Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op zondag 10 november 2024 10:39:31 schreef keesh:
Zou ik op het display van de labvoeding nog kunnen aflezen wat de actuele stroom is (in bijv. CV bedrijf)?
ken de voeding niet, maar bij belasting zal de stroom weergegeven worden die de solenoid verbruikt op dat moment. Misschien dat er een knopje op staat om de ingestelde waarde ook af te lezen, maar dat weet ik niet.
Robbe de Smet
Op zondag 10 november 2024 10:38:37 schreef keesh:
[...]Snelle antwoorden hier op de zondagmorgen
, thanks!
Normaal zit ik op mijn fiets, een fietsliefhebber geen wielerterrorist... bij deze een uitzondering omwille van een feestje gisteren... 
Je kunt de ohmse weerstand van de solonoid meten... dan weet je meteen welke stroom die trekt bij 6V.
Een batterijkastje voor 4xAA is hier echt wel foolproof.
Een 0-30V/0-5A supply daarentegen 
Op zondag 10 november 2024 10:46:57 schreef Robbe de Smet:
[...]ken de voeding niet, maar bij belasting zal de stroom weergegeven worden die de solenoid verbruikt op dat moment. Misschien dat er een knopje op staat om de ingestelde waarde ook af te lezen, maar dat weet ik niet.
Ik heb een mooie multimeter... die kan ik vast in de schakeling opnemen... in serie?
#werktuigbouwerindebocht 
Op zondag 10 november 2024 10:55:32 schreef OXO:
Je kunt de ohmse weerstand van de solonoid meten... dan weet je meteen welke stroom die trekt bij 6V.
Dat zou ik nu al kunnen doen met mijn multimeter? (Brymen BM235) Ik kan namelijk bij de connector waarmee de vorkpoot aan de kabelboom hangt..
Op zondag 10 november 2024 10:55:32 schreef OXO:
Een batterijkastje voor 4xAA is hier echt wel foolproof.
Een 0-30V/0-5A supply daarentegen
Wat bedoel je met dit?
Robbe de Smet
Op zondag 10 november 2024 10:59:24 schreef keesh:
[...]Ik heb een mooie multimeter... die kan ik vast in de schakeling opnemen... in serie?
#werktuigbouwerindebocht
Stroommeting in serie, de spanningsmeting parallel. Let wel dat je in de juiste aansluitingen zit. Geen idee of je solenoid veel meer dan 440mA (een courante waarde voor zekeringen in de multimeter) gaat trekken als je de stroom wil mee aflezen op je meettoestel. Beginnen in de 10A stand (10A bussen) zou ik aanraden.
Op zondag 10 november 2024 11:10:42 schreef Robbe de Smet:
[...]Stroommeting in serie, de spanningsmeting parallel. Let wel dat je in de juiste aansluitingen zit. Geen idee of je solenoid veel meer dan 440mA (een courante waarde voor zekeringen in de multimeter) gaat trekken als je de stroom wil mee aflezen op je meettoestel. Beginnen in de 10A stand (10A bussen) zou ik aanraden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik dacht dat de labvoeding zelf schakelt tussen CV en CC. Iemand die dit kan bevestigen?
Stel de voeding staat ingesteld op 12V / 5A, en er hangt een belasting aan van 12 ohm. Dan loopt er een stroom van 1 amp, cfr. wet van Ohm. Draai nu de stroominstelling terug tot 2 amp, er vloeit nog steeds 1 amp. Pas als de stroominstelling lager is dan wat er natuurlijkerwijs zou vloeien (1 ampere in dit geval) komt de stroombegrenzing in actie.
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, elk excuus om een labvoeding aan te schaffen is wat mij betreft een goed excuus...
Maar is een 6V accu niet veel handiger en portabeler voor deze klus?
Zelf heb ik hier op het schap een paar 12V en 6V gel-accu's staan voor klusjes 'in het veld', of daar waar 230V lastiger is of veel gedoe met kabels geeft. Dan grijp ik meestal naar een accu en een paar krokodilsnoertjes, da's lekker snel en makkelijk. (nadeel: accu's kunnen verdraaid veel stroom leveren, bij een foutje wilt er wel eens een snoertje beginnen te roken....)
Het is niet dat ik geen geschikte labvoedingen heb maar een accu is soms gewoon wel gewoon verdraaid makkelijk, snel en portabel. Als ik uw klus had zou ik ook gewoon naar m'n 6V loodaccuutje grijpen, denk ik.
