ik ben in het bezit van een luchtverwarmer op diesel(standkachel)
airheater kw2.0
nieuw uit de doos werkt niet garantie een nieuwe gekregen werkt perfect
maar de defecte geeft een storing aan h3 wat ik na enig speurwerk kan terugleiden naar de hallsensor
als ik de kachel aansluit de hem dan opstart begint de ventilator te draaien en valt gelijk in storing ( na 2 sec) met de code h3
wie o wie heeft een tip
alvast bedankt
H3 is volgens mij een setting, de error codes zijn Exx
Dit is volgens mij gewoon zo'n 100 euro chinees dingetje.
Meest voorkomende problemen zijn te lage spanning (te dunne kabels) voor de opstartstroom, of defecte gloeipluggen.
E-03 lijkt daar ook op te duiden (gloeiplug)
Wat voor merk is het? Is het een standaard Chinees?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op dinsdag 10 december 2024 10:01:50 schreef Lambiek:
Koop een goed merk, bijvoorbeeld een Webasto.
niet iedereen heeft webasto geld en ik zal hem mischien 5 keer per jaar gebruiken dan is het een dure investering ( diegene wat deze kachel gekocht heeft heeft de nieuwe nu al ruim 1.5 jaar in haar camper zitten zonder problemen dus weet niet of ze heel slecht zijn )
Op dinsdag 10 december 2024 09:48:03 schreef Roland van Leusden:
Ik heb er ook al een met losse connector / gebroken gloeiplug gehad.
Vevor deed niet moeilijk en stuurde een nieuwe, de oude heb ik nu voor spareparts. Is het zo'n model:[bijlage]
qua model ziet ie het zelfde uit voor de rest zie ik geen merk staan
Typische chinees dus.
Wel wat storingsgevoeliger dan een Webasto/Eberspacher/Autoterm. Je kan geluk hebben dat ie prima werkt, maar reserve gloeiplug hebben is sowieso niet onverstandig.
Wel zo ik die dingen niet onbeheerd laten draaien. Ze missen alle certificeringen om uberhaupt in een voertuig gebruikt mogen te worden, dus als er wat gebeurt kan de verzekering serieus moeilijk gaan doen.
(Immers, ze mogen officieel nieteens gebruikt worden)
Op dinsdag 10 december 2024 09:40:51 schreef DJSmiley:
H3 is volgens mij een setting, de error codes zijn ExxDit is volgens mij gewoon zo'n 100 euro chinees dingetje.
Meest voorkomende problemen zijn te lage spanning (te dunne kabels) voor de opstartstroom, of defecte gloeipluggen.
E-03 lijkt daar ook op te duiden (gloeiplug)
Wat voor merk is het? Is het een standaard Chinees?
ja standaard chinees zal eens kijken naar de gloeiplug
wat de code h3 betreft had ik de hallsensor gevonden na enig speurwerk op internet en dacht dat het zou kunnen omdat hij gelijk op storing springt zodra de ventilator met 2 magneetjes in begint te draaien
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
wat de code h3 betreft had ik de hallsensor gevonden
Gewoon open maken, kan ook een losse connector zijn. Die van mij had "gestuiterd" tijdens vervoer.
Op dinsdag 10 december 2024 10:13:18 schreef DJSmiley:
Typische chinees dus.Wel wat storingsgevoeliger dan een Webasto/Eberspacher/Autoterm. Je kan geluk hebben dat ie prima werkt, maar reserve gloeiplug hebben is sowieso niet onverstandig.
Wel zo ik die dingen niet onbeheerd laten draaien. Ze missen alle certificeringen om uberhaupt in een voertuig gebruikt mogen te worden, dus als er wat gebeurt kan de verzekering serieus moeilijk gaan doen.
