12v LED strip in bestelwagen..12v strip neemt 200% meer stroom bij 13,4v..

Op zondag 22 december 2024 17:16:38 schreef EricP:
[...]Je rendement wordt er echt niet beter van hoor![...]Wat een onzin... een CC strip. Chinese marketing bla bla. Net zo als een CV strip. Meer dan een stel LEDs bij elkaar is het niet. Waarbij men dan per 3 ofzo een weerstandje in serie zet. Kun je lang en breed over discussiëren. Het is niet meer, het wordt niet meer. Strips met een driver aan boord: ander paar mouwen. Strips die je met een protocolletje kunt sturen: idem (wat je feitelijk doet is de driver(s) vertellen wat die moet(en) doen...). Je hebt duidelijk geen idee van wat er achter zit. Voor jou lijkt een stuk LEDstrip iets atomairs te zijn ipv. iets opgebouwd uit simpele onderdelen. Dat is niet zo.[...]Nou ja, 'kachel' benadert wat het ding doet nog steeds beter dan 'verlichting'. Ook daar doe jij niks aan.[...]Vraag bij een revisiebedrijf eens om een alternator. Waarschijnlijk denken ze dat je een of andere yank bent die geen fatsoenlijk Nederlands spreekt. Geen hond heeft het over een 'alternator'. Ze kijken je waarschijnlijk glazig aan. Het ding heet gewoon 'dynamo'.[...]Net zoals in een auto, worden die geforceerd gekoeld. Enig idee waarom?
Is het je wel eens opgevallen dat zo'n woord 2x min of meer hetzelfde zegt in een andere taal? Managers gel*l dus.

EricP; Ik vind dat jij nogal wat onzin verteld hier.. door gemis aan ervaring in deze materie.
Ik heb zeer goede ervaringen met CC ledstrips..waar de CC staat voor Constant Current, en voor jou vertaald constant stroom, dus NEEN, geen stomme weerstandjes, GEEN chinese zever, marketing of kaarsenhandel.., wel degelijk stroomgestuurd per sectie..
Deze technologie -dewelke jij gaat vergelijken met kachels waarschijnlijk-, is tot stand gekomen om langere afstanden te kunnen overbruggen in één stuk zonder een intensiteitsverschil te merken tssn begin en einde van de LED strip bij SSP (één enkele kant gevoed); bvb tot 15m lang.
Strips met driver aan boord; bedoel je waarschijnlijk de adresseerbare, of digitale LED strips; dat zijn nog totaal andere strips Erik, die hebben weinig te maken met rendement/efficientie/gebruik als hoofdverlichting, maar eerder bedoelt voor licht-effecten en RGB RGBW toestanden.
Goed dat je die kent, kan met de feestdagen leuk zijn..looplichtjes, knipperen en kleuren fade....een materie apart.
En daar gaat het hier niet over.
Dus vandaag heb je bijgeleerd; dat er wel degelijk CC Led strips zijn, dat het geen onzin is, die dus in iedere sectie (ongeveer iedere 3-8 LED's ofwel 3-8 cm PCB, maw waar je ze kan inkorten..)de stroom geregeld wordt én in sommige gevallen ook temperatuurcorrectie doen wanneer strip zou opwarmen.
Heb hier al regelmatig mee gewerkt, enkel, ja, zijn zeer moeilijk op 12v leverbaar, logisch daar 12v LED strips voor kermis en carnaval doeleinden zijn.. niet voor professioneel gebruikl. (Stromen veel te hoog..met alle gevolgen vandien, weet je nog de fameuze wet van Ohm.. de slimmerik :-)

@OXO: Exact. En ik heb nog nooit iemand hier het woord dynamo horen gebruiken voor een auto alternator. Noch bij de garage, noch bij de alternator reviseur waar we met onze dynamo aan de deur zijn gezet wegens te antiek.

@saxo. Ik vraag me wel af hoe een cc ledstrip schematisch opgebouwd is? Zonder voorschakelweerstandje per ledgroepje lijkt het me moeilijk. Tenzij je maar 1 string maakt maar dan gaat een 100 led strip 300v nodig hebben. Er is dus volgens mij wel een parallel schakeling. En dan heb je eerlijke stroomverdeling nodig. Dus zo gek vind ik het serieweerstand verhaal van Erik niet. Maar, dit is zeer makkelijk in de praktijk te toetsen en ik vermoed dat er hier wel een paar rond "lopen" die al menig ledstripschema geanalyseerd hebben. Ik ben benieuwd naar feedback. Mijn 120cm led buislamp die ik uit elkaar gehaald heb heeft in ieder geval een 75v voedinkje (cc/cv?? Het is niet omdat ik 75v meette dat het cv is) had in ieder geval verschillende strings met serieweerstand. Ik dacht dit in de tv backlight leds ook opgemerkt te hebben.

