Hello mede techneuten,

Mijn Inventum zwakstroomdeken THS50 heeft het begeven. Wellicht kan iemand mij helpen met de nodige info.

Apparaat
Met dubbel-geisoleerde trafo van prim 220 VAC, sec 18 VAC naar de deken. Voor minder warmte kunnen met een 4-standen schakelaar lagere sec spanningen worden afgenomen.
Dit is m.i. de enige juiste manier voor een veilige warmtedeken. Aanschaf dus geen goedkope rotsooi.

Probleem
Na misschien wel 50 jaar heeft weerstand R1 het begeven.
Yes, en dus welke waarde heeft (had) die weerstand nou? Helaas nergens een schema kunnen vinden. Wel wat kunnen tekenen vanaf PCB, maar met de schakelaar niet simpel.
En ik vertik het gewoon het ding weg te gooien, terwijl vervanging van die weerstand mij weer gelukkig kan maken. ;)

Kan iemand mij aan een schema helpen? Of misschien de waarde van R1 noemen?
Zo te zien is het 1/4 Watt.

Tip om de trafo behuizing te openen
Buig met een middelgrote platte schroevedraaier de vier bevestigingslippen naar binnen toe en beweeg de topplaat naar boven.
(PCB verwijderen hoeft niet, wil je dat toch, de-soldeer dan de voeding, en de 8 trafo-aansluitingen).
Zie afbeelding

Ik wacht af met de meeste spanning die ik kan opbrengen.
Groet ,
Arthur.

50 jaar, dat is wel heel ruim genomen, deze unit is niet ouder als 30 jaar, ik vermoed zelfs uit 2001 nog. de weerstand is geen 1/4W maar eerder 1W. wat doet deze weerstand? in 23 jaar is de netspanning hoger geworden, dus kan zomaar overleden zijn door de hoge spanning secundair.

Zijn de oorspronkelijke kleuren van de weerstand nog te zien? Probeer dat bij voorkeur bij daglicht (of onder een koud-witte lamp met goede kleurweergave).

Op de foto lijkt het zwart-grijs-paars-goud, maar dat is een vreemd hoge waarde om te verbranden (180 Mega-Ohm, die stook je niet op met netspanning, nog geen 300 uW). Dus dat is gewoon fout.

Maar als die laatste band nou eens geen paars is, of die grijze is blauw, of die zwarte is bruin, dan is het een heel andere waarde.

Dus kijk even bij goed licht. De kleuren die je kunt verwachten zijn zwart, bruin, rood, oranje, geel, groen, blauw, paars/violet, grijs en wit.

Waarbij je dus wel bruin van rood en geel van oranje moet kunnen onderscheiden, of grijs van wit, of blauw van paars of groen. Maar er is geen los lichtgroen, lentegroen, sapgroen, grasgroen, muntgroen, etc, dat helpt een beetje. Alsnog, zeker op een van de hitte verkleurde weerstand, is het gewoon heel erg lastig de juiste waarde af te lezen. Hopelijk is er een stuk minder erg verbrand dan de rest, maar dat de print verkoold is is geen hoopvol teken.

Als je foto's met wat meer resolutie van boven- en onderkant van de print kunt maken, is misschien ook wel na te gaan wat het hoort te doen en zo tot een vervanger te komen. (Van de weerstand of desnoods de hele print).

EDIT:
Zit er onder dat krimpkous een thermofuse? Is die nog heel?
(De weerstand verwarmt dan de thermofuse om bij poververhitting de thermofuse door te smelten, ik heb die constructie ook gezien in de besturing van een elektrische voetenwarmer)

Wat meet de weerstand met een ohmmeter? Misschien is de weerstand niet stuk maar alleen de thermofuse? (In dat geval die door eenzelfde temperatuur -type vervangen, weer netjes in krimpkous inpakken, en de weerstand er goed tegenaan drukken) (Edit: geen goed idee, zie postings hieronder)

EDIT2: Kan het zijn dat de primaire kant van de trafo geschakeld wordt en de secundaire vast is aangesloten op de warmtedeken? De L en de N op de print doen me denken dat daar netspanning is aangesloten. (Ook, primair schakelen hoeft er een kleinere stroom geschakeld te worden en je kunt de hele transformator uitschakelen als de deken uit is, geen sluipverbruik.)

Dan zou het inderdaad een gelijkaardig constructie kunnen zijn als de elektrische voetenwarmer. Daarin zit 2x 4k7 (4700 Ohm, 4.7 Kilo-Ohm) naast de thermofuse. Beide weerstanden staan parallel, maar ik weet niet met welke spanning ze gevoed worden.

Ik heb de hele print van die voetenwarmer maar toegevoegd aan deze post. Moeten de meelezers er wel niet intrappen dat dit dus een ándere print is. De voetenwarmer werkt op netspanning, zonder trafo.

Is dat niet de zelfde als dit topic?
Daar staan een paar schema's bij.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/135431

Dat die weerstand in rook op is gegaan heeft dus wel een reden!
Zou voorzichtig zijn met alleen maar een andere weerstand er in zetten.

