Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een Yamaha motorfiets met electronisch geregelde vering: daarbij wordt er tijdens het rijden soms een klep bediend door de ECU. Nu wil ik de voorvork voorzien van nieuwe olie, en heb ik in het werkplaatshandboek zitten neuzen hoe dit moet.
Om de olie uit de rechterpoot te krijgen dient er gebruik gemaakt te worden van een 'fork solenoid power supply tool (6v)'. Dit is een, veel te duur (€200,-), kastje van Yamaha met 4 batterijen (AA) erin.
In het WPH staat tevens dat als je dat kastje niet hebt, je een externe DC voeding van 6V kunt gebruiken.
Nu zie ik dat er batterijkastjes te koop zijn voor een paar euro, maar liever investeer ik in een externe labvoeding; ik heb deze op het oog https://www.eleshop.nl/ele-psu305c.html . Deze zal in de toekomst wel vaker van pas kunnen komen met andere klusjes.
Ik heb de handleiding van de voeding gelezen, maar nu vraag ik me af op welke stroomsterkte je de labvoeding in zou stellen om de klep in de voorvork te bedienen. Ik heb namelijk geen gegevens van de benodigde stroomsterkte, en ik wil niets kapot maken. Ik heb gelezen over de constant voltage (CV) modus en de constant current (CC) modus. Maar het is me nog niet duidelijk waar ik de voeding op in moet stellen qua stroom.
Ik weet ook niet of er in het kastje van Yamaha nog iets van electronica o.i.d. zit.
Iemand een idee?
Gr. Kees
De stroom die gaat lopen is afhankelijk van de weerstand van je solenoid, en niet van je voeding. De stroom die je op je voeding insteld is de max stroom die je voeding kan leveren, maar die hoeft niet te gaan lopen.
Ik zou de voeding op 1,5A zetten. Dat moet voldoende zijn.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Mijn gok is dat het idd “alleen” een solenoid (in dit geval elektromagnetisch aangedreven klep) is.
Met 6Vdc en de stroombegrenzing op 1A gaat dat vermoedelijk wel werken.
Kun je de klep testen zonder dat de olie eruit loopt? Dan kun je bepalen welke stroom je nodig hebt.
Om de voeding in te stellen zet je de voeding onbelast op 6Vdc, dan sluit je de aansluiting kort en zet je de stroom op de gewenste limiet (1A, of wellicht wat hoger).
YMMV
Edit: cmk typt sneller dan ik…..
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
over het instellen van de stroom zou ik mij niet echt zorgen maken. Het is de weerstand van de solenoid die bepaalt over hoeveel stroom er gaat lopen bij de voedingspanning van 6V. Jij moet gewoon trachten te achterhalen wat de stroom is die de solenoid verbruikt en of je voeding die kan leveren. Die regeling van die stroombeperking heb jij in dit opzicht niet echt nodig, die mag zelfs max staan. Het zou mij verwonderen dat je met die 5A voeding die je wil niet zou toe komen. Dus jij regelt de voeding op 6V en de stroom mag gerust op max staan.
Wel goeie tip hierboven indien je later echt nodig hebt om een stroombeperking in te stellen bij een bepaalde spanning.
Ik zou als ik jouw was deze vraag ook eens op het motor forum zetten
Www.motor-forum.nl
Welicht is er een andere handige methode om je vork af te tappen.
Op zondag 10 november 2024 09:32:49 schreef cmk:
De stroom die gaat lopen is afhankelijk van de weerstand van je solenoid, en niet van je voeding. De stroom die je op je voeding insteld is de max stroom die je voeding kan leveren, maar die hoeft niet te gaan lopen.
Ik zou de voeding op 1,5A zetten. Dat moet voldoende zijn.
Dank voor je antwoord. Even ter info: wat zou er gebeuren als ik hem op maximaal (5A) zet? Uit de handleiding haal ik dat de Eleshop voeding zelf bepaalt of ie in CV of CC modus moet werken... of heb ik dat mis?
Op zondag 10 november 2024 09:40:12 schreef FastFolkert:
Mijn gok is dat het idd “alleen” een solenoid (in dit geval elektromagnetisch aangedreven klep) is.
Met 6Vdc en de stroombegrenzing op 1A gaat dat vermoedelijk wel werken.
Kun je de klep testen zonder dat de olie eruit loopt? Dan kun je bepalen welke stroom je nodig hebt.Om de voeding in te stellen zet je de voeding onbelast op 6Vdc, dan sluit je de aansluiting kort en zet je de stroom op de gewenste limiet (1A, of wellicht wat hoger).
