buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
CO bindt zich 250 keer beter aan hemoglobine dan zuurstof. 100% medische zuurstof geven heeft dus maar beperkt resultaat. Hyperbare geneeskunde met zuivere zuurstof op 1,3 à 1,4 bar is dan aangewezen. Boven 1,6 bar zuivere zuurstof wordt de zuurstof zelf giftig.
Ik woon niet in het huis.
De vloerverwarming is gevuld, maar de CV niet aangesloten
De wateraansluiting naar de schuur waar ik nu woon loopt via het huis.
Als dat bevriest heb ik dus fikse schade en geen water in mijn huidige "woning"
En ik heb nog wel een paar liter diesel hier die ik dus kan gebruiken...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (14%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De heaters waar we het over hebben zijn stand kachels. De uitlaat moet via een uitlaatpijp en demper naar buiten. Er komt helemaal geen CO of CO2 of uitlaatgas naar binnen. Ook geen vocht zoals bij petroleum kachels. Ze branden op diesel, stookolie, moterolie etc. De verbranding is heel volledig. Ik heb de mijne na een winter dagelijks branden schoongemaakt en er zat alleen wat oppervlakte roet op, los geborsteld nog geen vingerhoed vol. De bekendste zijn denk ik die van Webasto, ook de duurste, ik het een Autoterm (Old tractor shop hier in het dorp) En dan zijn er de totaal uitgeklede Chinese van goed tot levensgevaarlijk.
Ze worden in 2, 5 en 8kW gemaakt. Ik heb een 2kW.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dacht dat de heaters waar men oude olie en diesel in kan " opmaken" wel in trek waren. dat heb je toch vaak over bij sleutelen aan auto's. net als bij een HR cv ketel is het sowiso beter om luchtaanvoer voor de verbranding van buiten te halen, alsook de afvoer van die lucht. als je in een huis komt met gashaarden zonder luchtaanvoer van buiten proef je ook dat het niet goed is, zo'n oud kreng trekt de zuurstof uit de ruimte..
Ik heb nog altijd deze liggen:
Een webasto dbw2010. Dat is een 11 KW standkachel om net voor het starten je koelwater te verwarmen bij 40 graden onder nul ofzo. Maar dit is dus een waterverwarmer. Het idee was om dit inderdaad te koppelen met het koesysteem van wagen en in de kabine een paar radiatoren te plaatsen om de cabine te verwarmen. Ik heb alles liggen. Kleine radiatoren, warmte wisselaars om mijn motor koelsysteem gescheiden van verwarming systeem te laten zijn.
Ik heb hem nooit ingebouwd omdat het vermogen erg groot is en ik het toch ook wel een gevaarlijk apparaat vind. Een bepaald noodzakelijk is het ook niet. Ik heb hem ooit gekocht omdat ik graag een in de winter naar de noordkaap wilde rijden en dan via Rusland terug. Helaas gaat die rit nu nooit meer gebeuren.
Ondanks dat het ding nu oud is, kun je hier nog steeds onderdelen en manuals enz voor krijgen. De webasto opvolger hiervan kost ongeveer 2,5 k euro.
Dit is een chinese kopie:
Het kost maar 116 euro en het lijkt er op dat ze hem in Nederland niet mogen verkopen. Via een dropshipper in een ander land kun je hem dus ook gewoon hier kopen. Het ding is gewoon twintig keer goedkoper dan het origineel. Een dergelijk prijsverschil kun je niet verklaren met alleen lagere lonen. Daar is meer aan de hand.
Dit moet je dus gewoon niet kopen en zeker niet gaan repareren, mocht je een defecte tegenkomen. Dan zit je echt veiliger in de koude.
