blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi, 
Ja daar is hij weer, Blackdog met een oventje, iedereen heeft wel een schakeling of apparaat waar hij/zij graag aan ontwikkeld of werkt.
Het gaat hier om één van de HF doosjes die ik heb gekocht op de Lichtmis in eind September van dit jaar en het betreft het kleinste model.
He kastje heeft bijna een 1cm dikke bodem en ook de wanden zijn in verhouding dik, zie het plaatje hieronder.
De SMA connectoren zijn verwijderd en de doorvoer condensatoren ga ik nog gebruiken, ook het printje wordt werkeloos.

.
Dit zijn de eerste stappen van de opbouw, twee gaatjes die al in de behuizing zaten heb ik opgeboord en daarna en M3 in getapt om de TIP36C transistoren te monteren.
Hier nog niet geboord, maar de BD137-16 wordt ook met een M3 boutje vastgezet.
Ik ban aan het uitzoeken geweest welke power transistoren er goed op de onderzijde van het doosje paste, het liefst met een zo groot mogelijke transistor behuizing,
dit om de geleverde warmte van de transistoren zo goed mogelijk over de bodem te verdelen.
Verder wou ik niet de moderne snelle Audio transistoren gebruiken, dit om de kans op genereren klein te houden,
deze moderne transistoren hebben vaak een Ft ruim boven de 30MHz en de Ft van de TIP36C ligt meestal rond een paar MHz.
De onderdelen voor de verwarming moesten aan de buitenzijde van het oventje worden gemonteerd en wel zo plat mogelijk.
Binnen in het oventje is weinig ruimte en dat heb ik allemaal nodig voor de schakeling die er in gaat komen.
Het schema ‘je links op de foto is een van mijn eerste krabbels, het "echte" voorlopige schema staat hieronder.

.
Dit is de eerste controle of het op DC niveau allemaal klopt, de stroombeperking transistor was hier nog niet gemonteerd.
Deze test was puur om een indruk te krijgen of de basis schakeling met zijn componenten waarden enigszins werkte.
Ik gebruik dan de een LAB voeding om de stroom te begrenzen, hij stond bij deze test op 1-Ampere.

.
Weer een stapje verder, het eerste krabbel schema ligt op een volgende versie, het oventje in een doosje geplaatst, dit zonder extra isolatie.
Dat is meer om de tocht te vermijden.

.
De instelling van de LAB voeding, hang me aan dit plaatje niet op, het komt er op neer dat het vermogen dat de oven nodig heeft om op 22C te komen ongeveer 1,75-Watt is.
Dit is dus bij weinig isolatie en 22-Graden verschil temperatuur.

.
Dan nu het schema waarmee ik test en de uitleg waar ik allemaal rekening mee heb gehouden.
Warmte overdracht
Een van de voorwaarden die ik gesteld heb is dat de transistoren direct op de oven behuizing gemonteerd worden, dit voor de beste waarmte overdracht.
Verder wou ik graag vanaf de voedings nul de schakeling aansturen met een micro controler, dus een "1" op de ingang zet de oven aan.
Het kastje en de twee TIP36C transistoren heb ik op een glasplaatje met korrel 5000 vlakker gemaakt, dit voor een beter thermisch contact.
Selectie onderdelen
Er zijn dus twee TIP36C PNP power transistoren gebruikt, beide heb ik getest op Hfe en de BE spanning zodat ze redelijk gelijk zijn, ik hoefde niet te selecteren, de eerste twee waren goed gelijk.
De bedoeling is dat het maximale vermogen bij een koude over ergens tussen de 5 en de 8-Watt gaat liggen en dat resulteert bij 15V voedingspanning die ik heb gekozen in een stroom van ongeveer totaal 0,5-Ampere.
Beide TIP36C transistoren moeten dan worden ingesteld op ongeveer 0,25-Ampere, dat resulteert dan in een emitter weerstand van 2,7Ω zoals in het schema vermeld.
Stroom begrenzing
Q3, de 2N3906 in het schema, komt in geleiding als de stroom over de 2,7Ω weerstanden iets boven de 600mV komt.
Hier is iets meer nodig omdat Q3 redelijk hard moet werken, hij moet namelijk bijna alle collectorstroom van Q1 dissiperen om de stroom goed te kunnen begrenzen.
Grote stuurstroom TIP36C
R4 die in de collector hangt van Q1 zorgt er voor dat er voldoende stroomsturing is om de twee TIP36C in geleiding te sturen.
De waarde van R4 is zo gekozen dat de oven in koude toestand (hogere BE spanningen van de transistoren) toch de twee TIP 36C transistoren vergenoeg in geleiding kunnen worden gestuurd.
Voorlopig is 1K8 voor R4 goed gebleken tijdens mijn testen.
De gekozen weerstand waarden in dit schema hangt af van de Hfe van de gebruikte transitoren, de TIP36C transitoren die op mijn oventje zijn geschroefd hebben koud een Hfe van rond de 120.
Dit is een 1x product en bij de afwegingen hou ik dus geen rekening met grote product spreidingen.
HF stabiliteit
Als je goed kijkt naar het schema, dan is zichtbaar dat iedere transistor in minstens een aansluiting een weerstand heeft.
Dit is nodig om de Q op hogere frequenties uit de schakeling te halen.
R7 van Q3 beschermd de basis tegen te hoge basis stromen en geeft HF stabiliteit.
De TIP36C transistoren hebben een basis en een emitter weerstand.
En de snelle BD137-16 is helemaal goed getemd met R5 en R4.
Aan de basis van Q-1 komt wel een condensator naar massa, dat is om er voor te zorgen dat te snelle schakelpulsen niet op de basis terecht komen.
Ingangs filter
R1 en R2 zorgen er voor bij het aansturen van uit een Arduino type controller, dat het schakelpunt van de PWM Puls rond de helft van de 3,3V komt te liggen.
En C1 haalt dan de snelle flanken weg.
De rede voor C1 is, dat ik geen snelle schakelpulsen wil hebben, het gaat hier nu niet direct om vermogen te besparen door zeer snel te schakelen, het is geen SMPS schakeling. 
De window tijd van de PID software in de controller zal vermoedelijk rond de 1Hz gaan liggen.
C1 moet dus gaan filteren, maar weer niet zo sterk dat de PID controller bij het equilibrium niet zijn minimale puls breedte aan de power transistoren kan leveren.
Dus ook als het warm is in de zomer, dat het mogelijk blijft voor de PID regeling om minimale energie pakketjes naar de TIP36C te krijgen, want dan is er steeds minder energie nodig om de oven op 42C te houden.

.
De Sensor
Het hierboven beschreven oventje gaat dus door een kleine microcontroler worden aangestuurd die op 3.3V werkt.
Er komt een simpel schermpje bij, dit om het een en ander op weer te geven.
De temperatuur sensor wordt waarschijnlijk een TI LMT01, welke ik in de Aluminium bodem boor en daar in vast lijm.
Nu heb ik honger en voorlopig voldoende uitgelegt.
Nu op een breadboard een microcontroler plaatsen en testen met de LMT01 sensor en PID software en daarna een schermpje er bij plaatsen.
SHOOT!
Bram
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi, 
Wat metingen van heden morgen en middag...
Even uitleggen wat de voorlopige uitgangspunten zijn voor dit project.
In het oventje bouw ik een spanning/stroom referentie en die wil ik netjes op temperatuur houden.
