In mijn opslag schuurtje, heb ik alleen 48Vac om mijn eBike op te laden. Zijn er eBike opladers beschikbaar die ik in mijn schuurtje op 48Vac kan aansluiten?
Ik heb een Gazelle met
- Bosch Smart System, Active line plus motor
- Bosch ebike charger BPC3200 2220V/1A, 36V/2A
- Bosch Li-Ion 36V/13.4Ah 500Wh
Ik vermoed dat het Bosch Smart System en BMS heeft wat met de oplader samen werkt. Ik heb een Bosch oplader gezien voor aansluiting op 12V DC van een auto of boot.
Dank voor het meedenken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
nonius
set SCE to AUX.
48Vdc associeer ik met off-grid batterij-systemen, 42Vac met veilige laagspanning voor bijv. gereedschap op een bouwwerf (natte ruimtes en/of ruimtes zonder vluchtmogelijkheid).
Als het werkelijk 48Vdc is dan zou een off-grid inverter (48Vdc -->230Vac) een mogelijkheid zijn. Is een dure route.
Als een 12Vdc fietsacculader een optie is, zoals u schrijft, er bestaan ook DC-DC converters die van 48Vdc naar 12Vdc gaan, zie foto in bijlage. Deze exemplaren zijn afkomstig uit een telefooncentrale (en hoogstwaarschijnlijk te licht voor uw toepassing). Deze converters zijn niet goedkoop, maar zullen ongetwijfeld ook wel in een uitvoering te krijgen zijn die voldoen aan uw eisen (48Vdc -> 12Vdc bij ca. 6-8A, geschat).
Als het in werkelijkheid 42Vac is, dan evt. omhoog transformeren naar 230Vac met een transformator en daar de reguliere fietsacculader op aansluiten.
Of 42Vac omlaag transformeren naar 12Vac en gelijkrichten, en daar de optionele 12V-fietsacculader op aansluiten.
Uiteraard alles voorzien van de juiste beveiligingen (zekeringen of wat nog meer van toepassing moge zijn).
benleentje
Golden Member
Op woensdag 20 november 2024 17:52:50 schreef Arco:
Meestal is het 42v AC...
Ja vroeger wel maar dan zit je met zo een energie slurpende trafo dus het kan best dat er voor 48V DC is gekozen
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 20 november 2024 19:35:08 schreef benleentje:
[...]Ja vroeger wel maar dan zit je met zo een energie slurpende trafo dus het kan best dat er voor 48V DC is gekozen
als de bouw vrij nieuw is kan dat best, ledlamp van 5W erop en klaar. reken je met DC en gloeilampen krijg je heel wat meer stroom en ook vonkboog vorming op de schakelaars. nu zijn oa lichtlijnen met 58VDC ook normaal aan het worden, kun je zo een armatuur met led insteken zonder driverbox aan de railvoet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
https://www.aliexpress.com/item/1005007241504169.html
Dit soort modules zijn er ook die 50-60V aan de ingang aankunnen en tot 50V aan de uitgang. Ik kon ze zo snel even niet direct een link voor je vinden, maar zelf even zoeken kan geen kwaad. Ik /heb/ er twee en gebruik ze om van een 48V DC voeding m'n fietsaccu te laden.
Op woensdag 20 november 2024 18:12:10 schreef nonius:
Als een 12Vdc fietsacculader een optie is, zoals u schrijft, er bestaan ook DC-DC converters die van 48Vdc naar 12Vdc gaan, zie foto in bijlage. Deze exemplaren zijn afkomstig uit een telefooncentrale (en hoogstwaarschijnlijk te licht voor uw toepassing). Deze converters zijn niet goedkoop,
valt goed mee, door al die E-scooters zijn DC/DC converters van 30-80V naar 12V masaal verkrijgbaar omdat die scooters hun boordelectronica (lichten, dashboard,...) allemaal nog op 12V DC zitten
7€ voor een 12V 10A versie. voor de meeste ebike laders die 36V 2A zijn zal het voldoende zijn.
https://www.aliexpress.com/item/4000449378433.html
https://www.aliexpress.com/item/33058362569.html
maar simpelste lijkt mij om van 48V naar 230V te gaan en dan kan je éénder welke fietslader weer gaan gebruiken.
https://www.amazon.com.be/-/en/Victron-Energy-250VA-Converter-Schuko/d…
175€ voor een victron 48V naar 230V 500W
ebike laders zijn schakelende voedingen, dus die gaan van 230V weer naar 400VDC dus maakt sinus of modified sinus weinig uit.
de volgende ebike binnen 5-10jaar kan er ook weer op dan
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
In mijn opslag schuurtje, heb ik alleen 48V DC om mijn eBike op te laden.
Onderdeel van een appartementencomplex met VVE, waar de verlichting in de gezamenlijke ruimtes en schuurtjes collectief betaald word ?
Dan kun je wachten op gedonder.
