Ik zou de zender dan wel eerst testen met een goed werkende ontvanger, anders weet je niet waar het probleem zit.

Op woensdag 4 december 2024 02:17:11 schreef maartenbakker:
Ik zou de zender dan wel eerst testen met een goed werkende ontvanger, anders weet je niet waar het probleem zit.

Ik gebruik hiervoor een wekkerradio, die het nog verrassend goed doet op de AM band.

Met een pic met het juiste kristal en juiste aantal nop's kun je de gewenste frequentie opwekken...

Op woensdag 4 december 2024 15:52:02 schreef Arco:
Met een pic met het juiste kristal en juiste aantal nop's kun je de gewenste frequentie opwekken...

Vind ik een lastige om te maken.
Ik was met een proefje bezig. Ik heb een PIC16F1847 en de frequentie op 16Mhz ingesteld.
Dan is de vraag wat ik moet doen om bv 500Khz te krijgen.

Proefondervindelijk levert onderstaande code een puls op 1 sec. (puur als test, maar ik wil uiteindelijk 500 kHz).
Maar beredeneren kan ik het niet echt. Ik weet niet welke instructie ik nu moet tellen.

---
---
While true

inc(d1)
  if d1 = 114000 Then
    LATA.7 = Not LatA.7
    d1 = 0
  End If

Wend

Waarom niet gewoon een simpel oscillatortje opbouwen? Half uurtje werk en er staat een signaal in de lucht. Het internet is vergeven van simpele schakelingetjes met één of twee transistors (of zelfs buizen) om een een klein AM-signaaltje in de lucht te zetten.

(als het voor u juist de uitdaging is om het op een onconventionele wijze te doen of met een PIC, dan heb ik niets gezegd. Ieder kiest zijn eigen uitdagingen....)

Ik heb inderdaad de neiging al snel naar een PIC te grijpen.
Ook omdat ik dat ook wel leuk vind.

Ik kan voor dit doel idd naar iets anders grijpen. Het zou zelfs met een 555 moeten kunnen, waarbij 500 kHz wel aaardig in de buurt van zijn limiet komt.

Het simpelste is om de (ook aangemaakte) .asm of .lst file te openen en daarin de instructies te tellen.
(exacte aantal hangt af van hoe de compiler de code compileert)

Of een digitale X-tal oscillator (DIP-14 module) of discreet bouwen met CMOS of TTL poorten en dan delen naar 500kHz, bijv. 1Mhz X-tal en een JK-FF of D-FF erachter als tweedeler.

Die radio kan eenvoudiger gerepareerd worden. En sneller.

Vandaag in Elektormagazine-nieuwsbrief: https://www.elektormagazine.nl/news/circuit-arduino-am-zender?utm_sour…
Hele artikel is nog 2 weken downloadbaar.

Ja, leuk artikeltje. Kan ik wel eens gaan proberen. Voor nu red ik me even met een simpel AM zendertje (ook van Arduino).
Ik ben wat aan het meten met het radiootje.
Ik heb er een wekkerradiootje, gescoord bij de kringloop, naast gezet.
Dat ding is verrassend gevoelig
Ik kan hier eea mee testen,

De oscillator van de BX135 werkt, ik kan een zendertje op de wekkerradio ermee wegdrukken als ik afstem.
Maar voor de rest is de BX135 heel ongevoelig. Het Aruino testzendertje hoor ik alleen maar als ik hem verbind met de antenne. Terwijl de wekkerradio hem van redelijke afstand ontvangt met slechts een klein draadje.
Ergens stokt de ontvangst in de radio of wordt onvoldoende versterkt.

Nouja, dan moet je dus gaan testen in het HF en MF deel.

Als het toestel ooit met de antenne was verbonden tijdens onweer, kan het voorkomen dat de ingangs HF kring uitgefikt is. Hoeft niet zichtbaar te zijn. Heb dat eens gehad bij een erres ky504.
Dat heb ik quasi-opgelost door de antenneingang direct via een koppelcondensatortje te verbinden met het stuurrooster van de mengbuis.

Dat kost je wat gevoeligheid, en je hebt uiteraard meer spurieuze signalen, maar het toestel was weer bruikbaar voor de toenmalige krachtige MG zenders, en met een afgestemde actieve loop was het sowieso net alsof de HF kring het gewoon goed deed.

Kortom: antenne via een 100pf tot 1nF Y-klasse (denk aan de veiligheid) condensatortje met stuurrooster mengbuis verbinden en zien wat er gebeurt. Heb je dan plotseling wel enige ontvangst, dan weet je dat de HF kring ontregeld is, ofwel kapot is.
Is er nog steeds niets, dan kan je naar het MF deel gaan kijken.
Is er wel ontvangst, maar staan de zenders op de verkeerde plek, dan is het probleem de afregeling van de oscillator. Als die verkeerd staat, dan loopt de HF kring ook niet mooi gelijk en dan heb je ook geen ontvangst.

Ik heb dat ook wel eens gezien, ja. Een geëtste spoel doorgebrand door een vermoedelijke blikseminslag.

Ik ben wat aan het meten en de meeste composiet heb ik nu wel vervangen. R7 van 4M7 was ca 12M. Dus lekker verlopen mag je wel zeggen.