Op iedere amateur markt kijk ik naar HF doosjes die voor dit doel toepasbaar zijn.
Het hier gebruikte doosje is vrij klein en heeft een hele dikke bodem, deze is bijna 8mm dik aluminium, iets minder dik dan ik de vorige keer zij.
Dit houd in dat als ik het doosje ga verwarmen de energie vrij goed verdeeld gaat worden, een aandachtspuntje wordt het dekseltje dat niet zo dik is.
Verder wil ik dat een enkele +15V voor de oven en de referentie schakeling voldoende zou moeten zijn.
Dit stelt eisen aan de voeding en de opbouw, op de voeding lijn wordt door het ovendeel gehamerd met 0.5-Ampere stroompulsen.
Wat uit mijn Teensy LC komt als puls heeft hele steile flanken en
dat kan aardig wat storing veroorzaken als het de TIP36C transistoren ook met die steile flanken gaan schakelen.(natuurlijk niet zo snel, denk aan 0,5uSec)
Nog steeds kan dit aardig wat storing op de voedingslijn veroorzaken en ik laat hieronder wat foto's zijn zonder flank beperking en een paar met flank beperking.
Dit is het "leidend" voorwerp in deze testen. 
Hars en tin druppeltjes worden later natuurlijk nog verwijderd.
Link bovenaan is het klemmetje te zien die van de functie generator komt, er gaat een 56 Ohm weerstand naar de aardlip van de bovenste TIP36C.
Er is ook zichtbaar dat de ontkoppeling van de basis van de BD137-16 niet aanwezig is, die is later geplaatst voor een paar metingen.
De twee gele Ceramische condensatoren zorgen voor een redelijke ontkoppeling, maar we hebben hier wel te doen met 0,5-Ampere pulsen met een steilheid van kleiner dan 1uSec als er geen maatregelen worden genomen.
De zwarte en rode verticale Crocs zijn van de voeding, kabellengte ongeveer 1M en gaan naar een GW-Instek voeding.
.
Hier heb ik de scoop probe over de 15V voeding aansluiting aangesloten en de Ri is zichtbaar en het ringen van de aansluitkabel met de voeding ontkoppeling.
Hier worden dus zonder flank beperkingen de basis van de BD137-16 aangestuurd met minder dan 10nSec flanken uit de generator.
.
Bij deze meting heb ik de pulsfunctie van de generator gebruikt, dan is het mogelijk de flank steilheid in te stellen.
De aberraties op de flanken zijn nu een heel stuk minder.
Hou er rekening mee, dat de flank uit Microcontroler erg snel kunnen zijn, denk aan ruim beneden de 10nSec.
.
Hier heb ik de Micsig batterij scoop gebruikt om netjes "los" van andere apparatuur de probe te kunnen prikken zonder vervelende commonmode problemen.
Deze meting is over een van de twee 2.7 Ohm emitter weerstanden en geeft aan hoe snel de TIP36C schakelen, dat is rond de 0,5uSec.
Hou rekening er mee dat de BD137-16 ook wat versterkt, daarom zullen de flanken(Collector stroompulsen TP36C) altijd sneller zijn dan wat er wordt aangeboden aan de basis van de BD137-16.
Dit natuurlijk binnen de grenzen van de TIP36C welke ongeveer rond de 0,5uSec schakelen.
.
Dit is met wel een ingang filter, dat is de 0,1uF de C1 condensator aan de ingang van de schakeling.
Het verschil in gemeten stijg en daaltijd komt door de weerstand R3 van 1K, die is niet snel genoeg om de lading van de 2x TIP36C weg te trekken.
Dit is verder geen probleem, dit omdat de puls aan de ingang nog meer vertraagt zal gaan worden.
Dit hangt af van hoeveel of eigenlijk hoe weinig de puls grote(breedte) wordt om de oven op temperatuur te houden.
Wat gaat goed regelen voor dit oventje, dus de frequentie van de pulsen(window) en de breedte van de energie pakketjes die de oven in een equilibrium stand houden.
Door de in verhouding grote massa kan dat met in verhouding weinig pulsen worden, de grote massa is een mooi Low Pass filter. 
Ik zal met de PID instellingen moeten spelen en dus niet alleen met de P de I en de D maar ook met de window instelling.
Bij de PID software heb ik gekozen voor het Bang, Bang type aan de uitgang van de controller, eerdere testen van jaren geleden werkte goed hiermee voor een soortgelijk oventje.
.
Dit is een meting met een extra 100uF Low ERS type, die voorbij kwam in het DER EE RCL meter topic.
Deze condensator doet hier goed zijn werk.
De schaal is hier 50mV/Div en het golfje dat je ziet na de opgaande flank komt door de inductie van de kabel naar de LAB voeding,
zijn impedantie en de impedantie van het voedingspunt van het oventje.
De voeding kabel is ongeveer 1M en als ik de kabel een beetje bifilair samen bind veranderd de aberratie die hier zichtbaar is, niet veel, maar wel waarneembaar.
Komt ene beetje overeen met de testen die ik gedaan heb aan mijn grote voeding project de NA-01 waar ik een Active Load op aansloot en flink op de uitgang van de voeding hiermee hamerde.
Ik moest de banaan kabels goed twisten en trouwens ook schoon maken om redelijke metingen te kunnen doen. 
.
De beschrijving staat al in het plaatje, dit het AC signaal van het 15V voedingspunt van de oven met goed ontkoppeling en beperking van de flanken door C1 in het schema.
De wat vreemde aberratie als de flank weer naar beneden gaat is vrijwel zeker het gevolg van een commonmode probleem.
Ik had vanmiddag weinig zin er weer een andere "batterij" generator bij te pakken om de meting wat dit betreft over te doen. 

.
Ondertussen ben ik aan het worstelen met Arduino software, displays, temp sensoren enz.
De Arduino IDE op mijn hoofd werkstation was “kaput”, twee versies van de IDE die niet goed werkte.
Dan denk je even snel wat te testen, vergeet het maar, zeker 6 uur bezig geweest om allerlei zaken weer op orde te brengen.
Uiteindelijk wat nodig was een back-up van gemaakt betreffende de IDE zoals de bestanden die ik heb aangemaakt en daarna de handel verwijderd.
De IDE versies weer terug geplaatst, data terug geplaatst, een aantal drivers op nieuw geïnstalleerd en toen begon het weer te werken.
Of en toe denk ik dat ik gek ben zoals software reageert, bijna altijd is het de software die irreëel gedrag vertoond waar het daarvoor gewoon werkte las ik een .ino file draaide...
Mooi, dat is ook achter de rug en dan kan ik nu verder met het bedenken welk display en ovenfuncties ik er in wil hebben en wat zinnig is om weer te geven op het display.
En Lambiek er komen elektronische componenten in deze oven, de 200 tot 220 graden nodig voor een Pizza is iets te veel van het goede! 
En ja ik heb er aan gedacht als de controller zich niet goed gedraagt, dat hij niet mijn componenten gaat bakken.
Er komt een extra sensor bij die als de oven echt een stuk boven de 42C komt, de voeding wordt afgeschakeld, komt nog in een schema er bij, dus voorlopig voor jou geen mini componenten Pizza's
Groet,
Bram
@blackdog,
Waarom plaats je de verwarmingstransistoren op de dunne deksel?
Ikzelf zou het zonder nadenken de dikke transistoren op de 8mm dikke bodem monteren. Mooier en sneller kan je de warmte niet verspreiden.
