Op zaterdag 30 november 2024 18:12:28 schreef EricN:
De ventilator hapert soms dus een rudimentaire test brengt niet altijd het probleem aan het licht.

Hij is toch niet goed. 8)7
Ik heb het nofrost gedeelte los gemaakt. Ik heb de sensors nog een keer gemeten en 1 is echt niet goed. De ene keer 1,5kohm en daarna iets van 125kohm ofzo.
Ik heb wel gezien dat er een zwarte ventilator motor inzit :)
Waar kan ik de kabel eruit halen en eventueel vervangen of moet ik een reparatiekit kopen hiervoor?

De kabel kan je er compleet uithalen, er zijn reparatie kits voor, ik bestel meestal de TDK van conrad, werken perfect! https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b57020m2502a001-b57020m2502a001-ntc-tem…

Voor de ventilator hoef je geen zorgen te maken..

Op zondag 1 december 2024 20:47:56 schreef smd:
De kabel kan je er compleet uithalen, er zijn reparatie kits voor, ik bestel meestal de TDK van conrad, werken perfect! https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b57020m2502a001-b57020m2502a001-ntc-tem…

Voor de ventilator hoef je geen zorgen te maken..

Zijn het allemaal dezelfde? Het is niet de airsensor. Die veranderd van waarde als ik hem vastpak. Dus dan zou het de evoporator sensor moeten zijn.

Ik neem aan dat er 2 sensoren in zitten. Klopt dit?

Zwarte ventilator gaat niet stuk (zie eerder). Die kunnen we dus al schrappen.

Als de ontdooisensor kuren verkoopt dan gaat het probleem zich daar wel situeren.
De TDK van @smd is een goed alternatief.
De originele is de 959014800
Ik gebruik persoonlijk liefst de 959020600

Dit omdat de diepvriezers niet altijd toegankelijk zijn om aan te werken(kleine ruimten/op verhoog....). De sensor er via achteraan uit halen is dan geen optie en doordat je maar weinig ruimte hebt en ook maar beperkte tijd (uurloon/ontdooiende producten) is dat de snelste optie. Krimpkousen verhitten in die nauwe ruimte is ook geen sinekure en soms moet je gasleidingen verplooien om overal bij te kunnen. Ook geen romantisch vooruitzicht dus vandaar mijn voorkeur. Maar als de sensor er bij dit model eenvoudig uit kan is dat een betere optie. Achteraan aan elkaar zetten en klaar.

De ontdooisensor zit in het midden vd verdamper. Zie service manual.

De sensor in kast zelf gaan zelden stuk, maar daarintegen de verdamper sensor wel, daar de temperatuur schommelingen enorm zijn!! Van -30 tot +6 en VV..

De verdamper bak kan je schuin in service stand zetten, leidingen zijn in Z vorm om te kunnen servicen. Advies is wel om kast eerst goed te ontdooien/ op kamer temperatuur te laten komen, piepschuim kan eenvoudig breken..

En, nadat je de condensorbak (zie SM) hebt laten zakken moet je links en rechts vd piepschuim de plakband verwijderen. Die is niet altijd goed zichtbaar en als die niet weg is breek je de piepschuim in stukken.

Op maandag 2 december 2024 21:06:10 schreef EricN:
En, nadat je de condensorbak (zie SM) hebt laten zakken moet je links en rechts vd piepschuim de plakband verwijderen. Die is niet altijd goed zichtbaar en als die niet weg is breek je de piepschuim in stukken.

Ik heb alles al los liggen/hangen.
Piepschuim ging er goed uit. Hij staat sinds gisteren uit en woensdag komt de nieuw ntc voeler binnen.

Op maandag 2 december 2024 22:24:36 schreef RichieRace:
[...]

Ik heb alles al los liggen/hangen.
Piepschuim ging er goed uit. Hij staat sinds gisteren uit en woensdag komt de nieuw ntc voeler binnen.

De nieuwe sensor is binnen!
Nu heb ik de doorvoer uit de vriezer getrokken, maar het lijkt wel dat de kabels gegoten zijn.
Ik krijg hem niet doorgetrokken. Dus het lijkt wel of hij vastzit?
Of moet ik de kabel lassen binnen de diepvries?

Heb je foto's van je probleem?

Intern aaneenzetten moet nauwgezet gezien het waterdicht moet zijn. Dat kan enkel met krimkous met geïntegreerde lijm. Of met speciaal aaneenzet verbinders voor vochtige omgevingen zoals in de kits.

