Op zondag 6 oktober 2024 13:30:57 schreef RAAF12:
Let ook op deze.. Minimum Load Current 1.5V?(VIN-VOUT)?12V 10 mA

Dus verbaas je niet als de spanningsregelaar raar doet zonder belasting.

Die 10mA kun je eenvoudig realiseren met je spanningsdeler.

Ik wil graag een schakeling maken waarbij het niet uitmaakt of je 9V of 12V aansluit, maar waarbij je altijd 9V (max. 3A) output hebt

Dan heb je een buckboost converter nodig.
Mss zit er bij Traco Power iets tussen...

Op zondag 6 oktober 2024 14:14:49 schreef OXO:
[...]
Dan heb je een buckboost converter nodig.
Mss zit er bij Traco Power iets tussen...

Ik heb hier helaas geen ruimte voor :(

Dan gebruik je die 12V regulator alleen als het nodig is.
Ik ben wel nieuwsgierig waarom je 9 en/of 12V wilt hebben. Vermoedelijk wil je 2 bestaande circuits afwisselend met 1 voeding bedienen?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (55%)]

Op zondag 6 oktober 2024 14:42:49 schreef RAAF12:
Dan gebruik je die 12V regulator alleen als het nodig is.
Ik ben wel nieuwsgierig waarom je 9 en/of 12V wilt hebben. Vermoedelijk wil je 2 bestaande circuits afwisselend met 1 voeding bedienen?

User error :P

Ik wil een bordje maken voor in een mini-koelkast. De externe voeding van deze koelkast gaat vaak 'kapot' en een koelbox voeding (12V) heeft dezelfde stekker.

Hé de stekker past, dus het zal wel werken...

Ik zit te kijken naar een SPX29302 en een LM39300.

SPX29302 R1; 777 en R2; 124. Heeft vgm lage drop out 0,6 tot 0,8V, wat acceptabel is.

LM39300; Wat moet ik doen met EN? Kan ik die aansluiten op IN net als bij de SPX29302? Heb ik dan een condensator nodig en hoe bereken ik C-out? (drop-out tot 0,5V)

Nogmaals dank!

Ik heb hier helaas geen ruimte voor :(

Je vergeet buiten de regelaar de overige nodige componenten

waarbij het niet uitmaakt of je 9V of 12V aansluit, maar waarbij je altijd 9V (max. 3A) output hebt.

En vooral dat je niet zonder koelplaat kunt als je tot 3Vx3A=9W wil verstoken.

Op zondag 6 oktober 2024 13:50:46 schreef Markiemark85:
Ik wil graag een schakeling maken waarbij het niet uitmaakt of je 9V of 12V aansluit, maar waarbij je altijd 9V (max. 3A) output hebt.

Ik snap nog niet precies wat je wilt, maar van bovenstaande uitgaande: Is het dan niet handiger/goedkoper/compacter om een keuzeschakelaar icm een spanningsregelaar te gebruiken? 9V zonder en 12V met spanningsregelaar.

Onafhankelijk van de context ("een hobby" of "veel productie" producten) zou ik de oplossing niet in deze richting zoeken.

Op zondag 6 oktober 2024 15:55:37 schreef OXO:
[...]
Je vergeet buiten de regelaar de overige nodige componenten

[...]
En vooral dat je niet zonder koelplaat kunt als je tot 3Vx3A=9W wil verstoken.

Ik las inderdaad in de datasheet net over "proper mounting" ivm de hitte. Zou thermal pad met koelvin van 10x10mm volstaan op de bovenkant van de chip? Anders staand op de printplaat met een heatsink?

Naast de componenten op de datasheet zijn er nog meer componenten nodig?

Dat hangt er vanaf wat er wordt gebruikt, accu, zonnecellen, molen, waterrad of toch maar gewoon 230V AC doen? dan heb je een trafo, gelijkrichter en afvlakcondensator nodig. Maar als het circuit weinig stroom trekt heb je niet veel koeloppervlak nodig. Je merkt het vanzelf als het IC te heet wordt, het component beveiligd zichzelf en schakelt uit.