Op donderdag 10 oktober 2024 13:09:28 schreef blackdog:
[afbeelding]
Alleen vanuit het gelijkwaardigheidsbeginsel, symmetrie, zou ik tussen de basis van Q3 en de emittor van Q2 ook een weerstand van 47Ω (R7a) plaatsen. Echt nodig is het niet.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (48%)]
benleentje
Golden Member
Waarom plaats je de verwarmingstransistoren op de dunne deksel?
Als de foto's bekijk dan zetten de torren zeker aan de onderkant van het doosje en niet op het deksel.
blackdog
Golden Member
Hi ohm pi, 
Positie power transistoren op het kastje
benleentje geeft al het antwoord, maar maak je niet druk.
Vanavond ben ik aan het worstelen met Arduino code en ik trek ondertussen steeds meer haren uit mijn hoofd omdat ik dingen niet "zie"
Grijze haren + kaal hoofd 
Librarys die niet meer samen werken, en daardoor rare effecten geven.
Ook natuurlijk door mijn leesafwijking dat ik het formateren van tekst in de serial output lastig goed krijg.
C-Boek
Dit formateren had ik nog niet goed geleerd, verder had ik deze week het "C" handboek van Kernighan en Ritchie binnen gekregen en zoek daar af en toe dingen in op.
Maar de schrijvers hebben de aanname gedaan dat je de basis vaardigheden allemaal al goed onder de knie hebt.
Wat mij betreft is dat een slechte keuze van de schrijvers geweest.
Voorwoord-1, voorwoord-2 inleiding blah blah vertellen waar C vandaan komt, lekker interessant... gebruik die ruimte dan om wat van de basis vaardigheden uit te leggen.
Maar goed, van een aantal sensoren ben ik al vanaf gestapt en één display type omdat het dus niet goed samenwerkt.
Een tweede display krijg ik helemaal geen licht op, welke ik nieuw uit het doosje haalde, i2c op een Teensy LC, de HTU21 sensor op de zelfde bus werkt gewoon, dus i2c is werkzaam.
Mijn i2c scanner op met een Teensy LC werk b.v nu niet meer, dat is raar, want ik gebruikte dit regelmatig om sensoren en display adressen uit te zoeken.
Doel software
Doel van de software waar ik mee bezig ben, de waarde van minimaal twee temperatuur sensoren uitlezen, een voor de PID controller en de andere tempsensor voor de omgeving temperatuur.
De software gaat ook de mogelijkheid krijgen door een digitale uitgang om het vermogen dat beschikbaar is te verlagen door b.v. de 15V naar b.v. 8V te brengen als de oven voorbij de 38C gekomen is.
Hiermee vervalt dan eventueel om alles uit één 15V voeding van energie te voorzien,
maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om als het 30C of meer is in mijn werkkamer dat de oven goed blijft regelen.
De oven verstookt ruim 7,5-Watt als hij nog niet op temperatuur is, is hij wel op temperatuur en afhankelijk van de omgeving temperatuur zal dit bij ongeveer een Delta-t van 20 graden 1,6 a 1,7 Watt zijn.
Allemaal afwegingen...
Oven temperatuur
De oven zal ergens tussen de 40 en de 50C als werk temperatuur krijgen(voorlopig 42C), een hogere temperatuur geeft een betere regeling bij hoge LAB temperaturen.
Maar dit verhoogt ook de ruis in spanning referenties en veroudering en meer lekstroom als ik een bootstap elco filter ga gebruiken in het oventje.
Terug naar de software
Het vreemde is, dat software voor de Arduino draaide met de Teensy LC wat ik hier al had, en nu dus niet meer.
Maar de stukjes code die ik weer wou gebruiken zijn soms wel 5 tot 8 jaar oud zag ik.
Welke spanning referentie
Bij spanning referenties maak je altijd de keuze tussen ruis en stabiliteit(en nog vele andere eigenschappen)
Welke referentie in het oventje komt laat ik afhangen van hoe goed ik de regel eigenschappen ga krijgen.
Is het echt heel goed, dan pars ik waarschijnlijk het huisje van een LM299 waar ik er zat van heb in de dikke bodemplaat vlak bij de temperatuur opnemen
voorde PID regelaar.
De kachel in de LM299 sluit ik dan natuurlijk niet aan, een tweede optie in 4x een LT1027 in een Cer. behuizing waar ik er ook een redelijk aantal van het liggen.
Morgen verder met de software om het display aan de praat te krijgen.
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Dit formateren had ik nog niet goed geleerd, verder had ik deze week het "C" handboek van Kernighan en Ritchie binnen gekregen en zoek daar af en toe dingen in op.
En om het nog ingewikkelder te maken. Arduino is C/C++. Zaken als Librarys horen tot C++. Als je bv iets ziet als tft.begin(135, 240) dan ben je met C++ bezig. tft is dan een objecten met tft.begin zeg je dat het object tft mag gaan beginnen meestal bedoelen ze een initialisatie mee. En hier stuur ik dan 135, 240 mee zodat het display geïnitialiseerd woord voor 135x240 pixels
Het formatteren van tekst hoort nog wel bij C. En het is inderdaad vervelend als ze al uitgaan van een stuk basis. Maar andersom is het voor degene die al een flinke basis hebben vervelend als je weer overnieuw moet beginnen maar je kan dan die hoofdstukken ook overslaan. Ik heb wel een online cursus gedaan die vanaf de basis begon en dat heb je echt wel nodig om te begrijpen waarom dingen zijn zoals ze zijn. En dan kan je ook makkelijker op internet zoeken naar een functie die je nodig hebt om je tekst te formatteren voordat je het naar je display stuurt.
Ik weet verder niet wat wel een goed boek is voor geginners ik het zelf een cursus bij Udemy gedaan en dan voor C++. Maar die cursus begon wel bij de basis en dus met C en gaande weg werd er steeds meer C++ toegevoegd en uitgelegd wat daar dan anders aan is.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
blackdog
Golden Member
Hi benleentje,
Ik heb even gekeken bij Udemy, maar kreeg niet direct de indruk dat ik het direct wou doen.
Het voorbeeld filmpje op hun site is weer marketing blah blah blah...
Laat gewoon een paar stukjes van de echte cursus zien, zodat je als gebruiker een goede indruk krijgt en of dit je aanspreekt.
Ik heb nog twee andere boeken die redelijk zijn en ondertussen begrijp ik al meer dan een paar jaar geleden. 
Ik heb een goed geheugen, dat werkt vooral uitstekend als ik mijn nagel eenmaal achter een gedachte/project/probleem enz. heb gekregen.
Is het begrijpen nog niet volledig, en ik gebruik b.v. een IDE voor iets te programmeren een half jaar niet meer dan is veel nog maar half aanwezig als ik het weer nodig heb.
Dit ondanks de grote interesse in het gene waarmee ik bezig ben.
Het zal wel niet veel anders zijn dan bij andere mensen, maar de dyslectie helpt ook niet echt mee. 
Ik heb vaak bij het maken met van iets met een Microcontroler heel goed onder de knie wat ik er mee wil doen.
Dit in code omzetten levert een grote barrière op.
Dus b.v. waar ik vandaag mee ben bezig geweest heb ik flink terug geschaald zodat het voor mijn kennis niveau doenbaar is.
Voor de uitlezing van de ovencontroller ben ik na wat omzwervingen door library conflicten uitgekomen bij een 16x2 LCD Display van DFRobot met een drie kleuren achtergrond.
