COL-genoten,

Van een good old Fluke 8000-01 verdenk ik twee transistoren defect te zijn.

Het zijn twee MPS6560 (25V 500mA 625 mW) die natuurlijk niet in m'n voorraad zitten.

MPS6560_NPN 25V 500mA 625mW.pdf

Het lijkt mij geen bijzonder exemplaar, dus zou de BC337 (45V 1A 625mW) een goede vervanger kunnen zijn?

BC337_NPN 45V 1A 625mW.PDF

De vereiste NiCa-cellen zitten er niet in.
Mag ik verwachten dat met netvoeding het apparaat werkt?
Of spelen de accu's ook dan een (stabiliserende) rol?

Ik zie een symbool wat ik tijdens mijn studie (bijna 40 jaar geleden) niet/nauweks heb gezien. Ik denk dat dat een buis is.

Dat dateert het ontwerp als "van jaren 60 of eerder". Ik ben op dit moment een vriend van me aan het helpen die een vergelijkbaar ding heeft waarvan we vermoeden dat dit WEL het geval is: de netvoeding gedraagt zich als stroombron, de NiCd accus zorgen er dan voor (zolang ze niet "op" zijn) dat de spanning niet hoger wordt dan ongeveer 1.5V/cel. Zet je de voeding aan terwijl er geen accu inzit gaat het fout: Dure/niet verkrijgbare onderdelen gaan stuk.

Mijn advies is om er zeker een NiMh accu in te zetten voor het testen.

OK. Ik heb het schema nu beter bekeken. Dat ziet er uit als een buis is "de stekker". Maar om van "5V unreg" naar "5V" te gaan is er "alleen de accu". Kortom ik heb gelijk: Hij gaat stuk zonder accu. (waarschijnlijk... mogelijk is het minder erg en blijft ie heel maar werkt niet. Heb je ook niets aan om mee te testen.).

Edit: Gek genoeg... het schema zitten denk ik fouten in. Ik denk dat de bovenste tor aangesloten zit zoals het hoort: Met de basis aan de "andere wikkeling" van de trafo. Ik den k dat de onderste ook zo zit in de "hardware". In ieder geval heeft het geen zin om een wikkeling kort te sluiten zoals in het schema staat.

BC338 wordt als equivalent opgegeven...

Zet je de voeding aan terwijl er geen accu inzit gaat het fout: Dure/niet verkrijgbare onderdelen gaan stuk.

Ik was eventjes verbaasd en geschrokken, heb een Fluke 8000A en daar zaten bij mijn weten geen accu's in. Net even gekeken, maar blijkbaar was de accu een optie (een optie die ik niet heb; wel zit er blijkbaar de 'digital printer output option' in.)

Is het evt. een optie om uw Fluke 8000 te modificeren naar de originele versie waar een accu niet noodzakelijk is? NiCd accu's zijn lastig te krijgen voor consumenten.

Dat dateert het ontwerp als "van jaren 60 of eerder".

In een "Student Handout" van de 8000 staat bij het schema de eerste revisie op 28 maart 1972.
Dus verwacht ik dat het ontwerp van eind jaren '60 is.

Mijn advies is om er zeker een NiMh accu in te zetten voor het testen.

Die heb ik zo niet bij de hand, maar met een labvoeding van 5 VDC i.p.v. de accu heb ik ook een stabiele voeding verwacht ik.

Met de basis aan de "andere wikkeling" van de trafo. Ik den k dat de onderste ook zo zit in de "hardware".

Dat klopt, op een andere tekening zit de basis van Q23 alleen aan T2-4.

BC338 wordt als equivalent opgegeven...

Dan verwacht ik dat de BC337 zeker moet voldoen.
Nu ik die aldus heb vervangen heb ik mooi ±15 VDC over C17 en 18, met de labvoeding als accu.
Hiermee is de meter nog niet werkend, maar het display geeft een (zeer onstabiele) uitlezing.
Dat is een begin om het weer werkend te krijgen.