CC ledstrips zijn geen utopie blijkbaar... dan zal je CV voeding wel wat mogen varieren terwijl de lichtopbrengst daarbij constant blijft
https://www.ledstripkoning.be/speciale-leds/diverse-led-strips/constan…
https://www.led-strip.nl/producten/constant-current-led-strips/

[Bericht gewijzigd door OXO op (12%)]

EricP; Ik vind dat jij nogal wat onzin verteld hier.. door gemis aan ervaring in deze materie.
Ik heb zeer goede ervaringen met CC ledstrips..waar de CC staat voor Constant Current, en voor jou vertaald constant stroom, dus NEEN, geen stomme weerstandjes, GEEN chinese zever, marketing of kaarsenhandel.., wel degelijk stroomgestuurd per sectie..

Vertelt schrijf je met een t.
Een LED is per definitie CC... Kenmerk van een diode... Je weet waar LED voor staat he??

Deze technologie -dewelke jij gaat vergelijken met kachels waarschijnlijk-, is tot stand gekomen om langere afstanden te kunnen overbruggen in één stuk zonder een intensiteitsverschil te merken tssn begin en einde van de LED strip bij SSP (één enkele kant gevoed); bvb tot 15m lang.

Het is geen technologie. Het is een stukje natuurkunde. Een direct gevolg van de UI curve van een diode. Door de stroom constant te houden, heb je binnen zekere grenzen geen last van spanningsval. Dat is toch al een 'paar' jaar bekend; de meest bekende toepassing in de industrie is current loop - 0-10V doet vrijwel geen hond meer (en met HART wordt current loop ook minder, maar goed...).
Feit blijft dat een LED nog steeds meer warmte dan licht produceert.
Je onderstreept hier wel heel duidelijk dat je het echt als atomair ziet in plaats van als een paar LEDs op een stripje...

Strips met driver aan boord; bedoel je waarschijnlijk de adresseerbare, of digitale LED strips;

Nee, ik bedoel strips met een driver aan boord. Jij bent toch een 'expert' op dit gebied? Of val je nu door de mand??

Goed dat je die kent, kan met de feestdagen leuk zijn..looplichtjes, knipperen en kleuren fade....een materie apart.

Ook dat zijn in basis gewoon LEDs hoor. Niks spannends aan. Het meest spannende is hoe het aan te sturen om het effect te krijgen wat je wilt. Om dat nou een 'materie apart' te noemen? Nou ja, als je inzicht niet verder komt dan 'RGB(W) LED strip' en daar hang je een 'controller' aan, dan wellicht wel.

Dus vandaag heb je bijgeleerd; dat er wel degelijk CC Led strips zijn

Nou, eigenlijk meer dat jij vooral een managers-insteek hebt: geen idee van wat er echt gebeurt en hoe dat werkt.

dat het geen onzin is

Een LED is per definitie in current mode. Anders gaat het niet werken... Diode. UI karakteristiek.

die dus in iedere sectie (ongeveer iedere 3-8 LED's ofwel 3-8 cm PCB, maw waar je ze kan inkorten..)de stroom geregeld wordt én in sommige gevallen ook temperatuurcorrectie doen wanneer strip zou opwarmen.

Precies. Stroom constant houden. Als je de stroom constant houdt, dan heb je niet zoveel meer met temperatuur correctie te maken, maar goed...
Maar goed... feitelijk zet je hier ook een spanning op. Immers, de 'driver' in welke vorm dan ook zit op de strip. Precies zoals ik eerder omschreef. Dat kan zo simpel zijn als een NSI45020 ofzo - en ook daar zijn vast heel veel varianten van, al dan niet 'custom made'.

Heb hier al regelmatig mee gewerkt, enkel, ja, zijn zeer moeilijk op 12v leverbaar, logisch

Logisch ja... 12V is een spanning. Geen stroom :) . Als je toch aan het converteren bent, dan kan dat prima met een boost convertertje. Overigens... Het rendement ligt wel weer wat beroerder. De constructie is vooral bedoeld om de Ohmse weerstand van de 'strip' onzichtbaar te maken - het voorkomt het uiteraard niet. Het verlies in energie blijft gewoon. Tevens zullen dergelijke 'drivers' aan het 'begin' wat meer spanning moeten wegwerken dan aan het einde en dus ook wat meer dissiperen: niet goed voor het rendement.

daar 12v LED strips voor kermis en carnaval doeleinden zijn.. niet voor professioneel gebruikl.

Die kermis uitbater eet ervan hoor. Die doet dat professioneel!

(Stromen veel te hoog..met alle gevolgen vandien, weet je nog de fameuze wet van Ohm.. de slimmerik :-)

Dit heeft nou net weer niks met de wet van Ohm te maken maar met disspiatie in de LED - een LED gedraagt zich niet Ohms. Door het slechte rendement worden ze te warm. En DAAR gaan ze stuk van. Dat is zo'n beetje voor alle halfgeleiders de doodsoorzaak: temperatuur. Uiteindelijk is ESD ter plekke ook gewoon een temperatuur probleem. En overbelasting ook. Helaas beiden onoplosbaar, dus dan maar braaf binnen de specs blijven.

