Ik wilde het net tikken... Een klant van mij heeft er veel geld aan verspijkerd. Licht ging soms spontaan aan.
Nou doe ik in principe geen auto's (van anderen), maar goed... Wat demontage leerde dat de draaiknop op een handle bij het stuur wat nokjes bedient. Die waren wat afgesleten. Die nokjes duwden contacten open. En dat ging dus niet altijd meer goed. Geen 'garage' die daar uit gekomen is...
De nokjes vlak gevijld, klein gaatje in geboord, draad in getapt. M2 boutje er in met de kop als nieuwe nok. Dat gaat inmiddels al een jaar of wat goed.

De relatie met contactslot had daar iets met parkeerlicht te maken: bij 'contact uit' komt er op een veter spanning te staan die er bij 'contact aan' niet is. De 'juiste' contacten moesten 'raak' zijn. Gezien de oorzaak was dat soms wel en soms niet het geval. Contactdruk minimaal tot afwezig.

Fijn dat je het gevonden hebt. Dit zijn typisch problemen waar je lang naar kunt zoeken zonder wijzer te worden.

Ja ik ben er ook blij mee. En dat voor een schakelaar die ik amper tot nooit gebruik omdat de verlichting op automatisch staat. De schakelaar voor het verstellen van de spiegels was al langer gaar en die ook gelijk mee besteld. Maar de rechter spiegel blijft slecht werken dus het is toch wat anders ook nog. Maar nu is het werkbaar en kan met veel overshoot de spiegel verstellen. Boven en naar onder is nu wel goed enkel de spiegel naar links gebeurt er eerst niets en dan schiet hij door.
Maar goed de spiegels afstellen doe je in je eigen auto toch niet zo heel vaak

[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]

Op zondag 22 december 2024 17:33:44 schreef benleentje:
Ja ik ben er ook blij mee. En dat voor een schakelaar die ik amper tot nooit gebruik omdat de verlichting op automatisch staat. De schakelaar voor het verstellen van de spiegels was al langer gaar en die ook gelijk mee besteld. Maar de rechter spiegel blijft slecht werken dus het is toch wat anders ook nog. Maar nu is het werkbaar en kan met veel overshoot de spiegel verstellen. Boven en naar onder is nu wel goed enkel de spiegel naar links gebeurt er eerst niets en dan schiet hij door.
Maar goed de spiegels afstellen doe je in je eigen auto toch niet zo heel vaak

Mooi dat het opgelost is!
Toch die schakelaar :)
Je gebruikt hem bijna nooit, juist dat is de reden...
Bij regelmatig gebruik blijven de contacten schoon.

Die spiegel kan een vervuilde motor/ tandwieltjes zijn, maar het kan ook dat het glas er niet helemaal goed in geklikt is.
Als er een keer een stevige klap tegen de spiegel is geweest kan dat gebeuren.
Probeer het glas er eens in te drukken, niet te hard ;) en met een doek drukken.
Soms klik je het er dan goed in.

[Bericht gewijzigd door revado op (16%)]

Had ik al aan gedacht maar dan had ik ander gedrag verwacht zoals verlichting wat niet meer aan wil. Maar aangezien ik ook geen schema voor de verlichting heb kunnen vinden heb ik ook geen idee hoeveel stroom die contacten schakelen maar ik denk dat het een combinatie van een het schakelen van relais is en deels door een controller oid.

Op zondag 22 december 2024 17:07:29 schreef benleentje:
[...]

War alleen jammer is dat de originele gele verlichting had zoals in de rest van de auto en deze heeft rode verlichting. Ik vind het niet eens mooi. Maar de schakelaar zit voor mij precies verborgen achter het stuur dus gelukkig zie ik het niet tijdens het rijden.

Als de oude en de nieuwe schakelaar mechanisch hetzelfde zijn, kun je misschien iets wisselen.