Even terugkomend op een gesloten topic, eerder vandaag heb ik een topic geplaatst op Tweakers. Daar kun je na plaatsing van een bericht dit nog 2 dagen wijzigen. Dit voorkomt dat personen hun eigen topic "opblazen".
Is misschien een idee.
Gezien de schaalgrootte van Tweakers (onderdeel DPG media) ga ik er vanuit dat ze dat juridisch echt wel afgedekt hebben.
Bovendien vraag ik me af of een AVG verzoek om data te verwijderen gehonoreerd moet worden als de content geplaatst is door een gebruikers account dat niet naar een natuurlijk persoon te herleiden is.
Te klein probleem. Bovendien komt het zo af en toe voor dat ik in een ouder bericht van mezelf nog een aanvulling doe.
Niets vervelender dan niet-werkende edit functies.
Daarnaast is bewerken al niet meer mogelijk zodra de thread gesloten is, en doen mensen de meeste schade ruim binnen die twee dagen.
Kortom, de goeden niet onder de kwaden laten lijden met vervelende tijdrestricties
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (39%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Een ander forum waar ik aan deelneem heeft zelfs een termijn van enkele uren ipv enkele dagen zoals Tweakers, dat is pas vervelend.
Op dinsdag 22 oktober 2024 18:37:43 schreef Ledlover:
Bovendien komt het zo af en toe voor dat ik in een ouder bericht van mezelf nog een aanvulling doe.
Niets vervelender dan niet-werkende edit functies.
Waarom zou je een stokoud bericht van jezelf willen wijzigen? Je kan toch gewoon een nieuw bericht plaatsen waarin je verwijst naar je stokoude bericht.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (46%)]
Voor mensen die later de thread doorlezen maar niet alle 5 pagina's willen doorlezen, voor een projectbeschrijving waarbij alle info in de eerste post wordt neergezet enzovoort.
Daarnaast is het mijn bericht. Soms is er voortschrijdend inzicht en heb ik wat geschreven dat niet correct blijkt te zijn. Het is mijn tekst en die moet ik kunnen aanpassen zoals ik het bedoeld heb.
Je moet niet gaan lopen morrelen aan dingen die uitstekend werken.
Ik ben iemand die veel bewerkt, omdat ik soms wat op mijn telefoon schijf en pas later thuis de boel diepgaander kan bekijken.
Er is dusdanig weinig vandalisme dat het volkomen onzinnig is om hier moeilijk mee te gaan doen. Die ene gast met z'n high end versterker? Fuck 'em. Lekker laten gaan. Daar tegenover staan letterlijk honderden topics waarbij er geen enkel probleem is met bewerkingen.
We hebben niet de situatie waarin er iedere dag mensen elkaar proberen te misleiden en zeggen 'maar dat heb ik nooit gezegd!'
Als dat nu dagelijkse kost is, sure. Maar in het ergste geval gebeurt dit eens per maand, dat mensen dusdanig veel verwijderen dat het topic niet leesbaar meer is.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]
benleentje
Golden Member
Waarom zou je een stokoud bericht van jezelf willen wijzigen?
Omdat je iets gezegd hebt waar je spijt van hebt. Heb ik wel eens een keer gedaan.
.
Maar waar het nu over gaat is dat er een deelnemer was die niet wou dat men via Google kon terug lezen wat er hier gezegd was, omdat dat mogelijk nadelig kon zijn voor verkoop van een 2de hands apparaat.
Precies. Een totale uitzondering. En er stond wel wat info in die thread, maar we hebben veel uitgebreidere info over het afregelen van versterkers in andere threads die wel gewoon intact zijn.
https://www.security.nl/posting/40390/Juridische+vraag%3A+moet+forum+d….
Wat knipjes dr uit.
Wat ik al dacht :
Bij forumbijdragen betekent dat in de praktijk dat je berichten moet anonimiseren maar ze niet hoeft te verwijderen. Uitzondering zou een bericht zijn dat inhoudelijk van alles vertelt over de plaatser, bijvoorbeeld een voorstelbericht of een persoonlijke onthulling of berichten over iemands medische situatie bijvoorbeeld. Dergelijke berichten moeten weg op verzoek, behalve in héél uitzonderlijke gevallen waarin de nieuwswaarde zó groot is dat weghalen objectief gezien echt onacceptabel zou zijn. (Ik ben daar nog geen voorbeelden van tegengekomen.