En dan zijn dit waterverwarmers. Als je daar een co lekkage hebt valt de ramp waarschijnlijk wel mee. Luchtverwarmers zijn wat dit betreft een stuk gevaarlijker.
testman
met het demonteren van schadewagens ben ik al vaker tegengekomen dat er een elektrische verwarming op het koelsysteem zat. er zitten dan 4 gloeipluggen op een alu koppeling tussen slangen van het koelsysteem in. heb dat spul nog liggen ergens. meen 1200W aan vermogen dat het was. er loopt 4x een 6mm2 naar die gloeipluggen toe. dat moet zijn om de kachel eerder warm te krijgen want als standkachel heb je er niks aan. trekt veel te veel stroom en de koelwater pomp moet ook lopen dus moet de motor draaien.
Mijn LR discovery heeft standaard zo'n ding aan boord. Werkt momenteel niet om weet ik veel welke reden maar bedoeling ervan is om de motor sneller op temperatuur te krijgen EN te houden. Bij lage belasting en koud weer warmt die onvoldoende op waardoor die meer gaat verbruiken. Met de Fuel Burning Heater zoals LR het noemt zou dat voordeliger uitkomen dan wanneer die niet wordt extra verwarmd.
Zou er eens aan willen gaan sleutelen maar is zo'n werkje om 'm eruit te halen dat het voorlopig niet aan de orde is.
Op zondag 15 december 2024 10:55:16 schreef Appel:
Mijn LR discovery heeft standaard zo'n ding aan boord. Werkt momenteel niet om weet ik veel welke reden ..,
Hahaha, Lucas????
't is net mijn P38 of Defender.
De RRC is de enige LR die redelijk betrouwbaar te krijgen zijn.
Op zondag 15 december 2024 11:16:56 schreef High met Henk:
[...]Hahaha, Lucas????
't is net mijn P38 of Defender.De RRC is de enige LR die redelijk betrouwbaar te krijgen zijn.
Ach mijn series doet het best goed hoor. Zeker met zijn leeftijd van 62 jaar.
buckfast_beekeeper
@testman: In Scandinavische landen is het niet abnormaal dat er elektrische verwarming in het koelsysteem zit. Vele parkeermeters zijn er uitgerust met 230V stekkers zodat je de auto aan de elektriciteit kan hangen.
@Appel: heb zelf de Webasto Evo 5 waterverwarming in de auto laten bouwen. Ik wil het nooit meer missen. Nooit meer krabben als het vriest. De motor start precies of hij heeft al km gereden. Rijdt vanaf de start heel soepel. Lekker jas uit (wat in vele landen eigenlijk verplicht is) en in een warme wagen stappen. De reden dat ik hem liet plaatsen was het feit dat mijn vorige wagen na 18km zelfs niet volledig warm was. Meer en meer wagens hebben daar last van. ADAC heeft dat in het verleden meermaals getest. Bij een bepaalde BMW was er een half uur nodig om 16°C te halen in de passagiersruimte.
Volgende auto zal terug een standverwarming hebben (als we niet langer aan het elektrische spul moeten).
@ex-fietser. 11kW is dat geen toestel dat in bussen wordt ingebouwd? Is alleszins ook in 24V verkrijgbaar.
Boudie
Vervangen DOOR.
Op zondag 15 december 2024 23:11:11 schreef buckfast_beekeeper:
Volgende auto zal terug een standverwarming hebben (als we niet langer aan het elektrische spul moeten).
Juist EV's hebben vaak al standverwarming- en koeling aan boord.
Kan je met een timer automatisch laten starten zodat je 's-morgens met een warme auto en schone ramen vertrekt. Als de auto aan de lader hangt, dan trekt hij de benodigde energie uit het lichtnet en gaat dus niet ten koste van je actieradius.
Mocht je vergeten een timer in te stellen, dan kan je het verwarmen of koelen ook op afstand starten met een app.
Echt heel comfortabel, terwijl ik van nature echt niet zo "van de apps" ben. 
