Op donderdag 22 augustus 2024 23:43:45 schreef Thevel:
[...][bijlage][bijlage]Ik heb hier verschillende Motorola transistors liggen allen met alleen een nummer, er is niets maar dan ook helemaal niets over te vinden.

Het is gedocumenteerd in een Motorola handbook kreeg je gratis op de Fiarex ook zonder visitekaartje in ruil als ze merkten dat je ontwerper was :-) Ik heb al de boeken weggedaan aan een plaatselijke elektronica winkel, maar Hans is allang dood en zijn opvolger is ermee gestopt.

Dit is zo'n boek, in de pdf/browser zit een zoekfunktie.
https://media.searchelec.com/specshee/MOT/Small%20Signal%20Transistor%…
Locaal even opslaan want 'in God we trust, the rest we monitor'

@rew Aha, duidelijk. Daarnaast ligt nog iets om dampen af te zuigen.

Ik post mijn vraag hier omdat ik niets beter weet, hopelijk zit ik goed.
Ik ben bezig met een Medion wildcamera. Daarin staan twee 5 pin ic ( rood omcirkeld) met marking 0816x. Weet iemand welke IC dit zijn want een van de twee is doorgebrand. In ieder geval dank vooraf.

Afgelopen weekeinde een nieuwe aanwinst in ons museum, een Yamaha gitaarversterker uit ongeveer 1970.
De reverb en wah-wah werkten niet.
Ik heb een schema gevonden en zag dat er voor de aansturing van de echo veer een ic in zit van 1,3 watt, zo'n metal can ding , de AN274
Ik was heel verbaasd dat er in in 1969/ 1970 al versterker ic's waren.
Wie weet er meer van dit ic en is wanner het voor het eerst gemaakt is.

De reparatie was overigens een weggevallen 12 volt, dat bleek een soldering van een dikke weerstand op de voedingsprint dus het werkt weer helemaal (als dat alles is wat er sneuvelt na ruim 54 jaar...)

Ik zag dat Maarten ze in de webshop heeft dus ik bestel er wel een voor alle zekerheid, ze worden in meer gitaarversterkers gebruikt, en zo gangbaar zijn ze niet meer :)

Op woensdag 4 september 2024 21:07:17 schreef Vangheluwe:
Ik post mijn vraag hier omdat ik niets beter weet, hopelijk zit ik goed.

Prima plek. De beste trouwens. :-)

Ik ben bezig met een Medion wildcamera. Daarin staan twee 5 pin ic ( rood omcirkeld) met marking 0816x. Weet iemand welke IC dit zijn want een van de twee is doorgebrand. In ieder geval dank vooraf.

Het zijn DCDC converters iemand heeft het ding met een te hoge spanning gevoed. (VIN is ontploft).

Pin 3 is SW
pin 4 is VIN
pin 5 is FB

De behuizing is SOT23-5.

Als ik dan op DCDC converter SOT-23-5 zoek op LCSC (mijn favoriete onderdelen leverancier) dan komt als eerste boven water: de MT3406 en die heeft inderdaad deze pinout.

Wat ik van je foto niet kan zien is of pin2 GND is. Dat kan jij nameten. https://www.lcsc.com/datasheet/lcsc_datasheet_2406131737_XI-AN-Aerosem…
https://www.lcsc.com/products/DC-DC-Converters_484.html

Hartelijk bedankt voor uw info.
Op uw vraag heb ik pin 2 nagemeten en het is zoals u veronderstelde, deze is verbonden met GND. Ik heb ook ondertussen die ICs besteld bij uw voorgestelde leverancier.
In ieder geval hartelijk bedankt want ik zat werkelijk vast omdat in nergens die IC vond.

Ronny Demeyere

Is D3 nog in orde? Ziet er ook niet zo goed uit. Net zoals de zwarte connector bovenaan toch wat warmte schade heeft.

Off-topic observatie:

[Vangheluwe] Hartelijk bedankt voor uw info. [...] Ronny D****

'Vangheluwe'. Aanvankelijk gingen er hier een aantal alarmbellen af, maar het is nu eenmaal een familienaam.

Maar wel ongebruikelijk als username.... toch zeker als het niet uw werkelijke naam is.

Enfin. U zult er uw redenen wel voor hebben.

Mijn reden is geen geheim. Het emailadres met mijn naam werd gedurende mijn actieve loopbaan ook gebruikt in het bedrijf waar ik werkte. daarom gebruikte ik en gebruik ik nog altijd het emailadres van mijn echtgenote omdat ik weet dat omschakelen van emailadres nogal chaotisch gaat en blijft gaan daarom blijf ik verder werken met haar emailadres en gebruik ik nooit het emailadres met mijn naam, dit al minstens 30 jaar lang

Ok, da's duidelijk. De username heeft me al een aantal keren m'n wenkbrauwen doen fronsen, en nu u een post tekende met een andere naam kwam dat wel heel frappant over.

