Onze Liebherr GN 2153 21B geeft sinds gisteren een alarm. Hier op het forum gekeken, maar geen uitsluitsel gevonden over deze storing.
Lampje -18 brandt gewoon, knippert niet en hij lijkt ook gewoon op temperatuur te blijven.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Zit in deze vriezer een ventilator?
Gr Richard
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Heeft hij daadwerkelijk -18? Gemeten?
Ja een ventilator. Stopt bij openen deur. Maar...
Mss detecteert het reedcontact de deurmagneet niet meer?
Houdt eens een magneet in het middel vd bediening op ergens in deze buurt.
Het alarm was 1,5 uur geleden ineens uit.
0,5 uur geleden begon hij ineens weer te piepen.
Piepje weggedrukt. Als ik de deur even open laat piept hij weer totdat ik de deur dicht doe. Het rode alarmlampje blijft aan 
Ik neem aan dat de magneet bedoeld is als deurcontact?
Gr Richard
EricN
Zijn dat die met zwarte (rotte) MKT? Of grijze.
Edit: ja dus. Zeker vervangen. Dikke brol.
[Bericht gewijzigd door EricN op (33%)]
Op vrijdag 22 november 2024 20:28:01 schreef EricN:
Zijn dat die met zwarte (rotte) MKT? Of grijze.Edit: ja dus. Zeker vervangen. Dikke brol.
Zwarte MKT? Is dit een relais? en zorgt deze voor het vriezen?
Kan ik deze gewoon vervangen of de gehele print? Temperatuur van vriezer lijkt nog oke:)
Gr Richard
Op vrijdag 22 november 2024 20:28:01 schreef EricN:
Zijn dat die met zwarte (rotte) MKT? Of grijze.Edit: ja dus. Zeker vervangen. Dikke brol.
De hele print, of enkel die condensator?
EricN
Op de foto zie je op de print een zwart legoblokje. Dat is de condensator. Er af solderen en nameten. Denk een 0,47uF model. Wel met de juiste vervangen. Ik neem meestal een 305vac x2 model. X2 is een belangrijke eigenschap.
Als de chip geen goede voeding krijgt gaat hij tijdens de hongerstaking hallucineren. Oftewel rare dingen doen. Een goedkope en zeker mogelijke oorzaak. Geen garanties uiteraard. Nameten is al een goede indicatie.
Toch beetje vreemd, brol kan ik niet noemen, is een panasonic condensator... Maar ook die gaan stuk..
Op zaterdag 23 november 2024 10:25:52 schreef EricN:
Op de foto zie je op de print een zwart legoblokje. Dat is de condensator. Er af solderen en nameten. Denk een 0,47uF model. Wel met de juiste vervangen. Ik neem meestal een 305vac x2 model. X2 is een belangrijke eigenschap.Als de chip geen goede voeding krijgt gaat hij tijdens de hongerstaking hallucineren. Oftewel rare dingen doen. Een goedkope en zeker mogelijke oorzaak. Geen garanties uiteraard. Nameten is al een goede indicatie.
Zo eindelijk mijn Condensator binnen en er in gesoldeerd.
Nu afwachten wat hij gaat doen. Wat is normaal het verbruik van de diepvries bij vriezen?
Hij begon met 75 watt en nu draait hij op 45watt continu. Hij wordt langzaam wat kouder. Hoe lang zou het duren tot -18gr?
EricN
Als hij achteraan warm wordt is het ok. Binnen de 6u moet dat op temperatuur zijn als hij leeg is.
Heb je de oude MKT nagemeten?
@smd. Als ik een zwarte tegen kom is hij gegarandeerd versleten. Weegt ook niets in vgl met een nieuwe kwaliteitsvolle. Precies of ze hol zijn.
[Bericht gewijzigd door EricN op (36%)]
Op donderdag 28 november 2024 20:36:12 schreef EricN:
Als hij achteraan warm wordt is het ok. Binnen de 6u moet dat op temperatuur zijn als hij leeg is.Heb je de oude MKT nagemeten?
Hij is op temperatuur 
Nee ik heb hem niet gemeten 
Ik was er vanuit gegaan dat deze kapot was 
Alarm is uit 
In ieder geval heel erg bedankt. en ook andere mensen voor het meedenken/vragen.
Helaas te vroeg gejuigt. Hij stopt met vriezen en de temperatuur loopt op. Dit was vanmiddag ook al, maar daarna ging hij richting de -10 en verder. wat kan dit zijn? te weinig gas in het systeem?
