benleentje
Golden Member
Update 13-12-2024:
Ik kom er nu net achter als een tik op het dashboard geef de stadsverlichting voor en achter aangaat. En ik het met nog een paar tikken weer uit kan zetten
Het gaat om het stuk dashboard boven de knop van de verlichting links van het stuur.
Wat ik wel raar vind is dat als de stadsverlichting brand en ik het contact aan en uit zet dit weer uit is. Dit is waarom ik dacht dat het aan het contactslot zou kunnen liggen.
Oude startpost:
Ik heb een Opel Corsa uit 2011.
Ik heb al enige tijd kleine problemen met het contactslot maar het lijkt ineens een groter probleem te worden.
Ik heb als sins 1,5 jaar dat de accu soms ineens leeg is en toen de accu en alternator eens laten testen en die bleken beide goed te zijn. Later kwam ik erachter dat het contact slot niet goed werkt als je de sluiter eruit trekt dan zou alles afgeschakeld moeten zijn en dat gebeurt soms niet. Soms blijven de lampjes in de knoppen van de radio branden soms de lampjes op het stuur en soms het stadslicht is me nu opgevallen.
Net 30 minuten gelden wou ik de auto verplaatsen en het was weer een lege accu, nu hoorde ik ook iets zoemen/ ratelen in het dashboard dus accu was nog niet 100% plat. Na wat rommelen aan het contact slot en het verdraaien van het stuur + paar sleutel in en uit was het zoemen opgehouden, dit is waarom ik het contactslot verdenk. Maar of het dat ook echt is?
Helaas qua gezondheid ben ik niet meer in staat zelf te sleutelen aan mijn auto tenzij dit echt een simpel klusje is.
Wie heeft een idee wat het kan zijn, hoe dat te vervangen is en of het eenvoudig is of toch bij een garage moet gebeuren.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
contactslot is een bekende die vele problemen kan hebben, welke ook tijdens het rijden kunnen komen. vaak versleten contacten. heb ook wel sloten gezien bij opel waar je onder het rijden de sleutel uit kon trekken of met een koffielepel starten. dan is puur het slot zelf gaar. echter dit riekt meer naar een accu met problemen. dat komt en gaat maar vaak is koude of warmte dan de trigger. na even wachten werkt het dan wel gewoon. heb dat eens gehad, de cel die het veroorzaakte sprietste een straal accuzuur uit de dop, die ging dus gewoon koken door de hoge weerstand. ook dit ging weken goed, ineens was het weer terug. een accu die plat is geweest ontwikkelt dit soort dingen wel vaker.
Ik heb al vaker Opel contactsloten gezien die gaar waren door een te zware sleutelbos. Daar kunnen ze slecht tegen.
benleentje
Golden Member
dit riekt meer naar een accu met problemen.
Dat was eerder ook mijn gedachte maar accu problemen is al eerder uitgesloten door mij.
Ik gebruik mijn auto soms een maand niet en dat start hij gewoon en nu toevallig gisteren mijn auto gebruikt en de accu leeg. + het feit dat gisteren middag tijden het winkelen mijn stadslicht bij terugkomst van de auto ineens aan was terwijl die toen ik naar de winkel liep toch echt uit was. IK had daar speciaal op gelet dat alles uit was. 12 uur nadat ik mijn auto voor het laatst gebruik had staat de accu ineens plat en hoor ik een gezoem uit het dashboard. Een slechte accu is niet de ene keer in 12 uur leeg of houd het een maand uit en dan na 1 maand kan ik nog gewoon starten.
En dit is in de afgelopen 6 maanden al een paar keer zo gegaan.
@GJ. Ik gebruik al 4 jaar enkel de kale sleutel en mijn sleutelbos is apart maardat had een andere oorzaak onmdat het lipje van sleutel was afgebroken en niet meer aan de sleutelbos kon en ik te lui was om er iets aan te doen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
testman
de accu is dan niet leeg maar heeft een defect. als je lampen gaan spoken dan kan dat ook thuis een keer de accu plat hebben getrokken. dat kan bedrading zijn, al dan niet veroorzaakt door wat nachtelijk bezoek van ongedierte..
accu die het af en aan af laat weten heb ik vaker gezien, vooral bij wagens die korte stukken rijden en vaak moeten starten. de accu was nog geen 3 jaar oud, garage zei die meet nog goed dus is de oorzaak niet. ik zei, gewoon nieuwe erin schuiven want deze wagen start zeker 10x op een dag. die accu meters zijn leuk op de korte termijn, maar koude en loodaccu's maken rare storingen.
