Beste,

na regelmatig lezen nu ook een vraag

ik heb een schoorsteen ventilator overgenomen van iemand (daar met testen deed hij het)

Eenmaal hier op het dak geplaatst deed hij niks, alles een keer nalopen en hij deed het
vervolgend de ladder en spul ingepakt en vervolgens weigerde hij weer dienst, ladder er weer bij en hij deed het weer (niks veranderd)

zo is het een tijdje doorgegaan

Áls hij opstart gaat dat best erg langzaam (duurt wel 40 a 50 seconden voordat hij op toeren is
Motor is onbekend want het type is niet leesbaar, maar hij voorzien van een 1.5Uf aanloop condensator (zal dus niet zo een zware motor zijn

Omdat ik niet weet of de condensator stuk is maar een nieuwe besteld, ik afwachting daarvan nog eens gemeten wat de stroom was.
hierbij krijg in een resultaat van 54 ampere, is dat mogelijk ?

vraag 2
kan het kwaad de ventilator aan te laten staan, soms begint hij toch ineens te draaien. trek in het kanaal, wind van buiten oid waardoor de fan vanzelf iets draait ? of verbrand er dan iets als dit te lang duurt ?

Is de condensator niet rot?

ik heb geen idee, ik zou niet weten hoe ik dat met een simpele multimeter kan vaststellen
andere punt is, alles boven dakgoot hoogte is me een stap te ver dus ben ik afhankelijk van mijn maatje :-)

een kennis had zo'n ding ook 1. die deed het niet als het koud was, moest ie het dak op om dat ding eerst warm te stoken. ik vermoed ook aanloopcondensator gaar. echter nooit hersteld dat ding, ging geheel weg na 35 jaar.

54 Amp bij een 1fase motor, vergeet het maar!
5,4Amp en 15 uF komt beter in de buurt.

54 A lijkt me een meetfout, wat voor zekering zit er achter de groep waar hij op zit?

ja dat leek mij ook niet te kloppen, maar de komma stond echt achter de 54
hij zit achter een 16a

Mijn vorige was ook gaar, daarom een andere van iemand over genomen die over ging op een warmte pomp, ding is pas enkele jaren oud (zegt niet altijd wat natuurlijk) mag hem terug brengen, dat is het punt niet
maar er kan maar weinig stuk en als hij draait, dan blijft hij ook draaien

ik dacht ook de condensator, maar dat kan (of weet niet hoe) ik niet testen, daarom nieuwe besteld

weet iemand of het kwaad kan het ding aan te laten in de hoop dat hij een zetje krijgt door de natuurlijk trek in huis

werkt niet als het koud is, tja dat zou wel heel gek zijn

het vervelend is dat ik alleen een merk kan lezen, het typenr is niet leesbaar

Op maandag 9 december 2024 21:57:46 schreef Toxiq:
ja dat leek mij ook niet te kloppen, maar de komma stond echt achter de 54
hij zit achter een 16a

Mijn vorige was ook gaar, daarom een andere van iemand over genomen die over ging op een warmte pomp, ding is pas enkele jaren oud (zegt niet altijd wat natuurlijk) mag hem terug brengen, dat is het punt niet
maar er kan maar weinig stuk en als hij draait, dan blijft hij ook draaien

ik dacht ook de condensator, maar dat kan (of weet niet hoe) ik niet testen, daarom nieuwe besteld

weet iemand of het kwaad kan het ding aan te laten in de hoop dat hij een zetje krijgt door de natuurlijk trek in huis

werkt niet als het koud is, tja dat zou wel heel gek zijn

het vervelend is dat ik alleen een merk kan lezen, het typenr is niet
leesbaar

condensatoren zijn vaak nog slechter in koude, tevens had de dakfan die ik noemde als functie afzuigkap van de keuken. het aangekoekte vet in de fanschoepen werd hard in de winter waardoor deze al helemaal niet aanliep. als de condensator na enige jaren weer stuk gaat zou ik proberen om deze niet op dak te plaatsen maar op zolder oid waar je bij kunt. kwestie van een aansluitkabel nemen met meer aders en een grote lasdoos. dan lijd de condensator minder van de zomerse hitte en winterse koude.

54 mAmp 1,5uF zou kunnen ,maar is de motor 35 a 50 watt

Testman,

Dat is wel een goed idee

Hunebedbouwer, ik heb echt geen idee... ik ga nog eens bellen met de fabrikant, heb daar van de week een monteur gesproken, wellicht kan hij mme vertellen welke type motoren er zijn
Morgen hopelijk de condensator binnen

Op maandag 9 december 2024 21:52:13 schreef fred101:
54 A lijkt me een meetfout, wat voor zekering zit er achter de groep waar hij op zit?

lijkt mij ook gezien de meeste multimeters maar tot 10A gaan tenzij er een stroomtang is gebruikt klopt de meting niet .

Ik denk nog eerder 0,54A, dat is zo'n 120 watt. Meer dan genoeg.
5,4A bij 230v, dan vliegt het aanmaakhout de schoorsteen in voordat je erbij kunt :D

Ik zou hem NIET aan laten 'in de hoop' dat hij gaat draaien. Best kans dat de motor verbrand.

Optie 2; Lagers slecht. Het ding moet supersoepel draaien en niet meteen stilstaan. Met slechte lagers zal hij te weinig kracht hebben om op te starten.

De juiste waarde qua vermogen zou weleens in de (installatie) handleiding kunnen staan.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op (10%)]

Nog even een update
Naar veel vieren en vijven de condensator kunnen vervangen en de ventilator werkt nu probleemloos