En ik heb nog nooit iemand hier

Jij woont ook in België hè. Vlaams is toch een ander taaltje, al lijkt het op Nederlands. Zo zal hier niemand het over een 'reviseur' hebben, al is uit de context wel op te maken wat je bedoelt. Dat zal wel net zoiets zijn als een 'hefschroefvliegtuig' wat in het Nederlands helicopter genoemd wordt.

Al met al... ff op de natte vinger...
Die strip doet volgens de startpost iets van 12W bij 12.0V. Dat is dan dus 1A.
De spanningsval over een weerstand per 3 LED bij 12.0V is ongeveer 1.4V, zo blijkt uit de startpost (immers, als de spanning over de LEDs min of meer constant is en de stroom verdubbelt bij 1.4V toename in spanning, dan valt er DUS 1.4V over die weerstand). Ofwel: in de weerstandjes op de strip verlies je 1.4W van de 12. Op de natte vinger 12%. De LEDs zijn ongetwijfeld van super kwaliteit (hahahaha) en hebben het maximale rendement van 50%. Dan haal je dus met 'sec' de strip 44% 'licht' (en 56% warmte...).

Nu ga je met een voorschakelweerstand aan de gang. Daar zou dan (volgens eerdere posts) iets van 2V over moeten vallen. Nog steeds bij 1A. Je stookt er 2W in op. Het opgenomen vermogen van het geheel is dan 14W. De LEDs hebben nog steeds hun nominale stroom (dat was het idee). Het totale rendement wordt dan iet als: 14W in, 2W losse weerstand, 1.4W weerstandjes op strip, 50% rendement van de LEDS, natte vinger: 38% ofzo (dat is gewoon uit het hoofd zonder rekenmachine met 5 digits achter de .).

Nou zetten we er een buck/boost converter voor. De chinees gebruikt daar doorgaans een xl6009 ofzo voor. Rendement 90% - zie datasheet. Uitgaande van een strip op 12.0V die best case een rendement van 44% haalt, kom je dan op zeg 40% (en 60% warmte).

Ofwel: je 'besparing' is in het gunstigste geval 2% tov. een weerstand.
Als je er vanuit gaat dat de verlichting doorgaans gebruikt zal worden bij stil staande motor (en dus een lagere accuspanning), dan is het verschil minder (en zou die weerstand nog wel eens gunstiger kunnen zijn omdat de totale spanning wat lager wordt, het verlies op de strip dus ook, met ook een wat lagere lichtopbrengst; lees verder).

Nou, je hebt de wereld wel gered zeg... Pfew. Dat scheelde niet veel.
Daarvoor heb je - met een beetje mazzel - dan wel een breedbandige zender aan boord. Zeker als de uitgangs elco wat ouder / slechter begint te worden.

Toch is er wel wat voor te zeggen om er wat anders dan een weerstand (of een stel dioden; in deze context hetzelfde effect) voor te plakken. Zo houd je 'transients' wat beter 'buiten'. En varieert de helderheid niet met de accuspanning. Maar 'efficiency' is overduidelijk geen argument wat serieus te nemen is.
Oh, en maar hopen dat die Chinees die 'transients' wel kan hebben. 'Automotive' is qua spanningen die je tegen komt een naar gebied. Kijk maar eens naar ISO 7637 ofzo (er zal ook wel een DIN verhaal van zijn).

De 7812 van Fred heeft een nog iets beroerder rendement dan die weerstand (quiescent current; typical 10mA, wel afhankelijk van de fabrikant). Da's op 1A toch wel 1%. Maar aangezien 2% de wereld moet redden, is het substantieel. Toch?
In deze context echter geen goed plan, omdat de meeste fabrikanten een max. uitgangsstroom van 1A specificeren en daar zit TS dus aan. Ofwel: het ding loopt op z'n tenen. Met het concept is niks mis.

Led werking is nog het beste te vergelijken met een zenerdiode...

@EricP. Hoe kom je bij 1,4v? 14,4-12=2,4v/1A/2,4W/2,4ohm. 90% rendement bij 12w, ligt het verlies toch lager.
Maar ik zou dat zeker niet als beslissende reden daarom aanraden. Een serie R heeft dan weer het effect dat bij 12v de leds onderspanning krijgen en niet hun volle licht geven. De buck wel.

Bij een buck liefst wel eentje kiezen met 100% duty-cycle...

Geen probleem;

[Bericht gewijzigd door saxo op (100%)]

Op maandag 23 december 2024 06:06:17 schreef EricN:
@OXO: Exact. En ik heb nog nooit iemand hier het woord dynamo horen gebruiken voor een auto alternator. Noch bij de garage, noch bij de alternator reviseur waar we met onze dynamo aan de deur zijn gezet wegens te antiek.