Verder besloten doordat ik te weinig karakter ruimte heb met een toggel toetsje omwissel tussen 2 of 3 schermpjes al alle waarden aan te kunnen geven die ik wil zien.
Maar genoeg over de taal, ik zal er deze maand meer tijd aan gaan besteden.
Hier wat plaatjes om te laten zien waar ik mee bezich ben.
In het doosje links dat nog net zichtbaar is, ligt een klein breadboard met ene Tensy LC er op, een TMP37 Temperatuur sensor, een Vishay 5H precisie NTC en een HTU21 Temp + Hum sensor.
Het display en HTU21 sensor zijn i2c interface modellen.
De 5K NTC en de TMP37 zijn gekoppeld aan ieder een eigen analoge ingang.
Voor de Teensy Microcontroller is een mooie ADC library beschikbaar welke ik gebruik an de ADC is op 16-Bit ingesteld uiteindelijk met veeeeel oversampling.
De Teensy heeft een mooie Externe Referentie gekregen en betere ontkoppeling van zijn voedingspanning en de controler op het printje heeft een klein koelplaatje gekregen.
Voor het filteren van de ruis op de analoge ingangen en het omzetten van de NTC waarde gebruik ik de code van deKees en Hardbass, nogmaals mijn dank heren. 
Wat betekend wat
Bij het eerste plaatje is ook ziechtbaar dat ik een ruitjes schrift gebruik om uit te vogelen wat past op een 16-karakter regel.
Het display staat hier ingesteld op een soort orenje, instellen is simpel, je geeft drie waarden op tussen 0 en 255 voor iedere kleur, maar ga er niet vanuit dat het perfect mengt.
Het is goed genoeg voor mij, ik ga het instellen dat als de oven koud is, de achtergrond kleur b.v. blauw is voor het hoofdscherm en groen als de eindwaarde binnen zeg +-0,5C is van de 42C eindwaarde.
De extra schermpjes met info krijgen hun eigen kleur enz.

.
Ik weet niet goed hoe ik deze kleur moet noemen, hard roze?
Het was gewoon gevolg van wat spelen met de RGB waarden voor de display kleur.

.
tS = De vast ingestelde Oventemperatuur waar de PID regelaar naar toe werkt.
tOv = Dat is de gemeten temperatuur van de precisie NTC die in de dikke bodem van het kastje is gemonteerd, deze waarde zou 42,000C moeten worden.
Dit natuurlijk als de PID waarden door mij goed zijn ingesteld.
h = De lucht vochtigheid.
tU = is de temperatuur van de buitenlucht, de sensor komt "buiten" het kastje.
Deze temperatuur wordt onder meer gebruikt om te kijken wat het verschil is tussen de buitenlucht temperatuur/oventemperatuur en
daarmee kan de voeding voor de oven worden verlaagt om een beter regelbereik te krijgen.
Er komen dus nog meer metingen en b.v de tS=42 hoef ik niet steeds in beeld te hebben, dat weet ik toch wel, die kan plaats maken voor b.v. de ovenstroom.
Eigenlijk is de tOv de belangrijkste waarde en de drie andere waarden ga ik nog aanpassen, maar die staan er nu wel het display omdat, dit ik wil zien of mijn code werkzaam is.
Ik maar er dus een drukknopje bij zodat ik naar anderde waarden kan kijken, het is natuurlijk ook mogelijk de onderste regel te laten scrollen met waarden, allemaal afwegingen...
Nu weer aan het werk met de code.
Groet,
Bram
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha blackdog,
Interessant project wat is je doel m.b.t. de nauwkeurigheid ?
Dus eigenlijk de rimpel uit de PID.
PS: printje in goede conditie ontvangen ga ermee aan de slag je hoort het resultaat via DM.
Groet,
Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (27%)]
benleentje
Golden Member
Ik heb even gekeken bij Udemy, maar kreeg niet direct de indruk dat ik het direct wou doen.
Het voorbeeld filmpje op hun site is weer marketing blah blah blah...
Ja daar word ik ook niet vrolijk van
.
Je kan van de meeste cursussen wel een paar lessen gratis meekijken. Degene die de cursus geven zijn vaak wel gewoon echte docenten en zelfs professors. Deze mensen zijn dus gewend om les te geven wat je van bv een youTube niet kan zeggen. Je kan dan in de gratis lessen kijken of de persoon en de manier van praten je aanspreekt. Soms zijn het bv Indiërs met niet verstaanbaar engels.
Ik heb 2 cursussen gedaan en ben over die 2 erg tevreden. 1x C++ en 1x VBA voor Excel gedaan.
Over deze cursus ben ik zeer te vreden en hij legt ook uit welke stappen je voor het installeren van de software nodig hebt en hoe je de software goed moet instellen.
Maar let wel op het is C/C++ voor de PC dus voor MS of linux maar niet specifiek voor de Arduino. Maar Tot nu toe werkt alles gewoon ook in Arduino.
https://www.udemy.com/course/beginning-c-plus-plus-programming/learn/q…
Voor nu laat ik het hierbij. Je nu hebt nu mijn kant van het verhaal en als je interesse hebt hoor ik het wel.
blackdog
Golden Member
Hi Henk,
Dit is een leerproject, dus ik weet nog niet hoe goed de temp-rimpel zal zijn van de PID controler.
Van een vorig PID project met een DS18B20 als temperatuur opnemen waren de resultaten zeer goed.
Nu dus met een NTC goede Referentie en precisie Vishay pull up weerstand en nog wat andere zaken waar ik op gelet heb, ik hoop op ongeveer 0,01C stabiliteit over zeg 12 Uur.
Geen idee of dit haalbaar is, voor een gemiddelde spanning referentie is 0,1C meestal al goed genoeg daar andere variabele eigenschappen van de spanning referentie als snel dominant zijn.
We gaan zien hoe goed ik het kan krijgen, vanuit mijn analoog geregelde oventjes weet ik dat 0,01C stabiliteit al erg moeilijk is.
Meestal werkt een dubbele oven daar veel beter in als je 0,01C of beter wilt hebben.
Dit is een speel en leer project, zowel analoge electronica, digitale electronica, programmeren en het netjes formatteren van de waarden op een 2x16 LCD display.
Ik had natuurlijk ook een van de vele TFT schermpjes gebruiken die ik hier heb liggen, maaar je leert wat meer als je wat beperkingen oplegt aan de uitvoering. 
Mooi dat het printje binnen is, rustig aan er is hier genoeg te doen en ik denk bij jou ook. 
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Is het begrijpen nog niet volledig, en ik gebruik b.v. een IDE voor iets te programmeren een half jaar niet meer dan is veel nog maar half aanwezig als ik het weer nodig heb.
Was ik nog vergeten op te antwoorden. Ik vergeet dat soort dingen ook vrij snel. Maar ik kijk dan gewoon terug in mijn vorige brouwsels.
IK weet ook dat je wel eens eerder ( paar keer
) de vraag over formatteren hebt gesteld en dat zal denk ik ook nog wel ergens in je oude code staan.
Ik zit nu te denken dat ik eens een keer als die stukje code eens in een voorbeeld sketch moet zetten. Maar tot nu weet ik het nog steeds terug te vinden of vind het wel op het net.
blackdog
Golden Member
Hi benleentje, 
Ik kan me ook nog herinnenren dat je mij een keer geholpen hebt met het formateren van tekst op een display.
