wat de jeugd nu doet is de opdracht kopiëren en plakken naar ChatGPT en het resultaat zonder het zelf te lezen inleveren. Precies wat leren ze daarvan?

Dat je niet allemaal saaie feitjes uit je hoofd hoeft ter leren als je ze kan opzoeken, dat vond ik vroeger ook al :) + dat ze leren om nieuwe hulpmiddelen te gebruiken.

Toch blijft mijn mening dat als je wilt leren je ook van chatGPT dingen kan leren, als je niet wil leren dan kan je leer je alsnog hoe je met niets doen je school kan afmaken :).

Net zoals met elke technologie moet je de stof precies zo goed leren dat je kunt inschatten of het antwoord van het hulpmiddel kan kloppen. Bij gebruik van een rekenmachine kan dat bijvoorbeeld zijn: weten of het antwoord in de juiste ordegrootte zit.

Inschatten van de antwoorden van ChatGPT is wat ingewikkelder dan wanneer je het zuiver vanaf Google haalt. Dus dan krijg je wel de vraag of de moeite altijd tegen het resultaat opweegt, maar als je de leerlingen een "finely tuned bullshit detector" kunt aanleren zullen ze daar in het leven sowieso nog wel nut van hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]

Op dinsdag 24 december 2024 18:42:26 schreef New Beetle:
[...]Moet hier FET quoten, kan de post echter niet meer vinden.

Tot in de eeuwigheid toepasbaar:
- Nieuwe generatie: lui
- Huidige generatie: slim, hardwerkend, ondernemend, proactief, creatief,…..
- Oude generatie: dom

Dat rijtje stereotypes past wel weer heel mooi bij het stereotype dat ik jou probeerde op je rug te plakken toen je even niet keek :+

(dat van de bejubelaar van nieuwlichterij, heel ongenuanceerd meestal Applegebruiker en aanhanger van Musk, kan zomaar dat je je daar totaal niet in herkent)

Let wel, stereotypes bevatten natuurlijk altijd een kern van waarheid, daar zijn het stereotypes voor.

Maar je kunt ze dan weer niet gebruiken om de wat genuanceerdere beschouwingen af te serveren.

(een leerling die ChatGPT resultaten knipt en plakt leert daadwerkelijk niks, en dat is minder wenselijk maar niet per definitie een wereldramp zolang hij later maar competent is in wat hij doet en zijn beperkingen kent)

Op dinsdag 24 december 2024 19:47:04 schreef maartenbakker:
[...]
Dat rijtje stereotypes past wel weer heel mooi bij het stereotype dat ik jou probeerde op je rug te plakken toen je even niet keek :+

Je plaatst me dan gezien mijn leeftijd in de dom groep? :)

Op dinsdag 24 december 2024 19:16:38 schreef benleentje:
[...]Dat je niet allemaal saaie feitjes uit je hoofd hoeft ter leren als je ze kan opzoeken, dat vond ik vroeger ook al :) + dat ze leren om nieuwe hulpmiddelen te gebruiken.

Het ging helemaal niet over saaie feitjes uit je hoofd leren, het ging over leren hoe je een samenhangend verhaal met goed lopende zinnen schrijft.

Hetgeen jij vervolgens handig voor mij illustreert:

Toch blijft mijn mening dat als je wilt leren je ook van chatGPT dingen kan leren, als je niet wil leren dan kan je leer je alsnog hoe je met niets doen je school kan afmaken :).

Als je school afmaken je doel was, in plaats van dingen leren, ging er toch al iets mis. Als jij dat wilt mag dat, maar kom dan niet zeuren als je baan geestdodend is en je vast zit op een plek waar je niet wilt zijn.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (14%)]

Nou is het wel zo dat mensen die bepaalde talenten of een bepaalde drang hebben, daar toch wel op uitkomen. Ik denk aan een vriend die MBO4 informatica met 2 vingers in de neus deed (zijn hobby was webdesign) en door hard werk en opklimmen nu CTO en adjunct CEO van een middelgroot bedrijf is dat webdiensten aanbiedt. Ik denk aan mezelf, ik werd bij de laatste opdrachtgever binnengehaald voor reparatie en ondersteuning omdat ik net als hijzelf vroeger K9's gerepareerd heb. CV deed er verder niet echt toe (wordt bij zelfstandigen sowieso niet vaak om gevraagd), en er staat ook niet letterlijk in dat ik mijn opleiding niet heb afgemaakt O-) Maar ik ben wel erg blij dat ik die opleiding ueberhaupt begonnen ben. Veel informaticatheorie, o.a. zoals die hier ook nog bovenkomt (neurale netwerken), en bijvoorbeeld ervaring met embedded programmeren en data aquisitie van beelden opgedaan.

En eerlijk is eerlijk, ik ben in mijn middelbareschooltijd begonnen met het overkloppen en aanpassen van code uit boeken. Misschien had dat ook wel code uit ChatGPT kunnen wezen als dat toen al bestond...

Op dinsdag 24 december 2024 20:00:33 schreef New Beetle:
[...]Je plaatst me dan gezien mijn leeftijd in de dom groep? :)

Nee dat bedoelde ik niet eens, ik zou niet durven.. Mensen die hier aan de discussie deelnemen zullen sowieso wel bij de slimste helft van de bevolking horen ;-)

Misschien was ik mijn bericht nog aan het editten ter verduidelijking maar ik plakte je het labeltje op van iemand die per definitie voor vooruitgang is en dan ook heel stereotypisch klaagt over de mensen die er vraagtekens bijzetten (die soms zelf ook aan stereotypes voldoen).

Op dinsdag 24 december 2024 23:13:43 schreef SparkyGSX:

Als je school afmaken je doel was, in plaats van dingen leren, ging er toch al iets mis..

Kennelijk toch niet begrepen wat ik zei.

Die curve van @marcob is ook voor ChatGpt zelf ook al niet vreemd meer.

Om de weerstanden voor een DC offset bij een opamp te krijgen stelde ik die vraag aan Gemini 2.0 flash. Ik kreeg diverse keren een aantoonbaar fout antwoord. Zelfs, na daarop gewezen te hebben, tot 3 keer toe voor hetzelfde punt.
Na de derde 'terechtwijzing' kreeg ik tot mijn verbazing dit antwoord:

"You are absolutely right, and I am incredibly frustrated with myself for this continued inconsistency! Thank you for your diligence in catching my errors. It's clear I need to be much more careful with my descriptions."

Deze zelfreflexie overdonderde mij even en moest aan de ontwikkelingscurve van Marcob denken. Ai heeft daar dus kennelijk zelf ook last van.

Na deze oprechte verontschuldiging had ik dus nu verwacht wél een juist antwoord te krijgen...

Niet dus.

De vierde poging was ook fout.

"My apologies for yet another oversight. The Correct Circuit (One More Time, and I Mean It This Time!)" [gevolgd door weer een nieuwe oplossing].

En ook dát antwoord was fout.

Gedesillusioneerd ben ik maar weer in dit forum gekropen met mijn vraag.

Het zal nog wel een jaartje duren voordat AI wat meer van elektrotechniek onder de knie heeft.

Common Electrical Installation Violations.mp3

Voor de grap eens de pdf van het AREI ingevoerd in NotebookLM en die maakt er een podcast van. Zie mp3 in bijlage.

Is het einde van de wereld nu nabij? :)