Hoi allen,
Ik ben van plan een autolader te monteren en dat kan ik m.i. prima zelf. Wil graag even de check doen bij jullie of ik alles goed zie qua materiaal.
Ik heb thuis een 3 fase aansluiting (3x 25a) en de lader komt aan de buitenmuur te hangen, recht naast de meterkast. Geschatte lengte van de kabel vanuit meterkast naar lader is zo'n 2 meter.
De lader betreft overigens de Easee charge lite van 11kw.
Daarvoor wil ik in de meterkast een aardlekautomaat hangen van 25A (Chint 3-polig+nul 25A B-kar 30mA). Als kabel wil ik een 5 aderige Ymvk kabel gebruiken van 4mm.
Volgensmij redelijk compleet zo, of zie ik iets over het hoofd?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 17 december 2024 12:20:36 schreef Rna:
Hoi allen,
Ik ben van plan een autolader te monteren en dat kan ik m.i. prima zelf. Wil graag even de check doen bij jullie of ik alles goed zie qua materiaal.Ik heb thuis een 3 fase aansluiting (3x 25a) en de lader komt aan de buitenmuur te hangen, recht naast de meterkast. Geschatte lengte van de kabel vanuit meterkast naar lader is zo'n 2 meter.
De lader betreft overigens de Easee charge lite van 11kw.
Daarvoor wil ik in de meterkast een aardlekautomaat hangen van 25A (Chint 3-polig+nul 25A B-kar 30mA). Als kabel wil ik een 5 aderige Ymvk kabel gebruiken van 4mm.
Volgensmij redelijk compleet zo, of zie ik iets over het hoofd?
ten eerste, wat komt er binnen aan voeding mbt hoofdzekeringen? normaal is dat 3x25A en dan is de lader met 3x25A afzekeren dus erg krap aan. al helemaal als je geen koppeling van de lader hebt met de P1 van de kWh meter. een lader van 11kW kun je met een C16 of C20 alamat ook afzekeren. ook zou ik wegblijven van die chint rommel, niks als ellende mee gehad.
Er komt idd 3x 25A binnen, de lader is verbonden met de P1 meter voor load balancing.
Mijn redenatie was dat de lader maximaal 11 Kw verbruikt (3x230x25a = ruim 17kw) en dat dit voldoende moet zijn....
De alamat die jij noemt is voor 1 fase..
testman
Op dinsdag 17 december 2024 17:33:57 schreef Rna:
Er komt idd 3x 25A binnen, de lader is verbonden met de P1 meter voor load balancing.Mijn redenatie was dat de lader maximaal 11 Kw verbruikt (3x230x25a = ruim 17kw) en dat dit voldoende moet zijn....
De alamat die jij noemt is voor 1 fase..
als je 16x230x3 doet kom je uit op 11kW. dat kan met een C16 haco, aardlekautomaat 3F.
benleentje
Golden Member
Chint 3-polig+nul 25A B-kar 30mA
Niet doen geen Chint geen emat en geen ander Chinees spul. Dat spul is niet veilig.
IK zou dan voor deze gaan
https://www.elektrototaalmarkt.nl/eaton-moeller-mrb6-aardlekautomaat-4…
[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Let op dat je een "geschikt voor DC" aardlekautomaat kiest. Die zijn significant duurder.
(Sommige/veel aardlekautomaten worden "doof" voor aardlekken als er (ook) een DC stroom loopt. Niet alleen dat ie het niet detecteert, maar als er DC in het spel is slaat ie ook nog eens niet op tijd af!)
Misschien toch eens de beschrijving van die lader doornemen daar staat precies in waarmee je het ding moet aansluiten.
De DC mA detectie zit in de lader zelf dus kan er een "normale" als gebruikt worden.
Gr.F_S
testman
een DC geschikte aardlek ofwel een B type kost nogal wat en gebruikt geen hond. de auto word geladen met AC, het overal tegen gaan beveiligen houd toch ergens op. en idd geen 25A nemen, 16 of 20A is voldoende.