Verder zal ik van de week een account aanmaken om een paar lessen te volgen van C++.
Ik zal het je later laten weten. 
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Ja er zijn dingen waarmee ik je prima kan helpen maar bouwen van referentie spanningen helaas niet
. Maar volgens mij heb je daar nog maar heel weinig hulp bij nodig.
IK heb wel een verzoek/ vraagje.
Laats was er een vraag over het meten van pico en nano amperes en waren er een paar schema's ervoor gevonden. Ik heb zelf als een stroombron van delta een current source CST100. Origineel heeft die een bereik van 20mA en 100mA en ik heb er nog een 1mA bereik bij gemaakt. Kleiner gaat niet zomaar omdat de analoge meter in het apparaat minimaal 1mA aankan.
Ik zou nog graag een stroombron voor een stroom vanaf zo klein mogelijk maar dan wel gewoon haalbaar voor gewone mensen, haha. En een max stroom 10 of 100mA is verder prima.
IK verwacht nu geen uitgebreid antwoord en ja, misschien of zeker niet vind ik ook goed als antwoord. Want je hebt het al druk genoeg. Maar ik dacht zo een stroombron valt wel in je straatje.
blackdog
Golden Member
Hi benleentje,
Dat is zeker een goed nieuw topic, ik zou zeggen maak een topic aan in b.v. Meetinstrumenten en ik zal er aan mee werken.
Dan blijft dit topic wat schoner.
Wat van belang is welke eigenschappen de stroombron zou meoeten hebben.
Je kan b.v. iets willen voor meetinstrumenten calibratie, maar je kan b.v ook iets willen hebben hebben voor AC toepassingen, zoiets als een RCL meter,
of nog vele andere zaken waarbij je een AC stroombron zou kunnen gebruiken.
Ik heb zo rond 30 jaar geleden een audio impedantie meter gemaakt voor het meten aan luidsspreker netten voor PA mroep, zeg maar 100V toepassingen.
Die had een AC stroombron en een RMS AC mv meter zodat je deimpedantie over het hele berijk kan bekijken.
Nog even wt extra info hierover, in de boeken staat meestal dat je bij 100V netten gewoon het vermogen van alle luidsprekers opteld om de belasting voor je versterker te krijgen.
Daar klopt steeds minder van als je boven de 15 luidsprekers komt, dit omdat als je luidsprekers gebruikt met een kleine trafo,
de inductie van de trafo's te samen een kortsluiting veroorzaken beneden de 100Hz.
Maar dat was voldoende "Off Topic"
Denk er over na welke eigenschappen je allemaal graag wilt hebben, maar hou er rekening mee dat snel en precies moeilijk samen gaan.
Om te starten is denk ik 1, 10 en 100mA een goed berijk is voor een eerste project.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Een kleine post over de manier hoe ik de ovenstroom ga meten en op het display zichtbaar maak.
Zoals met alles ging dit niet van een leien dakje om maar weer eens een oud spreekwoord te gebruiken.
Sensor testen
Plaatje hieronder geeft een aantal sensoren aan die ik kan gebruiken als ik dat wil.
Het eerste model waarmee ik testte was de gene rechts op het BreadBoard deze heeft een ACS721 - 05 chipje je er op.
Voordeel van deze sensor is dat de meting geheel gescheiden wordt uitgevoerd met een HALL sensor,
het vreemde was allen dat de waarde naan de uitgang geen relatie had met het type aanduiding.
Er was een 50 Ohm weerstand aangesloten via deze module op een LAB voeding en ook mijn 34465A DMM op het stroombereik in serie om te zien hoe nauwkeurig de sensor was.
De datasheet zegt 185mV/Ampère en ik kwam aan deze waarde 135mV/Ampère…
INA219
De volgende stroomsensor is een printje met een TI INA219 er op, die via i2c kan worden uitgelezen, kreeg ik niet werkend op mijn proefopstelling met de Teensy,
misschien is dat wel weer een Library conflict, ik wou er verder niet te veel tijd in steken, dit omdat ik nog een ander type sensor bij de hand had.
Maxim MAX471
Drie maal is scheepsrecht. 

.
Dit is een analoge sensor die voor dit projectje de goede eigenschappen heeft, maximaal 40V als voedingspanning, 3,3-ampere en bij rond 0,5-Ampere zit ik in het midden van mijn ADC bereik van de Teensy.
Dit IC heeft een stroombron uitgang en je gebruikt een weerstand naar massa om op zo'n manier een spanningsbron te maken,
bij het voorbeeld in de datasheet is dit een 2K weerstand en dat geeft 1V bij 1-Ampere stroom.
Door het aanpassen van de weerstand kan je hem goed instellen voor een optimaal bereik van je toegepaste ADC, dit natuurlijk als nodig.
Het is natuurlijk wel opletten, de uitgang impedantie is de waarde van je weerstand naar massa.
Verder moet je ook rekening houden met de compliantie, dit is de voedingspanning van het IC en de commonmode eigenschappen van de uitgang.
De datasheet verteld je dat de stroombronuitgang zeker 1,5V beneden de voedingspanning moet liggen.
Als het nog niet duidelijk was, de uitgang van het IC levert 500uA per Ampère.
Er is een kleine "Dead Zone" als de stroom omgekeerd wordt, zeg bij een toepassing die accu gebruik betreft, de stroom door de sense aansluiting kan dan twee kanten op gaan.
Voor mij allemaal niet van belang, ik meet de stroom maar een kant op en de stroom licht tussen de 100mA en 500mA.
Er is een kleine offset fout, maar die valt binnen de specificaties, de nauwkeurigheid bij 600mA waarmee ik heb getest valt binnen 1% van de sensor die ik testte, mooi dus.
Nu eerst even een plaatje van de geteste stroom sensoren.
De geteste stroom sensoren op een rij.
.
Dit is een van de meet setup’s, hier betreft het dus de meting aan de MAX471.
Links de GW-Instek voeding, die levert de energie via kanaal-4 en kanaal-1 is ingesteld als DC Load, op de foto is te zien dat de stroom op 600mA is ingesteld.
De 34465A DMM in het midden geeft de gemeten stroom aan, en de DMM6500 rechts meet de uitgang van de MAX471 sensor, en daar is niets mis mee.
De kleine verschillen zou ik in de software kunnen weg rekenen, maar dat is totaal onbelangrijk,
ik ga gepulsde stroom meten en ik moet nog een test doen of na middeling de waarde redelijk kloppen.

.
De MAX471 komt op een van de vrije analoge ingangen en de filtering ga ik grotendeels met een condensator over de 2K meetweerstand doen, als ik geen al te grote meetfouten hiermee krijg.
Om het vermogen te kunnen meten kan ik in de software gewoon 15V opnemen en dit met de gemeten gemiddelde stroom vermenigvuldigen om het vermogen van de oven te berekenen.
Ik had ondertussen ook al uitgezocht, dat er voor de Arduino ook een Library is, die RMS metingen kan verrichten op de ADC ingangen, maar ik wil het niet te complex maken.
Nu is het tijd om meer metingen te doen aan het middelen van de MAX471 sensor.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Ik wou het vanavond af hebben, zodat ik morgen weer tijd heb om aan de software verder te kunnen gaat.
Dus ik heb de metingen uitgevoerd om te zien of de sensor goed reageert met variabel puls breedte en een relatief grote condensator over de 2K meetweerstand.
Eerst weer even de meetopstelling laten zien.