YMMV
Edit: cmk typt sneller dan ik…..
Yamaha noemt het inderdaad een solenoid...
De klep testen zonder te rijden is lastig.. Wellicht kan ik als ik de vork heb uitgebouwd horen wanneer ie schakelt.. lijkt me wel lastig..
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
kastje van Yamaha met 4 batterijen (AA) erin.
Met 4 AA batterijen kom je niet boven de 1A. Kortom die voeding instellen op 6V (CV) en 1A (CC).
Robbe de Smet
Op zondag 10 november 2024 10:28:17 schreef keesh:
[...]Dank voor je antwoord. Even ter info: wat zou er gebeuren als ik hem op maximaal (5A) zet? Uit de handleiding haal ik dat de Eleshop voeding zelf bepaalt of ie in CV of CC modus moet werken... of heb ik dat mis?
Zoals ik al schreef, dit kan geen kwaad, er gaat enkel de stroom lopen die de solenoid vraagt bij 6V... niet meer niet minder. Stel dat de solenoid 1A vraagt dan gaat bij een instelling van 5A slechts 1A lopen. Daar hoef je jezelf geen zorgen om te maken. De wet van Ohm blijt de wet van Ohm. Als hij te laag staat in gesteld dan kom je er niet en blijft je voeding op de ingeselde waarde blokkeren.
Op zondag 10 november 2024 09:51:32 schreef cmk:
Ik zou als ik jouw was deze vraag ook eens op het motor forum zetten
Www.motor-forum.nl
Welicht is er een andere handige methode om je vork af te tappen.
Ik ben bekend met MF, maar deze info heb ik uit het originele WPH van mijn motor. Ik heb vaker olie gewisseld bij voorvorken, daarvoor moet je de dop eraf halen en de demperstang op en neer doen tijdens het op de kop houden. Zo zorg je ervoor dat je alle olie eruit krijgt.
Bij het opnieuw vullen moet je de demperstang eveneens op en neer bewegen, om luchtinsluiting te voorkomen. In de rechterpoot moet dat eveneens met 6v op de klep (anders kan de olie niet op de juiste plekken komen).
Je kunt dus niet even een aftapschroef aan de onderzijde losdraaien om de olie te wisselen; dat weet ik zeker 
Op zondag 10 november 2024 10:32:32 schreef Robbe de Smet:
[...]Zoals ik al schreef, dit kan geen kwaad, er gaat enkel de stroom lopen die de solenoid vraagt bij 6V... niet meer niet minder
Kijk, dank! 
Ik dacht dat de labvoeding zelf schakelt tussen CV en CC. Iemand die dit kan bevestigen?
Stel dat de solenoid 1A nodig zou hebben om te schakelen, en ik de labvoeding op 0,5A zou instellen (ik stel de maximale stroom te laag in)... wat gebeurt er dan? Dan schakelt de solenoid niet lijkt mij?
Op zondag 10 november 2024 10:32:32 schreef Robbe de Smet:
[...]Zoals ik al schreef, dit kan geen kwaad, er gaat enkel de stroom lopen die de solenoid vraagt bij 6V... niet meer niet minder. Stel dat de solenoid 1A vraagt dan gaat bij een instelling van 5A slechts 1A lopen. Daar hoef je jezelf geen zorgen om te maken. De wet van Ohm blijt de wet van Ohm. Als hij te laag staat in gesteld dan kom je er niet.
Snelle antwoorden hier op de zondagmorgen
, thanks!
Zou ik op het display van de labvoeding nog kunnen aflezen wat de actuele stroom is (in bijv. CV bedrijf)?
Robbe de Smet
Op zondag 10 november 2024 10:38:01 schreef keesh:
[...]Stel dat de solenoid 1A nodig zou hebben om te schakelen, en ik de labvoeding op 0,5A zou instellen (ik stel de maximale stroom te laag in)... wat gebeurt er dan? Dan schakelt de solenoid niet lijkt mij?
Dit klopt, de solenoid schakelt dan niet in... kan zelfs zijn dat de voedingspanning wat gaat dalen naar een wat lagere waarde dan de ingestelde waarde. Maar dit kan geen kwaad...
Iemand nog een leuk alternatief voor de labvoeding van Eleshop? Vooral het formaat staat mij wel aan..
