Ik vond hier interessante onderwerpen rond het laden van EV's met een laadpaal op AC.
Niet zo complex, best interessant.

Maar het blijkt dat DC laden zo wie zo een stuk sneller gaat. Je omzeilt de omvormer AC/DC.

Vooral met het gebruikt van off-grid zonnepanelen lijkt me een DC laadpaal interessant.
Waarom dan niet meteen kijken naar een goed universeel ontwerp voor een DC laadpaal ? Maar dan eentje die niet zo'n hoog vermogen levert, eerder iets waarmee je kan laden met de zonnepanelen op je dak, in plaats van op AC te gaan wat dan toch weer moet omgevormd worden ?

En als de zon niet schijnt doet die audio laadpaal niets en blijf je thuis?

Op maandag 9 december 2024 20:58:06 schreef Peter112:
En als de zon niet schijnt doet die audio laadpaal niets en blijf je thuis?

Audio??

Maar wel met peter eens.

Pol_b wil ook sneller laden met een paal die minder vermogen levert? Gaat denk ik niet samen. Ook moet je dan een ander soort zonne inverter hebben en de kun je dan niet meer terug leveren aan het net of bijvoorbeeld je eigen wasmachine.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (35%)]

Een auto hoef je niet altijd te laden.
En er zijn ook nog batterijen

Wat ik interessant vind is het rendement en de tijdswinst die er blijkbaar aan vast hangt door de auto omvormer uit te schakelen.

Welke tijdswinst? Alleen omdat het dc is krijg je niet meer kW's

Omvormers halen vandaag toch rendementen boven de 90%, dacht ik, zeker die voor de grotere vermogens? Het lijkt me niet dat er in die hoek veel winst te scoren valt.

Bovendien meen ik uit de diverse discussies te begrijpen dat vandaag, zowel in BE als in NL, en allicht in de rest van Europa evenzeer, het eerste probleem is dat men niet teveel stroom in of uit het net wil jagen. Zodat men dus enerzijds flink wat eigen capaciteit wil, uit PV-panelen, om nooit heel veel netstroom te moeten opnemen; en anderszijds een nuttige manier zoekt om overtollige energie uit diezelfde ruimbemeten panelen toch nog een beetje nuttig in te zetten, bv. door water op te warmen in een boiler, of door het laden van een electrische auto.

Ik weet niet of de auto wel DC geladen kan worden met zulke lage spanningen. Een gewone DC-lader levert, afhankelijk van de vraag van de auto (en het vermogen van de lader) ergens tussen de 200 en 800 volt.
Verkeerde info; in onze lage landen is blijkbaar 400 V of 800 V laden normaal.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (17%)]

Op maandag 9 december 2024 21:01:42 schreef pol_b:
Wat ik interessant vind is het rendement en de tijdswinst die er blijkbaar aan vast hangt door de auto omvormer uit te schakelen.

Je hebt nogal tegenstrijdige eisen: je wil langzamer laden maar tegelijkertijd ben je geïnteresseerd in de tijdswinst?

Je verkijkt je (denk ik) op de enorme vermogens van DC-laders, waar zo tientallen kW's tot ik geloof zelfs over de 100 kW beschikbaar zijn. Dat hebben ze alleen maar gedaan om een nogal lomp grote (en daarmee zware), koeling vereisende omvormer uit de auto te houden. Als die nadelen er niet zouden zijn, kan je net zoveel vermogen die auto inpersen met wisselspanning.

Wat jij wil is gewoon een DC-lader die net zoals een gemiddelde AC-lader 3 of hooguit 11 kW kan leveren, maar daar gaat geen tijdwinst inzitten: 11 kW is 11 kW en die 5, misschien 10 % verlies in de omzetting van AC naar DC ga je vrees ik niet merken.

