Goede morgen,
DT5808 EN61010-1 cat2 600volt
Mijn digitale multimeter, werkt alleen nog goed op de gelijkspanning stand.
Overige standen-bereiken geven een verkeerde waarde aan.
Draaischakelaar schoongemaakt met ipa.
Display contacten schoongemaakt.
Geen interne zicht bare schade.
Solderingen zien er goed uit.
Is niet gevallen, wordt alleen gebruikt op de werkbank.
Is er een schema van de meter beschikbaar, of heeft iemand een reparatie tip.
Alvast bedankt voor het mee denken.
https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/toebehoren-ham-radio/1150…
30€ nieuw bij de webshop, zou er niet teveel tijd in steken
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wordt lastig, dit soort digitale multi indicators worden normaal gesproken niet gerepareerd maar vervangen. Waarschijnlijk valt er ook weinig te repareren.
Ik zou eerst naar de protectie circuits kijken, meestal diodes of speciale transistors gebruikt als diode.
Kijk ook naar MOVs. Ik had een Brymen die verkeerde waarden gaf en daar was ik een MOV vergeten te checken (Het ding had >40kV op zijn ingang gehad) Maar dan zou Vdc ook fout moeten werken (of bij heel laag goed maar boven een bepaalde spanning de fout in gaan)
Kijk ook naar de schakelaar. Bij goedkope meters is meestal de afstand tussen schakelbanen heel klein en wat "schuursel" kan een bruggetje vormen tussen schakelbanen. Als de vias op zo'n plek liggen dat de loper er over glijdt dan moet je die ook checken op doorschuren. Die via's horen niet in die baan te liggen maar dat zie je bij veel low budget meters dus niet goed gedaan.
Wel vreemd dat Vdc klopt want stroom en weerstand en diode teststand gebruiken ook de Vdc functie. Daarom denk ik eerst aan een fout in de schakelaar.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Anne2,
Het gaat mij niet om het bedrag, maar hobby matig.
Kijken of de meter nog te herstellen is.
Groet,
Beste fred101,
Fred, bedoel je de keuze schakelaar op de meter of de aan-uit knop op de meter.
Begrijp dat een schema van de meter lastig wordt.
Het gaat mij niet om het bedrag, want ik heb nog andere multimeters.
Puur belangstelling waar gaat het mis in de meter.
Groet,
[Bericht gewijzigd door fred-loes op (12%)]
Er zijn verschillende versies van de DT5808
Hier is de pcb van een verise met een pennenstrook bij de bussen:

Doet DC-A DC-mA het ook niet meer?
Het kan zijn dat het EEPROM defect is en de CAL waarden weg zijn. Dat is dat (volgens mij) 8p IC naast de power knop. Dat lijkt me aannemelijk als DC A/mA ook niet meer werkt.
Als dat wel werkt dan een contact probleem, want ik zie zo ff snel geen stroom bron voor de weerstand en diode stand.
Hoi flash2b,
Alweer een tijd geleden dat wij elkaar gesproken hebben.
Ga morgen weer verder met de uni meter.
Zo op het eerste gezicht is dit niet het type die ik heb.
Van jou ontwerp; 1 volt test spanning.
Heb ik een printje gemaakt.
Als je belangstelling hebt geef maar een berichtje.
Groet,
Fred.
Beste flash2b,
Bijgaand foto,s van mijn uni meter en de 1 volt printje.
Als je belangstelling hebt laat het weten, geen kosten.
Groet,
fred.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik bedoelde de functie schakelaar maar zo te zien zit daar geen schade. Het kwetsbaarste zijn de vias. Deze horen niet onder de wiper door te gaan want dat geeft extra slijtage (wat voor hobby meters natuurlijk wat minder van belang is)
Verder zijn dit soort reparaties lastig want er zijn geen schema's en er zit nagenoeg niks in. Alleen een blopped all-in-one DMM IC en een paar losse onderdelen. Er zit ook nagenoeg geen protectie in, Niet eens 1 enkele MOV of zekeringen dus ben heel erg voorzichtig met hoge spanningen, vooral lichtnet.
Vreemd genoeg bevat die op de foto van Flash een hele hoop meer, zoals bv zekeringen. Kan uit een andere fabriek komen, Chinezen faken ook elkaar. Zelfde namen+behuizing, totaal andere binnenkant zoals massaal bij soldeerstations gebeurd. Of ivm de moordende Ali concurrentie voor dit prijsnivo, is de jouwe maximaal uitgekleed.
Ik denk niet dat deze meters een eprom met caldata bevatten want dat gebeurd hier zo te zien met potmetertjes.
fred101,
Fred bedankt voor de info,
Had goede hoop dat met behulp van circuits online een schema of tips de meter weer volledig gebruikt kon worden.
Het is nu alleen een volt meter geworden.
Maar heb gelukkig nog andere uni meters.
Vraag; wat zijn vias zijn dat de doorvoeren op de pcb (verbinding van boven naar onder de pcb)
Groet,
Fred.
fred101
Golden Member
Op zaterdag 14 september 2024 15:35:37 schreef fred-loes:
Vraag; wat zijn vias zijn dat de doorvoeren op de pcb (verbinding van boven naar onder de pcb)
Ja, dat klopt. Het zijn gaten tussen onder en bovenkant die gemetalliseerd worden met koper waardoor ze geleiden. Bij multilayer PCBs verzorgen ze ook verbindingen met/tussen de binnen-lagen.
benleentje
Golden Member
Dit zijn open via en die zijn het goedkoopste in productie. Je kan ze ook laten vullen en of laten verstevigen. Maar als ze al beveiligingen weglaten is er in het budget ook geen ruimte voor betere kwaliteit via's.
