Nieuw projectje.

Deze oude radio, een Philips B2X60U doet niks. Het enige dat brandt is het lampje L1.

De buizen, U-serie, gloeien niet. De buizen op zich zijn goed, maar de gloeidraden worden niet gevoed.

Het schema van de voeding:

In de gloeiketen zijn serieweerstanden opgenomen.
Dat is een grote weerstand met aftakkingen:

Van rechts naar links: R4-R3-R2.

Nu meet ik hier vreemde waarden:
R2 moet zijn 180, is 137.
R3 moet zijn 200, is 300
R4 moet zijn 380, is 710.

Kunnen dit type weerstanden zo in waarden verlopen, en zelfs zakken zoals R2?

Dan zitten er nog 2 NTC weerstanden in de keten.
Maar wat voor waarden moeten deze dingen dan hebben in koude toestand?
Dat staat niet in het schema.

Voor R5 meet ik 2,3K. Voor R19 meet ik 9,6K (zonder lampje L1).
Met deze waarden lijkt het me niet vreemd dat de buizen niet gloeien.
Er zou een stroom van 0,1A moeten lopen.

Die bruine weerstand is niet origineel Philips: die waren groen...

Zoals ARCO al opmerkt, die bruine weerstand moet er sowieso uit.
Je kunt met 5W draadgewonden een nieuwe serie weerstand samenstellen of deze vervangen door een serie C.

Van de NTC's werd nooit een waarde gegeven. Deze waren nieuw te bestellen aan de hand van het Philipsnummer in het service manual.

Op donderdag 12 september 2024 14:27:07 schreef Arco:
Die bruine weerstand is niet origineel Philips: die waren groen...

[bijlage]

Grappig, Dit is zo te zien hetzelfde ding. :)

Blijkbaar is die bruine weerstand er later ingekomen.
Er staat B163419-0 op gedrukt.

Ik heb even provisorisch met een aantal weerstanden ongeveer 580 Ohm samengesteld. En ja, dan wil-ie wel...

Maar hoe weet ik nu of die NTC goed is?

Over de ene NTC waar het lampje over staat zou je ongeveer 19 volt moeten meten...

meestal doen die het, of zijn ze echt kapot.
Alles in serie, inclusief de warme NTC en het lampje, (R3-4-5 + L1) moet ongeveer 1100Ω zijn.

Die bruine weerstand lijtk wel Philips, maar mogelijk inderdaad niet origineel.

Geen Vitrohm, Philips of Rosenthal. Wie het weet mag het zeggen. Vandaag geen prijzen.

Is er een draadje afgebroken bij die bruine weerstand? Of hebben ze een eerder ingeklemde draad afgeknipt, en daarna met een andere weerstands-aansluiting verbonden? Ook zie ik door één van de bevestigingsholnietjes van de linker buisvoet een afgeknipte draad steken. Zou die bij de afgeknipte draad van de weerstand kunnen horen?

Kan het zijn dat dit in het verleden geen probleem heeft gegeven, maar nu mogelijk wel, omdat u bijv. de spanningscaroussel hebt ingesteld op 230/240Vac, terwijl hij vroeger op 220Vac stond ingesteld?

Ik vind het een beetje frappant dat ze deze draden alleen geklemd hebben, en niet gesoldeerd. Misschien voor de zekerheid toch eventjes solderen? Ook zijn de draden wel verdraaid lang gestript, wat verder bevestigt dat dit niet de originele fabriekssituatie is. De gele draad lijkt geen sluiting te maken, maar zit dichter bij massa/chassis dan me lief is.

Het beige netsnoer (helemaal rechts op de foto nog half zichtbaar) is enkel-geïsoleerd. Ik zou dit al in een vroeg stadium, dus eigenlijk nu direct al, vervangen door een dubbel-geïsoleerd snoer, voor wat extra zekerheid en veiligheid tijdens het werken aan het apparaat.

Als het netsnoer in goede staat is (plastic niet stug of beschadigd), is dat m.i. een vrij nutteloos tijdverdrijf waardoor het toestel bovendien uiterlijk niet meer origineel is.