Op maandag 9 december 2024 21:17:59 schreef Frederick E. Terman:
Ik weet niet of de auto wel DC geladen kan worden met zulke lage spanningen. Een gewone DC-lader levert, afhankelijk van de vraag van de auto (en het vermogen van de lader) ergens tussen de 200 en 800 volt.

zo'n laders heeft een snellaad punt langs de snelweg oa. die leveren DC bij 100A, wat overigens slecht is voor de accu. een EV accu kun je uitlezen via de bms, vaak geladen op een snellader zorgt voor een lagere prijs met de verkoop. niet iedere EV kan dat aan overigens, je hebt er de 2 grote pennen in de mennekes stekker voor nodig. had een tijd terug nog een storing bij een dealer die een DC lader heeft staan, dat ding kreeg 22kW voeding uit het net, dat is een vrij normale snellader.

Die 200 V was blijkbaar niet hier; is boven al aangepast.

De stroom kun je natuurlijk verminderen; dat doet een openbare snellader tenslotte ook als de batterij bijna vol is, of te warm wordt.
Maar (iets meer dan) de batterijspanning van de auto moet de lader dan evengoed leveren.
Vandaar dat ik twijfel of veel zonnepanelen-installaties dat kunnen.

Ik vond een doctoraat onderzoek waarin gesteld werd dat die omvormers in de auto echt wel een belemmering zijn, niet zozeer voor het rendement dat een paar % bedraagt, maar je zit ook met die enkele 100 ‘den watt verlies tijdens het laden, en snelheidsverlies.
DC laden betekent de lader zelf voorzien in de laadpaal.
Snelladers beginnen vanaf zo’n 50 kW.
Maar het hoeft geen snelladen te zijn. Er zijn nu ook gewone DC laders te koop van 7 of 10 kW.
Dus waarom niet gewoon ontwikkelen op DC laden, en vooral bij off-grid ?

Je wilt geen omvormer. Dan moet je dus 400 of 800 volt aan zonnepanelen hebben.

Op maandag 9 december 2024 21:26:41 schreef Frederick E. Terman:
Die 200 V was blijkbaar niet hier; is boven al aangepast.

De stroom kun je natuurlijk verminderen; dat doet een snellader tenslotte ook als de batterij bijna vol is, of te warm wordt.
Maar (iets meer dan) de batterijspanning van de auto moet de lader dan evengoed leveren.
Vandaar dat ik twijfel of veel zonnepanelen-installaties dat kunnen.

veelal rond de 400V is een accu van een EV. evengoed dient die DC wel constant te zijn om te laden binnen normale tijd, kleine wolken die voorbij drijven helpen niet bepaald.

onlangs heeft een collega nog een vrachtwagen oplader aangesloten bij een klant, die ook weer een accu hebben staan welke uit de PV word gevoed. geen kleine accu, maar een halve zeecontainer. omdat men nergens meer vermogen kan krijgen lopen de accu voorzieningen vrij hard nu. het lijkt raar om een accu uit een accu te laden, maar overdag is er PV maar zijn de vrachtwagens nodig. in de nacht niet en dan kan de accu geladen worden uit de grote accu die uit de PV word opgeladen, en in de winter deels uit het net in de nacht.

[Bericht gewijzigd door testman op (29%)]

Dc laders zonder iets in de auto zou betekenen dat je bij elke soort auto weer een andere lader moet kopen
De accus tussen auto's verschillen nogal

Blijkbaar valt dat nogal mee. De openbare snelladers kunnen toch ook allerlei verschillende auto's bedienen. Je zou het 'universele laders' kunnen noemen. :P
Vergeet ook niet dat die dingen met je auto praten en afspreken hoe en wat. Lukt dat niet, dan wordt er ook niet geladen.

--
Ik zie trouwens dat er ook wel kleine DC-laders zijn:
https://www.flexicharge.nl/producten/dc-snellader-24-kw-elektrische-au…

(dit is gewoon toevallig de eerste hit; verder niet onderzocht)

Maar die maken de hoge DC-spanning uit de netspanning, en zijn dus zelf weer een 'omvormer'.

Volgens mij zit er bij DC laden toch niet meer veel tussen de laadpoort en de batterij. Een dikke contactor (en wat zekeringen waarschijnlijk) en dat zal het zowat zijn. Auto en laadpaal communiceren via een Ethernetverbinding (in essentie via Powerline zoals je dat misschien thuis ook hebt) en de auto vraagt aan de laadpaal om een bepaalde spanning aan te bieden. Of evt een bepaalde stroom, dat is me niet helemaal duidelijk. In ieder geval: waar bij AC laden de auto bepaalt wat hij afneemt, is het bij DC laden de laadpaal die bepaalt wat hij stuurt. De laders zijn vrij universeel, een ABB Terra 360 kan bv alles tussen 200 en 920 volt leveren.