Maar je zegt dat meter alleen nog maar gelijkspanning kan meten. Maar kan het bv nog wel gelijkstroom en of wisselspanningen en of stroom meten. Ik kan me haast niet voorstellen dat alles tegelijk defect gaat.
Beste Benleentje,
De gevraagde metingen,
DT5808 (defect)---------------- Dijnatek 9040A
- 7 volt gelijk spanning------ 7.3 volt gelijk spanning
- 0 volt wissel spanning------ 8,1 volt wissel spanning
- 0 mA gelijk stroom---------- 26 mA gelijk stroom
- 0 mA wissel stroom---------- 26 mA wissel stroom
- 0 Ohm-------------------- 1K
- 0 uF--------------------- 1 uf
Gemeten met de waarden in de rechter kolom.
Groet,
fred101
Golden Member
Dan moet je het ingang circuit uit-tekenen en kijken wat er alleen voor VDC werkt. Dat is het enige deel wat nog een beetje werkt (0,3V is zelfs voor deze klasse een beetje veel, of je andere klopt ook niet, dan kan het optellen), de rest is open of ligt kortgesloten aan gnd (dat kun je meten)
Meet eerst eens of die smd weerstandjes van die weerstand deler niet open zijn.
Gezien het erg lage aantal componenten zal uittekenen niet erg lastig zijn. De meeste onderdelen kun je ook makkelijk testen.
Geen idee hoe dat soort meters zijn opgebouwd maar vaak is Vdc de basis meting die ook door weerstand, stroom en diodetest wordt gebruikt. Zelfs AC zou kunnen (na gelijkrichten)
De andere mogelijkheid is dat er per functie een ingang van het DMM IC wordt gebruikt want dat scheelt weer in losse schakelaar-IC's. Mogelijk zit de stroom generator voor weerstand en capaciteit daar ook in geïntegreerd. Dan is de kans op reparatie nihil.
Om je een idee te geven, zo ziet een van de meest veilige DMM's er van binnen uit, de Brymen BM869S: Bron: https://lygte-info.dk/review/DMMBrymen%20BM869s%20UK.html Daar zit heel wat meer in (Naast een berg beveiliging met de correct type zekering, met blastshields, afscherming, juiste kruipafstanden, juist type onderdelen, etc Maar die kost dan ook 7x zo duur maar is spotgoekoop vergeleken met vergelijkbare meters van andere merken (Fluke, Keysight, G&M). De mijne heb ik gerepareerd nadat hij meer dan 40kV overleefd heeft (oa 3 MOVS, 2 dikke weerstanden en een stuk printspoor kapot) Ik heb hem nu denk ik iets van 10 jaar.
benleentje
Golden Member
Zelfs AC zou kunnen (na gelijkrichten)
Uit mijn hoofd schieten me er 3 methodes te binnen om een ac spanning te meten.
Via een gelijkrichter er gelijkspanning van maken. Werkt goed voor sinus vormige signalen maar voor andere signalen een stuk minder goed.
Via een IC wat dan een rms naar gelijkspanning omzetting doet. Afhankelijk van het type IC geeft dat heel goede resultaten. En de meeste duurdere multimeters doen dit dacht ik.
Digitaliseren en dan digitaal er de RMS waarde van berekenen. Word vooral gedaan in een oscilloscoop.
Als ik moet gokken denk is de eerste manier. Je kan de gelijkrichter opnemen in een opamp en dan compenseer je voor de spanningsval in de diodes.
En een wilde gok maar maar als die opamp dan ook de versterking voor het stroom bereik doet zou het een defecte opamp kunnen zijn of iets anders rond die opamp wat niet meer goed werkt.
Dank allen voor de tips,
Komende dagen ga ik de meter uit pluizen en meten.
Verwacht niet morgen een reactie van mij zal wel even duren.
Tot zover dank voor het mee denken.
Groet,
Goede avond,
De meter doet het weer.
Heb een standaard gemaakt voor mijn mobiele telefoon, zodat ik stabiel de printplaat vergroot kan bekijken.
Door het uitvergrote beeld zag ik slechte solderingen op de print plaat.
Met de handloep niet te zien.
Oude soldeer verwijderd met litse draad, en met vers soldeer hersteld.
De mA stand doet het nog niet, maar de 10A aansluiting wel.
Ga later nog wel een keer op zoek tocht.
Met de tip van fred101 heb ik de weerstandjes, diodes en de C,s gemeten.
Zal morgen een foto posten van de standaard.
Alle bedankt voor de info,
Goede avond,
Zou nog even een foto sturen van de telefoonhouder.
Heb er ook nog een foto bijgedaan van mijn standaard voor mijn uni meters en eventueel mijn telefoon, geeft mij veel ruimte en overzicht op mijn werkbank.
Zal ook de foto,s op Show your projects zetten.
Nog dank voor de hulp,
Groet
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
benleentje
Golden Member
Wel een leuk idee van die telefoonhouder ga ik van de week ook eens maken. Of moet ik dan royalty's aan jou betalen of zit er patent op?
.