...wel zit er blijkbaar de 'digital printer output option' in.

Het kan zijn dat de Digital Output Unit als optie 02 is gemarkeerd op uw systeem, maar die zit er zo te zien niet in. Daarvoor is een extra printje, gevoed uit de aansluiting achter op de print, met een digitale uitgang nodig.
Het is wel leuk dat in uw exemplaar de zekering voor stroommeting naar de achterzijde is verplaatst.

Is het evt. een optie om uw Fluke 8000 te modificeren naar de originele versie waar een accu niet noodzakelijk is?

Dat zal niet eenvoudig gaan, want dat is een andere print met andere trafo en voedingsschakeling.
Maar met de labvoeding kan ik voorlopig wel vooruit.

Het zou fijn zijn wanneer ik de twee IC's kan uitwisselen die de analoge en digitale conversie verzorgen.
Dat zijn specifieke Fluke exemplaren. U4 is het analoge IC, type SC409. Van het digitale IC U3 zie ik type SC408(-2) en later type SC522 voorbij komen.

Mocht iemand nog over die IC's beschikken of een hiertoe bruikbare Fluke 8000A, dan houd ik me zeer aanbevolen.

In mijn Fluke 845 Null detector zit eenzelfde constructie met wat andere spanningen. Daar staat in de manual aangegeven dat als de accu niet toegepast wordt een weerstand aangepast en zenerdiode geplaatst moet worden.

Hi,

rew,
Ik den dat het simbool dat jij bedoel een lampje is om de piekstroom richting de accu te beperken. :-)

Groet,
Bram

Grappig te lezen hoe een (ietwat gedateerd) schema veel verwarring teweeg brengt.
Doet me denken aan een docent van Siemens bij een cursus CT-techniek. Als er onduidelijkheden in een schema zaten was dat “Om de russen in verwarring te brengen”. Dat zou hier ook zomaar het geval kunnen zijn en nu weer of nog steeds een actueel argument.
Maar alles is helder: De basis van Q23 zit alleen aan T2-4, DS-5 is een lampje is om de piekstroom richting de accu te beperken en een buis blijkt een stekker.

De twee MPS6560 transistoren zijn vervangen door de BC337 en de oorzaak van de onstabiliteit bleek een doorgebrand printspoor.

Om de 8000 zonder batterijen te kunnen gebruiken is een voorziening getroffen. De ongeregelde gelijkspanning wordt afgevlakt en op 5 VDC geregeld.

Daartoe CR13 en 14 losgenomen en er een elco en regelaar tussen gezet.

Die 2000µF elco met de 7805 regelaar in de batterijhouder geplakt.

Hierna was de meter weer netjes binnen de specificaties af te regelen.

Hi Toon, ik mis wel (de noodzakelijke) ontkoppelcondensatoren bij de 7805...

De batterij versie van de Fluke 8000A heeft een andere transformator als de net versie. Het fungeert als een stroombron naar de accu. Dus de accu reguleert de spanning en kan ook de nodige stoom leveren (oa. voor het +5V digitale deel + displays)

Als de hierboven beschreven modificatie wordt uitgevoerd, zal de trafo véél warmer worden en uiteindelijk defect raken.

Beter is om de trafo te vervangen voor een ander exemplaar en een DCDC converter te gebruiken ipv de 7805 in de hierboven modificatie. Die 7805 zal ook lekker warm worden.

@rob040
Je hebt helemaal gelijk, het spul staat zo lekker te oscilleren met een oververhitte 7805, terwijl er amper een halve Ampère wordt gevraagd. Met twee keer 100nF is dat al veel beter.

@flash2b
Dank voor je waarschuwing; echter:
Het klopt dat er verschillende trafo’s in de netversie en batterijversie zitten, met dien verstande dat de batterij uitvoering een stuk zwaarder is.
Het is wel de stroombron voor de accu en de accu kan het vermogen leveren.
Maar de accu kan op enig moment ook leeg zijn. Dan moet de trafo vermogen leveren om de accu te laden en tevens het meetsysteem en display kunnen voeden, dubbelop dus.
Vandaar de zwaardere trafo.