Op zondag 15 december 2024 23:11:11 schreef buckfast_beekeeper:
@testman: In Scandinavische landen is het niet abnormaal dat er elektrische verwarming in het koelsysteem zit. Vele parkeermeters zijn er uitgerust met 230V stekkers zodat je de auto aan de elektriciteit kan hangen.@Appel: heb zelf de Webasto Evo 5 waterverwarming in de auto laten bouwen. Ik wil het nooit meer missen. Nooit meer krabben als het vriest. De motor start precies of hij heeft al km gereden. Rijdt vanaf de start heel soepel. Lekker jas uit (wat in vele landen eigenlijk verplicht is) en in een warme wagen stappen. De reden dat ik hem liet plaatsen was het feit dat mijn vorige wagen na 18km zelfs niet volledig warm was. Meer en meer wagens hebben daar last van. ADAC heeft dat in het verleden meermaals getest. Bij een bepaalde BMW was er een half uur nodig om 16°C te halen in de passagiersruimte.
@ex-fietser. 11kW is dat geen toestel dat in bussen wordt ingebouwd? Is alleszins ook in 24V verkrijgbaar.
Die 11kW is eigenlijk voor maritiem gebruik. Of te wel voor binnenvaarboten ofzo. Is ook 24 volt en diesel. Ik heb echter een speciale set voor in de LR109. En die werd niet gebruikt om voor de auto zelf. Die set hoort voor op de voorbumper te staan met een paar snelkoppelingen. Het systeem werd vervolgens gebruikt om alle grote voertuigen als bussen enzo te starten bij extreme koude.
11kW is ongeveer zoveel als de vroegere ouderwetse keukengeiser. Daarmee kun je dus ook gewoon douchen. Het is wel leuk om aan je camper een lekkere warme douch te hebben. Helemaal als je net een winterse wak duik gemaakt hebt in zweden ofzo.
Dat was het idee dat ik wilde met deze standkachel. Alles uiteraard met warmte wisselaars. Zodat het auto koelsysteem echt onafhankelijk blijft van de rest.
Maar voor normaal standkachelig gebruik is 11kW veel en veel te veel. Twee a 3 kW komt eerder in de buurt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een keukengeiser haalde vaak geen 11kW dacht ik maar soms maar de helft?
Qua gaskachels zit een ronde staande Etna voor wat grotere ruimtes, ergens rond de 9kW. Dat is een rondstraler, geen luchtverwarmer.
Dat is inderdaad een hint dat 11kW veel teveel is. Ik houd een kleinere kwamer goed op temperatuur met 650W elektrische warmelucht.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]
buckfast_beekeeper
Op maandag 16 december 2024 09:44:02 schreef Boudie:
[...]Juist EV's hebben vaak al standverwarming- en koeling aan boord.
Kan je met een timer automatisch laten starten zodat je 's-morgens met een warme auto en schone ramen vertrekt. Als de auto aan de lader hangt, dan trekt hij de benodigde energie uit het lichtnet en gaat dus niet ten koste van je actieradius.Mocht je vergeten een timer in te stellen, dan kan je het verwarmen of koelen ook op afstand starten met een app.
Echt heel comfortabel, terwijl ik van nature echt niet zo "van de apps" ben.
[off topic]
Als het niet moet zal het NOOIT een EV worden. Als het lekker koud wordt, wordt het gewoon nog prettiger. Leesvoer (in het Duits). In NL gaan ze de rijbewijzen er al voor aanpassen. Rond de kerktoren is een EV best bruikbaar. Maar niet als je met een 2ton aanhangwagen op weg bent vol met 16 kasten bijen. In de koolzaadvelden heb ik nog geen laadpalen zien staan. Moet ik met de bijen een half uur aan de lader, zijn alle volken dood door oververhitting. De temperatuur loopt zo hoog op dat zelfs de was gaat smelten.
In de zomer met caravan een gelijkaardig verhaal. In Oostenrijk een Duitser gesproken. 8 keer laden, 8 keer caravan afkoppelen. 150km blijkt zowat de veilige radius te zijn. In de praktijk is dat alle 2 uur aan de lader. Deze Duitser was heel duidelijk. Volgend jaar met het vliegtuig of met caravan en traditionele wagen.