Hier in deze regio hoor je toch enkel maar dynamo. Maar het maakt niet zo heel veel uit of je het nu dynamo of alternator noemt als men je maar begrijpt.
Maar eigenlijk is het gewoon een generator maar dan denkt men weer aan iets wat 230V kan leveren.

Sommige mensen hebben het over een flex en ik zeg slijptol.

Met taal moet je gewoon een beetje flex mee om kunnen gaan.

Precies. Stroom constant houden. Als je de stroom constant houdt, dan heb je niet zoveel meer met temperatuur correctie te maken, maar goed...

Toch heeft TS wel iets van een kleine kern van waarheid. Als ik een ledstrip maak met weerstanden erop dan is dat toch wel voor CV bedoelt. Want als ik een CV driver zou gebruiken en ik kort ineens de string in tot de halve lengte dan gaat de stroom per led het dubbele worden.

Voor een ledstring met weerstanden erin en je wilt het in de auto gebruiken dan moet daar een DCDC converter voor die de spanning constant houd.

Maar en daar komt tie als je van de ledstring met zijn lengte de stroom weet die die op 12V heeft dan mag je daar voor die stroom er ook een leddriver die cc doet ervoor zetten en dan zal je zien dat er gewoon 121V over de ledstring komt te staan.

Heb hier al regelmatig mee gewerkt, enkel, ja, zijn zeer moeilijk op 12v leverbaar, logisch

Een CC leddriver zal dan ook nooit specifiek 12V maken maar zal proberen de stroom te maken waarvoor die gemaakt is. De spanning waarbij de leddriver de stroom kan maken is meestal beperkt tussen een minimum en maximum. Je voeding van de leddriver moet dan ook tussen de min en max vallen maar je kan ook prima een 1A - 10V/100V leddriver gebruiken
Als je nu een ledstring hebt die bij 12V precies 1A trekt en je zet daar een 1A leddriver voor dan zal je zien dat leddriver die leddriver 1A gaat uitsturen en dat de spanning dan 12V zal zijn.

(Stromen veel te hoog..met alle gevolgen vandien, weet je nog de fameuze wet van Ohm.. de slimmerik :-)

"Dit heeft nou net weer niks met de wet van Ohm te maken maar met disspiatie in de LED - een LED gedraagt zich niet Ohms. Door het slechte rendement worden ze te warm. En DAAR gaan ze stuk van. Dat is zo'n beetje voor alle halfgeleiders de doodsoorzaak: temperatuur. Uiteindelijk is ESD ter plekke ook gewoon een temperatuur probleem. En overbelasting ook. Helaas beiden onoplosbaar, dus dan maar braaf binnen de specs blijven."

Erik zeg, komaan,
Een nieuwe dag vandaag,.. ik zeg gewoon dat strips op 12v niet professioneel zijn omwille van de dubbel hoge stromen Tov 24v strips.. (en verwijs hier ludiek naar Mr Ohm..) met hoop gezeur als reactie..

ik zeg gewoon dat strips op 12v niet professioneel zijn

Voor welke spanning je kiest heeft met veel factoren te maken. Zoals hoeveelheid en lengte van de strips en bv ook van welke spanningen er al aanwezig zijn. In een bestel bus die op 12V werkt ga je geen 24V ledstrips gebruiken zelf niet als je het als professional doet.

Heb je op de kermis een heel klein mini kraampje in de vorm van een veredelde kleine aanhanger dan lijkt mij 12V meer voor de hand te liggen.

(en verwijs hier ludiek naar Mr Ohm..) met hoop gezeur als reactie.

Als u met 'gezeur' bedoelt dat uw misconcepties gecorrigeerd worden, dan ben ik akkoord met de term.

Een diode (en dus ook een LED) is een niet-lineair element. Heeft dus ook geen vaste weerstand: de dynamische weerstand (dU/dI) variëert afhankelijk van hoe de diode staat ingesteld (hoeveel stroom er doorheen loopt). De spanning over de diode is vrijwel constant, bij variërende stroom.

LEDs vereisen een bepaalde stroom. Zijn geen spanningsgestuurde componenten. In de praktijk wordt vaak een simpele stroombron gemaakt door een weerstand in serie ermee toe te voegen, kijk naar gewone rode/groene/gele LEDjes, die bij +12V een weerstand van ca. 1k vragen voor ca. 10mA stroom. Niet een bijster goede stroombron, maar 'goed genoeg', in dit geval.

ik zeg gewoon dat strips op 12v niet professioneel zijn omwille van de dubbel hoge stromen Tov 24v strips..

Dat snap ik niet. Zijn 48V strips in dat geval 'nog professioneler', omwille van nogmaals gehalveerde stromen?

Op maandag 23 december 2024 18:17:43 schreef saxo:
Erik zeg, komaan,
Een nieuwe dag vandaag,.. ik zeg gewoon dat strips op 12v niet professioneel zijn omwille van de dubbel hoge stromen Tov 24v strips.. (en verwijs hier ludiek naar Mr Ohm..) met hoop gezeur als reactie..