De 8000 staat nu ’n uurtje aan met 18,88 V op het display en de trafo wordt nauwelijks handwarm.

Ha Toon60 & flash2b,

Dat er een andere trafo gebruikt wordt is met name bij het iets grotere broertje de 8600A. Daar kun je de "accu trafo" absoluut niet gebruiken voor deze ombouw. Bij de 8600A zit er een condensator in serie met de primaire wikkeling voor de stroombegrenzing. Die trafo heeft dan ook een andere wikkelverhouding dan de trafo voor de netvoeding variant. (Ik heb twee accu 8600A's omgebouwd naar netvoeding)
Hier valt dat zo te zien wel mee. Bij de 8000A zorgt het lampje voor de stroombegrenzing.

Een paar aandachtspunten:

- Ontkoppelen van de 7805 (inmiddels opgelost? Lees de 7805 datasheet....)

- Is een buffer elco van 2000uF niet te groot? Door een te grote bufferelco worden trafo en gelijkrichtdioden ook onnodig heet. (hoe groter de elco, des te korter de dioden geleiden, en dus hoe groter de stroompieken door trafo en dioden zijn) Meet de spanning over de buffer elco.

- Waarom zitten DS5 en R21 er nog in?

groet, Gertjan.

De +5V UNREG zal wel hoger zijn geworden, door de buffer elco. Zou die toch nog even checken.

Gertjan en flash2b,

Voor de netvoeding wordt een trafo met twee secundaire wikkelingen gebruikt, één met midden aftakking voor de + en – 15 VDC en één enkele wikkeling voor de +5VDC. Dit is bij de 8000, maar ook bij de 8600 het geval.
Zo ook voor de batterij uitvoering, want daar is steeds één wikkeling met midden aftakking om de accu te laden. Uit die accuspanning worden vervolgens de + en – 15 en +5VDC gemaakt. Dit laatste is bij de 8600 iets fraaier uitgevoerd met elk een spanningsregelaar.

Met een afvlakcondensator van 2000µF is +5V UNREG ruim 9 Volt en een rimpel van 1 Volt t/t. Bij 1000 µF wordt alleen de rimpel groter tot 2 Volt t/t. Voor de 5VDC na de 7805 maakt dat niets uit, die blijft stabiel. Inderdaad lijken de trafo en regelaar nu iets minder warm te worden.

DS5 en R21 hebben, zonder de batterijen, geen nut meer, maar wel invloed merk ik nu. Het blijkt dat er een spanning van 1 Volt over staat. Door ze te overbruggen zakt +5V UNREG naar 7,5 Volt, maar krijgt de geregelde 5 Volt een rimpel van 1 Volt t/t.
Met de elco van 2000µF is de 5 Volt weer mooi glad. +5V UNREG blijft 7,5 Volt met nog maar .5 Volt t/t rimpel.

Misschien moet ik het hierbij maar laten?

Op zaterdag 14 december 2024 13:44:33 schreef Toon60:

Met een afvlakcondensator van 2000µF is +5V UNREG ruim 9 Volt en een rimpel van 1 Volt t/t. Bij 1000 µF wordt alleen de rimpel groter tot 2 Volt t/t. Voor de 5VDC na de 7805 maakt dat niets uit, die blijft stabiel. Inderdaad lijken de trafo en regelaar nu iets minder warm te worden.

