De (Led) Binnen verlichting gaat wel aan als de portieren geopend worden, maar deze kunnen niet meer handmatig ingeschakeld worden.
Er zitten geen echte schakelaars in, maar van die aanraak schakelaars.

Ik vermoed dat er iets met die aanraak schakelaars mis is.
Hoe demonteer ik dat deel waar deze schakelaars inzitten (want er zijn natuurlijk geen schroefjes te zien) ?

op het eerste zicht is het zou het er vlot uit kunnen
Voor zijde
https://cdn.autoparts24.eu/images/D/0023/1282209/6661bd9c1a821.jpg
achter kant
https://cdn.autoparts24.eu/images/D/0023/1282209/6661bd9c1a87d.jpg

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (16%)]

op het eerste zicht is het zou het er vlot uit kunnen

Het lijkt er inderdaad ingeklemd te zitten. Heb je de link naar dit onderdeel ? (mocht het vervangen moeten worden).

De Unit komt een heel stuk los, maar het vreemde is dat het bovenste deel blijft zitten en het onderste deel tegenhoud. De Auto staat buiten en alles is ijskoud, dus wil niet teveel kracht gebruiken (de auto is niet van mij).

Binnenkort maar eens overleggen wat we ermee doen. Gelukkig zijn er gebruikte units aan te komen.

Binnenkort als deze auto even niet gebruikt wordt haal ik deze module eruit en maak ik deze open.
Wie kan mij aan het aansluitschema van deze module helpen (of nog mooier het schema van deze module) ?

Vandaag de Module gedemonteerd.
Nadat ik de connectoren los had gehad en ingespoten met Contact spray werkte het weer !

En nog een foto van de aansluit connector.

Iedereen die meegedacht heeft bedankt !

Toch zou ik die connector even na solderen. Soms is een breuk vrijwel niet te zien.

Mooi dat het werkt zo ziet u maar dat het kleine diges kan zijn

vrij bekend met deze connectoren dat die slechte contacten krijgen na verloop van tijd. bij stellantis spul zit die stekker in de deur, de raambediening blijft werken door de hoge stroom, maar de speakers in de deur vallen vaker uit. tot je die stekker een keer uit/in steekt en het is weg.

Wat een ingewikkeld ding voor een paar lampjes..

vrij bekend met deze connectoren dat die slechte contacten krijgen na verloop van tijd. bij stellantis spul zit die stekker in de deur, de raambediening blijft werken door de hoge stroom, maar de speakers in de deur vallen vaker uit. tot je die stekker een keer uit/in steekt en het is weg.

Het kunnen ook de kleine bandkabel Connectortjes geweest zijn.

Inderdaad, het zijn 4 aanraak sensors (de lampjes zijn ook met een aanraking beide apart aan/uit te maken). Maar een paar normalen schakelaartjes was toch ook voldoende geweest !

Al het nodige voor dat SOS ding zal ook wel op die pcb zitten...
... en ja het moet ingewikkeld zodat je zeker zelf niks meer kan.
Dat noemen ze protectionisme.

alles zit op de CAN bus, daarom heeft alles in een auto een print met aansturing ertussen zitten. anders worden de bossen draad en zekeringkasten nog groter en duurder. in moderne wagens zit al van die puindraad, lijkt wel ijzerdraad zo stug..

Op zaterdag 7 december 2024 11:44:09 schreef MMSoft:
[...]Het kunnen ook de kleine bandkabel Connectortjes geweest zijn.

[...]Inderdaad, het zijn 4 aanraak sensors (de lampjes zijn ook met een aanraking beide apart aan/uit te maken). Maar een paar normalen schakelaartjes was toch ook voldoende geweest !

Lampjes communiceren ook met de boordcomputer. Zo hoor je ook een klikje via de radio luidsprekers als je de lampjes aan doet..

alles zit op de CAN bus....

Dan zou ik niet zoveel draden naar deze print verwachten...

Zal voor de binnenverlichting ook een nabrand circuitje in zitten welke na verloop van tijd dimt.

En dimmen met aanraken kunnen ze ook....
Touchdimmer, door aangeraakt te houden. Helaas gaan deze dakmodules wel eens stuk kan ik uit ervaring melden.

De daadwerkelijke SOS call module zit overigens elders in de auto.

Als de module niet aanwezig is dan brand ook het Oranje Airbag meldings lampje op het dashboard.
Er zit een Airbag (uitgeschakeld ?) lampje in deze dakmodule, en die wordt dan blijkbaar gemist.

Klopt, het moet wettelijk verplicht voor de bestuurder in zijn directe zichtveld zichtbaar zijn als de bijrijdersairbag uitgeschakeld is.'

Het lampje om dat aan te geven zit in de dakmodule, en als het lampje defect of niet aanwezig is, loopt een bijrijder in de ogen van de wetgever een risico als de airbag uitgeschakeld is en de bestuurder weet dat niet. Daarom gaat het airbag lampje aan.