[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]
benleentje
Golden Member
Op zondag 8 december 2024 18:43:39 schreef testman:
de accu is dan niet leeg maar heeft een defect.
De accu is en heb geen enkel probleem met de accu. Kaan veel korte stukken rijden ook na ruim een maand start de auto nog en kan dan ook korte stukken rijden.
dat kan bedrading zijn,
Ja dat kan heb ik nog niet uitgesloten. IK weet wel als ik een paar keerde sleutel in en uit doet dat het dan allemaal weer in orde is dus het is wel iets rondom het stuur.
Ik heb net het filmpje van Guy.v2 bekeken en het is inderdaad makkelijk. Maar bij mij lijkt het mechanische deel van het slot wel op orde te zijn alles klikt normaal voelt stroef en normaal. IK denk dat het schakelgedeelte gaar is. IK ga is kijken hoe ik dat kan bestellen en hoe duur alles is.
testman
heb pas nog zo'n slot uitgebouwd. de oude hadden een boutje en knopje wat je in moest drukken aan de onderzijde. de huidige hebben een breekboutje en dat knopje, wat je pas in kunt drukken met de sleutel in het contact en dat breekboutje moet eruit zijn. met een klein zaagje of dremel kun je van dat breekboutje een sleufschroef maken. evengoed wel een gefrut om erbij te komen, zeker met airbag en veel knoppen op het stuur.
echter als het slot de oorzaak is dan zou een DMM op VDC tussen accu en ACC dat al vertellen. een goedkope DMM alvast in de wagen leggen mocht het voorkomen. echter dat lampen verhaal doet me aan iets anders denken, stekkers die brak zijn.
benleentje
Golden Member
IK weet wel als ik een paar keerde sleutel in en uit doet dat het dan allemaal weer in orde is dus het is wel iets rondom het stuur.
In mijn fantasie heeft een contactslot niet genoeg contacten om die verzameling aan rare symptomen te kunnen veroorzaken.
Denk eerder aan een problematische ECU die bij aantal keer contact aan/uit toch weer in de pas loopt voor onbepaalde tijd.
Contactslot laten vervangen en schietgebedje prevelen ....
testman
Op zondag 8 december 2024 19:09:33 schreef OXO:
[...]
In mijn fantasie heeft een contactslot niet genoeg contacten om die verzameling aan rare symptomen te kunnen veroorzaken.
Denk eerder aan een problematische ECU die bij aantal keer contact aan/uit toch weer in de pas loopt voor onbepaalde tijd.
onderschat ook onderspanning voor de ECU niet, kan er van alles gaan knipperen, piepen, zoemen enz. bij moderne wagens als de accu onder de 8,5V komt met starten kun je hele rare problemen krijgen die gewoon komen door een net op t randje gare accu.
In jouw geval moet je alleen het contactblokje vervangen. ( elektrische gedeelte)
https://www.google.nl/search?q=contactblokje+opel+corsa+2011+vervangen…
[Bericht gewijzigd door daandc op (83%)]
benleentje
Golden Member
Helaas voor mijn corsa nergens online een contactblokje te vinden. Ik probeer maandag nog een auto-onderdelen zaak in Vlaardingen en als die het ook niet hebben dan moet ik naar de dealer.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
testman
Op zondag 8 december 2024 19:36:18 schreef Paulinha_B:
Al gekeken bij winparts?
iig niet duur daar, meeste kosten geen 10€
https://www.mister-auto.nl/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMImpzj6Oy…
Of autodoc
https://www.autodoc.nl/search?keyword=Contactslot&categories%5B%5D…
[Bericht gewijzigd door daandc op (29%)]
benleentje
Golden Member
Nee daar ook gen contactslot schakelaar.
Winparts ook niet.
Maar ik weet uit ervaring dat je beter naar de winkel kan gaan niet alles staat online. En vaak kunnen ze het wel voor je bestellen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (53%)]
Jacques1956
Jacques van Montfort
hier vind ik veel onderdelenlijn.nl Je kan ook direct in de voorraad kijken https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/zoeken/
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb een Citroen Xantia gehad, en die had een verbrand contactslot. (gaf allerlei vreemde problemen)
(zware verbruikers zoals de achterruitverwarming liepen direct over het contactslot, met alle gevolgen van dien)
benleentje
Golden Member
Ik kom er nu net achter als een tik op het dashboard geef de stadsverlichting voor en achter aangaat. En ik het met nog een paar tikken weer uit kan zetten
Het gaat om het stuk dashboard boven de knop van de verlichting links van het stuur.
Wat ik wel raar vind is dat als de stadsverlichting brand en ik het contact aan en uit zet dit weer uit is. Dit is waarom ik dacht dat het aan het contactslot zou kunnen liggen.
