henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb hier een RX-V890 5.1 versterker liggen, wat blijkt nu na een halve eindtrap doorgemeten te hebben is dat een gedeelte van de GND in de 1-ste differential trap de niet aangesloten is op het master sterpunt in de versterker maar met een weerstand of spoeltje.
Ik heb even het schema toegevoegd en een uitsnede waar het precies om gaat:
Op het gehele schema het laatste blad ongeveer in het midden.
In plaats van het kruisje (wat de GND lijn moet zijn) zit een weerstand of een spoeltje naar een centraal GND punt met een rework draad. C635 zit nog net voor het rework zo te zien, dus alleen C626, R684 (en wat doorlopend connector werk of zo) zijn achter het rework gezet.
Dit zijn de onderdelen die (onderbroken) zijn:
Waarschijnlijk is het een mini 10 uH spoeltje of een 10 E weerstandje. De body is 4 mm lang.
Er zitten 2 van die reworkjes in, alleen op de center en op de main(L) power amp.
Rara wat is het R of L? En waarom hebben ze dat rework er in zitten?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Afgebroken, zo te zien.
Het gaat om een smoorspoeltje (er zijn condensatortjes die er op kunnen lijken, maar weerstanden zien er anders uit). Als je die tegenkomt in (de massalijn van) een audiopad dan weet je dat er op een gegeven moment iemand radio kon luisteren op zijn versterker.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Nee dat ding is gewoon intern onderbroken al voordat ik die los gesoldeerd had. Er zat krimpkous overheen en met de draad en krimpkous eraf halen braken die pinnetjes af.
@maartenbakker: Daar heb ik wat aan, waarschijnlijk is het dus een EMC (instralings) probleem geweest.
Ik had al zitten redeneren of het gedaan was om een brom eruit te halen maar dan is een spoel niet logisch want die doet niks bij 50 Hz.
Kan ook een oscillatie probleem geweest zijn?
Het rare is ook dat er 2 van die overbruggingen in zitten terwijl aan de andere kant de twee netten eigenlijk al aan elkaar zitten (wel met een afstand van ca 5-7 cm of zo):
/-----------VVVVVV-------+- R652 (zit in de input trap verschilversterker)
/ 10u |
() |
\ 10u |
\-----------VVVVVV-------+- R684 (zit in de input trap verschilversterker)
Links is een ground punt C622(-).
Dus effectief zitten er 2 spoeltjes parallel van 10uH.
Waarschijnlijk is er toen proefondervindelijk maar wat bepaald wat hielp oid?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je zou er 1 heel voorzichtig kunnen open maken (schuren of breken) Zit hij vol apehaar dan is het een spoeltje.
Waarschijnlijk is de kern ferriet en dat kun je testen door een spoeltje met iets van n=10 over een even groot plastic kern te draaien en te meten en daarna net zoveel wikkelingen over de leeggemaakte kern van dat "spoeltje". Als de zelfinductie ongeveer gelijk is dan was het een weerstand, is de zelfinductie hoger dan was het een spoeltje.
Ik denk dat het een spoeltje is. Ik denk een commonmode choke om RF tegen te houden.
henri62
Daar zat ik ook al aan te denken (om de lak eraf te halen).
(Iets wikkelen valt niet mee, is 4 mm lang
)
Maar ik ben even aan het graven geweest in mijn spoeltjes bak en vond dit:
Van die bovenste spoeltjes heb ik er best veel van liggen, deze heb ik uitgemeten en er 2 gevonden van ca 12.5 u.
De onderste is 10 u. (gemeten ca 9.5 u) Is een nieuwe (heb er nog een paar meer).
Nu komt het, op mijn DE-5000 meet ik de onderste met een Q factor van slechts 0.045.
De Q-factor van de "echte" spoeltjes is ca 1.5. Nogal een verschil.
Wat hoogstens roet in het eten kan gooien is de capacitieve koppeling van de wikkelingen, maar dat is bij die kleine prul dingen net zo erg of veel erger denk ik (getuige de slechte Q-factor).