Extern aaneen zetten kan eenvoudig en vraagt weinig eisen.

Ikweet niet hoe toegankelijk de doorvoer is maar is aan beide zijde afknippen en daarna de doorvoer doorboren een optie?

Welke sonde heb gekocht?

Op dinsdag 3 december 2024 20:17:50 schreef EricN:
Heb je foto's van je probleem?

Intern aaneenzetten moet nauwgezet gezien het waterdicht moet zijn. Dat kan enkel met krimkous met geïntegreerde lijm. Of met speciaal aaneenzet verbinders voor vochtige omgevingen zoals in de kits.

Extern aaneen zetten kan eenvoudig en vraagt weinig eisen.

Ikweet niet hoe toegankelijk de doorvoer is maar is aan beide zijde afknippen en daarna de doorvoer doorboren een optie?

Welke sonde heb gekocht?

959020600 gekocht via Amazon. Bij een kit zit natuurlijk alle spullen om te lassen. De doorvoer zit achter het zwarte rek. kan daar niet zoveel aan buigen natuurlijk. Boren gaat ook niet makkelijk daardoor!

Ah. Als je de kit hebt:

Maak de zwarte grill los. Duw de stop terug op z'n plaats

Breng de condenserbak in service stand. Nu heb je 10cm werkruimte.

Verwijder piepschuim bovenstuk.

Nu kun je goed aan de ontdooisensor (centraal condenser radiator).

Links achter is er wel plaats om de kit en restlengte vd ntc draad te stoppen.

Knip de draden op juiste lengte af. Dwz:
1. De oude ntc: je moet die kunnen aansluiten aan de nieuwe. Is die te lang dan moet je veel draad weg krijgen. Is die te kort dan kun je er niet aan om aaneen te zetten. Rond de 30cm (geschat. Ik doe het op gevoel. In the moment. Geen foto's van) over laten moet voldoende zijn.
2: de nieuwe ntc:
Het aaneenzetkastje moet achter de de verdamper (links) dus de draad moet zeker tot daar gaan. Ook een 30cm ongeveer?

De draad een 3-4 cm afstrippen en de kit aanbrengen.

Bind de draad links achte bijeen. Zorg dat die niet in de ventilator sukkelt. Ook niet hindert met de piepschuim.

Op dinsdag 3 december 2024 21:30:35 schreef EricN:
Ah. Als je de kit hebt:

Maak de zwarte grill los. Duw de stop terug op z'n plaats

Breng de condenserbak in service stand. Nu heb je 10cm werkruimte.

Verwijder piepschuim bovenstuk.

Nu kun je goed aan de ontdooisensor (centraal condenser radiator).

Links achter is er wel plaats om de kit en restlengte vd ntc draad te stoppen.

Knip de draden op juiste lengte af. Dwz:
1. De oude ntc: je moet die kunnen aansluiten aan de nieuwe. Is die te lang dan moet je veel draad weg krijgen. Is die te kort dan kun je er niet aan om aaneen te zetten. Rond de 30cm (geschat. Ik doe het op gevoel. In the moment. Geen foto's van) over laten moet voldoende zijn.
2: de nieuwe ntc:
Het aaneenzetkastje moet achter de de verdamper (links) dus de draad moet zeker tot daar gaan. Ook een 30cm ongeveer?

De draad een 3-4 cm afstrippen en de kit aanbrengen.

Bind de draad links achte bijeen. Zorg dat die niet in de ventilator sukkelt. Ook niet hindert met de piepschuim.

Nee helaas heb ik niet de reparatiekit.
Ik heb de complete kabel. Er zitten wel verbinders bij, maar die zijn of al gebruikt of de rode geldrukkertjes zitten er niet in/bij :(

Ik ga wel kijken of ik ergens van die lijmlasklemmen kan kopen. Ik had verwacht dat ik zo die kabel er uit kon halen, maar helaas.
De vriezer moet toch nog even mee.

Die zwarte grill (condenser) kan wel vrij los gemaakt worden. Geen leidingen plooien maar er zit wel wat bewegingsruimte voor dat gebeurt. Als je geen kit hebt zou ik het toch extern proberen te verbinden. Breng de verbinding omhoog zodat je er later altijd aan kunt.

