zelf in de giftige H2S dampen de installatie mogen repareren.
Management is niet heilig en moet af en toe op de feiten gewezen worden.
Op zondag 8 september 2024 16:32:10 schreef Hoeben:
Management is niet heilig en moet af en toe op de feiten gewezen worden.
Ik weet een beetje met wat voor soort mensen HmH te maken heeft, die hebben weinig met feiten te maken. Dat is een apart soort volk en trekt zich weinig aan wat een ander vindt of zegt. 
Arco
Special Member
Op zondag 8 september 2024 14:23:34 schreef Arco:
Soms wordt NaOH (caustic soda) aangeraden om H2S te absorberen. Misschien dat een potje erin zetten helpt? (is sterk hygroscopisch)
(of NaHCO3 (baking soda), maar daar moet je de lucht dan doorheen blazen)
Eventueel de kasten intern voorzien van wat actieve kool waar de lucht van de kast permanent doorheen gezogen wordt. Dan moet je wel de actieve kool regelmatig vervangen als deze verzadigd is.
https://www.zhulincarbon.com/nl/application/activated-carbon/activated…
@ Arco,
Ik ken Trump niet persoonlijk, wil ik ook niet. 
Maar heb zelf zandzuigers geïnstalleerd (elektrisch gezien) en het zijn echt aparte mensen. Het is echt een harde wereld.
Op zondag 8 september 2024 17:02:00 schreef Lambiek:
[...]
Ik weet een beetje met wat voor soort mensen HmH te maken heeft, die hebben weinig met feiten te maken. Dat is een apart soort volk en trekt zich weinig aan wat een ander vindt of zegt.
Het meeste management heeft geen enkele notie van techniek. Die zeggen alleen fix het. Hoe je het doet doe je het! Zorg maar dat goed komt. En je moet dat doen binnen een bepaald (meestal te klein) budget. Het management daar onder zegt vervolgens omdat er te weinig geld is dat het op een bepaalde te goedkope manier moet gebeuren. En dan krijg je dus tijdelijke halve en soms zelfs gevaarlijke oplossingen.
Bij ons moesten de kozijnen geschilderd worden. Dat hebben ze netjes gedaan. Er is geen enkele aandacht besteed aan het feit dat een deel van de kozijnen compleet weggerot zijn. Eigenlijk was het houtwerk gewoon hol en stond er alleen nog een laagje verf. Nu staat er een extra stevige laag verf. De schilders hebben uiteraard gewoon hun boterham verdient en hun geld gekregen zoals dat hoort voor hun geleverde diensten. De schilders mochten het houtwerk tot hun grote verdriet zelfs niet repareren. En een schilder wil ook gewoon knap werk leveren en ergert zich dood aan dit soort van dingen. Er is nu een hoop geld weggelazerd dat veel beter besteed had kunnen worden. Het management heeft hierover overigens wel erg veel kritiek gehad. Het is ook niet erg slim om zoiets te doen in een gebouw vol met techneuten op zeer veel verschillende gebieden.
Maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Mensen die nergens verstand van hebben regelen de boel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken ook wel bedrijven met dat volk, en dan mn collega's die denken dat in 5 voud dingen uitleggen zal helpen iets duidelijk te krijgen. ik begin er niet meer aan, als men overal gewoon maar te zware zekeringen inzet komen ze er vanzelf achter in een brasinstallatie.
was er afgelopen week niet een baggerboot uitgebrand in limburg? was dat ook een gevalletje 10Pk motor zonder beveiligingen op 3x 250A ofzo 
Misschien een raar idee, maar hear me out.
- Er zijn meerdere mensen die van mening zijn dat overdruk het beste is.
- Dit kan echter niet doordat de compressoren ook H2S happen en dan dus alsnog dit gas in je kasten brengen
- Heel veel andere oplossingen zijn of te lastig, of moeilijk te handhaven.
- Als je in H2S 'gebied' terechtkomt probeer je weg te komen, plm 20 minuten.
Dus: Zou het dan niet mogelijk zijn om voor je kasten een luchtbuffer te maken door twee luchttanks toe te voegen die om en om worden gebruikt (eentje om de kasten van schone lucht te voorzien, terwijl de ander zich vult). De tank die je gebruikt heeft geen H2S in zich, dus houdt kasten schoon. De tweede vult zich normaliter met schone lucht en lost de ander af op een bepaald moment. Als nu dit omschakelen nu bijvoorbeeld elke 30 minuten gebeurt, en je een capaciteit per luchttank hebt van 1,5 uur, dan kun je in het worst-kaas scenario (H2S detectie nét op het moment dat je zou willen schakelen) nog door op de oude tank (nog 60 min). De 'nieuwe tank' wordt gepurged (H2S eruit) en pas weer gevuld als je uit de zone bent. Dat is na plm 20 minuten dus je hebt tijd om de tank op tijd te vullen.
Voorwaarde is dat alle kasten heel goed dicht zijn (anders worden je tanks zo groot). Ook moet je de ruimte en het geld hebben om twee luchttanks met kleppen en (kleine) besturing ergens te plaatsen. Ook moet er een "H2S Detected" signaal beschikbaar zijn.
Zomaar een hersenspinsel... 
Henk H.
Golden Member
Heel quick & dirty: Als je op lucht start heb je de flessen en compressor op 30 bar al 
Ik weet niet of het opgebaggerde slib via een pijpleiding of overboord spuiten van boord gaat of dat er naar een plek gevaren wordt waar het wordt gedumpt via grote kleppen in de bodem. In het laatste geval vaar je leeg terug, zonder H2S, en kun je je flessen weer op druk brengen.
[Bericht gewijzigd door Henk H. op (61%)]
Op zondag 8 september 2024 18:11:41 schreef Ex-fietser:
Maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Mensen die nergens verstand van hebben regelen de boel.
