Beste mensen,
Ik heb een koffiemachine Philips EP 5441/50 die het helaas niet meer doet.
Het toestel warmt niet op waardoor het niet mogelijk is een programma op te starten. Als ik aan het uitmeten ga dan stel ik vast dat de boiler oke is, wanneer ik deze rechtstreeks op spanning schakel dan warmt deze wel op. Vervolgens de pomp, de thermostaten en de NTC gecontroleerd en deze zijn eveneens in orde. Ik dacht dat het probleem dan bij het moederbord te vinden zou zijn. Ik heb dit vervangen maar het toestel warmt nog steeds niet op.
En vanaf nu gaat het dus mijn petje te boven, ik heb geen idee wat dan nog wel de oorzaak zou kunnen zijn want volgens mij zit er nog weinig elektronica in het toestel buiten de dingen die ik heb opgenoemd.
Heeft iemand een idee om het euvel te verhelpen? Alle goede raad is welkom.
Ik heb het vermoeden dat ik ergens eens kleinigheid of erger over het hoofd zie en mijn technische bagage tekort schiet.
Ter info: Na verloop van tijd krijg ik de code 15 op het display die meldt dat de machine defect is en moet worden ingeleverd om te herstellen. De service dienst van Philips kan of wil me geen oplossing aanreiken behalve dan het toestel naar hen toesturen ter controle en eventuele reparatie.
Ik kijk uit naar jullie reacties
De besturing wil dat alle onderdelen aan de voorwaarden voldoen voordat hij de verwarming inschakelt:
Zoals bijvoorbeeld:
Waterbak geplaatst.
Alle klepjes en deurtjes dicht.
Filtersysteem juist geplaatst, geïnitialiseerd dus motorisch even heen en weer en op de rustpositie.
Temperatuurmeting moet juist zijn. Een defecte sensor die bijvoorbeeld 100c aangeeft zorgt ervoor dat de besturing uiteraard niet gaat verwarmen.
Ervanuitgaande dat ook alle schakelaars en aanwezigheids sensoren werken (bijv waterbak wel/niet aanwezig).
Kan zijn dat de flowsensor vast zit. Het ontbreken van die puls betekent voor het apparaat dat er lucht in de leidingen zit. De opwarmfunctie is dan i.d.d. geblokkeerd.
Roland11
Golden Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als hij te groot is om te posten, dan ook te groot voor veel mailboxen. Ik gebruik altijd wetransfer voor dat soort dingen.
Roland11
Golden Member
Oooh, die flowsensor, daar had ik nog niet aan gedacht en is tevens één van de weinige dingen aan het toestel die ik niet heb getest. Ik maak er morgen meteen werk van. Het moederbord levert geen spanning aan het verwarmingselement dus zou best wel eens kunnen dat de flowsensor het begeven heeft.
En wat de servicemanual betreft: dankuwel, daar kan ik uiteraard wat mee.
Heel erg bedankt voor de info en het meedenken. Ik laat het jullie weten eens het euvel is opgelost of ternauwernood het toestel is vervangen door een nieuw exemplaar. Mijn geduld is niet oneindig, mijn financiële middelen evenmin.
Neen, ook de flowsensor is de boosdoener niet want zelfs met een nieuw exemplaar warmt het toestel nog steeds niet op. Uitgezonderd de magneetventielen heb ik alles gecheckt en in orde bevonden. Het gaat mijn petje te boven, dus toch maar uitkijken naar een nieuw apparaat.
Dank aan iedereen die helpen wou maar mijn technische bagage blijkt te klein.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De flowmeter kan enkel error geven na een poosje (seconde of 2) water nemen dus gezien hij niets doet is dat onmogelijk de fout.
Ik had onlangs ook 1 met een moeilijke fout. In de SM (die had je ontvangen had ik begrepen?) staat een stappenplan om elke component stapsgewijs te testen. Op het punt gekomen van een probleem krijg je op dat ogenblik een reactie. Zo heb ik alleszins het probleem gevonden. Dit is enkel op wat topjes drukken en bij vraag de persunit en waterbak plaatsen. Lijkt me geen onoverkomelijke opdracht. Toestel kost genoeg om niet zomaar weg te gooien.
Het is inderdaad geen goedkoop toestel en ik vervang het met tegenzin maar eens stopt het natuurlijk. Wat de SM betreft: ik zie net dat de link ernaartoe in mijn spam terecht is gekomen, het loont misschien toch nog de moeite om deze even door te nemen alvorens het toestel aan de kant te schuiven. Bedankt om me erop attent te maken EricN en hartelijk dank aan Roland11 om deze te delen, ik waardeer dit enorm.
