Hoi,
Ik heb een vraag over spanningsregelaars. Als het inputvoltage tussen het gewenste outputvoltage en het maximale inputvoltage ligt, krijg je dan nog steeds het gewenste outputvoltage?
Zie bijlage; dus bij dit voorbeeld kan je dus 9 tot 12V aansluiten en de output is altijd een nette 9V Of werkt dit niet zo?
Groetjes!
Bijna. De input moet altijd een beetje hoger zijn dan de output. Meestal 2 Volt, ook afhankelijk van de gevraagde stroom.
Maar ook hoe hoger de ingangsspanning, hoe meer verlies-vermogen, en dus ook meer warmte-ontwikkeling.
Zie datasheet.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Markiemark85, 
En regel IC heeft een bepaald werkgebied nodig, in het engels wordt dit de "Drop Out" voltage genoemd.
Neem je nu b.v. een LM317, dan moet je rekening houden met 2V die er minstens over de in en de uitgang van LM317 staat.
De door jouw aangegeven "1085" type, is een Low Drop regelaar, zeg als gemiddelde dat hier maar 0,5V tussen de in en de uitgang hoeft te staan voor een goede werking.
Als de ingang wordt aangesloten op een trafo en brugcel, dan moet je dus rekening houden bij de maximale stroom en bij lage 230V Netspanning dat je voldoet aan de minimale spanning over het type regelaar die je gaat gebruiken.
Als je minder stroom trekt dan het maximum dat toegestaan is, dan heeft de regelaar ook wat minder spanning nodig voor een goede werking.
Groet,
Bram
Zie ook datasheet:
https://www.lcsc.com/datasheet/lcsc_datasheet_1809291531_UTC-Unisonic-…
En dan vooral:
Let ook op deze.. Minimum Load Current 1.5V?(VIN-VOUT)?12V 10 mA
Dus verbaas je niet als de spanningsregelaar raar doet zonder belasting.
Bedankt voor de antwoorden. In de datasheet staat VDROP 1,45 tot 1,5V.
Ik wil graag een schakeling maken waarbij het niet uitmaakt of je 9V of 12V aansluit, maar waarbij je altijd 9V (max. 3A) output hebt.
De originele voedingsadapter is 9V (3A), meet 9,8V. Wat gebeurt er als ik 9 tot 9,8V aansluit ipv 10,5V tot 12V?
Dan wordt de uitgangsspanning ietsje lager.
En voor minimum load hoef je niet bang te zijn. Daar zorgt R1 wel voor.
Op zondag 6 oktober 2024 13:30:57 schreef RAAF12:
Let ook op deze.. Minimum Load Current 1.5V?(VIN-VOUT)?12V 10 mADus verbaas je niet als de spanningsregelaar raar doet zonder belasting.
Die 10mA kun je eenvoudig realiseren met je spanningsdeler.
Ik wil graag een schakeling maken waarbij het niet uitmaakt of je 9V of 12V aansluit, maar waarbij je altijd 9V (max. 3A) output hebt
Dan heb je een buckboost converter nodig.
Mss zit er bij Traco Power iets tussen...
Op zondag 6 oktober 2024 14:14:49 schreef OXO:
[...]
Dan heb je een buckboost converter nodig.
Mss zit er bij Traco Power iets tussen...
Ik heb hier helaas geen ruimte voor 
Dan gebruik je die 12V regulator alleen als het nodig is.
Ik ben wel nieuwsgierig waarom je 9 en/of 12V wilt hebben. Vermoedelijk wil je 2 bestaande circuits afwisselend met 1 voeding bedienen?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (55%)]
Op zondag 6 oktober 2024 14:42:49 schreef RAAF12:
Dan gebruik je die 12V regulator alleen als het nodig is.
Ik ben wel nieuwsgierig waarom je 9 en/of 12V wilt hebben. Vermoedelijk wil je 2 bestaande circuits afwisselend met 1 voeding bedienen?
User error 
Ik wil een bordje maken voor in een mini-koelkast. De externe voeding van deze koelkast gaat vaak 'kapot' en een koelbox voeding (12V) heeft dezelfde stekker.
Hé de stekker past, dus het zal wel werken...
Ik zit te kijken naar een SPX29302 en een LM39300.
SPX29302 R1; 777 en R2; 124. Heeft vgm lage drop out 0,6 tot 0,8V, wat acceptabel is.