Links weer de GW-Instek voeding die twee functies heeft en dat is een symmetrische 10 V spanning(kanaal 1+2) voor mijn Jim Williams Active Load, dat is het kastje met het witte dekseltje.
En de tweede voeding (kanaal-4) is voor de stroomsensor en de teststroom.
Ik kalibreer de meetopstelling met de dial die op het witte kastje zit, maximaal is dat via de dial 1-Ampere.
Gepulst kan dit 15-Ampere zijn, maar hier is dat helemaal niet nodig.
De rode kabel van de Siglent SDG1032X (daar is hij weer
) gaat via een 50 Ohm afsluitweerstand(Dank je Tidak Ada) naar de modulatie ingang.
Er loopt nog een rode coax kabel en die gaat naar kanaal-1 van de batterij scoop, dat is de Micsig en dit zit op de Jim Williams meet uitgang, dit is ter controle.
Je wil niet weten hoeveel fouten je kan maken bij deze best wel simpele opstelling.
De Siglent Scoop wordt met twee kanalen gebruikt dat is het gele kanaal over de stroomsensor uitgang en het Lila kanaal is de Micsig stroomtrafo die de puls stroom door de rode aansluiting van de Jim Williams Active Load meet.
Begrijpen jullie het een beetje, ik was een paar keer de draad kwijt *grin* vooral om de Sensor goed aan te sluiten, dit zonder een BOEM!
De DMM7510 geeft de spanning aan over de 2K en 100uF condensator en de bijna 400mV die gemeten wordt komt goed overeen met de 40% Duty Cycle waarop de generator staat ingesteld.
.
Hier is de Jim Williams Active Load en de stroomtrafo wat beter te zien.
De bedrading is niet echt HF aangelegd, dat is hier niet echt nodig, dit door de relatief trage flanken die ik gebruik voor het test signaal.
.
Om deze foto te maken waarbij alles klopt, heb ik hem 5x moeten maken.
Steeds zag ik weer iets in beeld wat ik niet wou, b.v. oude meetinstellingen, menu's noem het maar op.
Een foto, een half uur werk of zo...
Mooi, niet zeuren, ik wil dit zelf. 
De functie generator staat ingesteld op 10 Hz, ik gebruik de puls functie zodat ik flanken kan instellen en de Duty Cycle welke hier op 40% staat.
De flank snelheden zijn 1uSec.
De gele trace laat de rimpel zijn bij de 10Hz frequentie en de 40% Duty Cycle.
Dit zijn in verhouding al trage signalen en de scoop heeft wat tijd nodig om het te middelen,
maar in het blauwe kader is zichtbaar dat de gemeten waarde net even meer dan 400mV is.
Dit komt goed overeen met de gemeten waarde op de DMM7510.

.
DMM meting van de stroomsensor uitgang.
.
Wat mij betreft kan ik nu een analoge uitgang reserveren, in de software opnemen op de Teensy LC, dit voor het meten van de oven stroom en berekening van het vermogen.
Dat was hem weer voor vanavond, nu weer even naar een boek luisteren voor ontspanning. 
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
De laatste paar dagen als ik tijd had even gewerkt aan wat spanning referenties die ik besloten heb in het kastje te bouwen.
Hier volgen wat foto's en uitleg en metingen van mijn eerste testen.
Eerst het schema van wat er op het stukje printmateriaal is gemonteerd.
Dat bestaat uit een TL317 TO92 spanning regelaar die op 10V staat ingesteld.
Dit omdat LT dit aangeeft als werkspanning, hij kan nog naar 8.5V zakken want dat blijft dit IC zonder belasting ook goed werken.
Of ik de spanning laat zakken hangt nog van een aantal factoren af, b.v. hoeveel LT1026 referenties ik in het kastje kan plaatsen.
Ik heb besloten geen filtering met twee 470uF elco's in bootstrap te gebruiken maar alleen filtering rond de buffer opamp, die opbouw laat ik later zien.
Hier op dit proefstukje print wou ik met de onderstaande opbouw testen, onder meer hoe kan ik deze behuizingen (LS8 Cer. behuizing) op zijn kop monteren.
Het doel is dat het IC niet strak vast zit, daar is in deze testopstelling niet helemaal aan voldaan.
De + en de - aansluiting zitten tegenover elkaar en gaan met een iets groter bochtje van het draadje verbonden worden aan het massa vlak en de 10V bus.
Zoals het nu zit kan het best, alles werkt op de omgeving temperatuur maar straks in de over kan het 25C verschil zijn, en ik wil zo mijn mogelijk krachten op het IC uitvoeren.
De "mix weerstanden" hier 100Ω worden in het uiteindelijke bouwsel een array van 8 weerstanden, ik ga kijken of ik 8 stuks Lt1027 netjes in dit kastje kan monteren.
Deze referenties waren bij Farnell een paar jaar geleden in de uitverkoop en ik heb er een stuk of 30. 
Voorlopige schema en waar onderstaande metingen mee zijn gedaan.
.
Even een dichtbij foto hoe de LS8 behuizingen er uit zien voor ze gemonteerd worden.
De contacten die ik niet ga aansluiten heb ik met een viltstift zwart gemaakt, dat scheelt een hoop vergissing.
Er onder de boven en de onderzijde van een niet behandeld IC.
Het is heel lastig werken om aan deze IC te solderen, ze worden op hun kop op een smal strookje zeer goede 3M dun dubbelzijdige tape gemonteerd, mooi spul!
.
Op deze foto is het stukje tape nog te zien, de TO92 behuizing is de 10V spanning regelaar en dat is dus de TL317.
.
De eerste metingen heb ik gedaan met een 34461A DMM, dit omdat hij vlak bij de voeding en de meetopstelling stond.
Er zijn wat lijnen op het plaatje aangemaakt om het wat duidelijker te maken wat 1PPM als waarde is.
De DMM stond op 100PLC en de meettijd is bijna 40 minuten, wat mij betreft ziet dat er al netjes uit.
.
Dit is een meting met de Keithley DMM6500, dan kunnen jullie mooi het verschil tussen de DMM's zien, info staat voldoende in de foto.
Oranje tekst is van mij en onderin de statistiek.
Het golfje in de metingen is vrijwel zeker temperatuur drift.
Deze is uit het volgende opgebouwd, LT1027, goedkope meetklemmen en de drift van de meetinstrumenten en natuurlijk de directe zonneschijn die soms naar binnen komt.
Dit is geen meting in een afgeschermde behuizing met HF ontstoring, het betreft namelijk een eerste test om een indruk te krijgen van het bouwen de eerste drift en of er popcorn noise is
in de eerste vier stuks LT1027 IC's.
.
Dit is de grote broer van de vorige Keithley, dit is de Keithley7510, let ook op de schaal.
Door een digit meer en betere referentie in de ze meter(LTZ1000 series) is er minder ruis in de meting.
Hou er rekening meer dat ik met deze metingen dicht bij de ruisvloer van de gebruikte meetinstrument zit.
ALs ik wat verder ben, zal ik de 3458A opstarten en daar wat metingen mee gaan doen, voorlopig is de DMM7510 snel opgewarmd en ook zeer stabiel gebleken bij dit soort metingen.
.
Als laatste voor vandaag de datasheet van de LT1027 in de LS8 uitvoering.
www.bramcam.nl/NA/NA-HF-Doosje-Oven/LT1027ls8.pdf
Groet en SHOOT,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Weer een korte post en deze gaat om het stukje print dat ik heb gemaakt dat in het kastje past.
