Beste,

Het werkt maar ik wil weten hoe.
Ik wil de sleutel van een Peugeot Tepee herstellen met dit schakelaartje.
Op de eerste foto de sleutel met de acht soldeerpuntjes.
Op de tweede foto een tekening met lijnen die aantonen welke punten doorverbonden zijn. De stippellijnen geven geen contact met elkaar.
Als ik nu de schakelaar, met vier aansluitingen, op de aansluitingen 1,2,5 en 6 leg kan ik de deuren openen. Leg ik de schakelaar op de aansluitpunten 2,3,6 en 7 of op 3,4,7 en acht werkt hij eveneens?
Ik heb ook geen idee wat de schakelaar doet want de contacten geven in de lengte door? Kan mij iemand dat verklaren?

Als je bij bv. amazon kijkt bij vervangers zie je dat hier ook he schakelaartje over niet alle puntjes zit.

Gr.F_S

Hoi, thx voor de foto. Maar ik snap niet goed wat de schakelaar doet als de contactjes toch al met elkaar verbonden zijn?

De schakelaar zit volgens de gele lijntjes, de rode lijntjes zijn doorverbindingen in de schakelaar...

Eventjes doormeten met een multimeter en u zult zien dat de twee pinnetjes aan de ene zijde van de schakelaar alleen contact maken met de twee pinnetjes aan de andere zijde wanneer de drukknop ingedrukt is....

Oftewel, er zit één 'Normally Open' momentschakelaar in, waarbij de contactjes naar buiten toe dubbel zijn uitgevoerd.

Op maandag 18 november 2024 21:58:25 schreef nonius:
Eventjes doormeten met een multimeter en u zult zien dat de twee pinnetjes aan de ene zijde van de schakelaar alleen contact maken met de twee pinnetjes aan de andere zijde wanneer de drukknop ingedrukt is...

Nee,
De bovenste en onderste pinnen maken contact dan (zie tekening)

Van die witte drukknopjes zijn er verschillende modellen in omloop, er zijn er die in langsrichting en dwarsrichting contact maken. Opletten dus.

Op maandag 18 november 2024 23:22:09 schreef Arco:
[...]
Nee,
De bovenste en onderste pinnen maken contact dan (zie tekening)

Volgens mij is dat precies wat Nonius zegt.

Alle schakelaartjes die ik ken hebben doorverbindingen in de lengterichting en schakelfunctie in de breedterichting.
(andersom zou lastiger zijn om te fabriceren)

Op dinsdag 19 november 2024 09:59:37 schreef Arco:
Alle schakelaartjes die ik ken hebben doorverbindingen in de lengterichting en schakelfunctie in de breedterichting.
(andersom zou lastiger zijn om te fabriceren)

Die van mij zijn ook allemaal in lengterichting maar een paar maanden geleden heb ik een AB van een garagepoort hersteld en die had identieke witte knopjes maar in dwarsrichting, het was voor mij ook een verrassing.
Ik heb dat opgelost door dat knopje overhoeks te plaatsen en te lijmen omdat het dan maar met 2 pinnen vastzat.
Ik heb het nagezien omdat het uit elkaar gevallen was en dat was idd het geval en volgens zien even makkelijk te fabriceren.

Die doorverbindingen in lengterichting komen eigenlijk nog uit de tijd van enkelzijdige printen...
(je had dan meer ruimte voor spoortjes om simpel een keyboard matrix te maken zonder draadbruggen)

Bedankt voor alle antwoorden. Ben weer een beetje slimmer geworden maar vind het nog steeds raar dat alle aansluitingen hetzelfde effect hebben. Groetjes

Op die 8 polige footprint kun je de schakelaar zo op 3 posities monteren, en dus passend maken voor diverse behuizingen...

Nu valt mij de naam van TS pas op en ben dan enigszins verbaasd over de vraag van een keyfob van een Peugeot???

Ik had van een Landy verwacht..

Is dit overigens toevallig ook de echte naam van TS??

Weet dat het zwaar offtopic is, maar mensen die mij kennen weten wel waarom ik deze vraag stel:
.1 heb ik zelf een Land Rover
.2 mijn eigen dochter heet ook Landy

Ik had vroeger Defenders Td5 maar door het gedoe met de milieuzones heb ik deze verkocht :-(

Op dinsdag 19 november 2024 14:59:37 schreef Arco:
Op die 8 polige footprint kun je de schakelaar zo op 3 posities monteren, en dus passend maken voor diverse behuizingen...[/quote
Nu begin ik het te begrijpen ;-) Thx

Op woensdag 20 november 2024 19:31:43 schreef Landy:
Ik had vroeger Defenders Td5 maar door het gedoe met de milieuzones heb ik deze verkocht :-(

Als je in de koffiecorner komt zie je mijn defender: was een ORIGINELE 200 TDi (1-1-1991)

Maar helaas ging hij spontaan de brand in (Lucas)
Wel geblust, maar toen ben ik meteen begonnen met verbouwen.
RHD is nu LHD
En ik heb een motor die voor een jacht bedoeld was ingebouwd.

Naast nog 2 RRC en een p38 als daily (daar mag je wel de milieuzone mee in, verbruik 1 op 5)

En 2 dochters waarvan dus de ene Landy heet.

Bedoel je in de vroegere coffee corner in Lommel?

Heb vandaag een poging ondernomen om de schakelaar op de print te solderen. Heb er een zootje van gemaakt. Iemand in de buurt van Lommel die er ervaring mee heeft?

Op dinsdag 19 november 2024 18:45:22 schreef High met Henk:
Nu valt mij de naam van TS pas op en ben dan enigszins verbaasd over de vraag van een keyfob van een Peugeot???

Ik had van een Landy verwacht..

Is dit overigens toevallig ook de echte naam van TS??

Weet dat het zwaar offtopic is, maar mensen die mij kennen weten wel waarom ik deze vraag stel:
.1 heb ik zelf een Land Rover
.2 mijn eigen dochter heet ook Landy

.3 Er bestat een prentenboek serie over Landy. Verkrijgbaar bij de importeur

Sorry, zwaar off topic, maar toch een link:

https://veronicalamond.com/landybooks/

Nog een OT aanvulling:

@HMH:
Toch jamer dat je geen zoon hebt, die Fender heet.
Zou die nu ook guitaar spelen ???

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (11%)]

Landy en landy's new home en fender hebben we gesigneerd door Veronica lamond liggen ;)

Ofwel ik ken ze en heb ze deels