Op zondag 10 november 2024 11:37:19 schreef nonius:
Tsja, elk excuus om een labvoeding aan te schaffen is wat mij betreft een goed excuus...Maar is een 6V accu niet veel handiger en portabeler voor deze klus?
Zelf heb ik hier op het schap een paar 12V en 6V gel-accu's staan voor klusjes 'in het veld', of daar waar 230V lastiger is of veel gedoe met kabels geeft. Dan grijp ik meestal naar een accu en een paar krokodilsnoertjes, da's lekker snel en makkelijk. (nadeel: accu's kunnen verdraaid veel stroom leveren, bij een foutje wilt er wel eens een snoertje beginnen te roken....)
Het is niet dat ik geen geschikte labvoedingen heb maar een accu is soms gewoon wel gewoon verdraaid makkelijk, snel en portabel. Als ik uw klus had zou ik ook gewoon naar m'n 6V loodaccuutje grijpen, denk ik.
Wellicht. Maar een 6V accu heb ik ook niet, dus ik moet iets aanschaffen. Dan lijkt mij een labvoeding, welke ik nog niet heb, makkelijk. Ook is de ruimte in mijn schuur beperkt, dus ook daar wil ik over nadenken. Meestal kom ik uit op gereedschap wat in bepaalde mate universeel is
.
Dan nog iets anders...
Het kastje van Yamaha sluit je aan op de connector welke buiten de vorkpoot zit, zeg maar op de connector welke de vorkpoot aan de kabelboom hangt. Echter, ik heb me een ongeluk gezocht, en kan de connector niet vinden.
Wel weet ik, dat er in de poot zelf nog een connector zit. Connector buiten de poot:
tegendeel (welke ik dan nodig heb):
Connector in de poot (wit-oranje):
Nu kan ik de connector die in de poot zit wel vinden op internet. Dit is (vermoedelijk) de JST 02T-JWPF-VSLE-S.
Echter vraag ik me nog af of er in de voorvork dop (dat zwarte ding wat bovenin de vorkpoot geschroefd zit) nog iets van electronica zit. Ik vermoed van niet, maar ik weet het niet zeker.
Kan ik dit met een Ohmse meting doormeten en uitsluiten?
Meter zekeringen.
Er zitten 2 zekeringen in, eentje heb je al gevonden voor het mA bereik.
2de zit onderin en wordt gebruikt voor de 10A aansluiting op je meter.
Meest linkse aansluitbus op je meter, 10A
Deze aansluiting heb je nodig als de meter in serie wil opnemen met je solenoid.
Vraagje/nieuwsgierig.
Solenoid 6Vdc.
Wordt er nu 6Vdc (continu) gebruikt omdat er anders een 12Vdc pwm signaal wordt gebruikt?
Zou anders geen reden kunnen bedenken waarom je in een 12-14Vdc systeem een 6Vdc solenoid gebruikt.
Op zondag 10 november 2024 12:28:00 schreef HD13:
Meter zekeringen.
Er zitten 2 zekeringen in, eentje heb je al gevonden voor het mA bereik.
2de zit onderin en wordt gebruikt voor de 10A aansluiting op je meter.
Meest linkse aansluitbus op je meter, 10A
Deze aansluiting heb je nodig als de meter in serie wil opnemen met je solenoid.Vraagje/nieuwsgierig.
Solenoid 6Vdc.
Wordt er nu 6Vdc (continu) gebruikt omdat er anders een 12Vdc pwm signaal wordt gebruikt?Zou anders geen reden kunnen bedenken waarom je in een 12-14Vdc systeem een 6Vdc solenoid gebruikt.
Ik snap je vraag over het feit dat het elektrische systeem van de Yamaha op 12 volt draait, en het opvallend is dat de solenoid 6v is. Maar wat bedoel je met pwm signaal?
Bij het zoeken of er iets te vinden was over dat ding kwam ik dit tegen geen 200 euri 
https://www.oemmotorparts.com/nl/product/yamaha/908900190900-049089001…
Gr.F_S
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
wat bedoel je met pwm signaal?
Pulsbreedteregeling oftewel pulse width modulation. Zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (19%)]
Wat bedoel je met dit?
De voeding kun je ongewild fout instellen waardoor het mss einde verhaal wordt voor je solonoid.
Met 4xAA kan dat niet gebeuren.
Edit: Als er met het WPH nog zoveel onduidelijkheden zijn zou ik dit klusje toch maar uitbesteden aan een Yamaha werkplaats
[Bericht gewijzigd door OXO op (27%)]
PWM staat voor Pulse With Modulation, zit ook een factor tijd in
Even grof stoffelijk uitgeleg.