Dank voor alle reacties. Ik ben iets te snel gegaan, dus ben gaan meten en blijkt inderdaad 42Vac te zijn.
Dus mijn vraag is of er een eBike oplader bestaat met 42Vac input naar 36V/1A DC voor Bosch Smart System?
Ik heb het oorsponkelijke bericht hierop aangepast.
Nogmaals dank voor het meedenken.
met AC kan je er gewoon een transfo omgekeerd op aansluiten.
een transfo die van 230V naar 42V gaat, omgekeerd aansluiten met de 42V zijde op de 42V AC in de garage, zal aan de andere kant dan 230V AC geven.
daar kan je dan gewoon je stekker van je lader in steken.
zorg wel dat de transfo sterk genoeg is. als die lader 42V 2A kan leveren, moet je toch een 80W transfo voorzien.
vermoedelijk werkt je ebike lader tussen 90 en 260V AC en zou je ook weggeraken met een 48V AC transfo (je zal dan een 210V ofzo aan de uitgang hebben).
deze bv. de 2x 25V wikkelingen in serie zetten dan op die 42v AC
https://be.farnell.com/en-BE/multicomp/vtx-146-120-125/transformer-120…
maar als dit een gemeenschappelijke ruimte is, hebben ze speciaal met die 42V AC spanning voor gezorgd dat je GEEN stopcontact gaan maken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Oplader werkt vanaf 220-240Vac, zie toegevoegde foto orginele bericht.
Het gaat inderdaad om een VVE aansluiting, maar hoe is die dan begrenst? Als ik maximaal 48Vac/1A neem, moet kunnen lijkt me.
[Bericht gewijzigd door prinspolly op (58%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Vaak is er een max stroom... Heel weinig. De 80W die je lader nodig heeft... zou wel eens kunnen dat dat niet gaat.
Of je de bosch accus kan laden zonder "bosch lader" dus door gewoon 42V aan te bieden...
Maar goed. ALS de 42VAC begrenst is EN je accu WEL geladen kan worden buiten een bosch lader om, DAN kan je een DCDC converter die "tot 80V" aankan gebruiken. Je stelt hem dan op 42V in, en gebruikt een gelijkrichter en condensator om van de 42VAC ongeveer 60V DC te maken aan de input. Als de accu meer dan "wat je 42VAC wil geven" nodig heeft gaat de boel in dropout, de 42V zakt in en de accu wordt "max wat de 42V aankan" geladen. Bereikt de accu 42V gaat de boel steeds minder nodig hebben en op een gegeven moment floept de 42V weer naar gewoon 42V en gaat de DCDC gewoon z'n werk doen.
Als je een bosch lader nodig hebt, dan zou ik die 12V lader nemen, een "bufferaccu" van zeg 1.5kWh 12V nemen en met een stroom-gelimiteerde DCDC uit de 42VAC op spanning houden. Je stelt de spanning dan op 12.0 tot 12.3V in. De lader laad dan je fietsaccu op, voornamelijk uit de bufferaccu en de 42V gaat dan de accu weer rustig opvullen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dan kun je wachten op gedonder.
Mijn appartement is onderdeel van een VVE, daar is het inmiddels opgenomen in het reglement dat het aftakken van de verlichting voor e-bikes ed niet toegestaan is op straffe van een boete. Ook zijn er technische maatregelen getroffen om dit soort verbruik te detecteren.
De stroomkosten voor de collectieve ruimtes rezen voorheen de pan uit.
idd, denk ook dat het niet mag, dat is de hele reden dat het 42V AC was. lampen kon je ervoor vinden, apparaten niet.
en nu gaan we dan hier dat omzeilen...
in ons appartement is gebleden dat 2 van de 3 garageboxen hun electriciteitskabel afgeknipt en samengeknoopt op een draad in de gemeenschappelijke ruimte.
de eigenaars hebben daar een keuze: installatie van een kwh meter op hun kosten zodat zij voor de verbruikte stroom betalen
OF
afkoppelen van hun garage. en dan hebben ze niks meer, geen lamp, geen stopcontact. alles weg
rew
Er is een subtiel verschil tussen "mag niet" en "niet de bedoeling".
Best-case voor de TS is dat het niet de bedoeling is en daarom 42V, maar dat dit nergens bindend is vastgelegd.
Aangezien wij niet in de VVE-huishoudelijke-reglementen en andere VVE documenten kunnen kijken kunnen wij dat denk ik niet beoordelen.
Op woensdag 27 november 2024 14:17:39 schreef Roland van Leusden:
De stroomkosten voor de collectieve ruimtes rezen voorheen de pan uit.
Om de andere week een 500 Wh accu opladen kost je over een jaar ong. € 4,50
Ik gok erop dat dat uit-de-pan-stroomgebruik ergens anders aan te danken is geweest.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Tot iedereen het gaat doen. Het gaat erom dat collectieve ruimtes vaak geschat worden op het stroomverbruik (lampje aan om iets te pakken, lampje uit als je klaar bent, dat soort kosten).