Op dinsdag 3 december 2024 23:04:27 schreef EricN:
Die zwarte grill (condenser) kan wel vrij los gemaakt worden. Geen leidingen plooien maar er zit wel wat bewegingsruimte voor dat gebeurt. Als je geen kit hebt zou ik het toch extern proberen te verbinden. Breng de verbinding omhoog zodat je er later altijd aan kunt.

Het is gelukt om de kabel er in te krijgen.
Doorvoer aan de kant van de kapotte kabel open gesneden en daarna nieuwe kabel er weer in geduwd. Doorvoer daarna met kit weer zo goed mogelijk terug geduwd.
Alles aan gesloten diepvries weer aan gezet. Klopt het dat hij opstart met knipperende -18 en defrost?

Wat bedoel je met defrost?

Knap gedaan!

2 leds gelijk die knipperen?

Knipperende -18 klopt bij opstarten , vaak voor minuut of 20 max en daarna verwijnt lED even? De andere LED nooit op gelet.

Op woensdag 4 december 2024 21:30:15 schreef EricN:
Wat bedoel je met defrost?

Knap gedaan!

2 leds gelijk die knipperen?

Sorry! -18 en superfrost 8)7

Krijg de temperatuur ook niet lager gezet? superfrost indrukken werkt ook niet. Ik wacht nog wel even af. temperatuur zakt wel :)

Error. SM nog is nalezen.

P14: error vd verdampersensor. Iets mis gelopen met de connectie. Stekker aan de print terug gestoken? Meet daar de ohmse waarde nog is?

[Bericht gewijzigd door EricN op (74%)]

Op woensdag 4 december 2024 22:25:42 schreef EricN:
Error. SM nog is nalezen.

P14: error vd verdampersensor. Iets mis gelopen met de connectie. Stekker aan de print terug gestoken? Meet daar de ohmse waarde nog is?

Ik heb even gemeten en ik meet 23kohm. dat is dus ongeveer -7gr.
Deze ntc voeler is 4,7kohm en ik lees op meerdere sites dat hij 5000ohm is? zou dit verschil het probleem kunnen zijn ? Of maakt dit niets uit?

Nee het is een 4,7k(zie p12 vd SM). De niet-originele (namaak) zijn 5k. Maar die afwijking is niet het probleem. Is er toevalling in het stekkertje aan de print een intern klemmetje (waar het mee op de printspoor contact geeft) omgeplooid of te ver open? Zeker dat je de juiste gemeten hebt? Met werkzaamheden iets op de print beschadigd?

Verlies naar de aarding? Kruipstroom? Isolatie vd draden beschadigd en geeft het kontakt met bv de scherpe kant vd verdamper alu?

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

Op woensdag 4 december 2024 23:01:52 schreef EricN:
Nee het is een 4,7k(zie p12 vd SM). De niet-originele (namaak) zijn 5k. Maar die afwijking is niet het probleem. Is er toevalling in het stekkertje aan de print een intern klemmetje (waar het mee op de printspoor contact geeft) omgeplooid of te ver open? Zeker dat je de juiste gemeten hebt? Met werkzaamheden iets op de print beschadigd?

Verlies naar de aarding? Kruipstroom? Isolatie vd draden beschadigd en geeft het kontakt met bv de scherpe kant vd verdamper alu?

Nog maar eens gekeken naar de vriezer. ook nog even foto's van het begin terug gekeken en nu blijkt dat stekkertje op het blokje 1 plaats te laag zat :O
Stekkertje goed gezet en storing is weg :)
Nu maar eens afwachten of hij echt goed is nu, maar ik verwacht van wel.

Iedereen bedankt voor de hulp _/-\o_

Ik vermoed met 99,9 % dat probleem wel weg blijft... In ieder geval EricN en ik hebben er al vele vervangen...

Op vrijdag 6 december 2024 19:11:40 schreef smd:
Ik vermoed met 99,9 % dat probleem wel weg blijft... In ieder geval EricN en ik hebben er al vele vervangen...

Hij blijft het lekker doen. Sensor zit niet helemaal lekker in het koelblok.

Hij staat ingesteld op -15 en hij zit kwa temp tussen -20,5 en -21,7

Dit laat ik lekker zo. verbruik is ongeveer 0,9 kwh p/d

Prima! dan lekker zo laten, is niet heel verkeerd als je het maar weet. Als sensor dieper in de verdamper zat zal het beter werken, maar soms corrigeert de kast electronica wel..

De temperatuur is perfect normaal voor dit model. Bij Liebherr heb ik dit al aangekaart.
Hier ga ik er ook even op in:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163355#highlight=kerntempera…