De trafo wordt met die 1000uF minder warm omdat de stroompieken (waarin de bufferelco wordt bijgeladen lager zijn (en breder, omdat de diodes langer geleiden. Zo wordt er toch evenveel energie in de elco gestopt)
Het is beter voor de trafo. En in een kleine, afgesloten plastic kast is minder warmte een pré. (en je meter eerder stabiel)

Dat de ruwe spanning wat lager wordt is ook fijn: hoeft de 7805 minder te dissiperen. Nog wat minder warmte in dat afgesloten plastic kastje :-)

DS5 en R21 hebben, zonder de batterijen, geen nut meer, maar wel invloed merk ik nu. Het blijkt dat er een spanning van 1 Volt over staat. Door ze te overbruggen zakt +5V UNREG naar 7,5 Volt, maar krijgt de geregelde 5 Volt een rimpel van 1 Volt t/t.
Met de elco van 2000µF is de 5 Volt weer mooi glad. +5V UNREG blijft 7,5 Volt met nog maar .5 Volt t/t rimpel.

Wat je hier omschrijft lijkt niet te kloppen met je eerder geposte schema.
Daar zitten DS5 en R21 ná de 7805. Volgens dat schema zou het digitale deel minder dan +5V aangeboden krijgen door de spanningsval over DS5 en R21....

Als DS5 en R21 vóór de 7805 zitten, dan maakt het inderdaad niet veel uit. Behalve dan dat ze extra warmte opleveren. En het spanningsverlies over DS5 en R21 kun je beter gebruiken als extra marge voor de 7805.

(Maar dat klopt ook niet met je omschrijving: overbruggen van DS5 en R21 zou dan juist een hogere Vunreg moeten opleveren...)
Kijk nog eens goed hoe het zit :-)

groet, Gertjan.

Gertjan,
Dank voor deze correctie, ik zit er helemaal naast. Dit is omdat ik met het schema uit het manual voor me zit te werken en de plaats van de 7805 verkeerd in m’n hoofd had.
Dit verklaart ook waarom het display, na de overbrugging, meer licht geeft. Dat had me natuurlijk al aan het denken moeten zetten.

Met dit schema voor m’n neus valt alles weer op z’n plek en zie ik hoe het zit.
Er wordt niets heet en de metingen zijn binnen specs.
Groet, Toon.

Ha Toon60,

Goed om te horen dat alles onder controle is. Veel plezier met je meter!
Het blijven fijne meters, de LED display's zijn op grote afstand afleesbaar, en onverslijtbaar. En door hun compacte afmetingen zijn ze makkelijker in te passen dan een moderne DMM.

https://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_5427_Fluke_8000_familie-600pix.jpg

Fluke 8000 familie plaatje. De bovenste 8000A heeft mijn vader ooit (rond 1974) nieuw gekocht.

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan,
Mooi die Fluke 8000 familie bij elkaar.
Begin 1974 ben ik in Tilburg bij Fluke Nederland gaan werken, testen (repareren) en calibreren.
Het zou zomaar kunnen dat ik jouw 8000 nog onder handen heb gehad. Staat er een stempeltje met 061 op?

Die eerste 8000’s hadden 7-segment displays, opgebouwd uit tientallen LEDjes, net als die jij hebt.
Die gingen bij bosjes defect en vervangen was een verschrikking. Even iets te lang solderen en het was over.
En als de reparatie gelukt was, schoonmaken met ruim tolueen, dat was toen nog niet giftig!
Na een jaar werd de 8600 in Tilburg geassembleerd, dat werd toen ons dagelijks werk. Zo’n 8600 zou ik ook graag nog eens een vinden.
Eind jaren ’70 verhuisde Fluke in Tilburg van de Ledeboerstraat naar een nieuwe locatie aan de Zevenheuvelenweg.
In die nieuwbouw was een groot calibratie laboratorium gerealiseerd.
Toen kon een grotere range meetapparatuur worden getest en gecalibreerd.
Voor mij betekende dat eerst counters (1920, 1953) en later thermometers (2190).
Het was een mooie tijd, totdat ik er buiten werd geschopt omdat ik vervelende vragen over veiligheid stelde en vakbondslid was (het bleef wel een echt Amerikaans bedrijf).