Stel je hebt 12Vdc een tijdsduur van 1 seconde.
Als nu 1 seconde ergens 12Vdc opzet dan heb je dus gemiddelt 12Vdc.
Ga je die 12Vdc nu een 0,5 seconde gebruiken binnen 1 seconde, en je doet de andere 0,5 niets, dan zit je gemiddelt op 6Vdc.
Dit is een voorbeeld in seconden in werkelijkheid is de tijdsduur waarbinnen dit gebeurt veel korter.
Principe wordt vaak gebruikt on snel iet open en dicht te sturen.
Als je er dan , binnen de grenzen, een hogere spanning op zet en het daarna "even" rust gunt dan werkt dit als een trein, pulstrein 
Paulinha_B was sneller..
Op zondag 10 november 2024 12:34:09 schreef F_S:
Bij het zoeken of er iets te vinden was over dat ding kwam ik dit tegen geen 200 euri
https://www.oemmotorparts.com/nl/product/yamaha/908900190900-049089001…Gr.F_S
`
Hmm... inderdaad. Incl. verzenden 33,50 euro.. Ik heb van de dealer een andere prijs doorgekregen..
Meestal kijk ik op deze site en komen de prijzen wel overeen met de dealer:
https://www.kfm-motorraeder.de/en/item/yamaha-908900190900
In dit geval €96... nog steeds teveel..
Op zondag 10 november 2024 12:48:51 schreef OXO:
[...]
De voeding kun je ongewild fout instellen waardoor het mss einde verhaal wordt voor je solonoid.
Met 4xAA kan dat niet gebeuren.Edit: Als er met het WPH nog zoveel onduidelijkheden zijn zou ik dit klusje toch maar uitbesteden aan een Yamaha werkplaats
Als ik zorg dat de externe voeding op 6v staat, wat kan er dan nog verkeerd gaan?
Screenshot uit het orignele WPH:
Robbe de Smet
Op zondag 10 november 2024 12:56:34 schreef keesh:
[...]Als ik zorg dat de externe voeding op 6v staat, wat kan er dan nog verkeerd gaan?
Screenshot uit het orignele WPH:
[bijlage]
Dan kan er niet veel verkeerd gaan. Zoals eerder aangegeven, spanning onbelast op 6V regelen en stroom voldoende open (mag zelfs op max) . Het is geen rocket science
Zou anders geen reden kunnen bedenken waarom je in een 12-14Vdc systeem een 6Vdc solenoid gebruikt.
Mss is de solonoid niet 100% ED bij 12V?
Langdurige aansturing bij onderhoudswerkzaamheden zou dan bij 6V wel kunnen EN daarbij voldoende zijn om de solonoid nog open te sturen...
Op zondag 10 november 2024 13:12:09 schreef Robbe de Smet:
[...]Dan kan er niet veel verkeerd gaan. Zoals eerder aangegeven, spanning onbelast op 6V regelen en stroom voldoende open (mag zelfs op max) . Het is geen rocket science
Thanks!
Op zondag 10 november 2024 12:52:58 schreef HD13:
PWM staat voor Pulse With Modulation, zit ook een factor tijd in
Even grof stoffelijk uitgeleg.
Stel je hebt 12Vdc een tijdsduur van 1 seconde.
Als nu 1 seconde ergens 12Vdc opzet dan heb je dus gemiddelt 12Vdc.
Ga je die 12Vdc nu een 0,5 seconde gebruiken binnen 1 seconde, en je doet de andere 0,5 niets, dan zit je gemiddelt op 6Vdc.Dit is een voorbeeld in seconden in werkelijkheid is de tijdsduur waarbinnen dit gebeurt veel korter.
Principe wordt vaak gebruikt on snel iet open en dicht te sturen.
Als je er dan , binnen de grenzen, een hogere spanning op zet en het daarna "even" rust gunt dan werkt dit als een trein, pulstreinPaulinha_B was sneller..
Zal eens lezen als ik tijd heb... misschien staat er iets in het WPH hierover... alhoewel ik het wel betwijfel. Het is het KADS systeem van Kayaba (Kyb)...
Inmiddels is de labvoeding binnen... doet tot nog toe wat het moet doen..
Heb even een knipperlicht aangesloten en zitten spelen met de stroomsterkte. Hij geeft netjes de actuele stroom aan. Begrens ik de stroomsterkte op bijv. 0,05 A, dan zie je dat het voltage terugloopt en de stroom leidend is (apparaat switcht modus naar CC).
Ikke blij