[Bericht gewijzigd door RichieRace op (18%)]
Nee geen gasgebrek, want vriezer kan het wel goed doen dus een intermittend probleem en denk aan NTC in de verdamper OF de ventilator motor in verdamper loopt vast.. Soms ook wel eens ontdooi element..
EricN
Dat is idd de volgende stap
NTC: helaas heb je geen display dus je kan via het service menu de actuele waarden niet uitlezen. Dat moet je dan doen door telkens ze af te koppelen en te vergelijken met de tabel.
De ontdooisensor gaat veel stuk dus daar kun je beginnen met meten.
Ventilator: de ventilatormotor met wit huis gaat ook regelmatig stuk(die met zwart huis niet). De lagers slijten uit en de ventilator weigert dan met momenten te starten. Doe je de deur open dan valt de spanning naar de ventilator weg. Sluit je de deur dan krijgt hij terug spanning en dus een startmogelijkheid. Als hij dan weer wel start dan zakt de temperatuur weer na openen en sluiten vd deur.
De ontdooiingsweerstand kun je meten aan de stekker op de print. Met los getrokken stekker uiteraard.
Als je je mailadres in persoonlijke gegevens zet stuur ik je de tabel.
Op vrijdag 29 november 2024 06:27:36 schreef EricN:
Dat is idd de volgende stapNTC: helaas heb je geen display dus je kan via het service menu de actuele waarden niet uitlezen. Dat moet je dan doen door telkens ze af te koppelen en te vergelijken met de tabel.
De ontdooisensor gaat veel stuk dus daar kun je beginnen met meten.Ventilator: de ventilatormotor met wit huis gaat ook regelmatig stuk(die met zwart huis niet). De lagers slijten uit en de ventilator weigert dan met momenten te starten. Doe je de deur open dan valt de spanning naar de ventilator weg. Sluit je de deur dan krijgt hij terug spanning en dus een startmogelijkheid. Als hij dan weer wel start dan zakt de temperatuur weer na openen en sluiten vd deur.
De ontdooiingsweerstand kun je meten aan de stekker op de print. Met los getrokken stekker uiteraard.
Als je je mailadres in persoonlijke gegevens zet stuur ik je de tabel.
Goedemiddag. Als het goed is moet mijn mailadres nu zichtbaar zijn.
Groet Richard
Op vrijdag 29 november 2024 13:07:45 schreef RichieRace:
[...]Goedemiddag. Als het goed is moet mijn mailadres nu zichtbaar zijn.
Groet Richard
Goedemorgen,
Ik heb de mail binnen gekregen en de vriezer stopt nu niet met vriezen.
Ik heb de waardes gemeten en de 1 is ongeveer 25kohm en de andere is rond de 55kohm. Nu kan ik op de foto's niet zien welke welke is. de temperatuur is dan rond -15gr
EricN
Idd heel moeilijk om uit te maken. De diepvriesvoeler zit vooraan bovenaan. Als je tussen de spleet kijkt zie je hem mss zitten? De ontdooivoeler zit ergens temidden de verdamper. Verder naar achter dus. Als je de diepvriesvoeler ziet zitten kun je hem mss opwarmen. De waarde die dan het hardst verandert (ohms) is dat de diepvriesvoelerstekker.
Ik zou me ook concentreren op de ventilator. Gezien de voelers nog redelijk binnen de grens zitten. Hoewel de -12 vd ene wel op de rand is.
De ventilator valt stil als de deur open gaat dus als je aan de diepvries komt open je de deur maar 2-3 mm. Zodat de ventilator niet stil valt en met je oor tss de spleet kunt horen of de ventilator draait. Draait die niet: open dan de deur en sluit ze terug. Wederom nu luisteren of de ventilator start. Start hij niet: herhaal dan een paar keer.
De ontdooiweerstand kun je ook meten op de stekkers aan de print. Zie schema
Op zaterdag 30 november 2024 13:09:56 schreef EricN:
Idd heel moeilijk om uit te maken. De diepvriesvoeler zit vooraan bovenaan. Als je tussen de spleet kijkt zie je hem mss zitten? De ontdooivoeler zit ergens temidden de verdamper. Verder naar achter dus. Als je de diepvriesvoeler ziet zitten kun je hem mss opwarmen. De waarde die dan het hardst verandert (ohms) is dat de diepvriesvoelerstekker.Ik zou me ook concentreren op de ventilator. Gezien de voelers nog redelijk binnen de grens zitten. Hoewel de -12 vd ene wel op de rand is.