De Fluke 8000 gebruik ik zelden (zit wel permanent aangesloten en heeft een vast eigen plekje in het meetlab), maar als ik even een 1mA-stroombron nodig heb grijp ik er wel steevast naar: in de modus 'weerstand' en 200 ohm komt er netjes 1mA uit (bij een open-spanning van ca. 12V). Da's soms verdraaid handig.

Voor het overige meetwerk heb ik andere, betere apparaten, maar die Fluke heeft toch wel z'n charme.

Ha Toon60,

Leuk om van je ervaringen bij Fluke Tilburg te horen, en daar een foto van te zien!

Ik ben even voor je in m'n archieven gedoken:
Die 8000A op de foto uit m'n vorige post (sn.047787, date codes 1972) is gemaakt door John Fluke Mfg.Co, Seattle, Washington, USA.

Ik heb nog een 8000A (sn.0865574, date codes 1983) en die is wél gemaakt door Fluke Netherlands B.V. Tilburg

Verder heb ik nog 3x 8600A:
Sn.0775128, date codes 1977, Manufactured by Fluke Netherlands B.V. Tilburg
Sn.40167, date codes 1976, Manufactured by Fluke Netherlands B.V. Tilburg
Sn.21811046, date codes 1979, Manufactured by Fluke Netherlands B.V. Tilburg

Vooral die drie 8600A's kunnen best door jouw handen zijn gegaan :-)

Weet jij overigens of er een structuur in de serienummes van Fluke zat?
Vooral bij die 8600A's zitten de date codes van de componenten bij elkaar in de buurt, maar de serienummers verschillen enorm....

Een plaatje van die 3 8600A's vers na hun kalibratie:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/8600a/IMG_7063_Fluke_8600A's%20klaar_en_calibrated-600pix.jpg

Twee van die 8600A's waren ook accu modellen. Eentje heb ik omgebouwd met een lineaire voeding, De 2e met een schakelende voeding.
Die schakelvoeding bleek de elegantste oplossing: de minste warmte ontwikkeling, en de schakelpulsjes waren nergens in de meter terug te vinden. (De rommel van de omvormer voor de +/-15V wél...)

Zo’n 8600 zou ik ook graag nog eens een vinden.

Ik zie ze regelmatig op radiomarkten. Prijzen van 10...25Euro. Natuurlijk hebben ze allemaal onderhoud nodig. Inmiddels ben ik er maar mee opgehouden om ze mee te nemen :-)
De 2 accu 8600A's kocht ik samen voor Eur 20,- in Rosmalen, compleet met papieren manuals. (En met een mislukte eerder poging tot ombouw naar netvoeding...)

@nonius
Die Fluke 8000A/8600A gebruik ik ook niet als daily drivers.
Maar ze zijn érg handig voor "bijklusje": de hele dag accu's in de gaten houden die geladen worden. Of het monitoren van formeren van elco's. Daarbij is ook het gevoelige stroombereik van 200µA full scale prettig.
Ze gebruiken weinig energie, display onverslijtbaar, en van grote afstand te monitoren.

Hallo

Op zondag 15 december 2024 15:13:04 schreef nonius:
. . . maar als ik even een 1mA-stroombron nodig heb grijp ik er wel steevast naar.

Ja, inderdaad die kun je daar mooi voor gebruiken, werkt hier ook:

maar die Fluke heeft toch wel z'n charme.

Ben ik met je eens, ondanks mijn nostalgische bevooroordeling :)

Op zondag 15 december 2024 17:31:50 schreef miedema:
. . . Die 8000A op de foto uit m'n vorige post (sn.047787, date codes 1972) is gemaakt door John Fluke Mfg.Co, Seattle, Washington, USA.

Klopt, dat was net voor Fluke in Tilburg startte met de assemblage.

Ik heb nog een 8000A (sn.0865574, date codes 1983) en die is wél gemaakt door Fluke Netherlands B.V. Tilburg

In 1983 had ik al m’n hielen gelicht daar, dan kom je mijn stempeltje 061 ook niet tegen.
Dat geldt inderdaad niet voor de drie 8600’s, kom je daar 061 niet tegen op de print?