Maar snap je nu waarom het zo is en hoe het werkt? Dat is altijd wel handig om het probleem op te lossen. Een verwijzing naar de wet van ohm maakt het begrip voor jezelf ook moeilijker.

Bij onoverzichtelijk "gezeur" moet je altijd even terug naar de basis. De strips gebruiken kennelijk een serieschakeling van meerdere LED's per laagohmig voorschakelweerstandje waardoor er weinig ruimte is om de spanning te varieeren zonder dat de stroom alle kanten opgaat. Geen professionele strips in die zin dat ze kennelijk bedoeld zijn voor gebruik op een aparte voeding en niet op de boordspanning van een auto. De oplossing is om ze of op een constante spanning of op een constante stroom te bedrijven. Kan allebei in dit geval en komt min of meer op hetzelfde neer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]

@ benleentje;

Op maandag 23 december 2024 18:16:21 schreef benleentje:
[...]
Een CC leddriver zal dan ook nooit specifiek 12V maken maar zal proberen de stroom te maken waarvoor die gemaakt is. De spanning waarbij de leddriver de stroom kan maken is meestal beperkt tussen een minimum en maximum. Je voeding van de leddriver moet dan ook tussen de min en max vallen maar je kan ook prima een 1A - 10V/100V leddriver gebruiken
Als je nu een ledstring hebt die bij 12V precies 1A trekt en je zet daar een 1A leddriver voor dan zal je zien dat leddriver die leddriver 1A gaat uitsturen en dat de spanning dan 12V zal zijn.

De CC led river waar ik het over heb zit in de LED strip geïntegreerd, per sectie. Dus de stroom wordt steeds mooi geregeld bij een voedingsspanning die mag afwijken van de opgegeven Vcc van 24v Dc bvb.. daarom had ik deze graag als automotive in 12v kunnen bestellen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

Op maandag 23 december 2024 18:28:50 schreef maartenbakker:
[...]

Maar snap je nu waarom het zo is en hoe het werkt? Dat is altijd wel handig om het probleem op te lossen. Een verwijzing naar de wet van ohm maakt het begrip voor jezelf ook moeilijker.

ja Maarten, snap alles heel goed.. dat is het probleem niet, heb 10 jaar ervaring in de LED strips.

Bij onoverzichtelijk "gezeur" moet je altijd even terug naar de basis. De strips gebruiken kennelijk een serieschakeling van meerdere LED's per laagohmig voorschakelweerstandje waardoor er weinig ruimte is om de spanning te varieeren zonder dat de stroom alle kanten opgaat. Geen professionele strips in die zin dat ze kennelijk bedoeld zijn voor gebruik op een aparte voeding en niet op de boordspanning van een auto. De oplossing is om ze of op een constante spanning of op een constante stroom te bedrijven. Kan allebei in dit geval en komt min of meer op hetzelfde neer.

Op den duur gaat alles een eigen leven leiden juist,
In dit geval zitten we op 12v in een auto of bus, daarom zei ik, dat we in 24v dc strips in alle soorten hebben liggen waaronder ook de cc strips, maar in 12v maken ze die niet omdat 12v strips niet professioneel verhandeld worden omwille van de te hoge stromen. Das alles. "Professionele slaat hier dus op 24v reeks en hogere spanningen CV strips, en niet op het feit dat ze al dan niet geschikt zijn voor automotive.
BTW Heb nog nooit automotive speciale strips gezien.. dat werd hier al gesuggereerd dat ik deze moest hebben..:-)è"é ze bestaan niet.

Ik heb de buck DC DC besteld en ga dat experimenteren op de spanning fluctuaties 12-14,4v.. hou jullie op de hoogte, bedankt allemaal voor de insteek;

Op maandag 23 december 2024 18:26:13 schreef nonius:
[...]

Als u met 'gezeur' bedoelt dat uw misconcepties gecorrigeerd worden, dan ben ik akkoord met de term.

Een diode (en dus ook een LED) is een niet-lineair element. Heeft dus ook geen vaste weerstand: de dynamische weerstand (dU/dI) variëert afhankelijk van hoe de diode staat ingesteld (hoeveel stroom er doorheen loopt). De spanning over de diode is vrijwel constant, bij variërende stroom.
Juist.
LEDs vereisen een bepaalde stroom. Zijn geen spanningsgestuurde componenten. In de praktijk wordt vaak een simpele stroombron gemaakt door een weerstand in serie ermee toe te voegen, kijk naar gewone rode/groene/gele LEDjes, die bij +12V een weerstand van ca. 1k vragen voor ca. 10mA stroom. Niet een bijster goede stroombron, maar 'goed genoeg', in dit geval.
Juist.

[...]

Dat snap ik niet. Zijn 48V strips in dat geval 'nog professioneler', omwille van nogmaals gehalveerde stromen?