Dus ik denk dat ik die bovenste even van een draadje/krimpkous ga voorzien en erin ga stoppen, de spoel ook aan de juiste zijde waar de andere ook zat natuurlijk.
Wat de exacte reden is dat ze defect gegaan zijn weet ik niet (geen putje of verkleuring te zien).
Wat ik wel weet is dat het GND vlak waar ze naar toe lopen ook naar nog wat andere plaatsen loopt volgens mij ook het DSP board.
Dus mijn vermoeden is toch overbelasting via een of andere GND route.
Ik wil dat prul spul er niet meer in zien, liever iets wat robuuster is.
Die bovenste zullen er niet meer uit geblazen worden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat ik ooit gelezen heb is dat smoorspoelen een lage Q moeten hebben. Volgens mij schreef FET dat maar ik weet niet meer waarom.
Je moet dat kleine spul op 10 kHz meten en als Ls, op lagere frequenties zijn de metingen soms nogal onbetrouwbaar. Mijn L-brug begint pas bij 5kHz en gaat tot 500kHz
Q is hier niet de bandbreedte maar de verhouding tussen Xl en Rs. Als de frequentie 10x hoger wordt veranderd Q (en D) ook een factor 10. Dus bij de DE5000 uitkijken dat niet alles op auto staat en de ene spoel op bv 1 kHz en de andere op 10kHz meet.
De bedoeling van een smoorspoel is het HF om te zetten in warmte, niet het terug te reflecteren en resonantie pieken te veroorzaken etc. Want dat maakt het niet beter.
De precieze reden heeft vermoedelijk te maken met de opbouw van de versterker en een of ander "achteraf" HF/EMC probleem. Dit is in het schema niet te zien. Bij audiofrequenties doet de spoel niets, en dat moet ook niet want hij zit hier in zowel de stroomkring van de ingang als de terugkoppeling van de eindtrap.
Als u niet aan HF wilt gaan meten en ontwikkelen zou ik gaan voor een of andere smoorspoel in dezelfde uitvoering, op exact dezelfde manier gemonteerd. Waarde niet heel kritisch, maar geen normale spoel toepassen.
henri62
Oh ja de meet frequentie, was ik even vergeten, goede tip Fred.
Op 100kHz is de Q 4.6 (mijn soortgelijk 10u spoeltje) vs 30 (voor de grotere spoel).
De inductie veranderd nauwelijks.
@Aart, dit is zeker een achteraf HF/EMC probleem geweest anders hadden ze dat wel in het schema gezet of de print aangepast.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Als ik het goed zie is de kleurcode: bruin zwart rood goud goud.
Zelf even uitzoeken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurcodering_voor_elektronica
of:
https://https://www.pi4raz.nl/index.php/2007/03/13/kleurcode-zelfinduc…
KGE
Golden Member
Ik heb deze in mijn condensator bakje liggen (meerdere nog aan papierstrook):
Is toch echt (gemeten) een 1nF condensator..
[Bericht gewijzigd door KGE op (13%)]
fred101
Golden Member
Een condensator op die plaats zou erg onlogisch zijn. Dan ben je bv de transistor bias kwijt en je zet mede die andere condensators buitenspel door ze in serie met 1nF te zetten.
henri62
Das interessant, op de plaats waar ze zitten verwacht je totaal geen condensator.
Ik heb deze kleuren / vorm ook wel eens als condensator gezien of in mijn handen gehad.
Ik heb de afgebroken componenten gemeten en warempel ze meten nagenoeg 1nF (0.997 en 1.035). Dus een condensator! Wat een verrassing.
Maar nu de hamvraag waarom de schakeling zo raar verbouwd is. Ergens in het GND path moet toch een (onderbroken) weerstand zitten oid (of printbreuk) maar waar?