Als dat stroomverbruik significant hoger is dan ingeschat, is dat altijd een aderlating op de begroting én het kan reden zijn eens onderzoek te doen naar wat mensen uitvreten in gezamenlijke ruimtes.
Het is gewoon niet de bedoeling en als het stroomverbruik het punt niet is, dan is het wel het brandrisico. Van de VvE-documentatie die ik tot nu toe van meerdere complexen heb doorgenomen is de gemene deler dat elektrische fietsen NIET opgeladen mogen worden in gemeenschappelijke ruimtes/bergingen anders dan de fietsenstalling (en soms mag het ook daar niet).
Het is niet voor niets dat áls ik in een complex op een hoge verdieping kom te wonen, ik ook zal investeren in een abseil-evacuatiesysteempje... De laatste paar jaar is duidelijk geworden dat hoge flatgebouwen nogal eens wat 'brandrisicootjes' hebben...
Op zaterdag 30 november 2024 18:32:23 schreef weardguy:
Tot iedereen het gaat doen. Het gaat erom dat collectieve ruimtes vaak geschat worden op het stroomverbruik (lampje aan om iets te pakken, lampje uit als je klaar bent, dat soort kosten).Als dat stroomverbruik significant hoger is dan ingeschat, is dat altijd een aderlating op de begroting én het kan reden zijn eens onderzoek te doen naar wat mensen uitvreten in gezamenlijke ruimtes.
Als daar 50 mensen wonen die allemaal hetzelfde doen, kom je op 225 euro. Realistischer is als maar de helft van de mensen dat doet (*), dan blijft er nog maar een goede 100 euro over. Hoe je het ook wendt of keert: een aderlating wordt het nooit.
(*) De andere helft rijdt alleen op zondag bij mooi weer in de zomer
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb dat eens gehad bij een kleine VVE, kwam daar voor iets anders, maar de vraag kwam of de schuurtjes van die veel te dure 24VAC gloeilampen afkonden. gaf geen licht die 25W lamp en alle bewoners waren daar boven de 65 jaar. dan is aftakken mogelijk zei ik, maakte niet uit voor die ene groep ging het, beheerder was ok en de bewoners ook. als iedereen even de lamp verving dan kon het meteen omgezet worden. wat letterlijk niet meer was als 2 lasdoppen omsteken om de trafo eruit te gooien. alles was dubbel geisoleerd aangelegd en vd 2,5mm2 dus het kon gewoon. dus alle lampen werden vervangen, maar 1 had niet goed op de lamp gekeken en draaide een andere 24V lamp terug erin. toen ging het knal en lag de 25A enexis automaat eruit 
heb de electriciteit in de gemeenschappelijke ruimte van ons appartement ook vervangen.
daar was 1 ongebruikte groep waar ze in de loop van de jaren ineens 2 garages hebben op aangesloten (licht en stopcontact).
heel die zekeringkast is uitgevoerd zonder aardig, omdat het enkel lichtgroepen was. de aansluiting is 10A dacht ik
nu dus een probleem voor de keuring.
ofwel de garages afkoppelen en dan hebben ze NOOIT nog electriciteit.
ofwel de garages nu conform maken (met elk hun eigen kwh metertje in de kast), aarding bijtrekken, kabels met aarding naar de garages en daar de bakeliet rommel vervangen door nieuwe stopcontacten en schakelaars. plannen aanpassen dat het zo dus al jaren was en klaar.
1 garage heeft geweigerd wegens te duur (kostprijs 600€ voor de kwh meter, 50meter kabel in opbouw met PVC buizen, 3x door muur boren, nieuwe schakelaars, lamp en stopcontact en werkuren), 1 heeft toegestemd.
dus jaren geprofiteerd van gratis stroom, en nu dat ze moeten betalen om comform te maken, hoeft het ineens niet meer.
het voorzien van de aarding in zekeringkast is dus nu niet gesplitst over de 2garages hun offerte, maar komt bij eentje erbij.
hun appartement op het 6de verdiep, dus zomaar een kabeltje van hun appartement naar hun garagebox (niet vast aan het gebouw) lukt ook zomaar niet.
k zie het nog zitten dat het binnen een paar jaar verkocht wordt en dat ik alsnog de aansluiting mag voorzien.
doordat gemeenschappelijke ruimtes in belgie nu elke 5jaar gekeurd moeten worden, zal hun garage dan 'nieuwe' installatie worden aangezien ze dit jaar niet op de plannen staat
Roland van Leusden
Hoe je het ook wendt of keert: een aderlating wordt het nooit.
Als het bij fietsen bleef idd, maar er werden ook gereedschap accu's opgeladen, elektrisch gereedschap gebruikt dmv de omgekeerde trafo truc enz.
De geïnstalleerde 42V trafo was 1000VA voor 42 boxen...