De ventilator valt stil als de deur open gaat dus als je aan de diepvries komt open je de deur maar 2-3 mm. Zodat de ventilator niet stil valt en met je oor tss de spleet kunt horen of de ventilator draait. Draait die niet: open dan de deur en sluit ze terug. Wederom nu luisteren of de ventilator start. Start hij niet: herhaal dan een paar keer.De ontdooiweerstand kun je ook meten op de stekkers aan de print. Zie schema
Ik heb gisteren via het menu zoals in je Pdf staat alles een keer getest. Daar werkt alles, dus ook de ventilator. Sinds ik vanmorgen de kabel los heb gehad en gemeten heb lijkt het erop dat hij nu best goed werkt. Ik heb er nu een stekker tussen zitten die wattage meet en zie nu een trend die best goed lijkt. ik ga dit even afwachten voordat ik de boel uit elkaar moet halen 
In ieder geval nogmaals bedankt voor je hulp 
Gr Richard
EricN
Op zaterdag 30 november 2024 18:12:28 schreef EricN:
De ventilator hapert soms dus een rudimentaire test brengt niet altijd het probleem aan het licht.
Hij is toch niet goed. 
Ik heb het nofrost gedeelte los gemaakt. Ik heb de sensors nog een keer gemeten en 1 is echt niet goed. De ene keer 1,5kohm en daarna iets van 125kohm ofzo.
Ik heb wel gezien dat er een zwarte ventilator motor inzit 
Waar kan ik de kabel eruit halen en eventueel vervangen of moet ik een reparatiekit kopen hiervoor?
De kabel kan je er compleet uithalen, er zijn reparatie kits voor, ik bestel meestal de TDK van conrad, werken perfect! https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b57020m2502a001-b57020m2502a001-ntc-tem…
Voor de ventilator hoef je geen zorgen te maken..
Op zondag 1 december 2024 20:47:56 schreef smd:
De kabel kan je er compleet uithalen, er zijn reparatie kits voor, ik bestel meestal de TDK van conrad, werken perfect! https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b57020m2502a001-b57020m2502a001-ntc-tem…Voor de ventilator hoef je geen zorgen te maken..
Zijn het allemaal dezelfde? Het is niet de airsensor. Die veranderd van waarde als ik hem vastpak. Dus dan zou het de evoporator sensor moeten zijn.
Ik neem aan dat er 2 sensoren in zitten. Klopt dit?
EricN
Zwarte ventilator gaat niet stuk (zie eerder). Die kunnen we dus al schrappen.
Als de ontdooisensor kuren verkoopt dan gaat het probleem zich daar wel situeren.
De TDK van @smd is een goed alternatief.
De originele is de 959014800
Ik gebruik persoonlijk liefst de 959020600
Dit omdat de diepvriezers niet altijd toegankelijk zijn om aan te werken(kleine ruimten/op verhoog....). De sensor er via achteraan uit halen is dan geen optie en doordat je maar weinig ruimte hebt en ook maar beperkte tijd (uurloon/ontdooiende producten) is dat de snelste optie. Krimpkousen verhitten in die nauwe ruimte is ook geen sinekure en soms moet je gasleidingen verplooien om overal bij te kunnen. Ook geen romantisch vooruitzicht dus vandaar mijn voorkeur. Maar als de sensor er bij dit model eenvoudig uit kan is dat een betere optie. Achteraan aan elkaar zetten en klaar.
De ontdooisensor zit in het midden vd verdamper. Zie service manual.
De sensor in kast zelf gaan zelden stuk, maar daarintegen de verdamper sensor wel, daar de temperatuur schommelingen enorm zijn!! Van -30 tot +6 en VV..
De verdamper bak kan je schuin in service stand zetten, leidingen zijn in Z vorm om te kunnen servicen. Advies is wel om kast eerst goed te ontdooien/ op kamer temperatuur te laten komen, piepschuim kan eenvoudig breken..
EricN
En, nadat je de condensorbak (zie SM) hebt laten zakken moet je links en rechts vd piepschuim de plakband verwijderen. Die is niet altijd goed zichtbaar en als die niet weg is breek je de piepschuim in stukken.