Je berichten zijn niet zomaar persoonsgegevens, het zijn óók bijdragen aan een discussie, ze maken deel uit van de gemeenschap die rond het forum is ontstaan. En daarmee gaat er een uitzondering uit de privacywet gelden: wanneer iemand een “eigen aantoonbare noodzaak” heeft om je persoonsgegevens te publiceren, dan kun je geen verwijdering daarvan eisen.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (21%)]
benleentje
Golden Member
We hebben niet de situatie waarin er iedere dag mensen elkaar proberen te misleiden en zeggen 'maar dat heb ik nooit gezegd!'
Sterker nog ik heb dat denk ik maar 1 of 2 keer gezien. En dan ging het zelfs nog over de interpretatie van de tekst dus nog niet eens een absolute ontkenning.
Verkeerde interpretatie komt wel vaker voor maar het is maar een enkele keer uit de hand gelopen. Wat dat betreft is dit wel een beschaafde groep mensen.
Maar ik heb dan ook niet alle 1,3 miljard stukjes tekst doorgelezen.
Ik ben iemand die veel bewerkt, omdat ik soms wat op mijn telefoon schijf en pas later thuis de boel diepgaander kan bekijken.
Aanpassingen aan je stuk tekst is toch niet hetzelfde als het verminken van een topic. IK heb met beide geen probleem.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op dinsdag 22 oktober 2024 18:41:19 schreef ohm pi:
[...]Waarom zou je een stokoud bericht van jezelf willen wijzigen? Je kan toch gewoon een nieuw bericht plaatsen waarin je verwijst naar je stokoude bericht.
Ik edit wel eens een oude post van mijzelf als ik een oud topic teruglees. Soms gewoon een typefout, soms een “tegenwoordig denk ik hier anders over”. Ik denk niet dat het erg gewaardeerd zou worden als ik daar telkens een nieuw topic voor zou aanmaken met een verwijzing. Daar is het ook niet belangrijk genoeg voor. Maar dat ik die foutjes kan corrigeren of dingen kan aanvullen met nieuwe inzichten is voor mij wel belangrijk genoeg om geen voorstander te zijn van zo’n tijdslimiet.
Dat ik het kan wijzigen of aanvullen wil overigens niet zeggen dat ik dat altijd doe, ik zou er een dagtaak aan hebben al mijn vroegere uitspraken aan mijn huidige inzichten aan te passen… Er nog van afgezien dat die inzichten mogelijk nog verder kunnen voortschrijden naarmate ook de tijd dat doet. Heck, ik was 14 toen ik me hier registreerde - er staan geheid Hele Domme posts van mij online
al zijn de ergste ook wel door de mods gesnoeid, waarvoor dank.
AFAIK hebben de mods ook wel iets dat ze kunnen zijn wat er gewijzigd is aan een post, en evt. dingen kunnen herstellen of toch weten wat er gespeeld heeft als iemand achteraf de oorzaak van een boze reactie heeft weggehaald.
(Stel: ik post dat ik ledlover wel eens met een neonlampje heb gezien zonder dat zijn led erbij was en Ledlover reageert boos en ik edit het originele bericht weg, dat geeft toch een vertekend beeld. De mods hebben dan het hele plaatje).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tweakers als techforum lijkt me inderdaad een beter voorbeeld dan fok e.d.
Vandalisme is geen probleem als het steeds lik-op-stuk aangepakt wordt, en een beperkte edittijd zou mij als gebruiker zwaar in de weg zitten (hint: verzameltopics met een startpost).
Blijft over dat er een paar situaties gewoon even dichtgetimmerd moeten worden en ik denk net als bram dat dat geen heel groot probleem hoeft te zijn. Zelfs niet in een situatie zonder voorwaarden hoewel je dan misschien wat meer individuele berichten moet modereren.