Ja kan bijna onmogelijk LED lijnen gaan installeren op 12v voor projecten als;
een woonkamer ..etalage of werkplaats..een gevel verlichting.. in LED strips verwezenlijken in 12v.
Is niet moeilijk; als je zo een meter of 25 a paar honderd m zou gaan installeren op 12v heb je
* kilo's koperdraad nodig om de boel aan te sluiten. zoveel meters meer én grotere sectie..
* de PCB's van de LED strips die opwarmen, spanningsvallen, begin/einde intensiteitsverschillen in licht..
* drivers bvb 240 of 480 of 600w bij 12v tot 50 Ampere zouden kunnen geven, hou me vast voor alle verbindingen, kablage, ..
* vuistregel; hou de stromen zo bescheiden mogelijk voor alle problemen vandien te verminderen.

ik heb er ook op 36v en 48v om grotere projecten mee te doen..
Dat bedoel ik met de term professioneel gebruik.

de weerstanden in de ledstrips zijn hier niet echt bedoeld om er een stroombron van te maken, maar eerder om de stroom correct te verdelen over al de kleine ledsegmenten in de strip.
als er 1A door gaat en er zijn 50 segmentjes, zullen ze allemaal rond de 20mA krijgen.
zonder weerstanden zou er leds zijn met 40mA en andere met 10mA.

maar als je CV ledstrips gebruikt MOET je ook een CV voeding hebben. als die voeding niet stabiel is op spanning en niet begrensd op stroom, dan heb je ellende :-).

en bij TS is dus een verreiste van die ledstrips dat je absoluut 12.0V als maximum mag aanbieden.

Op maandag 23 december 2024 18:17:43 schreef saxo:
ik zeg gewoon dat strips op 12v niet professioneel zijn omwille van de dubbel hoge stromen Tov 24v strips.. (en verwijs hier ludiek naar Mr Ohm..) met hoop gezeur als reactie..

daar ga ik niet mee akkoord.
ik heb in mijn vorige loods het hele dag vol ledstrips geplakt. en er zat een dikke computervoeding aan die 10tallen amperes op de 12V kan leveren. en dat werkte PERFECT omdat die voeding stabiel is.
ook hier thuis heb ik hopen ledstrips tegen de gevel, allemaal op een stabiele 12V voeding. daar komt zelf geen 12,1V uit maar winter en zomer 12.0V. dat heeft vele keren snachts al de hele tijd gebrand, en is niks kapot aan gegaan. hebben er 4jaar gehangen tot ik de gevel het vervangen door hout

https://www.circuitsonline.net/forum/file/105362/forum-post

https://www.circuitsonline.net/forum/file/105363/forum-post

Op maandag 23 december 2024 19:04:07 schreef fcapri:
de weerstanden in de ledstrips zijn hier niet echt bedoeld om er een stroombron van te maken, maar eerder om de stroom correct te verdelen over al de kleine ledsegmenten in de strip.
als er 1A door gaat en er zijn 50 segmentjes, zullen ze allemaal rond de 20mA krijgen.

maar als je CV ledstrips gebruikt MOET je ook een CV voeding hebben. als die voeding niet stabiel is op spanning en niet begrensd op stroom, dan heb je ellende :-)

[...]

ik heb in mijn vorige loods het hele dag vol ledstrips geplakt. en er zat een dikke computervoeding aan die 10tallen amperes op de 12V kan leveren. en dat werkte PERFECT omdat die voeding stabiel is.
ook hier thuis heb ik hopen ledstrips tegen de gevel, allemaal op een stabiele 12V voeding. daar komt zelf geen 12,1V uit maar winter en zomer 12.0V. dat heeft vele keren snachts al de hele tijd gebrand, en is niks kapot aan gegaan. hebben er 4jaar gehangen tot ik de gevel het vervangen door hout

..Beroepsmatig not-done!.. en eigenlijk wil je daar niet eens aan beginnen.
Ik zeg niet dat het niet kan....dat is iets totaal anders; als hobbyist perfect mogelijk. (PC voeding.. paar tiental amperes.. dikke kabels.. aan de strips solderen..doe maar..
Zijn situaties zoals de 12v halogeen verlichting van de tijd van toen.. soms was "branden ze?.." echt wel dubbel gemeend!
Je kan een accuboormachine ook op 4,8v laten draaien. Waarom zouden we naar 18v of 28v gaan?? juist.
Een EV was eerst 320v, dan 400v nu 800v.. je kan één maken op 100v ook niks verkeerd mee voor uzelf.
ik vraag me op den duur af waarom we van 220v naar 240v gegaan zijn, waarom er zelfs 400v 3 fasen zijn..

[afbeelding]

[afbeelding]

Op maandag 23 december 2024 19:04:07 schreef fcapri:

maar als je CV ledstrips gebruikt MOET je ook een CV voeding hebben. als die voeding niet stabiel is op spanning en niet begrensd op stroom, dan heb je ellende :-)

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

ik heb er ook op 36v en 48v om grotere projecten mee te doen. Dat bedoel ik met de term professioneel gebruik.