Het netsnoer zit netjes door een kousje in de trekontlasting waardoor het ter plekke dubbelgeïsoleerd is. Op alle andere plaatsen is het snoer doorgaans door de lucht eromheen beter geïsoleerd van het chassis dan alle onderdelen die er verder aanhangen. Voor veilig werken maakt het dus geen verschil en kun je bij twijfel beter een scheidingstrafo gebruiken. Het is immers een U-toestel. Na de reparatie, bij normaal gebruik, is de isolatie van het snoer overal even goed als die in het toestel zelf dus ook dan maakt het niet veel uit. Dat gezegd, even goed het schema nalopen of er nog wat tussen net een aanraakbaar zit (zoals een papiercondensator) dat voor problemen kan zorgen.

Op donderdag 12 september 2024 19:09:29 schreef RAAF12:
Geen Vitrohm, Philips of Rosenthal. Wie het weet mag het zeggen. Vandaag geen prijzen.

Waarom geen Philips? Er staat een valide codenummer op, zelfs al is het niet correct gespatieerd. Lees het maar als B1 634 19-20. Dit is uitvoering -20 uit een hele reeks soortgelijke weerstanden die wel in meer apparaten voorkomen. Bruin emaille is later ook nog wel gebruikt door Philips, hoewel het soms een tintje donkerder was.

Bij nader inzien kan het ook best een originele zijn en geen vervanger. Maar hij meet in elk geval niet correct door.

Normaal zitten de draden gepuntlast, maar rechts ,zit die wel vast?

[Bericht gewijzigd door buzzy op (25%)]

Op donderdag 12 september 2024 19:55:36 schreef maartenbakker:

[...]
Waarom geen Philips? Er staat een valide codenummer op, zelfs al is het niet correct gespatieerd. Lees het maar als B1 634 19-20. Dit is uitvoering -20 uit een hele reeks soortgelijke weerstanden die wel in meer apparaten voorkomen. Bruin emaille is later ook nog wel gebruikt door Philips, hoewel het soms een tintje donkerder was.

Bij nader inzien kan het ook best een originele zijn en geen vervanger. Maar hij meet in elk geval niet correct door.

Ik ken het bruine emaille alleen van Philips weerstanden zonder aftakking. Maar dan zal het wel kloppen, weer wat geleerd. Het is idd wat voorbarig om overhaaste conclusies te trekken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (36%)]

Op donderdag 12 september 2024 13:19:47 schreef Bavelt:
Nieuw projectje.

Deze oude radio,

Vreemde eend in de bijt/
Je zit in TV en Video, dit ding gaat geen beeld geven.

Ik zit tegenwoordig ook in oude radio's. :)

Er mankeert geen draad, R3/R4 heeft geen aftakking.
De 'afgeknipte' draden draden door de buisvoet zijn gebruikt om aan de onderzijde als kabelbinder te dienen, om een aantal draden bij elkaar te houden... zo heb ik gezien.

De draden zijn inderdaad geklemd. Het blijft verdraaid moeilijk om ze te solderen. Het 'pakt' gewoon niet. Pas na veel schoonkrabben leek het gelukt.
Het bleek echter meer een "thermo-plak-verbinding" dan een goede soldeerverbinding.
Ik heb dat opgelost door de parallel aangesloten weerstanden (om de juiste waarden te krijgen) met blank montagedraad op deze weerstand-unit te solderen.

Maar de radio werkt. Opvallend is dat de buizen langzaam en gestaag op gang komen. Geen 'geflits' bij het starten. Dat zal vast komen door de waarde van de NTC (R5) die in serie staat met de gloeiketen.

Verder is het opvallend dat het toestelletje razend gevoelig is.
Ik ontvang met een klein draadje in de antenne-ingang best wel een aantal zenders op de KG in voor mij onverstaanbare talen.

De ratelcondensator (teer) had alle kenmerken om te gaan ontploffen, als dat al niet was gebeurd...
Die dus maar snel vervangen.

Ik zou zeker condensator over de UGT vervangen als die doorslaat is de UGT hemelen.
De koppel-C bij de UL84 en de ontkoppel C's bij de UBC81 ook maar vervangen.

Die bruine weerstand is een originele Philips. Kijk eens op het NFOR. De weerstand B163419-20 (staat erop) is in andere Uutjes ook gebruikt. (xx-30, xx-23).