10*10mm? Of bedoel je cm?

Op zondag 6 oktober 2024 18:43:42 schreef RAAF12:
Dat hangt er vanaf wat er wordt gebruikt, accu, zonnecellen, molen, waterrad od toch maar gewoon 230V AC doen? dan heb je een trafo, gelijkrichter en afvlakcondensator nodig.

Het is een simpel mini koelkastje (met een Peltier element) waar maximaal 12 blikjes van 33cl in kunnen. Hij heeft een 9V adapter (3A).

Ik wil een spanningsregelaar plaatsen voor van 12V DC naar 9V DC (voor een Peltier elementje en een 9V koelfan) zodat je ook een 12V koelbox voeding kan gebruiken. Bijvoorbeeld handig voor op de auto / caravan.

Ja, er zijn andere simpele oplossingen voor dit probleem, maar dit is wat ik graag wil.

Bekijk dit ook even en denk dan nog eens na over zo'n Peltier koelkastje...

https://www.youtube.com/watch?v=CnMRePtHMZY

Op zondag 6 oktober 2024 19:00:35 schreef KGE:
Bekijk dit ook even en denk dan nog eens na over zo'n Peltier koelkastje...

https://www.youtube.com/watch?v=CnMRePtHMZY

Bedankt voor de link. Ik vond het leuk om te kijken. Ik wist al dat het niet energie-efficiënt was.

Deze mini-fridge is een collectable, hij zal bij de meeste mensen 95% van de tijd uit staan ;)

Het is oké! Voor de momenten dat 'ie toch in gebruik is, wil ik 'm graag verbeteren. Dus terug naar het topic van de spanningsregelaar.

Spanningsregelaar met lage drop out voltage en een heatsink...
2 weerstanden en 2 condensatoren -> Moeten deze nog aan bepaalde eisen voldoen of zou SMD met een rating tot 15V al prima zijn?

Voor zulke energieslurpers is een switcher eigenlijk de enige (goede) optie.
Een 9V/3A peltier is 27W electrisch vermogen: je mag blij zijn als daar een paar watt koelvermogen van over blijft, vrij nutteloos...

Op zondag 6 oktober 2024 18:53:42 schreef Markiemark85:
[...]

Het is een simpel mini koelkastje (met een Peltier element) waar maximaal 12 blikjes van 33cl in kunnen. Hij heeft een 9V adapter (3A).

Hmm, kan je 'm niet uit elkaar schroeven om te checken of het echt maximaal 9V mag zijn? Ik vind 9V een beetje vreemde spanning voor een peltier element. Een weerstand in serie zal in dit geval ook kunnen. Bij 3A en een spanningsval van 3V is dat 3/3 = 1 ohm van 3x3 = 9W. Als een beetje extra warmte en energie verbruik niet uitmaken.

Als je een lineaire regelaar gaat gebruiken en in het ideale geval maar een 2 volt dropout spanning hebt, verstook je nog steeds 6 watt in je regelchip. Een koelelement van 10x10mm groot gaat dat echt niet redden. Maak hem 10x zo groot en zwart met ribbels die in een luchtroom staan. Dan wordt het al wat beter.

Je koelplaatafmetingen zijn exact uit te rekenen. Maar dan moet je wel veel dingen weten van de koelplaat en de manier van monteren.

Jij doet alles een beetje uit de losse vuist en daar kunnen we niets over zeggen omdat er geen exacte gegevens bekend zijn. Het beste kun je het gewoon uitproberen wordt de regelaar te heet? Dan grotere koelplaat proberen.

Overigens kunnen veel drie, vier en vijf poot spanningsregelaars lang niet altijd die 3 ampere aan. Om dat op te lossen kun je er een dikke transistor bijplaatsen. Die transistor plaats je dan weer
op een koelplaat. Dat gaat vaak makkelijker dan het regel ic op het koelblok plaatsen.

Als je zeker weet dat je 12 volt stabiel is kun je denk ik makkelijker een weerstand van (12V-9V)/3A = 1Ω en (3A)2x1Ω = 9 Watt in serie zetten.