LM39300; Wat moet ik doen met EN? Kan ik die aansluiten op IN net als bij de SPX29302? Heb ik dan een condensator nodig en hoe bereken ik C-out? (drop-out tot 0,5V)
Nogmaals dank!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb hier helaas geen ruimte voor
Je vergeet buiten de regelaar de overige nodige componenten
waarbij het niet uitmaakt of je 9V of 12V aansluit, maar waarbij je altijd 9V (max. 3A) output hebt.
En vooral dat je niet zonder koelplaat kunt als je tot 3Vx3A=9W wil verstoken.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op zondag 6 oktober 2024 13:50:46 schreef Markiemark85:
Ik wil graag een schakeling maken waarbij het niet uitmaakt of je 9V of 12V aansluit, maar waarbij je altijd 9V (max. 3A) output hebt.
Ik snap nog niet precies wat je wilt, maar van bovenstaande uitgaande: Is het dan niet handiger/goedkoper/compacter om een keuzeschakelaar icm een spanningsregelaar te gebruiken? 9V zonder en 12V met spanningsregelaar.
Onafhankelijk van de context ("een hobby" of "veel productie" producten) zou ik de oplossing niet in deze richting zoeken.
Op zondag 6 oktober 2024 15:55:37 schreef OXO:
[...]
Je vergeet buiten de regelaar de overige nodige componenten[...]
En vooral dat je niet zonder koelplaat kunt als je tot 3Vx3A=9W wil verstoken.
Ik las inderdaad in de datasheet net over "proper mounting" ivm de hitte. Zou thermal pad met koelvin van 10x10mm volstaan op de bovenkant van de chip? Anders staand op de printplaat met een heatsink?
Naast de componenten op de datasheet zijn er nog meer componenten nodig?
Dat hangt er vanaf wat er wordt gebruikt, accu, zonnecellen, molen, waterrad of toch maar gewoon 230V AC doen? dan heb je een trafo, gelijkrichter en afvlakcondensator nodig. Maar als het circuit weinig stroom trekt heb je niet veel koeloppervlak nodig. Je merkt het vanzelf als het IC te heet wordt, het component beveiligd zichzelf en schakelt uit.
10*10mm? Of bedoel je cm?
Op zondag 6 oktober 2024 18:43:42 schreef RAAF12:
Dat hangt er vanaf wat er wordt gebruikt, accu, zonnecellen, molen, waterrad od toch maar gewoon 230V AC doen? dan heb je een trafo, gelijkrichter en afvlakcondensator nodig.
Het is een simpel mini koelkastje (met een Peltier element) waar maximaal 12 blikjes van 33cl in kunnen. Hij heeft een 9V adapter (3A).
Ik wil een spanningsregelaar plaatsen voor van 12V DC naar 9V DC (voor een Peltier elementje en een 9V koelfan) zodat je ook een 12V koelbox voeding kan gebruiken. Bijvoorbeeld handig voor op de auto / caravan.
Ja, er zijn andere simpele oplossingen voor dit probleem, maar dit is wat ik graag wil.
Op zondag 6 oktober 2024 19:00:35 schreef KGE:
Bekijk dit ook even en denk dan nog eens na over zo'n Peltier koelkastje...
Bedankt voor de link. Ik vond het leuk om te kijken. Ik wist al dat het niet energie-efficiënt was.
Deze mini-fridge is een collectable, hij zal bij de meeste mensen 95% van de tijd uit staan 
Het is oké! Voor de momenten dat 'ie toch in gebruik is, wil ik 'm graag verbeteren. Dus terug naar het topic van de spanningsregelaar.
Spanningsregelaar met lage drop out voltage en een heatsink...
2 weerstanden en 2 condensatoren -> Moeten deze nog aan bepaalde eisen voldoen of zou SMD met een rating tot 15V al prima zijn?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor zulke energieslurpers is een switcher eigenlijk de enige (goede) optie.
Een 9V/3A peltier is 27W electrisch vermogen: je mag blij zijn als daar een paar watt koelvermogen van over blijft, vrij nutteloos...
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op zondag 6 oktober 2024 18:53:42 schreef Markiemark85:
[...]Het is een simpel mini koelkastje (met een Peltier element) waar maximaal 12 blikjes van 33cl in kunnen. Hij heeft een 9V adapter (3A).
Hmm, kan je 'm niet uit elkaar schroeven om te checken of het echt maximaal 9V mag zijn? Ik vind 9V een beetje vreemde spanning voor een peltier element. Een weerstand in serie zal in dit geval ook kunnen. Bij 3A en een spanningsval van 3V is dat 3/3 = 1 ohm van 3x3 = 9W. Als een beetje extra warmte en energie verbruik niet uitmaken.