Op maandag 16 december 2024 09:56:12 schreef Lambiek:
[...]
Dat zou ik inderdaad maar niet doen, zo'n warmtepomp boiler vind dat niet prettig. Zoiets kun je alleen doen met een boiler met een verwarmingselement.

warmtepompboilers hebben normaal ook een 2de verwarmweerstand zitten voor:
1) indien toch ineens veel warmte nodig is, schakelt die daarmee nog de weerstand in
2) bij het anti-legionella programma warmt die met de WP de boel op naar 55°C en zal dan met de weerstand doorwarmen naar 70°C.

je zou dus een 'aftakking' kunnen maken op de weerstand dat die in normaal gebruik op de originele hardware van de boiler zit
of als je extern wil warmen, dan je die met een relais omschakelt van 'WPboiler' naar 'externe 230V'.

de vraag is wat de software van de boiler er van gaat vinden als die zijn WP stopt op 55°C en toch de temperatuur zonder zijn invloed ziet stijgen naar 60°C

ik heb 2 boilers zitten.
waterleiding => WP boiler 90L tot 55°C => boiler 1100W 80L tot 70°C =>douche/bad

de WP boiler warmt elke dag tot 55°C tussen 10h en 16h. maakt niet uit of het zonnig is of niet.
de 2de boiler warmt 2uur bij elke dag. als het zonnig is en meer dan 1100W injectie, stookt die extra door om de zonnestroom te verbruiken.
elke graad die deze warmer wordt => minder verbruik van heet water
minder verbruik heet water => minder dat de WP boiler weer moet bijwarmen.

vroeger had ik 5,5-6kWh per dag nodig om die 80L boiler te warmen naar 70°C.
nu heb ik max 3,3kWh nodig om 90L op 55°C en 80L op 60°C te zetten (bij zon gaat die naar 70°C maar dat is gratis stroom).
bijna de helft in verbruik en dubbel zoveel warm water. doordat ik meer warm water heb, hoeft de temperatuur zo hoog niet meer te staan. 55°C water heb ik altijd. heter kan bij zonnig weer

Op maandag 16 december 2024 10:16:46 schreef Zonnepaneeltje:
Ik weet niet welke warmtepompboiler je op het oog hebt.

Deze was na subsidie vorig jaar maar 300€ of zo. Maar ik word knettergek van subsidies en BTW terugvragen omdat (zoals ik het begrijp) je dat maar in één jaar mag doen. Als je dan het jaar erop iets met subsidie wilt kopen wat veel meer voordeel oplevert, kan dat niet meer omdat je dat vorig jaar al hebt gedaan. Daarom ook de BTW op wat zonnepanelen maar niet terug gevraagd omdat je dat dan 3 jaar (of zo) niet voor wat voor zaken dan ook mag doen.

Ik ben schijnbaar te dom om goed in te schatten hoe hiermee om te gaan in Nederland. En volgens mij ben ik niet extreem dom dus ik leef mee met de rest van het plebs.

Extra reden dat ik het niet op subsidies heb is dat ik genaaid ben door de overheid in 2001 met mijn eerste zonnepanelen dus misschien speelt dat ook mee.

Overigens, over boilers gesproken, vorig jaar iets gelezen over een vacuüm geïsoleerde boiler die iets van 1% per dag verloor (i.p.v. 50% in een gewone?) maar daar kan ik niets over terugvinden...

Een warmtepomp boiler. Ik zie geen aparte buiten unit. Die haalt dus warmte uit de omgeving om die vervolgens op te pompen naar een hogere temperatuur.

Oftewel de ruimte waar dat ding staat wordt gekoeld / kouder. Dit lijkt me alleen nut hebben in een warme zomer of (sub)tropisch klimaat

Is het de bedoeling dat dit ding buiten gemonteerd wordt?

je hebt versies met buitenunit, en je hebt versies zonder buitenunit.

tot 2weken geleden werkte de mijne gewoon in binnenlucht. het was iets frisser in het waskot, maar niet echt storend.
met dat het kouder wordt buiten, heb ik toch maar zijn 'koudelucht afvoerslang' aangesloten op de dampkap.
ik heb op de dampkap leiding een T stuk gezet met 2x terugslag klep zodat zowel de dampkap (enkel voor frietjes) als de warmtepompboiler hun lucht naar buiten gooien zonder dat er elkaar beinvloeden (koude lucht uit de dampkap, of frietjesgeur die eruit komt langs de boiler).

en merk geen extra 'afkoeling' meer door de boiler.
die warmt elke dag 90liter water van pakweg 10°c naar 55°C. ik had ook gedacht dat die daar een koelkast ging maken van een waskot, maar valt reuze mee.
de ijskast staat er en die geeft warmte af achteraan, wasmachine staat er, warmtepompdroogkast staat er... er zitten dus ook warmtebronnen.
en de boiler is een kleintje van 90L. ik vermoed dat zo een 200 - 300L ton de ruimte aardig zou afkoelen en dat die dan een buitenunit hebben.

ik ging eerst eentje kopen die samen met de airco buitenunit zou werken.
buitenunit + airco om te verwarmen + boiler erop zou 11 000€ kosten
airco losse unit was 1750€
boiler losse unit is een 1500€.
was dus stukken goedkoper af om 2 losse units te kopen. met als voordeel dat ze onafhankelijk werken.
als je 1 gecombineerd systeem hebt kan je niet EN warmwater produceren EN de ruimte ernaast afkoelen. ze koelen beide of ze warmen beide.
is het in de zomer te warm, dan koppel ik de afvoer slang af, en koelt de boiler de woning ook binnenin :-). warm water en airco koeling in 2 slag

Ik hoop niet dat er mensen zijn die zo'n warmtepomp boiler binnen ergens in huis zetten, op een plek waar ook verwarmd of gewoond/gewerkt/geslapen wordt.

Want dan heeft die warmtepomp imho niet zoveel nut. Dan moet je een deel van het jaar extra stoken in die ruimte.

In een warmer klimaat ligt het anders, of inderdaad als je een onverwarmde ruimte hebt waar b.v. koelkasten / diepvriezer staat. Ik zou zo'n ding in ieder geval niet hier op zolder (mancave / thuiswerkplek) willen hebben.

de mijne kan zowel de aanvoer als afvoer van extern laten komen.
ik heb nu in de winkel enkel de afvoer aangesloten.
in de zomer laat ik de boiler de achterbouw 'koelen'. moet mijn airco dan minder afkoelen.
het verlies dat je er in de winter aan hebt, in de winst dat je in de zomer maakt

dat is idd wat er nodig is. benieuwd welke protocollen er allemaal mee gesproken kunnen worden en of ik iets aan mijn raspberry kan doen dat die het signaal uitstuurt.
de digitale meter is ook een optie, maar die P1 lees ik al uit met rpi