Robbe de Smet
Op zondag 10 november 2024 10:39:31 schreef keesh:
Zou ik op het display van de labvoeding nog kunnen aflezen wat de actuele stroom is (in bijv. CV bedrijf)?
ken de voeding niet, maar bij belasting zal de stroom weergegeven worden die de solenoid verbruikt op dat moment. Misschien dat er een knopje op staat om de ingestelde waarde ook af te lezen, maar dat weet ik niet.
Robbe de Smet
Op zondag 10 november 2024 10:38:37 schreef keesh:
[...]Snelle antwoorden hier op de zondagmorgen
, thanks!
Normaal zit ik op mijn fiets, een fietsliefhebber geen wielerterrorist... bij deze een uitzondering omwille van een feestje gisteren... 
Je kunt de ohmse weerstand van de solonoid meten... dan weet je meteen welke stroom die trekt bij 6V.
Een batterijkastje voor 4xAA is hier echt wel foolproof.
Een 0-30V/0-5A supply daarentegen 
Op zondag 10 november 2024 10:46:57 schreef Robbe de Smet:
[...]ken de voeding niet, maar bij belasting zal de stroom weergegeven worden die de solenoid verbruikt op dat moment. Misschien dat er een knopje op staat om de ingestelde waarde ook af te lezen, maar dat weet ik niet.
Ik heb een mooie multimeter... die kan ik vast in de schakeling opnemen... in serie?
#werktuigbouwerindebocht 
Op zondag 10 november 2024 10:55:32 schreef OXO:
Je kunt de ohmse weerstand van de solonoid meten... dan weet je meteen welke stroom die trekt bij 6V.
Dat zou ik nu al kunnen doen met mijn multimeter? (Brymen BM235) Ik kan namelijk bij de connector waarmee de vorkpoot aan de kabelboom hangt..
Op zondag 10 november 2024 10:55:32 schreef OXO:
Een batterijkastje voor 4xAA is hier echt wel foolproof.
Een 0-30V/0-5A supply daarentegen
Wat bedoel je met dit?
Robbe de Smet
Op zondag 10 november 2024 10:59:24 schreef keesh:
[...]Ik heb een mooie multimeter... die kan ik vast in de schakeling opnemen... in serie?
#werktuigbouwerindebocht
Stroommeting in serie, de spanningsmeting parallel. Let wel dat je in de juiste aansluitingen zit. Geen idee of je solenoid veel meer dan 440mA (een courante waarde voor zekeringen in de multimeter) gaat trekken als je de stroom wil mee aflezen op je meettoestel. Beginnen in de 10A stand (10A bussen) zou ik aanraden.
Op zondag 10 november 2024 11:10:42 schreef Robbe de Smet:
[...]Stroommeting in serie, de spanningsmeting parallel. Let wel dat je in de juiste aansluitingen zit. Geen idee of je solenoid veel meer dan 440mA (een courante waarde voor zekeringen in de multimeter) gaat trekken als je de stroom wil mee aflezen op je meettoestel. Beginnen in de 10A stand (10A bussen) zou ik aanraden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik dacht dat de labvoeding zelf schakelt tussen CV en CC. Iemand die dit kan bevestigen?
Stel de voeding staat ingesteld op 12V / 5A, en er hangt een belasting aan van 12 ohm. Dan loopt er een stroom van 1 amp, cfr. wet van Ohm. Draai nu de stroominstelling terug tot 2 amp, er vloeit nog steeds 1 amp. Pas als de stroominstelling lager is dan wat er natuurlijkerwijs zou vloeien (1 ampere in dit geval) komt de stroombegrenzing in actie.
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, elk excuus om een labvoeding aan te schaffen is wat mij betreft een goed excuus...
Maar is een 6V accu niet veel handiger en portabeler voor deze klus?
Zelf heb ik hier op het schap een paar 12V en 6V gel-accu's staan voor klusjes 'in het veld', of daar waar 230V lastiger is of veel gedoe met kabels geeft. Dan grijp ik meestal naar een accu en een paar krokodilsnoertjes, da's lekker snel en makkelijk. (nadeel: accu's kunnen verdraaid veel stroom leveren, bij een foutje wilt er wel eens een snoertje beginnen te roken....)
Het is niet dat ik geen geschikte labvoedingen heb maar een accu is soms gewoon wel gewoon verdraaid makkelijk, snel en portabel. Als ik uw klus had zou ik ook gewoon naar m'n 6V loodaccuutje grijpen, denk ik.