Het is ondertussen een redelijk beruchte naam geworden, zoals u zelf ook zeker zult weten, en potentieel behoorlijk provocerend als het niet iemand's werkelijke naam is (of evt. van een nabij familielied).

</off-topic>

Niettegenstaande D3, zoals u terecht opmerkte, uiterlijk geleden heeft onder het vuur of de hitte werkt ze nog normaal.

Ehh. Waar ik links naar gepost had, dat was een "voorbeeld" van een chip die kwa pinning overeenkomt.

Daarna moeten m.i. nog een aantal dingen uitgezocht worden:

Komt de max spanning van de chip overeen met de max spanning van het apparaat? (Sommige van die chips kunnen "max 17V" op de ingang: Werkbaar voor een 12V apparaat, maar niet als er 24V in gaat.

Komt de max stroom van de chip overeen met het verbruik van het apparaat? Ik heb wel eens een xyz5402 en een xyz5403 chip gezien waarbij de 02 en 03 op "max 2A" en "max 3A" sloeg.

Komen de componenten er omheen voldoende overeen met wat hij nodig heeft? Bijvoorbeeld: de feedback spanning kan 0.6 of 0.8V of zelfs 1.25V zijn. Als dat verschilt gaat er na vervanging alleen maar meer stuk.

Maar ook: Wat is de schakelfrequentie. Als die 2x lager is dan het ding wat er nu in zit, heb je ruwweg 2x hogere spoel en condensatorwaardes nodig.

Kortom, ik was nog niet op het punt van "bestellen", maar had gisteren niet meer tijd om uit te wijden.....

Wie weet hoe deze groene connector aan de accu pack heet?

Beste mensen,

Iemand die de component op de foto herkend?
Ik vermoed een optocoupler maar ben niet zeker. Ook de nummers en de foto zijn nergens te vinden online of bik chatGPT.
Wordt gebruikt op een print voor een regelbare ac motor. Lijkt defect te zijn als ik deze vergelijk met een werkende print.

Top, vriendelijk bedankt!

Weet iemand toevallig welk component dit is.
Ik heb gezocht op alle mogelijke combinaties maar kan het niet vinden.

Ik haal eruit dat er "W008H" op staat.

Of
W0C8H
W0G8H
W00BH
en alle andere combinaties..

heb geen schema's van deze pcb en ga ik ook niet krijgen van de fabrikant.
Is pcb van een RIFD scanner voor dier oorlabels.

De getoonde componenten zijn van een werkende scanner, de andere is door gebrand.

Het lijkt een protectie voor de USB..

[Bericht gewijzigd door TSB77 op (10%)]

Dat is vrijwel zeker een TVS. Ik gebruik zelf de 82400102 van Wurth op die plaats, en volgens de datasheet https://www.we-online.com/components/products/datasheet/82400102.pdf klopt de markering ook. De laatste 2 karakters zijn een datum en controle code.

Zonder die TVS zou het apparaat gewoon moeten werken, als je een brugje soldeert van pin 1 naar 4 en pin 3 naar 6. Deze verbindingen zitten in de TVS.

Echter, als het ding zo stuk is, is er wel echt iets gebeurd, en als je pech hebt is er verderop op de print nog iets stuk (waarschijnlijk een microcontroller).

Lijkt me een quad tvs array.
Ik neem aan dat dit topic ook wel verplaatst gaat worden...

Niet quad maar dubbel (2 datalijnen die rechtdoor gaan). Intern is het stiekem maar één TVS met een gelijkrichter.

Op maandag 9 september 2024 15:56:06 schreef SparkyGSX:
Dat is vrijwel zeker een TVS. Ik gebruik zelf de 82400102 van Wurth op die plaats, en volgens de datasheet https://www.we-online.com/components/products/datasheet/82400102.pdf klopt de markering

TVS, duidelijk! hartelijk dank!
Ik haal hem eraf en kijk of eea nog wil starten, anders heeft de MCU waarschijnlijk ook een tik gehad.. fingers crossed.

Aan het ground vlak te zien heeft de ontwerper er geen spoortjes onder gelegd, dus na het verwijderen moet je wel die doorverbindingen maken, anders werkt het sowieso niet.

[Arco] Is een vactrol (analoge optocoupler, bestaat uit led + ldr)

Ik slaap vannacht wat minder dom....

De behuizing kwam me inderdaad bekend voor, ze zaten soms wel eens in oudere apparaten (jaren '70?), maar wist eigenlijk niet wat dat waren.

Vactrol werd o.a. veel gebruikt in geluidseffectpedalen voor muziek...