(Immers, ze mogen officieel nieteens gebruikt worden)
als ik hem aan de gang krijg dan een reserve gloeiplug aanschaffen en onbeheerd echt niet nog niet tijdens slapen is alleen voor op visboot je eens te kunnen op warmen
Op dinsdag 10 december 2024 10:35:01 schreef Roland van Leusden:
[...]Gewoon open maken, kan ook een losse connector zijn. Die van mij had "gestuiterd" tijdens vervoer.
open heb ik hem gemaakt maar ben eigenlijk blind op de storings melding gegaan en geen verbindingen gecontroleerd
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Kan ook de elektronica zijn.(incl sensors) Ik had er een waar die zo open en bloot onder het cover zat met waardeloos soldeerwerk. Werd aardig heet. Chinezen keuren of testen niet. Een fout kan dus alles zijn van een verkeerd aangesloten/gesoldeerd onderdeel tot een foute gloeiplug.
Ik heb de mijne vervangen nadat het ding me probeerde te vermoorden. Open gemaakt en er zat een gietfout in de mal (zo te zien van een zwaar gebruikte gekopieerd want diverse vinnen waren krom) waardoor hij uitlaatgas in de verwarmde luchtstroom injecteerde. Heb hem eruit gegooid en een betere niet-Chinees gekocht. De vorige eigenaar van de boot had hem er al een paar jaar inzitten maar gebruikte hem zelden.
Maar het is bij alles direct-uit-China een kwestie van geluk hebben. Twee kennissen hebben Chinese heaters in hun boot en die doen het wel goed. Bij de ene draait hij een paar keer per jaar maar bij de andere al een maand dagelijks.
Als de gloeiplug goed is zou ik de printplaat nakijken of hem gewoon voor spares houden voor je andere.
Roland van Leusden
Dan wordt het meten op de hall sensor of daar signaal uitkomt als de ventilator draait.
Zelf gebruik ik een Fnirsi Dso Tc3 3 In 1 voor dit soort klusjes.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006071185439.html
Ik heb ook een "grote" oscilloscoop, maar die ga ik niet naar de garage slepen als ik daar met een dieselheater aan het stoeien ben.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De sensor moet denk ik meten of de ventielator draait, om de brander automaat vrij te geven voor inspuiting on ont steking. Zit er niet gewoon een bougie in die de ingespoten dieselnevel moet ontsteken?
Roland van Leusden
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op dinsdag 10 december 2024 10:01:50 schreef Lambiek:
Koop een goed merk, bijvoorbeeld een Webasto.
Al eens naar het prijsverschil gekeken? Ik heb een Webasto in mijn auto 2500€. Een CDH (chinese diesel heater) 5kW met afterburner in de serre. Draait ondertussen al vele jaren in "Frost" mode. Hoeveel uur, hoeveel brandstof en gloeitijd kan ik thuis wel zien.
Belangrijk zijn voldoende dikke kabels, de standaard zijn veel te dun. De temperatuur van de verbrandingskamer moet voldoende hoog blijven en tweak de uitlaat naar minimale CO waardes. Sommigen slagen er in om in 1 dag heel de binnenkant vol roet te krijgen.
In alle geval werkt de CDH een stuk efficiënter en gebruiksvriendelijker dan de gekende serre verwarmingen met wiek(en).
edit:
Gloeiplug 32h36 aan.
Verwarming 140 dagen 19h 27min brandtijd.
Brandstofverbruik 538 liter.
Screenshot:
Fuel used is na de laatste reset na vulling van de 30 liter brandstoftank.
200°C is ideaal voor de body temperatuur.
2,8Hz is ongeveer 2800kW.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (14%)]
Op woensdag 11 december 2024 10:33:04 schreef Roland van Leusden:
Dan wordt het meten op de hall sensor of daar signaal uitkomt als de ventilator draait.Zelf gebruik ik een Fnirsi Dso Tc3 3 In 1 voor dit soort klusjes.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006071185439.htmlIk heb ook een "grote" oscilloscoop, maar die ga ik niet naar de garage slepen als ik daar met een dieselheater aan het stoeien ben.
