Hallo allemaal,
Laatst kwam ik bij het surfen online onderstaande CAN-Sniffer tegen:
https://www.csselectronics.com/products/cancrocodile-contactless-can-a…
Het mooie van dit systeem is dat deze geen fysiek deel uitmaakt van het systeem maar de signalen oppikt, doordat de CAN draden dicht tegen de lezer aangehouden worden. Het lijkt eigenlijk op bedoelde crosstalk.
Nu zou ik graag voor mijn eigen auto ook eens de CAN signalen willen bekijken / lezen zonder hier op in te breken. Is er hier iemand die weet heeft van een bepaald schema of zelf als eens heeft geëxperimenteerd met een dergelijk schema. Of hoe verwachten jullie dat deze sensor opgebouwd is?
Kopen kan natuurlijk altijd nog, maar lijkt me een leuk experiment.
Met vriendelijke groeten!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Waarom zo ingewikkeld? De can-bus kan simpel gelezen worden op de OBD2-connector die tegenwoordig toch in elke auto aanwezig is. Okee, bezorgdheid om niks te beschadigen is een goede zaak, maar een simpel ingangscircuit met wat weerstanden en clampingdiodes moet volstaan om met gerust hart te kijken en te werken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die signalen opvangen of uitlezen is de helft van het verhaal. Je zult ook software moeten hebben om die bitstroom te decoderen.
Daar kun je ook een usb/can converter voor gebruiken er is er een legio aan software online te vinden om je can uit te lezen.
Zelf gebruik ik deze: https://www.mhs-elektronik.de/
Deze kan je instellen op meerdere bitrates 125/ 250 /500
Maar alsnog moet je de protocollen wel uitzoeken/ontcijferen.
Wat betreft de DLC locatie gaat niet altijd op omdat in sommige merken auto's deze achter een gateway zit.
ik prik m er gewoon tussen de regeleenheden bij een connector met een backprobe.
Thanks allemaal voor de reply.
Er zijn inderdaad lezers die via de OBD2 stekker kunnen lezen. Echter zijn hier niet alle CAN-bussen beschikbaar.
Het leek mij vooral een leuk experiment om eens te proberen op deze manier een bus te sniffen. Het decoderen zou ik met een eenvoudige logic analyser kunnen doen.
Ik was dus vooral benieuwd hoe een dergelijk circuit er uit zou kunnen zien.
met vriendelijke groeten,
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Geen idee hoe die uit jouw link werkt maar een CANbus is maar 2 draden. CAN-H en CAN-L. Er loopt stroom door die draden welke je met HAL sensors zou kunnen detecteren en dan via een filter en opamp en een of andere logic buffer/inverter naar je LA.
Ik heb een TTi i-prober dat is een flux-gate, die is gevoelig genoeg maar zelf een gevoelige fluxgate maken is niet simpel.
Een makkelijke goedkope oplossing is een oud afspeelkopje van een cassette recorder. Maar dat moet net als de rest ook gefilterd en versterkt worden.
Je moet voor al deze oplossingen, denk ik, wel met 2 sensors werken om zo het signaal op te bouwen want het is volgens mij een symmetrisch signaal. En je moet bij de losse aders kunnen.
Ik heb wel aan CAN bussen gemeten maar dat was alleen om te kijken of er goede communicatie was, Dat deed ik met een diff-probe gewoon op het PCB waar de bus binnen kwam.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
met fluxgate, hall element etc pik je het magnetisch veld op, en dat is dus afhankelijk van de stroom die door de draadjes loopt.
Het lijkt me veel eenvoudiger het E-veld op te pikken (de spanningssprongen zijn steeds dezelfde), bvb door enkele centimeters draad parallel met de canbusdraden te laten lopen (in afgeschermde omgeving) en dit naar een verschilversterker te sturen. Een opamp dus, uiteraard met hoogimpedante mosfet inputs en een klein beetje hysteresis.
fred101
Golden Member
Een CANbus heeft een vaste impedantie dus een 1 is altijd even veel stroom. En de bus is vrij laagohmig afgesloten dus er loopt redelijk wat stroom. Ik denk dat het versterken daarvan eenvoudiger is dan het elektrisch veld op te pikken en te versterken. Zeker bij een draaiende benzine motor (ivm de ontsteking EMF).
Mijn BK stroomclamp voor lage stromen heeft een spanning uitgang, maar iedere AC+DC stroomtang voor een scoop kan dit ook. Het voordeel is dat deze minder gevoelig zijn voor EMI. Die kun je met een scoopmeter gebruiken. Maar dat is wat duur voor een enkel experiment.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Inderdaad, een CAN bus heeft 2 afsluitweerstanden van 120 ohm, en de differentiele spanning is ongeveer 1V, dus er gaat ongeveer 8mA lopen bij een 0 (de 0 is dominant), aangenomen dat je tussen de transmitter en één van de terminators zit. Dat zou je kunnen meten en decoderen, aangenomen dat je één van de twee draden van de trunk zou kunnen meten. Op een stub (aftakking van de trunk) werkt dat niet, omdat je dan niet tussen de transmitter en één van de terminators zit, tenzij het apparaat op die aftakking de transmitter is.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
huh? zoals ik reken - wellicht te simpel:
* spanning is 12V = verschil tusen de lage en hoge, kan wel eens 13 volt worden ook. Volgens Sparky hierboven blijft de verschilspanning beperkt tot 1V, maar waar wordt dat vastgelegd en uitgevoerd?
* weerstand = 120 ohm en nog eens 120 ohm parallel, netto 60 ohm.
Dan krijgen we toch (bij 1 actieve zender) een stroom van 12/60, hetzij 0,2 amp ofte 200 milliAmp? Of wat mis ik deze keer weer? Als Sparky zijn 1V verschilspanning klopt, dan is zn 8 mA ook wel correct 
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (23%)]
Canbus varieerd ergens tussen 1V ..tot max 5v
Linbus is wel 12volt.
[Bericht gewijzigd door daandc op (23%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Gewoonlijk hangen beide signalen in rust rond de 2.5V, en is het differentiele signaal ongeveer 1V. Ik heb dit al talloze keren op de scope gehad. Ik weet niet hoe je bij 12V komt, maar CAN transceivers hebben doorgaans maar 5V of zelfs maar 3.3V voeding.
De totale weerstand is inderdaad 60 ohm, maar op elk punt tussen die terminators meet je alleen de stroom naar één van de twee terminators. Als je aan de stub van één apparaat meet, heb je de dubbele stroom als dat apparaat een dominant bit stuurt, maar je kunt alle data van alle andere apparaten helemaal niet meten.