Ik start mijn verwarming ook met timer of met afstandsbediening. Een half uur kost me ongeveer 0,3 liter brandstof. In de praktijk neem ik de afstandsbediening, kijk hoe warm/koud de wagen is en start als het nodig is. Tegen dat ik mijn ontbijt achter de kiezen heb kan ik vertrekken.
Hopelijk krijg je de auto van de stekker af. Mijn collega kreeg het gisteren niet voor elkaar. Mocht met zijn kaart proberen wat hij wilde. Wanneer het gelukt is, ik weet het niet. Ik ben in mijn warme wagen gestapt en vertrokken.
Een app? Wat is dat? Nog nooit in mijn leven gebruikt en dat zal zo nog lang blijven. Een gewone GSM, 1 keer per 2 weken laden. Gaat al 10 jaar mee en kostte 55€.
testman
Op vrijdag 20 december 2024 22:11:39 schreef maartenbakker:
Een keukengeiser haalde vaak geen 11kW dacht ik maar soms maar de helft?Qua gaskachels zit een ronde staande Etna voor wat grotere ruimtes, ergens rond de 9kW. Dat is een rondstraler, geen luchtverwarmer.
Dat is inderdaad een hint dat 11kW veel teveel is. Ik houd een kleinere kwamer goed op temperatuur met 650W elektrische warmelucht.
een goed geisoleerde kamer dan? of een kamer waar ook een tv en pc staan te draaien? want dan heb je al een stuk meer verwarming aanstaan 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ergens in de ordegrootte van 10m^2 en vrij tochtig. Het is nu ook niet heel koud buiten, en als ik de kamer wil opwarmen vanaf koud, staat hij ook wel even op 1350 of 2000W.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op vrijdag 20 december 2024 22:16:51 schreef buckfast_beekeeper:
[...][off topic]
In de zomer met caravan een gelijkaardig verhaal. In Oostenrijk een Duitser gesproken. 8 keer laden, 8 keer caravan afkoppelen. 150km blijkt zowat de veilige radius te zijn. In de praktijk is dat alle 2 uur aan de lader. Deze Duitser was heel duidelijk. Volgend jaar met het vliegtuig of met caravan en traditionele wagen.
Een paar weken terug ging mijn Vito bus met 2-tons aanhanger naar Stockholm en terug. 3300 km. 5 keer tanken dus. Met elektrisch zou dat met de eVito met die belading een 33 keer laden zijn. Zie ook https://www.mercedes-benz.nl/vans/models/evito/panel-van/overview.html… met daarin 0:50 uur laden bij een snellader, 4:23 bij een publiek laadpunt. 2 uur rijden, 4 uur laden.
In zweden hebben ze vaak een standkachel omdat de auto dan warm is bij instappen. Maar vooral omdat de ruiten dan schoner zijn.
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (15%)]
Voor heel veel mensen is een elektrische auto gunstig. De paar mensen wiens gebruik niet past bij een elektrische wagen - die moeten dan ook vooral geen elektrische wagen kopen. Maar ook vooral niet impliceren dat elektrisch rijden 'gewoon klote' is.
Zat mensen die nooit met een auto op vakantie gaan buiten Nederland, en inmiddels gaat heel veel lokale distributie ook met elektrische busjes en bakwagens.
Inmiddels zijn er ook elektrische vrachtwagens die zo vaak geladen moeten worden als rusttijden voor de chauffeur verplicht zijn en dus in noordwest europa al bijna 1:1 uit te wisselen zijn met hun dieselpartners.
Ik zit te wachten op een goeie elektrische motorfiets, want zeker de helft van mijn ritten is in de randstad en elektrisch motorrijden is o zo heerlijk in druk verkeer. Maar die zijn nog te duur of te zwak (11kW dingetjes zijn betaalbaar maar daar kom je amper mee de snelweg op). Ik zat te kwijlen over 'n Energica (Italiaanse flair) maar die is helaas failliet gegaan. Zero staat me tegen wegens de fabrikant die het bewust moeilijk maakt voor individuele reparateurs om onderdelen te verkrijgen. Verder is er nog niet echt iets interessants.