Maar ik meet nog iets anders geks, van de UBC41 die ik er even uit heb gehaald, meet ik tussen het stuurrooster (pin 3) en de rechter anode (pin 5) een weerstand van ca 4M7.

Dat zou toch niet mogen?

Kan jouw Arduino 452 kHz maken, dan kun je het middenfrequent controleren.

...van de UBC41 die ik er even uit heb gehaald, meet ik tussen het stuurrooster (pin 3) en de rechter anode (pin 5) een weerstand van ca 4M7...

Oude rimlockbuizen hebben wel eens last van zilveroxide neerslag op de persglasvoet. Je kunt dit schoonmaken met beetje ammonia.

De UBC41 kun je snel testen, met de buis erin moet je luide brom horen als je stuurrooster van de UBC41 aanraakt? evt. zilveroxide neerslag veroorzaakt vooral kraakstoringen.

Op zondag 8 december 2024 22:22:52 schreef Bavelt:
Ik heb dat ook wel eens gezien, ja. Een geëtste spoel doorgebrand door een vermoedelijke blikseminslag.

Ik ben wat aan het meten en de meeste composiet heb ik nu wel vervangen. R7 van 4M7 was ca 12M. Dus lekker verlopen mag je wel zeggen.

Maar ik meet nog iets anders geks, van de UBC41 die ik er even uit heb gehaald, meet ik tussen het stuurrooster (pin 3) en de rechter anode (pin 5) een weerstand van ca 4M7.

Dat zou toch niet mogen?

Nee dat is foute boel. Vieze pertinax buisvoet? Het viel me op dat oa. de weerstandswaardes niet in het schema staan. Vreemd. edit: in de service doc staan ze wel.

Hij meet het met de buis eruit...

Op zondag 8 december 2024 22:22:52 schreef Bavelt:
meet ik tussen het stuurrooster (pin 3) en de rechter anode (pin 5) een weerstand van ca 4M7.

Dan meet je toch gewoon R7?
Die zou best zo'n waarde kunnen hebben, als roosterweerstand zijnde.

--
e: Ik geloof dat ik het verkeerdom begrepen heb. Je meet aan een losse buis? Dat is niet goed; wél vreemd trouwens.

U-buisjes die lekweerstand geven, hebben vaak last van kruipsporen (zilvermigratie) langs de buitenkant van de buis. Het gaat dan om van die harde zwartige pennen met scherpe punten die in een met frit opgesmolten glazen schijfje zitten. Kon je die kruipspoeren niet wegpoetsen met ammonia als ik me goed herinner?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]

Op zondag 8 december 2024 22:47:40 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Dan meet je toch gewoon R7?
Die zou best zo'n waarde kunnen hebben, als roosterweerstand zijnde.
[bijlage]

--
e: Ik geloof dat ik het verkeerdom begrepen heb. Je meet aan een losse buis? Dat is niet goed; wél vreemd trouwens.

Ik mat een waarde rond de 3M. Dat kon niet.
Vandaar dat ik de buis even los haalde. R7 bleek ca 12M, totaal verlopen. De andere 4M7 komt uit de buis.

Op zondag 8 december 2024 23:32:53 schreef maartenbakker:
U-buisjes die lekweerstand geven, hebben vaak last van kruipsporen (zilvermigratie) langs de buitenkant van de buis. Het gaat dan om van die harde zwartige pennen met scherpe punten die in een met frit opgesmolten glazen schijfje zitten. Kon je die kruipspoeren niet wegpoetsen met ammonia als ik me goed herinner?

Het buisje ziet er redelijk schoon uit...

Pinnen zien er behoorlijk zwart uit. (hoeft geen invloed te hebben, maar is simpel te verwijderen met een fiberpen.)

Hieronder de meetwaarden voor wat het waard is vanwege het buisje met een hoogohmige sluiting van 4M7 tussen anode (die overigens samen met de kathode aan GND is aangesloten en zo te zien niks doet) en het stuurrooster.

De waarden zijn allemaal wel aan de hoge kant. (gemeten zonder input signaal)

Op maandag 9 december 2024 00:12:36 schreef Arco:
Pinnen zien er behoorlijk zwart uit. (hoeft geen invloed te hebben, maar is simpel te verwijderen met een fiberpen.)

Buispennen en andere fijne connectoren of contactvlakken (modelrails is ook een leuke) moet je NOOIT opschuren. Er is hier bovendien geen sprake van slechte contacten voor zover we kunnen weten.

Als er hier sprake is van een hoogohig lek in de buis, zit het 9 van de 10 keer tussen de pennen op het glas en kun je het chemisch wegpoetsen.

Op maandag 9 december 2024 00:47:35 schreef maartenbakker:
[...]
Buispennen en andere fijne connectoren of contactvlakken (modelrails is ook een leuke) moet je NOOIT opschuren. Er is hier bovendien geen sprake van slechte contacten voor zover we kunnen weten.

Als er hier sprake is van een hoogohig lek in de buis, zit het 9 van de 10 keer tussen de pennen op het glas en kun je het chemisch wegpoetsen.

In dit geval zit het echt in het buisje. Ik heb het glas rond de pennen helemaal schoongemaakt maar de 4M7 blijft tussen de pennen.