Ik moet ergens foto's van dat ding in geopende toestand hebben, ik heb de deken van m'n grootmoeder geërfd.

Maar das voor morgen.

Ik heb wel ooit dit vereenvoudigde schema ergens van internet geplukt. GEEN GARANTIES DAT DAT OOK KLOPT DUS!

dat zou dan die 150ohm weerstand zijn, ofwel de breuk detector in de deken zelf die zn werk heeft gedaan. vond die print ook al te zwart, van vele jaren is er meer bruin rondom.

lijkt er dan op dat 1 van de beveiligings draden aan de verwarmings draad is gekomen en dus sluiting heeft getrokken. meten kan dit duidelijk maken, maar de kans is groot dat je ohms niks meet en het alleen met bewegen op een bepaald punt weer sluiting geeft. dus niet teveel aan gaan doen zou ik zeggen, want kans dat er dan een smeltplek ontstaat in de deken waar die draad gebroken is, en je wilt niet weken later in beverwijk wakker worden.

Helemaal mee eens, dat geef ik ook al aan.
Het ding zou in dit geval meteen de vuilnisbak in gaan bij mij, te groot risico.

Aanvulling:

In het topic wat ik hierboven heb gelinkt staat het originele schema, daar staat die temperatuurbeveiliging van 135 graden ook in de primiaire kant getekend.
Er staat ook bij dat die beveiligingsdraad om de verwarmingsdraad heen gewikkeld is dus er zit zeker een breuk in.
Einde oefening helaas.

Ik kan die breukdetectie niet echt volgen. Met die 150 Ω weerstand kan er maximaal 320mA lopen. Dan is die 3,15A zekering nog lang niet opgeblazen.
Of zie ik iets over het hoofd?

Die 150 ohm weerstand zorgt ervoor dat de temperatuurzekering aan de primaire zijde van de trafo doorbrand. Dit soort dingen moet je niet aan willen sleutelen, het is maar 20 volt wat uit die trafo komt maar met de stroomsterkte nog meer dan genoeg om brand te veroorzaken, en dat heeft deze beveiliging dus gelukkig voorkomen.

Op zondag 20 oktober 2024 17:39:45 schreef Arthur Cerew:

En ik vertik het gewoon het ding weg te gooien, terwijl vervanging van die weerstand mij weer gelukkig kan maken. ;)

Dat zou ik toch nog eens overdenken. Die weerstand kan alleen heet worden als er iets in de deken zelf gesneuveld is.
Ofwel, de beveiliging heeft gewerkt.

Verder niet mee prutsen, dit is echt einde oefening.

Je ligt er met je lichaam op, nog maar afgezien van een brandrisico.... Ook al is het een zwakstroomdeken, ik zou het risico nooit nemen.

Een nieuwe van een gerenommeerd merk kost je max. 60 euro.

Brand in je slaapkamer/bed is niets waard...

He, met dank aan het andere topic snap ik die constructie in mijn voetenwarmer ook ineens. Dat is ook zo’n breukdetectie. Als de ‘beschermdraad’ contact maakt met de ‘verwarmdraad’ loopt er stroom door de weerstand(en) naast de thermofuse, die dan warm worden, waardoor de thermofuse er uit gaat. (En de voeding van de deken inderbroken wordt).

In dat geval inderdaad niet de thermofuse of de weerstand gaan vervangen, best case gaat het opnieuw stuk. Worst case:

Op maandag 21 oktober 2024 00:15:46 schreef testman: je wilt niet weken later in beverwijk wakker worden.

De beveiliging heeft gewerkt, de deken zèlf is stuk, niet de besturing.

Op maandag 21 oktober 2024 09:56:45 schreef HVinduction:
Die 150 ohm weerstand zorgt ervoor dat de temperatuurzekering aan de primaire zijde van de trafo doorbrand. Dit soort dingen moet je niet aan willen sleutelen, het is maar 20 volt wat uit die trafo komt maar met de stroomsterkte nog meer dan genoeg om brand te veroorzaken, en dat heeft deze beveiliging dus gelukkig voorkomen.

Aha, die themisch zekering staat niet in het schma, of moet ik daarvoor naar die 3,15 A zekering kijken? Ik zou toch een ander symbool verwachten voor een tereperatuurzekering *) en de bedrading anders tekenen....

*) Wat is eigenlijk het juiste symbool voor een temperatuurzekering?

Een zekering met t° erbij vermeld?.

*) Wat is eigenlijk het juiste symbool voor een temperatuurzekering?

Voor een zekering worden verschillende symbolen gebruikt maar als er t° bij vermeld staat lijkt het me overduidelijk.

Deze misschien

Bedankt, ik zal je niet Vergeten (kon ik even niet laten O-) )

In de post van @weardguy staat bij die zekering geen temperatuur vermeld.
De post vab @revado toont wel een temperatuuszekering vóór de primaire; daarom heb ik die over het hoofd gezien.
Zoals ik al schreef: die 150 Ω weerstand had voor de duidelijkheid beter naast die teperatuurzekering getekend kunnen worden, of eventueel met een of andere aanduiding voor een 'thermische koppeling'.

