Hallo hierbij een vraag me bosch wasmachine komt niet goed
op toeren bij wat volle was normaal geen probleem met de toeren

Nu heb ik de koolborstels al nagekeken en zijn niet versleten
de collector van de motor heb ik netjes schoon gemaakt.

De snaar is ook nog goed van de motor aandrijving

vraag 1 is in zo'n geval om op zijn minst ook het typenummer te vermelden, anders blijven de adviezen waarschijnlijk heel algemeen. Dat hoor je te weten want ik zie je naam regelmatig.

Bedoel je dat hij niet goed centrifugeert als hij vol zit? Of ook de normale wascyclus?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]

Mogelijkheden:
1. Schuimvorming
2. Haperende eco bal.
3. Pomp hapert soms
4. Schokdempers versleten en 3d sensor reageert sneller bij uitslag vd trommel
5. Onbalanceerbare beladingen (badmat, winterjas vd kinderen...)
6. Motor verbrande wikkeling
7. Statorwikkeling relais stuk

Sjongejonge, dat zien jullie toch door de glazen bol wat type wasmachine is hoe oud en wat de fouten zijn en in envelopje opsturen en klaar toch??

hoi Ericn

Aan de pomp ligt het niet heb deze pas vervangen en die pompt het water goed weg.

Zou het de condensator voor de motor kunnen zijn ? heeft dat nog iets met de kracht van de motor te maken ?

Weinig was dus minder belast dan draait de motor
op volle toeren meer was dus meer belast komt de motor niet helemaal op toeren.

Of gewoon vraag1 negeren zoals hij onze vragen negeert? Weet eerlijk gezegd niet of hij daar geschiedenis mee heeft maar dit is gewoon lomp voor iemand die hier toch best vaker langskomt. Er zijn maar heel weinig mensen op wie ik weet dat ik geen antwoord moet geven omdat het paarlen voor de zwijnen werpen is dus ééntje meer kan ik nog wel onthouden.

Nou zal ik eerlijk zijn, ik ken die wasmachines niet van buiten dus het definitieve antwoord had ik nooit kunnen geven.... Maar de twee vragen die ik stelde zijn voor basale troubleshooting gewoon best wel handig.

Geen typenummer? geen tip meer!! Vraag1 is hier niet onbekend dus hij weet hoe het werkt... klaar

[Bericht gewijzigd door smd op (50%)]

Dit is het type wae28397nl/49

Merk op dat als centrifugeren op 1400 toeren staat
de snelheid het zelfde is als ik de wasmachine op 1200 toeren zet

Verder werkt alles goed af pompen is goed de slangen afvoer zijn schoon gemaakt
de witte bal die tussen de pomp zit werkt goed deze helemaal schoon gemaakt.

Onbalans is ook niet wasgoed slaat niet.

Als je het afzonderlijke centrifugeer programma uitvoert gaat hij idd nooit naar 1400tr. Dat is bij zover ik weet bij alle bsh (bosch-siemens) toestellen zo. Geen idee welke logica ze daarvoor hanteren maar ik zie dat elke keer met alle modellen zo gebeuren.

Je zou bij aanvang van het centrifugeerprogramma de pressostaatleiding kunnen los leggen. Zo weet je of niveaudetectie een invloed heeft.

Gewicht heeft normaal geen invloed. Enkel balans. Het toerental wordt electronisch gestuurd en is normaal 100% nauwkeurig. Als hij minder snel gaat is dat meestal een "bewuste" beslissing:
onbalans
zeep of schuimrest
water niet weg
apart centrifugeerprogramma

Over de gezondheid vd motor kan ik van hieruit geen beoordeling geven. Krachtverlies is bij deze motor niet mogelijk tenzij hij verbrand is maar dan vonkt de collector bij zwieren en verwacht ik foutmeldingen.

De collector zag er goed uit niet verband

Zal pressostaatleiding kunnen testen weet waar die zit in de wasmachine

“Niet goed op toeren” is een heel subjectief begrip en open voor een brede interpretatie. Mss een filmpje vh euvel maken?

1400rpm haalt ie pas helemaal aan het einde. Kan best dat hij op 1200 een tijdje blijft hangen.

Idd laatste minuut 1400 RPM. Maar controleer of pomp wel goed werkt, draait tijdens centrifugeren niet in schuim of water??

Nein nein. Komt nooit op 1400tr bij het afzonderlijk centrifugeer programma. Al veel gedaan om bv trillingen of andere mechanische problemen op te sporen. Nog nooit op 1400 gekregen. Een bsh dingetje.

Nee, in normaal programma draait machine laatste minuut op max aangegeven snelheid. eigenlijk best veel merken doen dit..

Vandaag de was gedaan en verder niks aan de wasmachine gedaan
en centrifugeert weer goed pff...

Dus kan even niet verder met onderzoeken

Even ter herhaling:
1: op het katoenprogramma gaat het toestel op het einde naar de vooringestelde toeren zwieren. Zijde 1400 als dat ingesteld is. Tenzij het toestel onregelmatigheden vast stelt. Water niet weg. Water niet snel genoeg weg. Schuimdetectie. Onbalans. Onbalans door falende schokdempers.

2: het toestel zwiert op het aparte zwierprogramma maximaal 1200tr ook al stel je het in op 1400tr.