Drie stukjes print geknipt op een oude Papier knipper die ik hiervoor gebruik en een tweede die ik alleen voor papier gebruik. 
De twee andere printjes is voor als ik de eerste verpruts of om wat testjes op te doen.
.
Hier is het stukje print bevestigt met twee schroefjes, nadat de ze met een vijl een de lange en korte kant een beetje ruimte heeft gekregen.
Er kunne maar twee schroefjes in i.p.v. vier, dit omdat de andere twee schroefgaatjes gebruikt worden om de TIP36C vast te zetten.
Misschien komt er ook nog een schroefje ergens in het midden, daar denk ik nog over na.
De schroefjes komen niet helemaal vast aangedraaid, misschien ook alleen maar één schroefje ergens in het midden.
De rede voor deze afwegingen is de mechanische stress op het stukje print door het temperatuur verschil tussen koud zeg 20C en 40 tot 50C waar het oventje op gaat werken.
Later laat ik zien wat het uiteindelijk gaat worden.
Aan de onderzijde komt trouwen thermische pasta dit om een goed thermisch contact met de oven te maken.
Het oude printje heeft dienst gedaan als sjabloon voor het aftekenen van de gaatjes.
Ook is het niet meer complete vijlen setje te zien dat van de oude Bram is geweest, ik denk meer dan 35 jaar oud.
Hij klaagde nog over de echt hoge prijs van dit setje, dat kan ik mij nog herinneren het komt trouwens uit Zwitserland hij gebruikte het om klokken te repareren.
.
Dit is wat ik er graag in het kastje op de print wil hebben, let niet op de type nummers op de onderdelen, dit is een beetje random wat hier voor de hand lag.
Wat nog mist dat niet op het printje ligt, dat zijn de ontkoppel condensatoren.
De gele array weerstand zorgt er voor dat dit heel veel ruimte oplevert, de rode condensator werkt samen met de array als Low Pass filter.
De SO8 behuizing wordt een hele goede opamp en de twee Vishay precisie weerstanden gaan de 5V uit de Referenties naar 10V.
.
Beren op de weg, of in de oven... 
Ik heb al weer wat aanpassingen moeten doen aan de hand van de test schakeling die ik al eerder had laten zien.
Als ik 8x een LT1027 op het printjes monteer en dit samen met de opamp en de twee precisie weerstanden, dan dissipeerd dit alleen al rond de 200mW.
Goed geïsoleerd zal het oventje tussen de 1,5 en 2-Watt afhankelijk van de omgeving temperatuur en dus de isolatie.
Vermoedelijk gaat het er op neer komen, wil ik bij 32C omgeving temperatuur de PID nog zijn werk laten doen, dat dan de dissipatie van de LT1027 wat omlaag moet, dus zeg 9V als voeding.
Verder de oventemperatuur niet op 42C maar dan toch hoger, zoiets als 45 tot 47C, meer uitsluiting hierover is dat als ik ga testen met wat isolatie om het oventje.
De regelaar die de 8x LT1027 voed, komt buiten de oven, het mooie is aan dit oventje dat er vier stuk doorvoer condensatoren beschikbaar zijn voor diverse aansluitingen die ik nodig ga hebben.
Dit weekeinde ga ik op een stukje print dat ik over heb dat even groot is als het gene dat in het oventje te zien was testen met wat nettere/betere bedrading voor de voeding en de massa aansluiting van de LT1027.
Ook ga ik spelen/testen met LT Spice, om te zien wat de beste waarde is voor de weerstand array en de rode Rifa condensator die al op een vorige foto te zien is.
Dit om het beste ruisgedrag te krijgen.
Nu gaar, tijd voor wat rust na een dag hard werken. 
Groet, SHOOT,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Vandaag wat gespeeld met LTSpice om te zien wat zinnige componenten waarden zijn voor het buffer en 2x versteking trapje, dat achter de LT1027 referenties komt.
Ik heb geen ruimte om de bootstrap condensator configuratie te gebruiken aan de +ingang van de opamp, de twee 470uF 16V zijn te groot die hier voor nodig zijn.
Het gaat bij dit soort filtering om hele lage lekstromen en het type dat ik heb uitgezocht voor deze filter toepassing heeft een afmeting waarbij ik er geen twee in het oventje krijg.
Dus deze keer geen extra filter aan de +ingang van de opamp, door het parallel zetten van acht stuks LT1027 haal ik natuurlijk ook een redelijke verlaging van de ruis eigenschappen.
De filtering die ik wel toepas is in de opamp schakeling, ik heb geprobeerd de ruis zo laag mogelijk te houden,
dat houd in dat de condensator over de uitgang van de opamp en de condensator over de uitgang klemmen.
Dus ik heb wel filtering en ruisverlaging door het parallel schakelen, maar het kantelpunt van het opamp filter heeft wel een wat langere settle tijd.
Dit heb ik trouwens ook met mijn huidige 10V referentie en ik ervaar dit niet als vervelend, dit om dit soort metingen toch vaak lang duren en die paar seconde dan niet echt interessant is.
De LTSpice schema's zijn basis, er is geen ontkoppeling van de voeding zichtbaar, wel heb ik de voeding spanningen een Ri van 1Ω gegeven voor een beetje realisme.
De foto's zijn klikbaar voor ene grote versie.
Dit is de eerste simulatie er is een LT1021 gebruikt, voor de LT1027 is geen LTSpice profiel beschikbaar, maar deze IC's komen zeer veel overeen, zie de datasheets betreffende de LT1021-5 en de LT1027-5V voor ruis.
Ik wil met deze twee simulaties laten zien wat de verschillen zijn tussen twee "betaalbare" spanning referenties de LT1021/LT1027 en de latere ontwikkeling de LTC6655 Series wat de ruis betreft.
Beetje achter grond info, de LT1021 en de LT1027 gebruiken een buried zener diode rond de 7V na gebruik van wat temperatuur correctie
De LTC6655 series maakt gebruik van een precision bandgap en dit type heeft een hele lage ruis, dat is al zichtbaar aan het stroomverbruik zonder belasting is dit ongeveer 5 tot 6mA.
De LT1027 heeft ongeveer de helft van het stroomverbruik, dat geeft al aan dat meerdere LTC6655 in het oventje niet echt handig is.
Tijdens het typen van dit stukje zocht ik in mijn database van referenties, en ik kom daar nog een zakje LTC6655 referenties tegen, 5V ook de LS8 behuizing...
De LT1027 lijkt wat beter in de "Long-Term Drift"
Ik hou het voor dit project bij de LT1027 in de LS8 uitvoering en dan 8 stuks parallel. 
De onderstaande foto's en LTSpice zijn gemaakt met 1 referentie, dit is omdat ik de ruis goed wou zien en en gedrag van mijn opamp buffer en filter.
Later doe ik een Spice met acht stuks LT1021, dit om het verschil in de ruisreductie te zien.
De componenten rond de opamp zijn wat filtering betreft zo wel OK, geen grote ruis/frequentie hobbels.
Verder komt er nog stroom begrenzing in het uitgang trapje zodat ongeveer 20 a 25mA geleverd kan worden bij de 10V uitgang spanning.
Ok
Eerst de Spice van de LT1021/LT1027 referentie, KLIK!
Let goed op de verticale schaal verandering en de grafiek vorm, de LTC6655 heeft echt een heel ander ruisgedrag en is wat dit betreft veel beter.