We denken blijkbaar anders over wat 'professioneel' betekent, maar is verder niet zo relevant voor de discussie.

Als die 24V-strips in uw beleving professioneel zijn, en dus te prefereren boven de 12V-strips uit uw beginpost, waarom dan niet niet die 24V strips installeren en een 12->24Vdc boost-convertertje plaatsen? (zoals ook al eerder door anderen gesuggereerd is).

Qua rendement denk ik dat het allemaal verdraaid weinig uitmaakt, zoals EricP eerder al uitgebreid berekend heeft. Een procentje meer of minder misschien. Weerstandje, low-drop 12V-regelaar, stroombron, boost-converter.... het lijkt mij allemaal lood om oud ijzer, vauit electrisch perspectief (alhoewel die convertertjes inderdaad verdraaid veel storing kunnen veroorzaken). Maar ik ben een simpele ziel, en weerstandjes begrijp ik. Daarnaast zijn weerstanden goedkoop en betrouwbaar, indien niet overbelast.

En anders een low-drop 12V-spanningsregelaar gebruiken. Bij stilstaande motor levert die een verlies van ca. 500mW (500mV voltage drop bij 1A), en bij draaiende motor ca. 2.5W verlies (2.5V @ 1A), maar het verlies bij draaiende motor is volstrekt niet interressant, de motor merkt er niets van en het brandstofverbruik zal er ook nauwelijks door toenemen.

Meerdere wegen leiden naar Rome.

Op maandag 23 december 2024 19:20:06 schreef saxo:
..Beroepsmatig not-done!.. en eigenlijk wil je daar niet eens aan beginnen.

waarom niet? ik werk beroepsmatig in mijn loods.
de ledstripshierboven, is de gevel waar mijn vrouw beroepsmatig een massagesalon heeft.

2x beroepsmatig dus gedaan. en waarom doe ik dat WEL beroepsmatig, omdat 12V een universele spanning is.
waarom heb je 12V halogeenspots/ledspots??? ik heb ze nog nooit gezien op 24 of 36V.
waarom werkt een auto op 12V boordspanning en niet op 48V. omdat het nu eenmaal een standaard is en iedereen volgt die.

mijn UPS was vroeger een 3KW unit met 8x12V in serie. vind ik verschrikkelijk onhandig, dus mijn UPS nu is een 12V versie met +100Ah accu capaciteit.
mijn thuisbatterij die ik ga bouwen, zal op 24 of 36V draaien. net omdat het handiger is op LIFEPO EN omdat de inverter daar nu beter op draait. (dichter bij een zonnepaneel spanning). anders had ik die ook voor 12V gemaakt.

onze prius draait op 200VDC, toch zijn de verlichting, radio en alle andere randapparatuur op een apart 12V circuit.
mijn ebike werkt op 36V, de verlichting, claxon en knipperlichten werken op een apart 12V DC circuit (kon ook voor 5V usb kiezen, maar in12V heb je meer keuze in automotive spullen).

standaardisatie is nu éénmaal doorslaggevender dan efficientie.
en ik blijf erbij, als je echt voor maximale efficientie wil, moet je een ander weg op gaan.

Op maandag 23 december 2024 18:42:35 schreef saxo:
[...]Ik heb de buck DC DC besteld en ga dat experimenteren op de spanning fluctuaties 12-14,4v.. hou jullie op de hoogte,

Als je bij het experimenteren mss eens wil kijken wat het rendement vh printje is? Vin/Iin, Vout/Iout

Op maandag 23 december 2024 19:49:23 schreef EricN:
[...]

Als je bij het experimenteren mss eens wil kijken wat het rendement vh printje is? Vin/Iin, Vout/Iout

Ga ik zeker doen Eric.. en bedankt voor de tip!

Op maandag 23 december 2024 19:44:40 schreef fcapri:
[...]

waarom niet? ik werk beroepsmatig in mijn loods.
de ledstripshierboven, is de gevel waar mijn vrouw beroepsmatig een massagesalon heeft.
Heeft niets met uw uitgeoefend beroep op die lokatie te maken, dan wel met de elektrische installatie! ! Niet relevant.