Zondag als het goed weer is maar eens kijken daar in het zekeringkastje waar ook de relais zitten. Het is ook vlak bij de bedrading naar de linkerdeur en dat heeft het meeste te verduren qua slijtage dat ook maar eens bekijken.
Iemand een idee waar ik op moet letten?
Op vrijdag 13 december 2024 17:18:17 schreef benleentje:
Wat ik wel raar vind is dat als de stadsverlichting brand en ik het contact aan en uit zet dit weer uit is. Dit is waarom ik dacht dat het aan het contactslot zou kunnen liggen.Zondag als het goed weer is maar eens kijken daar in het zekeringkastje waar ook de relais zitten. Het is ook vlak bij de bedrading naar de linkerdeur en dat heeft het meeste te verduren qua slijtage dat ook maar eens bekijken.
Iemand een idee waar ik op moet letten?
Is de lichtschakelaar zelf dan niet het probleem?
benleentje
Golden Member
De lichtschakelaar is een combi van mistlampen en verstraler + helderheid display. Daar gaan alleen maar een paar dunne draadjes naartoe en die draadjes zien er verder ook goed uit.
Maar het is nu te donker buiten en wacht wel tot zondag dan heb ik daar wel tijd voor en meer licht hoop ik. En dan kan ik ook die dunne draadjes beter bekijken.
Oeps jij bedoelt de schakelaar zelf denk ik.
Ik denk dat ik eerst maar een schema moet zien te vinden dat zoekt wat makkelijker ik heb nu bv geen idee of het canbus is of gewoon directe signaal draadjes. Maar voor canbus zijn het weer teveel draadjes die naar die combi schakelaar gaat.
Ik heb nu eerst even een kat lieve poes die aandacht nodig heeft. Een klein mini koetje
benleentje
Golden Member
Als het contact uit staat en zodra ik maar een beetje aan de lichtschakelaar zit dan gaat er verlichting aan of uit. Wel gek want ik gebruik die schakelaar maar zelden verlichting staat op automatisch. Gelukkig als de lichtschakelaar uit staat dan blijft de verlichtingverder wel uit.
En ik heb net bij autodoc een nieuwe schakelaar besteld voor 30,-. Schakelaar vervangen is plug en play.
Op zondag 8 december 2024 18:29:19 schreef testman:
heb ook wel sloten gezien bij opel waar je onder het rijden de sleutel uit kon trekken of met een koffielepel starten. dan is puur het slot zelf gaar.
Dat zal wel al lang geleden zijn.
Je ziet het raar genoeg zelfs nog in recente actiefilms.
De 'held' prutst een auto open, sleurt een bundel kabels uit de stuurkolom, verbindt 2 draadjes en start de wagen.
Dit kan dus allang niet meer.
Sinds een kwarteeuw hebben bijna alle auto's een zgn transpondersleutel.
Rond het contactslot zit een spoel die bij het omdraaien van de sleutel een signaal uitzendt op 125 kHz. in de sleutel zit een batterijloze transponder die
dit oppikt, gelijkricht en er een condensator mee oplaadt.
Dan krijgt de transponderchip spanning en zendt op zn beurt een draadloze code uit.
Die code wordt opgevangen door de spoel van het contactslot en doorgestuurd naar de ECU. Indien de code overeenkomt kan de wagen gestart worden.
Welke draden je ook uit de stuurkolom doorverbindt, je kunt de auto niet starten zonder transpondercode.
Benleentje, als een aantal vreemde zaken gebeuren door op de stuurkolom te kloppen, denk ik eerder aan een slecht contact ergens.
Misschien is je sleutel mechanisch afgesleten zodat bepaalde contacten niet goed meer sluiten in het contactslot.
Je hebt vast nog wel een reservesleutel, probeer eens met deze. Slechts een kleine kans dat het helpt, maar het kost ook geen inspanning om het te proberen.
benleentje
Golden Member
Benleentje, als een aantal vreemde zaken gebeuren door op de stuurkolom te kloppen, denk ik eerder aan een slecht contact ergens.
Het probleem zat hem in de gecombineerde verlichtingsschakelaar en die heb ik gisteren vervangen. War alleen jammer is dat de originele gele verlichting had zoals in de rest van de auto en deze heeft rode verlichting. Ik vind het niet eens mooi. Maar de schakelaar zit voor mij precies verborgen achter het stuur dus gelukkig zie ik het niet tijdens het rijden.
Nu weer een paar tikken op het dashboard gegeven maar er gebeuren geen gekke dingen meer.