[Bericht gewijzigd door keebrev op (15%)]

Op vrijdag 13 september 2024 09:41:20 schreef Hugo Welther:
Ik zou zeker condensator over de UGT vervangen als die doorslaat is de UGT hemelen.
De koppel-C bij de UL84 en de ontkoppel C's bij de UBC81 ook maar vervangen.

Wat mag de UGT zijn?

Op vrijdag 13 september 2024 10:00:25 schreef keebrev:
Die bruine weerstand is een originele Philips. Kijk eens op het NFOR. De weerstand B163419-20 (staat erop) is in andere Uutjes ook gebruikt. (xx-30, xx-23).

Ok..
Maar de waarden klopten totaal niet met het schema. Kunnen die dingen dan zo verlopen? En dan ook nog eentje sterk in waarde dálen?

Op vrijdag 13 september 2024 10:53:59 schreef Bavelt:
[...]
Wat mag de UGT zijn?

UitGangsTransformator

En teerknollen inderdaad gewoon vervangen, die zijn ondertussen allemaal slecht.

[Bericht gewijzigd door Sine op (21%)]

UGT = UitGangsTrafo...
Die draadweerstanden verlopen niet, ze gaan alleen kapot. Deze hoort er duidelijk niet in thuis...

Op vrijdag 13 september 2024 11:00:25 schreef Arco:
UGT = UitGangsTrafo...
Die draadweerstanden verlopen niet, ze gaan alleen kapot. Deze hoort er duidelijk niet in thuis...

Dan is de kans aanwezig dat ze het ding hebben vervangen uit een ander toestel, in de waan dat het dezelfde was.

Volgens de documentatie zou het dit codenummer moeten zijn.

Ook toen al verschilden servicenummers soms van componentenfabrieknummers.

Een weerstand die je onder dit servicenummer koopt, kun je altijd gebruiken als vervanger voor wat er in het toestel zit, maar andersom niet altijd.

Dat is trouwens (naast wat je al zegt: foutieve vervanging) ook de enige verklaring die ik kan bedenken voor de weerstandssectie die lager meet dan verwacht. Dat kan bij een draadweerstand eigenlijk helemaal niet, tenzij hij zo geproduceerd is.

De secties die hoger meten, maken wellicht slecht contact, maar als dat intern is kun je daar verder niets aan repareren.

Op vrijdag 13 september 2024 12:01:43 schreef maartenbakker:

Een weerstand die je onder dit servicenummer koopt, kun je altijd gebruiken als vervanger voor wat er in het toestel zit, maar andersom niet altijd.

Dat is trouwens (naast wat je al zegt: foutieve vervanging) ook de enige verklaring die ik kan bedenken voor de weerstandssectie die lager meet dan verwacht. Dat kan bij een draadweerstand eigenlijk helemaal niet, tenzij hij zo geproduceerd is.

De secties die hoger meten, maken wellicht slecht contact, maar als dat intern is kun je daar verder niets aan repareren.

Ik had het ding los gehaald om goed te kunnen meten en slechte verbindingen te elimineren.
Maar het is wel haast een verkeerd gemonteerd type.

Maar enfin, ik heb de juiste waarden erin geflanst. En het ding doet het gewoon weer!
Een oudje, zonder FM. Maar wel leuk.
Op naar de volgende!

Op vrijdag 13 september 2024 12:01:43 schreef maartenbakker:

Franc van het buizenforum was ook van mening dat het origineel was. Maar zijn bericht had je al gelezen, gisteren, rond de klok van 20.00 uur
Die klodder soldeer is verdacht mja we weten niet wie er in heeft lopen klooien.

@Arco denkt dat ie er later is ingezet :-) Dat schijnt te kloppen met de Flips BOM

@Bavelt Moet je idd flink opschuren om het te vertinnen. Geklemd of gepuntlast is logisch bij zulke hete weerstanden kan soldeer gaan smelten o.i.d
Maar je staat erbij en je kijkt er naar dus als die in fik vliegt is het eigen schuld, dikke bult. Grapje

Zie net dat de info aangevuld is, na mijn oproep om mee te denken https://www.nfor.nl/index.php?id=348690

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]