Ik krijg het toestel niet eens in de testmodus, de combinatie van toetsen die men in een bepaalde volgorde moet indrukken doet het niet, er verschijnt niets op het display.
Soms moet men ook sportief zijn en een nederlaag durven toe te geven, de koffiemachine is de uiteindelijke winnaar. Vandaag dus voor de allerlaatste keer gedemonteerd en opnieuw gemonteerd, klaar voor de laatste reis naar het recyclagepark.
EricN
@EricN
Beetje dom van me. Binnen de 2 seconden na het inpluggen de combinatie ingevoerd en in het testmenu geraakt, bedankt voor de tip.
Vanuit het testmenu warmt de ketel evenmin op. Volgens wat ik lees in de SM zou het mainbord dan moeten vervangen worden maar dat is reeds vervangen.
Het zou wel raar zijn dat het nieuwe mainbord hetzelfde mankement zou vertonen dan het oude, dat lijkt me sterk.
Hangt er misschien vanaf waar je dat nieuwe mainboard vandaan hebt. Bij een Marktplaats.nl of Aliexpress kan dat onbetrouwbaar zijn.
Volgens deze site (op pagina 2) is code15 met rode sleutel de, of een van de, temperatuursensors op de boiler.
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=7273&start=10
[Bericht gewijzigd door harry64 op (41%)]
EricN
De sensor gaat vaak stuk maar TS heeft de SM ontvangen met daarin de ntc waarden en zegt dat hij de ntc nagemeten heeft.
En, als je de SM testprocedure volgt "zegt" het apparaat dat de ntc stuk is (als hij stuk is). Dus ofwel heeft TS 2x een diagnose fout begaan ofwel is er wat anders stuk.
Wanneer ik de testprocedure volg dan blijkt dat ieder onderdeel apart het wel doet. De brewunit, de verschillende sensoren, de pomp, de magneetventielen, de NTC, alles wat kan getest worden werkt prima in de testmodus behalve het opwarmen. De temperatuursensors zijn beide nieuw, de NTC eveneens.
De printplaat werd aangekocht via onderdelen.nl dus ga ik er vanuit dat deze vooraf werd getest. Tenzij iemand via de terugstuurgarantie een defecte heeft verzonden wat ik wel mogelijk acht maar waar ik niet van uitga. Ik weet niet in hoeverre de teruggestuurde materialen aan een test worden onderworpen maar ik veronderstel dat men niet alles zo maar weer in de rekken legt.
Wanneer het toestel opwarmt zou ik toch op de 2 bruine stroomdraden die van de printplaat komen een spanning moeten kunnen meten, zeker in de testmodus, en dat gebeurt dus niet. Er is geen spanning tussen de printplaat en het verwarmingselement.
Eigenlijk zou ik het moeten proberen met de printplaat van een werkend toestel om uitsluitsel te krijgen of alweer een nieuwe bestellen en indien het ook daarmee niet is opgelost deze terug te sturen.
EricN
Roland11
Golden Member
Meestal zit er op die Philips/Saeco printen een triac die de 230V moet doorschakelen naar het verwarmingselement. Dat is degene die aan ene koelblok vastzit. Je zou eens kunnen meten of er op de gate een spanning binnenkomt als je de verwarming aanstuurt.
De verwarming hangt meestal direct aan de fase of nul van het stopcontact (afhankelijk van hoe de stekker in het stopcontact zit), de andere wordt door deze triac naar het verwarmingselment geschakeld.
EricN
Ik verwacht bij demo mode dat hij in de service dan wel werkt en dat er geen error 15 (verwarmen) komt.
Of de gate (triac op koelplaat) volgen tot aan de uC?
[Bericht gewijzigd door EricN op (22%)]
Dat zou wel raar zijn als die niet werkt. Die zit immers op de print die verwisseld is voor zover ik het begrijp.
Zit er geen sluiting in de boiler waardoor de triac eruit knalt?
EricN
Dat is een interessante stelling. Boiler in sluiting en elke nieuwe print gaat de zekering door. De gate meting gaat dat uitklaren. Of een zekering zoeken op de print.
Edit: Ik lees net dat wanneer er spanning op de boiler gezet wordt deze warmt.
Ook geen zekering in het triac/boiler deel. Wel een algemene zekering.
Toch raar. Zou hem zeker uitmeten. Misschien dat bij een afwijking van boiler de print hem uitschakelt. Of de nieuwe print is toevallig ook niet goed.
Kabels doorgemeten vanaf een printspoor tot op de boiler? Kabelbreukje kan ook nog.
Ik heb zo'n vermoeden dat we hier uiteindelijk wel uit gaan komen.