Hoi Roland
ik ben geen electrotechnikus dus zon apparaat heb ik niet en zou ook niet weten hoe dat werkt is er een andere manier bijv de hallsensor overbruggen of gewoon andere hallsensor halen bij speciaalzaak(om de hoek) en die erop monteren
alvast bedankt
Op woensdag 11 december 2024 10:54:38 schreef Roland van Leusden:
@Hunebedbouwer, er zit een gloeiplug in en die kun je zo Ω doormeten.
hoeveel Ω zou de gloeiplug moeten aangeven
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 12 december 2024 08:08:32 schreef Manfredwetzels:
[...]Hoi Roland
of gewoon andere hallsensor halen bij speciaalzaak(om de hoek) en die erop monteren
Dan zul je eerst moeten uitzoeken welk type er op jouw kachel zit. Hier hebben ze meer dan 400 verschillende
Het kan ook zijn dat het circuit wat de sensor uitleest kapot is of dat de magneet ontbreekt, of dat de sensor niet goed gepositioneerd is. Zomaar wat doen kan de boel verder kapot maken.
is er een andere manier bijv de hallsensor overbruggen
Waarom willen leken toch altijd onderdelen overbruggen. Dat is vaak de snelste manier om iets nog verder kapot te maken.
hoeveel Ω zou de gloeiplug moeten aangeven
Gloeiplug zal ergens tussen de 2 en 4 ohm meten (hele grove schatting) maar zolang de weerstand laag is gloeit hij wel.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op donderdag 12 december 2024 08:21:38 schreef Manfredwetzels:
[...]hoeveel Ω zou de gloeiplug moeten aangeven
Reken het uit. De plug trekt zowat 10A bij >12V. Zodra de spanning onder 12V zakt heb je een probleem. Dat zou ik al eens eerst meten. Best mogelijk dat de spanning inzakt zodra de gloeiplug aan gaat. De gloeiplug krijgt ook niet direct het volle vermogen te verwerken.
Ik zal straks eens een gloeiplug doormeten. Heb ze altijd in reserve liggen.
Op donderdag 12 december 2024 09:35:54 schreef fred101:
[...]
Dan zul je eerst moeten uitzoeken welk type er op jouw kachel zit. Hier hebben ze meer dan 400 verschillendeHet kan ook zijn dat het circuit wat de sensor uitleest kapot is of dat de magneet ontbreekt, of dat de sensor niet goed gepositioneerd is. Zomaar wat doen kan de boel verder kapot maken.
[...]
Waarom willen leken toch altijd onderdelen overbruggen. Dat is vaak de snelste manier om iets nog verder kapot te maken.[...]
Gloeiplug zal ergens tussen de 2 en 4 ohm meten (hele grove schatting) maar zolang de weerstand laag is gloeit hij wel.
het gaat niet erom dat ik dat wil maar het was gewoon een vraag want bijv bij autorepararaties word dat wel eens gedaan met bepaalde dingen
magneten zitten er beide in en de positie weet ik niet moet ie er recht voor zitten of in de buurt van
ik ben nooit te dom om te leren
Op donderdag 12 december 2024 10:45:30 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Reken het uit. De plug trekt zowat 10A bij >12V. Zodra de spanning onder 12V zakt heb je een probleem. Dat zou ik al eens eerst meten. Best mogelijk dat de spanning inzakt zodra de gloeiplug aan gaat. De gloeiplug krijgt ook niet direct het volle vermogen te verwerken.Ik zal straks eens een gloeiplug doormeten. Heb ze altijd in reserve liggen.
oke zal het idd eens kijken naar de 12 volt of dat blijft maar krijg de indruk dat hij niet eens aan het gloeien toe komt
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
zie volgende filmpje error codes
https://d2qc09rl1gfuof.cloudfront.net/product/ZCJRQ12V2KWDXYQ01/small/diesel-heater-tvc2.mp4
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Gewoonlijk heb ik de pest aan filmpjes, maar dit was verhelderend: mijn eigen exemplaar gaf een foutcode E10 en het boexke gaat maar tot E9.
Nu heb ik een tip om met de luchtblazer in de inlaat te gaan, inderdaad had ik al verdenkingen van stofophoping.
Dank!