Een complexe spanningsregeling 'want dat is zo'n IC', voor een Peltier element is nergens voor nodig.

Wel een zinnig apparaat. Voor dat kleine koeldingetje zit je gewoon lekker bijna veertig watt aan energie te verstoken.

Ja, dat zou wel een optie zijn. Misschien dat ze 9V gekozen hebben om de warmte enigszins te beperken. Het Peltier element kan inderdaad 12V hebben.

Er zit ook een 5V spanningsregelaar voor een paar LED’s en geluid op het bord. Drop van 12V naar 5V te groot? Misschien hebben ze daarom voor 9V gekozen. Ik weet in ieder geval zeker dat de 9V adapter origineel is.

Met dat lullige 2 tot 3 watt koelvermogen kun je nog niet één blikje fatsoenlijk koelen...

@Arco, Jajajaja .. dat weten we nou wel. Peltier koelkast heel erg slecht en stout enzo ;)
Hier gaat het duidelijk meer om de gimmick van het ding.

Ik zou het niet inbouwen in het apparaat (weer warmte waar je het niet wilt hebben) en zeker niet lineair doen.
Een nieuwe 9V adapter van 3A kon wel eens moeilijk te vinden zijn. Je kunt een 12V adapter verbouwen zodat er nog maar 9V uit komt. Dat is bij de meeste adapters enkel een weerstandje aanpassen.

Of je neemt een 12V adapter en je zet daar een step down converter achter.
https://www.aliexpress.com/item/1005006494020175.html

Wil je het met alle geweld inbouwen in het apparaat dan kun je een buck-boost gebruiken. Dan kun je zo ongeveer elke spanning aanbieden.
https://www.aliexpress.com/item/1005006500898019.html

Op maandag 7 oktober 2024 08:34:01 schreef Sine:
@Arco, Jajajaja .. dat weten we nou wel. Peltier koelkast heel erg slecht en stout enzo ;)
Hier gaat het duidelijk meer om de gimmick van het ding.

Ik zou het niet inbouwen in het apparaat (weer warmte waar je het niet wilt hebben) en zeker niet lineair doen.
Een nieuwe 9V adapter van 3A kon wel eens moeilijk te vinden zijn. Je kunt een 12V adapter verbouwen zodat er nog maar 9V uit komt. Dat is bij de meeste adapters enkel een weerstandje aanpassen.

Of je neemt een 12V adapter en je zet daar een step down converter achter.
https://www.aliexpress.com/item/1005006494020175.html

Wil je het met alle geweld inbouwen in het apparaat dan kun je een buck-boost gebruiken. Dan kun je zo ongeveer elke spanning aanbieden.
https://www.aliexpress.com/item/1005006500898019.html

Yes, Tnx. Ik denk dat ik die 5V spanningsregelaar vervang voor een buckboost converter. Geluid en die ledjes trekken niet zoveel stroom. Dan kan er zowel 12 als 9V op het circuit, want het Peltier element kan tot 15V. Dan iets van een dip switch en een weerstand voor de fan.

Zal het goed testen kwa verschil in warmte op het koelblok.

Als die 12V adapter van een ander type peltier, bedoeld voor mobiel gebruik, is, dan is de kans vrij groot dat die 12V voeding iets van 13,8V is.

Er zijn genoeg 9V, 3A adapters te koop. Van spotgoedkope gevaarlijke Ali zooi die de opgegeven 3A nooit niet zal halen tot hele veilige A-merk adapters.

Je zou ook naar meanwell kunnen kijken.

https://nl.aliexpress.com/item/1005006148370670.html?src=google
https://nl.rs-online.com/web/p/ac-dc-adapters/2064931
https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-dc-voedingen/all-application/9/3…

Ik denk dat ik die 5V spanningsregelaar vervang voor een buckboost converter.

Waarom zou je die vervangen?
Wss maakt die geen probleem van 12VIN en als zijn load idd maar luttele mA's zijn ook niet van de iets hogere dissipatie.
Enkel jij ziet het typenummer van die 5V regelaar.....

foutje

[Bericht gewijzigd door OXO op (97%)]