Op maandag 9 december 2024 22:20:40 schreef Henry S.:
[...]
Topic stond in de Audio-sectie :o

Soms zijn auto's ware 'audiomaschines' |:( Kebonkebonkebonk.....

Op maandag 9 december 2024 21:44:50 schreef Frederick E. Terman:
Maar die maken de hoge DC-spanning uit de netspanning, en zijn dus zelf weer een 'omvormer'.

Het voordeel van een paal die omvormer is, is dat je de warmte makkelijker kwijt kunt. De auto moet de verlies(warmte) uit de cellen ook al weg zien te werken. Als je 3x10A staat te laden, komt er bij 10% verlies al zo'n 700W vrij.
Om te splitsen is helemaal niet zo'n gek idee.

Helemaal DC kan alleen als je panelen precies de spanning van de auto leveren, anders komen er toch weer converters tussen met idem dito verliezen. Dat gaat 'm dus niet worden.

Op maandag 9 december 2024 21:27:37 schreef pol_b:
Ik vond een doctoraat onderzoek waarin gesteld werd dat die omvormers in de auto echt wel een belemmering zijn, niet zozeer voor het rendement dat een paar % bedraagt, maar je zit ook met die enkele 100 ‘den watt verlies tijdens het laden, en snelheidsverlies.
DC laden betekent de lader zelf voorzien in de laadpaal.
Snelladers beginnen vanaf zo’n 50 kW.
Maar het hoeft geen snelladen te zijn. Er zijn nu ook gewone DC laders te koop van 7 of 10 kW.
Dus waarom niet gewoon ontwikkelen op DC laden, en vooral bij off-grid ?

Ik begrijp deze hele zin niet. Ik geloof ook niet dat dit zo in een doctoraat staat.

Een rendement van een paar procent is zeer slecht. Waarschijnlijk bedoel je hier ook het omgekeerde. Eem rendement van 90 a 100% bedoel je waarschijnlijk.
En waar blijven de enkele 100 ‘den watt verlies tijdens het laden dan? wordt dat warmte ofzo. Of is dat het rendement waar je het dan over hebt?

Ook het door jouw genoemde snelheid verlies begrijp ik niet. Waarom zou je door een omvormer langzamer gaan laden? De enige reden is dat je een te kleine omvormer hebt.

En dan is er nog een punt. Zonnepanelen leveren een verkeerde spanning aan om whatever wat voor soort accu te gaan laden. De spanning uit een zonnepaneel is veel de afhankelijk van de hoeveelheid ingevallen zonlicht. Verder is het niet mogelijk om een gelijkspanning om te transformeren naar een gelijkspanning met een andere waarde. Een transformator kan alleen maar wisselspanning omzetten.

Wil je een gelijkspanning omzetten dan maak je daar eerst een wisselspanning van. Die ga je dan transformeren met een transformator. En daarna ga je de handel weer gelijkrichten zodat een uiteindelijk een gelijkspanning krijgt van de door jouw gewenste waarde. En het apparaat dat dit dus doet heet een omvormer. Om je ev accu te laden heb je dus altijd een omvormer achtig iets nodig. En vaak zit in zo'n omvormer ook een mppt achtige iets gebouwd om te zorgen dat je zonnecellen zo veel mogelijk energie uit de zon kunnen halen.

Het is prima mogelijk om dit te doen. Je gaat er alleen nooit sneller mee laden en je wint er geen honderden watts verlies mee terug. Gedurende de winter of met zwaar bewolkte dagen zul je moeten gaan fietsen met een spinazie fiets uiteraard. Je EV kan namelijk alleen via jouw eigen door de zon gevoede gelijkstroom lader geladen worden en niet op een andere manier. En als er geen of weinig zon is wordt er niets geladen.

Ik denk dat je dat doctoraat niet goed begrepen, gelezen of wat dan ook hebt.