@fred101: Inderdaad de bias van de transistors is weg en de hele output trap (center) zweeft op ca 14V. Idem voor de main (L) output, lijkt ook nergens op.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik gok zomaar dat een doehetzelver er spoeltjes in heeft willen zetten en hij daarna dus nooit meer gewerkt heeft?
henri62
Net nog op het board eens de traces gevolgd.
Nergens kan ik een spoor of pcb link vinden waar het net origineel aan vast zou moeten zitten.
Zover ik weet heeft de versterker wel ooit gewerkt voor ik hem (defect) kreeg. De rework draden waren met een of ander wit goedje vastgelijmt en transparante krimpkous over de C+draadje.
CB602 p3,5 zitten op hetzelfde "zwevende" net (DSP aansluiting). Linksboven blad 4.
Ook R652 (main L) zit er op en nog veel meer.
Ik laat de spoeltjes voorlopig maar gewoon zitten en eens verder kijken wat er nog meer stuk is.
Zowiezo is 1 stuurtor zo goed als overleden in de main-L trap, Q637, heeft nog maar een hFE van 106 terwijl de andere 160 meten.
De center amp geeft nu wel netjes 0V aan de uitgang.
PS: Ik heb wel wat truuken uit moeten halen om de DC protectie te omzeilen.
henri62
Nou het is wel duidelijk waarom ik helemaal geen signalen kreeg op het main amplifier board:
Iemand heeft ooit wat zitten prullen in die versterker, de flex is op alle punten gebroken:
Er is een poging gedaan om de flex om te buigen en vast te lijmen en zo de boel weer contact te laten maken. Was maar gedeeltelijk gelukt, de -12V was zowiezo weg op de analoge multiplexers, daar begon het mee.
Is een 14 flexfoil, pin pitch 1.25 mm, contacten aan beide zijden en 26 cm lang.
Zit tussen het DSP board en de input selector print. Ik heb behoorlijk wat weg moeten slopen om erbij te kunnen.
Nu nog eens kijken hoe ik dat ga oplossen en waar ik aan een nieuwe flexfoil kom.
-edit- het zou met niet verwonderen dat via die flexfoil ergens een parasitaire GND is naar de versterkertrap. En dat die daarom geen GND meer had door een breuk in de flexfoil. Eigenlijk een ontwerpfout het mainboard van de versterker en opgelost door dat GND plane te ontkoppelen met 2 1nF C-tjes.
nonius
set SCE to AUX.
henri62
fred101
Golden Member
Sommige flatkabel kun je solderen. Dan moet je hem eerst kaal krabben/schuren. Sommige smelt gelijk weg incl trace. Maar je kunt ook de connector vervangen door een header en dan gewone bandkabel of zelfs losse draden gebruiken die je bij elkaar bindt.
henri62
Ik heb hem al "gerepareerd". ik heb het plastic verder van de vertinde baantjes heel voorzichtig eraf gehaald met een scalpel mesje, dan het defecte stukje eraf geknipt. De baantjes blijven dan niet allemaal meer echt goed zitten, maar voor test voldoende. Zit geen sluiting of onderbreking in nu.
Toen bleek de connector door het beunwerk ook nog intern volledig verbogen, maakt nul komma nul contact meer. Dus alle pinnetjes eruit moeten trekken en terug gebogen en er weer in gefröbelt.
Nu nog de connector er in solderen en eens testen wat er nu gebeurd.
Als de versterker uiteindelijk werkt ga ik er 2 micromatch flatcable connector paartjes in zetten, dat pas met wat beleid net. (Ik had er nog een liggen van 14p.)
henri62
Ik heb geluid op de center speaker klinkt wel nog iets belabberd maar kan komen omdat alle metaalwerk rondom de ingangs circuits er nu af ligt. Ik moet wel beide ingangen L+R aan elkaar knopen anders denkt de DSP dat er geen common geluid is voor de CENTER speaker.