Op dinsdag 22 oktober 2024 19:34:17 schreef Lucky Luke:
[...]Ik edit wel eens een oude post van mijnzelf als ik een oud topic teruglees. Soms gewoon een typefout, soms een “tegenwoordig denk ik hier anders over”..
Ik lees mijn stokoude berichten nooit door en als ik er fouten in zie zitten, dan laat ik ze gewoon staan. Hoogstens dat ik een 'd' in een 't' verander bij een werkwoord. Iedereen heeft al gereageerd op mij stokoude berichten, dus niemand is nu nog daarin geïnteresseerd. Ook klinkklare technische fouten die ik langer geleden gepost heb laat ik gewoon zitten. Bij CO hanteren ze een 90-dagen grens en dat lijkt wat mij betreft een mooi tijdslimiet. Je hebt dan bijna 3 maanden de tijd om fouten uit je eigen posts te verwijderen. Dat moet toch ruim voldoende zijn.
Op dinsdag 22 oktober 2024 20:08:45 schreef maartenbakker:
Tweakers als techforum lijkt me inderdaad een beter voorbeeld dan fok e.d.Vandalisme is geen probleem als het steeds lik-op-stuk aangepakt wordt, en een beperkte edittijd zou mij als gebruiker zwaar in de weg zitten (hint: verzameltopics met een startpost).
Blijft over dat er een paar situaties gewoon even dichtgetimmerd moeten worden en ik denk net als bram dat dat geen heel groot probleem hoeft te zijn. Zelfs niet in een situatie zonder voorwaarden hoewel je dan misschien wat meer individuele berichten moet modereren.
Als je na zeg 2 dagen je eigen post(s) niet meer kunt aanpassen betekend toch niet dat er geen berichten meer kunnen worden toegevoegd in een verzameltopic ?
Overigens was mijn reactie meer bedoeld voor de "Juridische beren op de weg" die Harry64 zag, dat loopt dus wel los gezien het artikel van Arnoud.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ah, Arnoud Engelfriet? Daar kun je wel op bouwen. Dat was ook de insteek zoals ik die in mijn hoofd had, met minder beren op de weg dan Harry zag.
Over de verzameltopics met startpost heb ik me wel eens eerder uitgelaten en ik denk dat de moderatoren dat met me eens zijn verder dus inderdaad maar niet op die discussie door.
Die 'beren' gingen niet over een draad slopen door een gebruiker.
Edit: 
Of aanvullen dan wel wijzigen door een gebruiker.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (33%)]
Dan is het veranderd bij Tweakers. Toen ik daar weg ging kon ik alles aanpassen, en dat heb ik toen ook gedaan bij een flink aantal posts.
Er zijn heel veel invullingen. Sommige plekken waar je info post zijn buigbaar als een kluisdeur, terwijl de grote jongens, Facebook, Google, Instagram e.d. alles laten aanpassen/wissen, en bij opzeggen verdwijnt ook direct alles. Ik heb zelf niet zo moeite met wat gaten in oude discussies omdat iemand eens wat wist. Net als gaten in je geheugen....
maartenbakker
Golden Member
Op dinsdag 22 oktober 2024 21:59:14 schreef blanka:
Dan is het veranderd bij Tweakers. Toen ik daar weg ging kon ik alles aanpassen, en dat heb ik toen ook gedaan bij een flink aantal posts.
Er zijn heel veel invullingen. Sommige plekken waar je info post zijn buigbaar als een kluisdeur, terwijl de grote jongens, Facebook, Google, Instagram e.d. alles laten aanpassen/wissen, en bij opzeggen verdwijnt ook direct alles. Ik heb zelf niet zo moeite met wat gaten in oude discussies omdat iemand eens wat wist. Net als gaten in je geheugen....
Soms als ik zoek op/met Google kom ik wel eens posts van CO tegen, ze lezende denk ik : "Best wel slim" , blijkt het toch een vergeten post van mezelf te zijn 
Tekstgaten valt ook wel mee, "plaatjesgaten" zijn rete irritant want maken een draadje zo goed als nutteloos.