Voor de jaarlijkse vakanties naar de bergen pak ik gewoon m'n ouwe Suzuki.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]
Op zaterdag 21 december 2024 15:57:06 schreef Ledlover:
Voor heel veel mensen is een elektrische auto gunstig. De paar mensen wiens gebruik niet past bij een elektrische wagen - die moeten dan ook vooral geen elektrische wagen kopen. Maar ook vooral niet impliceren dat elektrisch rijden 'gewoon klote' is.Zat mensen die nooit met een auto op vakantie gaan buiten Nederland, en inmiddels gaat heel veel lokale distributie ook met elektrische busjes en bakwagens.
Eindelijk iemand die iets zinnigs zegt. Op de zaak hebben we een elektrisch busje van opel. Ik kan alleen maar zeggen dat dat echt fantastisch rijdt. Er wordt met dat busje van opel nooit meer dan 8 km achter elkaar mee gereden. Het maximum bereik is geloof iets van 200kM ofzo. Dit busje voldoet dus uitstekend.
Ik ben van mening dat dat je voor het gebruik het juiste voertuig moet kiezen. Een overlander elektrisch? is dus geen goed idee. Dat wordt dus gewoon diesel.
Boodschappen doen bij de buurtsuper. Een eenvoudige EV? prima. Even een wat grotere EV om verre familie op te zoeken in Nederland.? dagelijks woonwerk verkeer? Ook prima. Als australier even een familie bezoekje wordt dat dan dus geen ev. Eerder een kerosine gestookt vliegtuigje ofzo.
Waarom zou Australie het land zijn waar de verkoop van EV's op 0% ligt?
Ik denk dat het milieu het best geholpen is als het juiste voertuig voor de juiste toepassing gekozen kan worden.
Door allerlei overheids maatregelen gedwongen worden ten allertijde een ev te rijden en daar dan ook een hele dure infrastructuur voor uit te rollen werkt denk ik eerder juist tegen het milieu.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Allemaal goed en wel. Maar moet ik dan voor mijn eenpersoonsgezin twee automobielen aanschaffen? Ik woon in Portugal en ga graag een keer of twee-drie per jaar op een grote toer doorheen Europa, dus enkel een elektrische wordt het niet. De boodschappen doen met de fiets lukt net niet, in het erg heuvelige landschap alhier. Ik doe ze nu maar met mijn kampeerbus, het zou fraaier zijn met iets elektrisch maar de investering lijkt me niet verantwoord. Iets zegt me dat ik niet alleen sta in deze situatie.
maartenbakker
Golden Member
Boodschappen bij de buurtsuper doe ik lopend of op de fiets...
Maar inderdaad, voor elke toepassing of mix van toepassingen is er een passende auto en dat is niet altijd dezelfde.
Zo'n Peugeopel e-Vivaro heb ik bij Felyx gereden. Die was dan aan het einde van de dag wel aardig richting leeg. Dat is dan vooral lastig als degene die de avond ervoor dienst had, hem niet aan de langzaamlader gehangen had. Gelukkig zat er een snellader een paar straten verderop, maar dat kost je dan toch weer een half uurtje van je dienst.
Een vertegenwoordiger die ik ken, heeft een Tesla. Die moet dus zo nu en dan verplicht pauze nemen als hij op kosten van de zaak wil laden. Zou mijn keus in zijn schoenen niet zijn, maar voor hem is het een werkbare oplossing.