Op maandag 21 oktober 2024 10:32:27 schreef Semtexx:
Je ligt er met je lichaam op,

Als je er op ligt dan staat het ding toch uit? Zo'n deken is bedoeld om je bed voor te warmen, als je er eenmaal in ligt is die niet meer nodig.

Ook dan kan het gaan branden en je slaapt niet lekker in een grookte kamer in een bed dat in as ligt :+

Op maandag 21 oktober 2024 16:49:14 schreef KlaasZ:
[...]Als je er op ligt dan staat het ding toch uit? Zo'n deken is bedoeld om je bed voor te warmen, als je er eenmaal in ligt is die niet meer nodig.

Je zal ze de kost geven die het de hele nacht aan laten...

En ik neem aan dat ze in de UK ook wel nieuwe dekens verkopen ( let op de steker die aan de trafo van TS zijn deken zit :) )

[Bericht gewijzigd door revado op (17%)]

Hallo mededenkers,

Heel vriendelijk dank daarvoor.
Intussen heb ik niet stilgezeten en een stroomkringschema getekend vanaf de PCB.
Dat bleek na een paar dagen hier ook al gepubliceerd te zijn. Ik zie hierin aanvulling en bevestiging van mijn schema.

Zie hieronder mijn conclusies, waarvan delen reeds genoemd zijn door anderen. Zie mijn schema en symbolen op PCB.

1.
Het schema laat zien dat de doorgebrande weerstand R1 in ieder geval stroom gevoerd moet hebben vanuit de beveiligingsdraad van de deken.
De schakelaar laat max.18.1 Volt en min. 10.0 Volt over de deken staan.
Bij 18 Volt en 150 Ohm zou dat 120 mA zijn. Dissipatie zou dan 0.12 x 0.12 x150 = 2 Watt. Bij 10 V wordt dat 0.7 Watt.

R1 ligt naast R2.
Op de print wordt thermische onderdeel R2 genoemd. Opschrift V130, lijkt mij afschakel-temperatuur 130 graden.
Bij het warm worden van R1 zal R2 dat ook worden en primair afschakelen.
Het gekke is dat na meeting het ding toch 0.1 Ohm aangeeft.

2.
Er is gezegd dat er niet zomaar stroom vloeit in R1.
Dan moet er toch sluiting en/of contact tussen de verwarmingsdraad en de beveiligingsdraad in de deken zijn geweest.
Reden om de deken af te keuren en daarmee geen risico te nemen .

Zijn er meer gedachten? Dan hoor ik dat graag.

Hihaho, een 220V UK stekker?
Als Nederlander woon ik in SW Wales.

Groet
Arthur Cerew

Hello mede techneuten,

Mijn Inventum zwakstroomdeken THS50 heeft het begeven. Wellicht kan iemand mij helpen met de nodige info.

Apparaat
Met dubbel-geisoleerde trafo van prim 220 VAC, sec 18 VAC naar de deken. Voor minder warmte kunnen met een 4-standen schakelaar lagere sec spanningen worden afgenomen.
Dit is m.i. de enige juiste manier voor een veilige warmtedeken. Aanschaf dus geen goedkope rotsooi.

Probleem
Yes, en dus welke waarde heeft (had) die weerstand nou? Helaas nergens een schema kunnen vinden. Wel wat kunnen tekenen vanaf PCB, maar met de schakelaar niet simpel.

Buig met een middelgrote platte schroevedraaier de vier bevestigingslippen naar binnen toe en beweeg de topplaat naar boven.
(PCB verwijderen hoeft niet, wil je dat toch, de-soldeer dan de voeding, en de 8 trafo-aansluitingen).
Zie afbeelding

Groet ,
Arthur.

Nou beter laat dan nooit... Wat hangt aan jou heb ik de trafo onbeschadigd open gekregen dus dan nu krijg jij een foto van onbeschadelde weerstand ?

Hello mede techneuten,

Apparaat

Probleem

Zie afbeelding

Groet ,
Arthur.

Nou beter laat dan nooit... Wat dank zij jou heb ik de trafo onbeschadigd open gekregen dus dan nu krijg jij een foto van onbeschadelde weerstand ?

Rommel er nou niet mee , neem je verlies en koop een nieuwe deken. Staat niet in verhouding tot een uitgebrand huis! Recent heeft mn schoonvader ook zo'n deken weggegooid, matras verbrand op plek, dekbed en overtrek ook rijp voor de vuilnis. In deken bleek een slechte overgangsplek te zijn wat extreem heet werd...

Thanks msd,
Je hebt 2x100% gelijk. Ik heb de deken weggegooid en daarmee risico vermeden.
Yep, de trafo natuurlijk in mijn voorraad gezet. Je weet maar nooit waar dat weer goed voor is.
Iedereen bedankt.
Groet uit Wales.

Is het beste.... geen risico's mee wagen gewoon. Meest voorkomend is gewoon de heat trace bedrading is verzwakt door ouderdom.