2x beroepsmatig dus gedaan. en waarom doe ik dat WEL beroepsmatig, omdat 12V een universele spanning is.
waarom heb je 12V halogeenspots/ledspots??? ik heb ze nog nooit gezien op 24 of 36V.
12v led spots noemen ze de RETROFIT markt..juist om die halogeen verwarming te vervangen.. niet relevant.
waarom werkt een auto op 12V boordspanning en niet op 48V. omdat het nu eenmaal een standaard is en iedereen volgt die.
..de auto industrie heeft een 12 v standaard reeds 100 jaar..perfect zo.
.. de LED strips hebben een 24v standaard. perfect zo.

mijn UPS was vroeger een 3KW unit met 8x12V in serie. vind ik verschrikkelijk onhandig, dus mijn UPS nu is een 12V versie met +100Ah accu capaciteit.
mijn thuisbatterij die ik ga bouwen, zal op 24 of 36V draaien. net omdat het handiger is op LIFEPO EN omdat de inverter daar nu beter op draait. (dichter bij een zonnepaneel spanning). anders had ik die ook voor 12V gemaakt.
Hallo succes met een huisbatterij op 12v met inverter..4a6kw.. aandelen bij koperleveranciers?
Waarom maken de fabrikanten LIFEPO4 huisbatterijen 51,2v en hoger?
zonnepanelen worden in serie strings gezet gezet op omvormers.. spanning is min 120v dc tot 900a1000v
zo dicht is dat niet bij uw 12v inverter.

onze prius draait op 200VDC, toch zijn de verlichting, radio en alle andere randapparatuur op een apart 12V circuit.
Niet relevant dat is omdat alle boordelectronica al 100 jaar op 12v gemaakt is. dat is alles.
mijn ebike werkt op 36V, de verlichting, claxon en knipperlichten werken op een apart 12V DC circuit (kon ook voor 5V usb kiezen, maar in12V heb je meer keuze in automotive spullen).
Mooi zo. perfect.

standaardisatie is nu éénmaal doorslaggevender dan efficientie.
en ik blijf erbij, als je echt voor maximale efficientie wil, moet je een ander weg op gaan.

Ga jij maar andere weg op, wij zijn de goede weg op met efficiëntie.

We gaan hier afsluiten, de ene zweert bij hoge stromen, de andere tracht met kleinere stromen te werken..uit -theoretisch onderbouwde-praktijkervaring en zin voor veiligheid en duurzaamheid.. ..toch bedankt voor de ideeën en denkpistes, dewelke ieder voor zich volgt en waar je al dan niet open staat voor nieuwe terechte insteek of niet! Doen waar je jezelf goed bij voelt. Het was de bedoeling om mogelijk een idee/oplossing te vinden om dat 12v stripje wat correcter te kunnen gebruiken bij de 12 tot 13,8v range. Dat is mss wel gelukt zal volgende week uitwijzen, dankzij paar goede tips hier op het forum.

@saxo: Posts beantwoorden doe je door relevante stukjes te beantwoorden dmv quotes, niet door hier en daar een keer wat onderstreepte regels in een megaquote te prakken. Het maak je reply's onleesbaar.

Op maandag 23 december 2024 19:29:49 schreef nonius:
[...]

We denken blijkbaar anders over wat 'professioneel' betekent, maar is verder niet zo relevant voor de discussie.

Als die 24V-strips in uw beleving professioneel zijn, en dus te prefereren boven de 12V-strips uit uw beginpost, waarom dan niet niet die 24V strips installeren en een 12->24Vdc boost-convertertje plaatsen? (zoals ook al eerder door anderen gesuggereerd is).
Dat is wat omslachtig en duurder; we willen geen voorschakel apparaten en de prijs moet laag blijven.
de bestelde mini buck dc dc 12v is 12mm breed daarmee in het ALU profiel ingewerkt worden, en kan een goede oplossing zijn.

Qua rendement denk ik dat het allemaal verdraaid weinig uitmaakt, zoals EricP eerder al uitgebreid berekend heeft. Een procentje meer of minder misschien. Weerstandje, low-drop 12V-regelaar, stroombron, boost-converter.... het lijkt mij allemaal lood om oud ijzer, vauit electrisch perspectief (alhoewel die convertertjes inderdaad verdraaid veel storing kunnen veroorzaken). Maar ik ben een simpele ziel, en weerstandjes begrijp ik. Daarnaast zijn weerstanden goedkoop en betrouwbaar, indien niet overbelast.
ErikP, rendement, berekenen, theorieën , natuurkundige wetten en verwarming, managers-insteek,..atomair.. 'schrijf met een t..'en verder nog nooit gehoord van CC strips..gaat mij de basis LED en zelfs de term Diode uitleggen, is ok, t is goed, neem een pilletje.
En anders een low-drop 12V-spanningsregelaar gebruiken. Bij stilstaande motor levert die een verlies van ca. 500mW (500mV voltage drop bij 1A), en bij draaiende motor ca. 2.5W verlies (2.5V @ 1A), maar het verlies bij draaiende motor is volstrekt niet interressant, de motor merkt er niets van en het brandstofverbruik zal er ook nauwelijks door toenemen.

Meerdere wegen leiden naar Rome.

Klopt, :-)
Hier een vb van mijn huidige installaties waarbij de klanten -naar eigen beleving- zeer tevreden zijn met de resultaten van deze hoge efficiëntie LED lijnen. Een forse besparing op de elektriciteitsrekening, meer licht en licht-technisch en elektrisch mooi werk..