Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Betrouwbare en betaalbare condensatoren in grote capaciteit en hoge spanning waren er bijna 70 jaar terug nog niet... 
Op zondag 15 september 2024 15:00:50 schreef Arco:
Betrouwbare en betaalbare condensatoren in grote capaciteit en hoge spanning waren er bijna 70 jaar terug nog niet...
Ah!
Men wist het wel, maar kón het niet...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Waarschijnlijk kon het wel, maar niet interessant prijstechnisch.
Daarbij werkt 'ie dan ook niet meer op DC netten...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad. Je zou met 1,5u toch al aan een metalen bekercondensator zitten (rechthoekig ding met glazen doorvoeren bovenop zoals in professionele apparatuur, of zo'n ding dat ze in TL-armaturen gebruikten) en die zijn net wat duurder dan een teerknol of weerstand.
Het argument van werken op DC is ook belangrijk, dat was een van de hoofdeigenschappen van U-toestellen. Kwam in de loop van de tijd wel steeds minder voor, maar het moest kunnen.
P.S. In de laatste generatie zwart-wit televisies gebruikte Philips wel een metalen bekercondensator in serie met het gloeicircuit. Gelijkspanning was toen al lang geen eis meer. De waarde was 5uF als ik me goed herinner.
Arco
Special Member
Ik heb deze (LX422) een tijdje gehad vroeger...

Was een leuk buizendoosje op batterijen.
Nadeel: Bij gebruik op batterij had 'ie een bijna onverzadigbare honger naar batterijen... 
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Arco
Special Member
Die staat op Mario's place maar da's helaas al enige tijd niet bereikbaar...