Hee lucky luke

Was een prima dag vandaag om eens verder te stoeien met het toch wel ietwat complexe schakelingetje.

Er gaat me wel steeds meer duidelijk worden ik heb meerdere keren jouw afregel procedures gelezen en valt het nu op zijn plek.

Ik heb de schakeling even opnieuw opgebouwd nu wat overzichtelijker.

Met rv1 de Offset afgeregeld.

Ik heb een mooie zaagtand op pen 10 en op pen 8 een varierende blokgolf afhankelijk van de afstand v.d magneet.

Nu ben ik bij de P en D factor aangekomen.

Ben hier gaan meten en kwam erachter dat als ik van rv3 de weerstandswaarde lager draai dan gaat de pwm naar -15.15V en als ik dus deze volledig naar hoogste weerstandswaarde draai dan komt de pwm tot -04.07V Deze waarde moet dus omhoog anders gaat ie nooit de mosfett aansturen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/p%20en%20d%20factor.jpg

Nou is mijn vraag als ik de weerstandwaarden R9 en R10 verhoog moet dan de waarde van C6 330nF ook omhoog of juist naar beneden?

Wat doet die C6 precies?

Bvd daan

Die variërende blokgolf op pin 8 schakelt tussen -15 V en +15 V (of eigenlijk ongeveer -14 tot ongeveer +13.6 V, want de LM324 is niet rail-to-rail). Een deel van de tijd is die dus -14, en een deel van de tijd +14. Als je dat meet alsof het DC is krijg je met mazzel een gemiddelde en met pech (als de meter ‘t niet meer kan volgen) “een getalletje”.

Maar het deel van de tijd dat de PWM positief is (en boven de minimale gatespanning van de fet) zal de FET open gaan.

R9 en de potmeter bepalen de P-factor (hoeveel U2D versterkt).
C6 en R10 de D-factor. Maar het beïnvloed elkaar (als ik dat had willen voorkomen had ik voor elk een eigen opampje moeten nemen, dat was beter geweest, want makkelijker afregelen, maar dan had het niet meer met 1 Lm324 gekund)

C6 zorgt dat bij snelle veranderingen (grote verschillen / snelle beweging van magneet tov. Sensor) U2D deze meer versterkt. Maakt eigenlijk dat ‘de regeling sneller ingrijpt’.

Als je C6 (of R10) in eerste instantie weglaat, (open laat), heb je een proportionele regeling. Als je die afstelt blijft de magneet waarschijnlijk erg ‘bibberen’ onder de spoel. Als je dan een D-factor toevoegt door C6 (en R10) te plaatsen kun je die bibber er uit krijgen door met R10 te spelen. Als je C6 en R10 in een (ic)voetje zet kun je ze makkelijk wisselen, het IC voetje is dan een soort klein mini-breadboardje.

Edit: kwa C6 groter/kleiner/houden - mag allemaal, maar ik denk dat met R10 spelen makkelijker is. Eventueel neem je een potmeter.
Ik heb voor C6 ook maar iets uit het laatje gepakt, met 330n folie leek het beter te werken dan met 100 nF ceramisch. Ik heb er niet aan gerekend.

Hee lucky luke

Bedankt voor je snelle antwoord.

De 123 die zal het denk ik zo wel makkelijk kunnen volgen.

Goeie tip van het IC voetje scheelt solderen alhoewel ik hier geen hekel aan heb.

Ik print het stukje tekst even uit mischien dat het komende weekend het ook prutweer is, dan heb ik een goede smoes om ff mijn werkhok in te duiken.

Ik weet nu nog niet of ik deze ook moet verhogen of dat ik m gewoon 330nF mag/moet houden.

Bvd daan

Het is weer een tijdje geleden dat ik met de zweefmagneet bezig ben geweest.

Ik kreeg m lastig afgeregeld ondanks de afregel procedure die Lucky luke op zijn site had staan.

Dacht ff gooi het over een andere boeg en begin eerst maar eens simpel met de eenvoudiger schakeling van de link die ik eerder had gepost.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/schema%20zweefmagneet%20eenvoudig%201.jpg

Dit is minimaalistisch en werkt maar ik snap wel dat het ontwerp van lucky luke stabieler en rustiger is.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/pcb%20zweefmagneet%201.jpg

De magneet zweeft wel maar is erg onrustig en begin soms te stuiteren.

https://www.youtube.com/shorts/wr6saj6WLO8

Wel leuk als het werkt.

Toch maar weer eens verder met de schakeling van Lucky luke kijken of ik deze werkend krijg. :)

Werkt mooi! Printje ziet er netjes uit en die plexiglas constructie is ook prachtig. Kan zo in Show Your Projects.

Ach, met mijn schema “stuitert” de magneet soms ook. Als je die ook aan de praat krijgt kun je ze vergelijken of je er wat mee opschiet, maar je hebt nu iets dat werkt.