En jawel hoor:
het zou met niet verwonderen dat via die flexfoil ergens een parasitaire GND is naar de versterkertrap. En dat die daarom geen GND meer had door een breuk in de flexfoil. Eigenlijk een ontwerpfout het mainboard van de versterker en opgelost door dat GND plane te ontkoppelen met 2 1nF C-tjes.
Ding omgedraaid, rework eraf gehaald en nu heb ik op het beruchte NET wel een GND verbinding. Die loopt dus via het DSP board. Nu de C-tjes en nieuwe draadjes er weer op maken zoals het origineel was.
En ik heb zelfs exact dezelfde C-tjes nog in mijn bakje liggen
.
Klusje voor morgen.
henri62
De C-tjes hersteld heel de boel terug gebouwd. Maar helaas weer andere problemen ontdekt.
Soms komt er helemaal geen geluid uit. De hoeveelheid ruis die erin zit zint me niet. Soms is de DSP compleet over de rooie en komen er allerlei mengfrequenties uit (met toongenerator aangesloten).
Dus het plaatwerk om de input mux er weer afgehaald. Blijkt het schema niet te kloppen, de REC-OUT-L/R en L/R staan verkeerdom in het schema. Zitten op een analoge MUX TC7293. Maar als er geen geluid uit komt is die analoge switch wel goed geschakeld. Dus het zit niet in het input selector board.
Dus moet er iets met het DSP board aan de hand zijn. Wordt vervolgt (vandaag niet meer moet nog een ander spoedje doen).
Klinkt alsof je eens moet zoeken naar vervuiling. Zou het kunnen dat een elco'tje ergens zijn ingewanden over de print heeft uitgekotst en er op die manier overspraak is tussen verschillende printbanen?
henri62
Nou eindelijk weer even een uurtje kunnen werken aan die versterker.
De DSP/PROLOGIC chip (YSS223) is gelukkig niet defect.
De XCK pin van de DSP (18) deugde niet, er stond nog maar een signaal op van ca 500 mVtt terwijl het een CMOS ca 5V signaal moet zijn. Ook een paar andere signalen zagen er wat minder lekker uit.
Dat signaal kwam via het tuner interconnect board via een ander flexprint van de main CPU op het display/front board.
Er waren 4 pinnen in krom in CB452, waarschijnlijk door iemand "kapot gerepareerd".
Verder nog een vuil contact aan de kant van het display board, pin 4 van CB453. Gelukkig geen kromme pootjes want dan was ik de sjaak geweest en had het hele VFD eraf moeten solderen.
Ik heb nu een stabiel center audio signaal.
Nu de main eindtrap nog onder handen nemen en rear STK4141V vervangen.
Wordt weer vervolgt.
henri62
Weer een verrassing tegen gekomen: Als je het tuner-board loshaalt (om fatsoenlijk aan de print eronder te kunnen meten) dan werkt ineens een deel van het frontpaneel niet meer!
Wat blijkt, ook hier is bewust de GND blijkbaar onderbroken en werkt het tuner board op de chassis aarde.
Als het board loshangt komt via-via op de +5V wat parasitaire stroom terug en het hele 5V net wordt omhoog getrokken naar bijna 5,7V.
Dit zorgt er weer voor dat de drukknoppen op het frontpanel, die met een laddernetwerk aan een ADC pin van de CPU hangen, niet goed gedetecteerd worden en alle functies 1 knop "opschuiven". Dit ook maar weer opgelost door een tijdelijk snoertje tussen chassis en het tunerblikje te knopen. Ook dit staat nergens in het schema.
Maar nu een ander probleem, een van de stuurtorren van de main eindtrap: 2SC4488 heeft zijn beste tijd gehad, een hFE van 112 terwijl alle andere rond de 160 zitten. (Ook de complementaire 2SA1708 hFE ca 195)
Wat is wijsheid, vervangen?
Maar dan moet ik een vervanger gaan zoeken want de 2SC4488 is niet meer te krijgen. Een ZTX453 zou kunnen maar moet ik dan waarschijnlijk ook de complementaire zijde aanpakken?