Op dinsdag 17 december 2024 21:03:28 schreef F_S:
Misschien toch eens de beschrijving van die lader doornemen daar staat precies in waarmee je het ding moet aansluiten.
De DC mA detectie zit in de lader zelf dus kan er een "normale" als gebruikt worden.Gr.F_S
Dit zegt de handleiding:
Externe goedgekeurde Type-A RCD (1 fase: 2P; 3 fase 3P+N; max 40 A) is vereist.
@testman ok. Omdat je in je eerste bericht nog aangaf dat je 25A al krap aan vond.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 17 december 2024 20:54:47 schreef Rna:
Wel 16A en geen 25a?
Het is een accu lader en geen motor oid wat een grote piekstroom kan trekken.
11kW op 3 fasen is 15,8A. Dat kan op een 16A zekering. Maar heel officieel als je ook naar andere regels kijkt dat mag je een zekering maar continu tot ca 80% belasten dan zou je op een 20A automaat uitkomen.
Er zijn ook weer regels voor selectiviteit en dan zou je maar maximaal naar 16A mogen. Maar selectiviteit is vaak niet haalbaar en of niet te doen. Dus als je dan de gulden middenweg neemt kom je op een 20A automaat uit, heb je nog iets aan selectiviteit en je voldoet aan de 80% regel.
Ik heb besloten om voor de Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 20A 30mA C-kar akteristiek te gaan.
20A omdat ik daarmee voldoe aan de 80% belasting en de C kar omdat deze goedkoper was als de B kar en ook prima voldoet
Toch nog even de check hier. Ik heb een groepenkast van Attema en wilde de Eaton aardlekautomaat op de hoofdschakelaar (AT90229) aansluiten dmv een kamrail. Ik betwijfel echter of dit past. Volgens het bedrijf moet ik een vork kamrail gebruiken van Eaton maar naar mijn idee past deze helemaal niet op genoemde hoofdschakelaar van Attema. Zou niet weten waar de vorkjes in moeten als ik het zo bekijk...
testman
een kamrail vanaf de hoofdschakelaar kan alleen als je de voeding bovenop de hoofdschakelaar aansluit. een kam past alleen onder op de aardlek en hoofdschakelaar. tenzij een kamrail met pennen, niet met vorken.
Ik kan niet helemaal wijs uit je bericht. Hier een foto van de meterkast. Ik wil de hoofdschakelaar twee posities naar rechts doen zodat de aardlekautomaat er tussen kan. De vraag is dan hoe ik de automaat aansluit als een kamrail niet kan. De verdeelblokjes beneden zitten helemaal vol (de blauwe nul althans). Alternatief is twee draden samenknijpen, maar heb niet zo'n tang.
testman
je kunt er 4 aftakblokken voor gebruiken. oa eaton heeft deze in het assorti ( net als bovenin de kast al zitten ) ben niet zo'n fan van die blokjes onderin de kast, gebruik ze als t niet hoeft ook niet. als er wat gaat etteren zijn het altijd die blokjes omdat de schroeven vaak erg stroef gaan en je de draad slecht kunt invoeren op de bodem onder een berg draad. dubbele hulzen of een verdeelblok werkt het fijnste.
[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]
Die aftakblokken zoals je op mijn foto rechts bovenin ook ziet zitten?
Die doe ik dan 4x bovenin de hoofschakelaar en lus ik door naar de Aardlekautomaat? Gaat dat niet smelten?
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik zou een 20 A automaat nemen van een knap merk, gezien je vaak langer dan een uur op 16A zal gaan laden.
Ik ben vooral benieuwd naar het maximale vermogen wat die aftakblokjes aan kunnen. Als ik ze direct achter de hoofdschakelaar zet acht ik de kans op smelten zeer groot
Aftakblokjes zijn frut.
Ik zou ik dit geval dubbele hulzen gebruiken. Het mooiste is een kam, maar dan heb je componenten van hetzelfde merk nodig.
Een vork kamrail van Eaton zou passen aldus Elektramat. Zou alleen niet weten waar die vorkjes in moeten