Misschien kun je hier laten zien wat daar in staat. Want jouw beschrijving ervan is op zijn zachtst gezegd onvolledig en incorrect,

Op maandag 9 december 2024 23:04:49 schreef Ex-fietser:
...Verder is het niet mogelijk om een gelijkspanning om te transformeren naar een gelijkspanning met een andere waarde.

Daar hebben we al een tijdje allerlei DCDC-converters voor, in alle soorten en maten.

Op maandag 9 december 2024 23:07:12 schreef Hensz:
[...]
Daar hebben we al een tijdje allerlei DCDC-converters voor, in alle soorten en maten.

Een dc/dc converter is geen transformator maar een omvormer die de TS juist niet hebben wil want die zijn slecht ofzo.

Je kunt dan gaan muggenziften over dat er capacitieve step up convertertjes zijn enzo. Maar ook bij deze dingen ga je eerst naar een wisselspanning en dat wil de TS dus niet. Een gelijkspanning kan je niet omzetten zonder eerst naar een wisselspanning te gaan. Zelfs de oude mechanische omzetters, "de z.g. dynamotoren" doen dat in feite. Al praat je hier dan weer over een draaiend en daardoor wisselend magneetveld. En volgens ontdekkingen en wetten van Ohm en meneer Ørsted meneer Gauss en meneer Lorentz en meneer Ampere horen deze verschijnselen toch wel heel erg bij elkaar.

Omvormer is létterlijk de vertaling van transformator. ;)
(Latijn: trans·formare, om·vormen)

Op maandag 9 december 2024 23:10:05 schreef Ex-fietser:
Een dc/dc converter is geen transformator maar een omvormer die de TS juist niet hebben wil want die zijn slecht ofzo.

Hij wil de verliezen niet, op zich een waardig streven. Alleen is de praktijk altijd en overal weerbarstiger dan (theoretische) natuurkunde. Dat uit zich o.a. in het feit dat elke elektrische omzetting/omvorming/transformatie met verlies gepaard gaat. Niks nieuws, is al heel lang zo en gebeurt ook op al van andere (zeker technische) gebieden.

DC laders kunnen afhankelijk van model merk etc, van 150-1000V leveren.
Vermogens van 9 kW tot wel 1 MW.

Vrachtauto's/bussen hebben meestal een spanning nodig van zo'n 730-760V afhankelijk van de laadtoestand. Dit ook ivm met de grote vermogens omdat anders kabels te dik worden. Een beetje snellader doet al snel minimaal 150 kW tot 450 kW.
Bijvoorbeeld op de BUS depots bij schiphol (P5x) staan laders van 450 kW en een hele zwik kleinere van 30kW voor loadbalancing s'nachts als de bussen niet rijden.

Zonnepanelen kun je niet rechtstreeks aansluiten, de spanning komt vrijwel nooit overeen met de accuspanning die de auto aanvraagt aan de lader en je kunt niks sturen/regelen dat is het grootste probleem

Bij DC laden bepaalt de auto welke spanning (en stroom) de lader moet leveren om de accu op te laden (gedurende de HELE laadcycle). Bij het starten van de laadsessie is er een negotiation protocol waarbij het maximale vermogen wat de lader kan leveren aan de auto mede gedeeld.
Idem voor de spanning van de accu, de auto + lader bepalen samen wat de laad mode wordt.
Sommige auto's kunnen zowel met ca 475 als 750V geladen worden (Porche Tycan bijvoorbeeld). Kunnen de lader en de auto beide het hoge voltage aan zal dat ook gekozen worden ivm minder verliezen.

Je ontkomt niet aan een DC/DC variable converter waarbij je zowel de stroom als de spanning kunt instellen voor de verschillende opstart en inschakel sequences. Een goede DC/DC converter kan een rendement halen van 96% of zelfs ietsje meer.

Het communicatie protocol gaat over een IPV6 verbinding via HomePlug HF communicatie (aka powerline) naar de auto toe over de CP lijn waar de HF carrier op gemoduleerd wordt. Dat is compleet te koop in chip-vorm.
Het eigenlijke TCP protocol is toch ook wel een redelijk complex protocol (ISO15118).
Zeker niet onmogelijk om het zelf te bouwen, maar je bent wel effe zoet.