Voor de programmatie van mijn Misubishi FX-MR80-ES gebruik ik de software GX Works 2. Er bestaat een funktie M8013 die een pinker(aan-uit-aan) genereert.
Is het mogelijk om met deze funktie en zelfde uitgang bv. Y001 te laten pinken in combinatie met bv. een ingang X001 of te laten continu schijnen
met een ingang X002 zonder M8013

Schoolvraag of beginnen PLC hobbyist?

Gepensioneerd PlC hobbyist van 67 jaar :)
Ik heb dit geprogrammeerd maar het werkt niet. Begin me af te vragen
of dit inderdaad kan , dat je eenzelfde uitgang laat pinken of continu branden. Is toch niets uitzonderlijks.
De bedoeling is een om 3 lamp laten pinken (manueel, semi aut en aut)) tot ik een
keuze heb gemaakte met een keuzeschakelaar ( 3 modi : manueel,semi aut en aut) en bij de keuze manueel de lamp continu laat branden en de lampen semi aut en aut doven

Knipper_signaal OR altijd_aan AND NOT altijd_uit?

Natuurlijk kan dit.
Je hebt OF (OR8 en EN (AND) functies ter beschikking.
Die heb je nodig.
Eventueel een merker (M) gebruiken. Een merker meer of minder maakt niet uit, je hebt er toch meer fan voldoende.

Programmeer je in Functieblokken, in Ladder, of andere taal?

Begrijp dit niet. Ik programmeer in ladder. De functies OR en AND vind ik
wel bij FPwin Pro7 maar niet bij GX Works2

Je kunt toch 2 (of meerdere) kontakten (ingangen, merkers, etc) parallel zetten om zo een OF (OR) functie te krijgen.
En je kunt 2 of meerdere kontakten in serie zetten om zo een EN (AND) functie te krijgen.

Als absolute beginner is dat mss al wel een openbaring.
Ik weet niet wat voor (programmeer)ervaring TS in het algemeen heeft, maar ladder vond ik toch ff omschakelen. :P

Aan de nachtraven :)
Misschien niet duidelijk geweest. Zie ingesloten bijlage
4 standenschakelaar met : SpanningPlc,Manueel,Semi_Aut,Aut.
Zet ik de schakelaar op stand SpanningPlc en bekrachtig ik deze dan gaan de lampen van Manueel,Semi_Aut, Aut pinken. Dit hoort zo en het werkt (simulatie) op voorwaarde dat ik enkel Rung 8 programeer.
Vanaf het ogenblik dat ik rung 9 bijvoeg gaat de lamp laManueel niet meer
pinken!!!!!
Bij bekrachten van ksMauneel gaat de lamp laManueelcontinu branden zoals het hoort

Je het uitgang laManueel twee keer gebruikt. Dat is deugnieterij, niet meer doen! De waarde van de tweede word overgenomen en aan het eind van de I/O slag naar de werkelijke uitgang geschreven. De eerste word dus genegeerd.

hoi GJ. Alvast bedankt voor je hulp. Weer bij geleerd
Ik ga zeker eerst zelf zoeken of ik de oplossing kan vinden die ik voor ogen heb. Graag zou ik de 3 modi willen laten pinken als de ksSpanningPlc geactiveerd is Dan moet ik een keuze maken tussen 1 van de 2 modi.
Als ik bv voor Manueel kies moet de lamp manueel continu branden en de
andere 2 (semiaut en aut) moeten gedoofd zijn. Hetzelfde voor de 2 andere modi

"Dan moet ik een keuze maken tussen 1 van de 2 modi" Moet natuurlijk 1 van de 3 modi zijn

met deze knop kun je je post aanpassen:

Het werkt zoals voor ogen. Hartelijk dank aan allen voor de hulp

Info gekruist .Dank voor de tip GJ

Nog eens mogelijk hulp !
Onderstaand programma werkt perfect in simulatie. Bij downloaden naar PLC
krijg ik echter een pinkende rode led op de PLC (prog-e). Veronderstel dat dit een programma fout is.
Als ik enkel rung 1 en 2 download dan werkt dit stuk programma.
Vanaf het ogenblik als ik enkel rung 3 toevoeg krijg ik al de program error.

Variabele onbekend ofzo?
Code is nou niet echt bijzonder

Van alleen (n)and/or coils krijg je geen error

Plc type Mitsubishi FX-80MR-ES (40 in en 40 uitgangen)

Deze foutmelding bekom ik (bijlage)

en de lijst met global variabel in bijlage

edit laat maar, rare notaties

[Bericht gewijzigd door DK op (79%)]

Probeer ksVrij en M8030 eens te wisselen.
In de instructielijst zie je dat je een systeembit probeert te schrijven en dat kan nooit.
Wel een prul van een PLC dat ie dit niet gecompileerd krijgt. Dat lukt zelfs de goedkoopste PLC nog wel.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (71%)]

probeer KsManueel eens een positie naar links te schuiven, misschien vind hij een leeg streepje gewoon ongewoon

je compiler geeft rood op dat kruispunt omlaag