Klopt helemaal, maar het is wel triest.
Er komen studenten van school, 0,0 ervaring en die krijgen dan zo'n functie.
Henk H.
Golden Member
Ach, er zullen toch ook wel goede managers zijn, al moet je die misschien met een lampje zoeken. Die wel luisteren naar wat de techneuten zeggen, en geïnteresseerd zijn in (de hoofdlijnen van) het probleem en de achtergrond daarvan en luisteren naar de suggesties van de techneuten voordat ze een keuze maken. Dat de keuze niet altijd op de technische beste oplossing valt heeft te maken met andere factoren, als tijd, geld en beleid.
De uitspraak dat sommige managers denken dat 9 vrouwen in 1 maand een kind kunnen maken herken ik wel, wel gezien bij Philips. Maar dat was meer onmacht bij een technisch probleem in het project. De technische oplossing hadden de managers niet, ze konden alleen de geldkraan open draaien en er meer mensen op zetten of meer varianten testen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een gesloten systeem met koolfilter en koeler zou een goede oplossing zijn. Eventueel met aanvoer van wat verse lucht (als die vers is) en in dit geval koude terugwinning.
Maar probeer dat maar eens in een bestaand schip te bouwen een hele zwik aan buizen die wel van 100 ... 160 mm (of meer) diameter moeten worden voor genoeg flow.
En koeling is noodzakelijk: kasten met een hoop spul er in worden in no time bloedheet. En nu is de temperatuur ook een mooie katalysator om het rotten te bespoedigen. (Ik spreek uit ervaring)
Kasten pot dicht maken is niet alleen vrijwel onmogelijk maar die worden gewoon te heet.
Het verhaal is veel genuanceerder dan hier gesteld: voor de mensen wordt goed gezorgd en is eigenlijk geen echt gevaar.
De boot is 25 jaar oud en dus al over de helft van de levensduur. Als ze nog 10 jaar mee kan is het denk ik wel mooi.
Maar iets tegen de H2S is dus niet te doen.
Misschien een idee om aantasting zo laag mogelijk te houden te zorgen dat binnenkant van de kasten een zo laag mogelijke vochtgehalte heeft.
Bij nagenoeg geen vocht is aantasting minimaal.
Misschien silica gel?
Wij hadden ook een stofje weliswaar poeder maar zeer agressief maar zolang hier geen vocht bij kwam gebeurde er weinig.
Gr.F_S
Buiten op iedere kast een eigen luchtwassertje zetten indien centrale luchtreiniging onmogelijk of ongewenst is, waarschijnlijk niet.
Een luchtreinigingssysteem a la gasmasker installeren op iedere kast lijkt mij nog te doen. Naden afdichten met gaffertape. Waarschijnlijk kan je wel patronen vinden die echt voor het doel geschikt zijn. Adsorptie VS chemische reactie ter neutralisering kan je ook nog naar kijken.
De kostprijs daarvan is dus filterpatroon (vaak zijn ze rated in aantal uren of liters lucht, zullen dus regelmatig vervangen moeten worden) en een ventilator die de kast op druk zet met lucht die via het patroon wordt aangezogen. 'Op druk' moet je zien als 'net genoeg om te zorgen dat er er geen omgevingslucht de kast in kan komen'. Als het schip niet zou bewegen en de deurtjes zouden niet op slot zitten, dan zouden ze nét open worden geblazen en op een kiertje blijven hangen. Iets in die richting.
Lijkt mij best te doen, als het mogelijk is om dus iets op zo'n kast te monteren.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]
Ik zou de kasten zo goed mogelijk afdichten met (schuim)rubber strips en desnoods kit. En dan lucht/lucht warmtewisselaars (schakelkast airco's) erop bouwen. Je kunt deze krijgen met een RVS spiraal, de standaard is van koper of aluminium en zal snel wegrotten. De lucht in de kast komt dan niet meer in aanraking met de buitenlucht en zal alleen circuleren in de kast (mits deze goed dicht is). Wat ik zo lees kom je niet aan de LEL van 4,5% dacht ik, anders wordt het een heel ander verhaal.
Als het nieuwbouw was zou ik voor een Ex p behuizing kiezen (overdruk), maar hier hangt een prijskaartje aan.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zou het kunnen dat die overdruk met stikstof uit cylinders verzorgd kan worden? Dat vermindert bovendien het brandgevaar. Het vlampunt van H2S ligt op −82,4 °C !! Je hebt dan 2 vliegen in een klap. Minder kans op brand/explosie én minimale corrosie.
Je kunt dan met dunne leidingen toe, zodat de installatie van het systeem eenvoudiger wordt.
Zit natruurlijk een kostenplaatje aan, maar die zijn vele malen lager dan niets doen of halfslachtig werk.
Het kan mogelijk ook worden geautomatiseerd met behulp van een H2 detectie syteem. Misschie bestaat detectie dat al op het schip als alarm voor de bemannings locaties.
Mijn 2 cent
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 8 september 2024 20:57:54 schreef High met Henk:
Het verhaal is veel genuanceerder dan hier gesteld: voor de mensen wordt goed gezorgd en is eigenlijk geen echt gevaar.De boot is 25 jaar oud en dus al over de helft van de levensduur. Als ze nog 10 jaar mee kan is het denk ik wel mooi.
Maar iets tegen de H2S is dus niet te doen.
Ik denk een opeenstapeling van mitigerende maatregelen; alle beetjes helpen. Maar 10 jaar zonder regelmatig onderhoud zal hem wel niet worden.
10 jaar zonder reparatie gaat niet lukken: niet een 1 jaar.
Onderhoud aan een schakelkast is lastig, daar je vaak aan de buitenkant geen schade kan zien..