Weet jij overigens of er een structuur in de serienummes van Fluke zat?

Ja, dat weet ik: die zat er totaal niet in.
De frontplaat met serienummer werd pas aangebracht wanneer het toestel klaar was.
Met de ene was je langer bezig dan met de andere i.v.m. ’n onderdeel of lastige fout.
De frontplaten pakte je uit een doos en of ze daar op volgorde zaten weet ik niet.
Dus in de productie waren de meters anoniem:

Als ik de serienummers op jouw 8600’s zie denk ik niet dat het iets over aantallen zegt, want ik verwacht niet dat ze er meer dan 20 miljoen gemaakt hebben.

Een plaatje van die 3 8600A's vers na hun kalibratie:

Ja zeg, mij een beetje de ogen uitsteken met niet één maar drie exemplaren en de toevoeging dat je ze voor een paar tientjes volop tegenkomt op markten :)
Tot noch toe ben ik niet op zo’n markt geweest, want meestal te ver weg (m.u.v. Rosmalen), maar ook om mezelf te behoeden voor mijn eigen verzamelwoede.
Echter voor een 8600 wil ik een uitzondering maken wanneer iemand daar vanaf wil (zeker met een stempel van Techn-061.

Ha Toon60,

Leuk om te weten wat die stempeltjes op de print betekenen.

Ik heb even de foto's van mijn 8600A's bekeken. 061 zit er niet bij....
Wel: 758, 190 en 395.

Soms gebruik ik het hele stapeltje tegelijk. Zoals bij deze reparatie van een Radford generator:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/IMG_8862__Radford_LDO3_reparatie-600pix.jpg

Door te krap afgestelde stroombegrenzing gingen voedingen te snel in begrenzing. Dus fijn om alle voedingsspanningen tegelijk in de gaten te kunnen houden :-)

groet, Gertjan.

Toon60
Gepost dinsdag 29 oktober 2024 15:51:45 |

COL-genoten,

Van een good old Fluke 8000-01 verdenk ik twee transistoren defect te zijn.

Die heeft Toon dus gratis bij mij opgehaald.
Ik heb genoeg andere meetinstrumenten en wilde eigenlijk graag van dit apparaat af.
Ik ben blij dat dit apparaat weer een nieuwe toekomst tegemoet gaat.
Ik heb nog een Fluke 8000A met de low resistance optie in gebruik. :)
De Fluke van mij heeft als serienummer 0880390.
ruud

Op dinsdag 17 december 2024 11:43:20 schreef Bapaktus[/message]:
Die heeft Toon dus gratis bij mij opgehaald.

Jazeker, Ruud had hem bij V&A staan en ik kon hem zo ophalen.
Daar was ik zeer mee ingenomen.

Op maandag 16 december 2024 16:58:57 schreef miedema[/message]:
Soms gebruik ik het hele stapeltje tegelijk. Zoals bij deze reparatie van een Radford generator:
[afbeelding]

Via deze afbeelding kom ik bij een 404 error op jouw website. De foto goed bekijken is er dus niet bij :'( .
Maar nu heb ik wel je verdere fotoactiviteiten eens kunnen bekijken.
Dat interesseert mij als amateurfotograaf ook altijd.
Met name je landschapsfoto’s en een aantal foto’s onder overige.
Onlangs heb ik een familie fotosite gemaakt: https://fotobrok.nl/index.php/startpagina/.
Daar kun je o.a. mijn fotografie resultaten zien.

Groet, Toon.

Ha Toon60,

Oei, oei, linkje niet gecheckt na het posten... 8)7 .
Bij deze gecorrigeerd. Op die foto zie je nog een voordeel van die Fluke 8000 serie: ze zijn relatief klein, en nemen dus lekker weinig plek in op tafel.

Elk nadeel heeft z'n voordeel. Leuk dat je nu ook naar andere foto's gekeken hebt :-).

groet, Gertjan.