De componenten waarden zijn volgens mij het zelfde, als er foutjes in zitten dan hoor ik dit graag.
Hier zijn de twee Spice files voor de lezers die willen spelen.
Eerst de gene met de LT1021/LT1027 referentie.
www.bramcam.nl/NA/NA-HF-Doosje-Oven/Ref-Buffer-Octo-LT1021-02.asc
En dit is de Spice file gemaakt met de LTC6655.
www.bramcam.nl/NA/NA-HF-Doosje-Oven/Ref-Buffer-Octo-LTC6655-02.asc
Nu is het tijd voor voer!
Groet en SHOOT!
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Deze avond laat ik het werk zien dat ik heb gedaan deze week aan het kastje betreffende de bedrading en de twee sensoren die in de aluminium bodem zijn geboord.
Er zijn een aantal afwegingen aan vooraf gegaan, zoals de sensor die extern gemeten gaat worden als "Second Opinion" van de oven temperatuur.
Het gaat wat deze sensor betreft hier om een LM35CAZ, die net past in een gat dan ik in de bodem van het oventje heb geboord.
De sensor wordt klem gezet door het stokje van een watte tipje, zie de foto's hieronder.
Hier is het gat geboord en de sensor nog zonder zijn aansluitdraden staat er bij.
.
Hier is de LM35CAZ van aansluitdraden voorzien en de zolderingen hebben een Teflon kousje gekregen.
De sensor is hier aangesloten op een LAB voeding en een DMM om te zien of hij het soldeer werk heeft overleeft.
.
Op deze manier wordt de LM35CAZ klem gezet, dit was het proefje of het ging werken.
.
Hier ben ik bezig een kloddertje Silverpasta in het gat aan te brengen, ik heb er voor gezorgd dat de pasta rond om de sensor zat.
Dit was vrij makkelijk te bereiken door de sensor nog niet klem te zetten en een paar geer op en neer in het gat te bewegen.
.
Hier is de sensor aangebracht en klem gezet.
.
Hier is de LM35CAZ sensor geplaatst en een stukje glasvezel thermische tape zorgt er voor dat alles netjes blijft vast zitten en
dat de bedrading van deze sensor een stukje parallel loop met de behuizing, dit verkleint de fout door het weglekken via de bedrading van de temperatuur meting.
.
Dan nu de voorbereiding en montage van de 5K Vishay NTC die in de bodemplaat geboord is en de Arduino P.I.D. regeling voed.
Het eerste gaat dat ik boorde was dus duidelijk verkeerd een schande plek in het oventje. *grin*
Wat zien jullie hier, twee gaatjes die zijn geboord, 2.2mm eentje die is opgevuld met wit spul en het tweede gat heeft de NTC al gemonteerd, in het gat voor de NTC zit weer Silverpasta voor een goed thermisch contact.
.
Dit is de lijm die ik heb gebruikt voor het afdichten, 10 seconde lijm met een flesje Granulaat, die korreltjes op de vorige foto is het Granulaat.
.
Hier is eerst het granulaat in de gaatjes gestopt, en daarna druppel je de 10 seconde lijm er over dat levert een prachtige verbinding op.
.
Met een stukje tape hd ik de andere zijde afgedicht, zodat het Granulaat voor het verkeerd geboorde gat er niet zou kunnen uitlopen.
.
Hier is het resultaat te zien, netjes afgewerkte 2,2mm gaatjes en ook is hier te zoen dat het gaat van de SMA connector nu is dicht gemaakt met vloeibaar staal, of hoe die rommel ook heet van Bison. 
De gele draden van de NTC zijn dus verlengt met Kynar draad omdat dit lekker dun is voor weinig energie verlies.
De draden zijn vast dubbel gebogen om over een redelijk oppervlak ze goed in contact te brengen met de behuizing tegen het verlies van energie en dus invloed op de oven temperatuur.
.
Hier is met 3M glasvezel thermische tape de bedrading tegen de oven gemonteerd.
.
De sensoren zijn gemonteerd en ik heb ook de voeding bedrading is de zwarte kous aangebracht, deze samen met de voedingsdraden.
De sturing vanuit de Arduino of Teensy komt uit op de hele kleine weerstand die zichtbaar is in het blauwe kader.
In de blauwe kader is ook de gele condensator te zien die de flank steilheid beperkt.
Ook is de verandering in de voeding ontkoppeling te zien, dit is nu 2e een mooie OSCON elco om de meeste energie tijdens het pulsen van het PWM signaal uit de Elco’s te laten komen.
Het enige wat niet echt vast zit bij deze zwevende bouw zijn de twee OSCON condensatoren.
Als ik klaar ben met testen, dan doe ik een stukje van dat 3M glasvezel tape over de TIP36C en de OSCON condensatoren heen, dan kunnen ze niet meer bewegen.
Voor de zekerheid plaats ik dan ook onder de OSCON condensatoren een klein strookje van de 3M tape, dat is de kans nihil dat als er iets met het hele dunne laagje isolatie om de elco iets mis gaat.
.
En als laatste een aangepaste versie van het schema dat op de oven bodem gemonteerd zit.
Het filter voor de flank beperking is een beetje aangepast, dit door de hier beschikbare weerstanden,
verder de DC waarden als de ingang van deze schakeling 3,3V krijgt, dit bij 15V voedingspanning.
Ook is de emitter weerstand van de BD137 een beetje verhoogt, de 2x TIP36C blijven hiermee nog goed in verzadiging, maar de versterking van de BD137-16 wordt hiermee wat lager en stabieler.
.
De volgende stap is de P.I.D. software in een Teensy te laden en dan te kijken of het oventje netjes op temperatuur komt.
De stappen er na is de menu structuur in de software te maken en de acht stuks LT1027LS8 op het printje te monteren.
Ik had wat metingen gedaan van de NTC voor de oven al in het oventje gemonteerd voor een dag of twee,
het mooie is, dat door die grote thermische massa het verloop heel mooi gelijkmatig is.
Voor vandaag is het dit weer, het werk bepaald weer hoe snel de rest komt.
Groet,
Bram
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die LM35CAZ gebruik ik ook regelmatig, heb er nog een aantal uit een inkoopactie direct bij National.
De datasheet zegt 185mV/Ampère en ik kwam aan deze waarde 135mV/Ampère…
Die Ali printjes vertrouw ik nooit, vaak haal ik het ic er af en vervang het door een van Mouser, Digikey enz.
blackdog
Golden Member
Hi Roland, 
Ik was gaar, maar ik had nog meer getest en daarom niet besproken in het topic.
En dan heb ik het over een ander printje ASC712C er op.
Deze zat binnen een paar procent van de waardie die het zou moeten zijn van de stroom die ik er doorheen stuurde.
Maar de + en de - stroom waren duidelijk niet gelijk, dus echt lineair was in ieder geval mijn versie niet.
Ik zal eens een paar chipjes meebestellen zoasl je het al aangeeft.
Nog een probleempje, vrij grote ruis...
Met de 5-Ampere versie is 100mA al een beetje aan het verdrinken in de ruis, ook met een extra filter condensator aan pin-6.
Nog een probleem als je beneden zeg 200mA meet, dat is de gevoeligheid voor het magnetische veld in je meetomgeving, Aard magnetisme en b.v. je metalen werktafel.
Bij elkaar heb ik besloten deze sensor niet te gebruiken voor mijn toepassing in dit oventje.
Groet,
Bram