Betrouwbare en betaalbare condensatoren in grote capaciteit en hoge spanning waren er bijna 70 jaar terug nog niet... ;)

Op zondag 15 september 2024 15:00:50 schreef Arco:
Betrouwbare en betaalbare condensatoren in grote capaciteit en hoge spanning waren er bijna 70 jaar terug nog niet... ;)

Ah!
Men wist het wel, maar kón het niet...

Waarschijnlijk kon het wel, maar niet interessant prijstechnisch.
Daarbij werkt 'ie dan ook niet meer op DC netten...

Inderdaad. Je zou met 1,5u toch al aan een metalen bekercondensator zitten (rechthoekig ding met glazen doorvoeren bovenop zoals in professionele apparatuur, of zo'n ding dat ze in TL-armaturen gebruikten) en die zijn net wat duurder dan een teerknol of weerstand.

Het argument van werken op DC is ook belangrijk, dat was een van de hoofdeigenschappen van U-toestellen. Kwam in de loop van de tijd wel steeds minder voor, maar het moest kunnen.

P.S. In de laatste generatie zwart-wit televisies gebruikte Philips wel een metalen bekercondensator in serie met het gloeicircuit. Gelijkspanning was toen al lang geen eis meer. De waarde was 5uF als ik me goed herinner.

Ondertussen is dit radiootje ook alweer klaar. En speelt naar hartelust!

Lekker simpel: aan/uit en afstemmen op de Middengolf.

Ik heb deze (LX422) een tijdje gehad vroeger...

https://www.bakeliet.net/scalepict.php?file=LX422AB_iso.jpg&subdir=images/huishoud&pix=280&qual=75

Was een leuk buizendoosje op batterijen.
Nadeel: Bij gebruik op batterij had 'ie een bijna onverzadigbare honger naar batterijen... :+

Daar heb ik er nog 2 van staan wachtend op restauratie.
Wordt 1 goede van gemaakt.

Het blijft gewoon leuk aan deze dingen te sleutelen... :)

Dit wordt de volgende: een Philips 281U.

Ook een oudje. Met U-buizen in de 21-serie.

Die staat op Mario's place maar da's helaas al enige tijd niet bereikbaar...