Op zaterdag 21 december 2024 18:23:36 schreef Paulinha_B:
Allemaal goed en wel. Maar moet ik dan voor mijn eenpersoonsgezin twee automobielen aanschaffen? Ik woon in Portugal en ga graag een keer of twee-drie per jaar op een grote toer doorheen Europa, dus enkel een elektrische wordt het niet. De boodschappen doen met de fiets lukt net niet, in het erg heuvelige landschap alhier. Ik doe ze nu maar met mijn kampeerbus, het zou fraaier zijn met iets elektrisch maar de investering lijkt me niet verantwoord. Iets zegt me dat ik niet alleen sta in deze situatie.
Dan doe je het niet. Ieder z'n ding. We hebben hier ook niet allemaal een spectrum analyser op de werkbank staan. De ene heeft die keihard nodig, de ander juist een scope, en een derde doet alles met een multimeter.
Overigens kan je - als die goedkoper zijn geworden, ze zijn nu nog gewoon duur, of chineze meuk - een elektrische brommobiel overwegen als je nu je kampeerbus inzet voor een boodschappenritje. Scheelt slijtage door al die korte ritjes, en uiteraard diesel. Doch zou ik het meer uit gemak en het ontzien van de bus doen, dan voor het geld.
Speaking of: Canta's, ook die op benzine, hadden vaak een Eberspacher of Webasto standkachel, omdat de kleine luchtgekoelde motortjes onvoldoende warmte gaven voor het verwarmen.
Op zaterdag 21 december 2024 18:04:07 schreef Ex-fietser:
Door allerlei overheids maatregelen gedwongen worden ten allertijde een ev te rijden en daar dan ook een hele dure infrastructuur voor uit te rollen werkt denk ik eerder juist tegen het milieu.
Nou, die infrastructuur moet er gewoon komen. Anders is het weer 'Ja maar er is geen lader in de buurt, ik kan ééécht niet elektrisch rijden hoor!'.
Daarnaast is al dat koper en transformatorblik gewoon goed te recyclen.
Ik ben zelf een voorstander van een uitsterfbeleid. Veel mensen kopen eens in de 10 a 15 jaar een andere auto. Na een paar generaties zijn alle auto's dus schoon en nieuw. Er blijft een handjevol hobbywagens en specialistische voertuigen over, die ofwel gewoon relatief weinig rijden (wie forenst er nu in een trabant...) ofwel moeilijk vervangbaar zijn.
Maar iedereen moet wel de kans krijgen om elektrisch te rijden, als dat past in diens gebruikpatroon.
maartenbakker
Golden Member
Precies, die vervanging van het wagenpark gebeurt vanzelf wel (al is het handig als de leasemaatschappijen meedoen). Het burgers op kosten jagen en door brandende hoepels laten springen voor zoiets, doet wellicht meer kwaad dan dat het nut oplevert.
hybride vind ik nog altijd het makkelijkste. electrisch rijden waar je kan.
op autosnelweg overschakelen op brandstof (verbruik electrisch is veel te hoog, en op brandstof zit je net dan in het zuinige rijden). gecombineerd met één of ander hernieuwbare brandstof (ethanol, waterstof, biodiesel...) moet het wel kunnen.
ineens allemaal electrisch, dat lukt niet.
allemaal op biobrandstof, is ook niet haalbaar.
wat vooral stoort: waarom moet een auto 1500-2000kg wegen? mijn jaren 70 fordjes zijn 750-900kg en die vind ik al onnodig zwaar om een 75kg persoon van A naar B te brengen.
mijn electrische ligfiets verbruikt 36V 10Ah om 32,5km af te leggen in minder dan een uur. dat is 11Wh/km. verwarming ook niet nodig, heb een 'biomotor' zitten met een verschrikkelijk slecht rendement (1000W warmte voor 250W nuttig vermogen).
een EV zit vlot op 150-200Wh/km.
een klein stadsautootje, max 500kg gewicht, max 20kW aan vermogen en dat superzuinig krijgen, dat moet toch lukken. die hoeft ook geen 400km te halen met een lading. een goedkoop korterit autootje met 50km autonomie zou veel volk als 2de auto kunnen houden