Ik heb een Philips Airfryer XXL HD9285/90.
Samengevat: Ik denk dat de temperatuur van de lucht te laag is, die wil ik zelf instellen. Kan dat? Hoe?
Lang verhaal:
Deze gekocht als vervanging van eerdere Philips Airfryer XL. Idee was: Hier kan wellicht meer tegelijk in, hij is ook wat groter. Helaas. Niets is minder waar. Een beheerste hoeveelheid patat (600 gram), doet er VEEL langer over om gaar te worden dan in de vorige. De vorige lukte het wel in 14 minuten ofzo, iets langer dan vermeld op verpakking. Deze doet er makkelijk meer dan 20 minuten over. Ook met goed schudden tussendoor, meerdere keren. Het blijft rauw/niet gaar/zacht.
Alles op 200 graden, maximale temperatuur.
Temperatuur lijkt te laag/te weinig airflow. In ieder geval veel slechter dan mijn vorige (goedkopere) philips airfryer.
Airflow kan ik niet meten, maar ook met echt weinig patat, zodat er luchtstroming overal is, duurt het lang. Ook snacks duren duidelijk langer en die liggen vrij in de luchtstroom.
Er blijft natuurkundig nog één grootheid over: Temperatuur te laag.
Dus temperatuur gemeten met een thermokoppel tussen/tegen het rooster aan de onderkant, lege airfryer.
Resultaat: Opwarmen duurt LANG. Zeker 7-8 minuten voordat de maximale temperatuur behaald wordt en de temperatuur gaat schommelen (thermostaat actief). De temperatuur schommelt tussen 170 en 190 graden, als 200 graden ingesteld is.
Temperatuur blijft ook laag. Wellicht meetfout, maar ik meet maximaal 190 graden (ingestelde temperatuur op max waarde 200 graden celcius). De thermokoppel meet wel netjes 100 graden in kokend water. Dus ijking zal wel OK zijn, maar systematische fout doordat het thermokoppel "kouder" is dan de warme lucht kan natuurlijk.
En dan nu de vraag:
Kun je de temperatuur afstellen regel? Ik kan helaas geen servicemanual vinden. Ik vraag het hier, voordat ik de boel openschroef/breek.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De SM is een heel droevige zaak. Niets over temp of ntc. Ook van wisselstukken is het kommer en kwel. De HD9650/90 is de laatste degelijke die er gemaakt is. Daarna steil bergaf.
Je werkwijze is wel zeer nauwgezet. Top! Iemand die zijn meetinstrument met de nodige korrel neemt en verifieert zie je niet vaak.
[Bericht gewijzigd door EricN op (27%)]
Een beheerste hoeveelheid patat (600 gram)
Het is friet 
Ik neem aan wel het zelfde merk ?
De mijne heeft zelfs geen voorverwarm functie meer.
Ik ben aan het experimenteren geweest met merken friet (ipv temp), de ene reageert toch anders dan het andere. Dat had een beter resultaat.
Op zondag 29 december 2024 14:07:58 schreef bprosman:
[...]
Het is friet
Ik ben aan het experimenteren geweest met merken friet (ipv temp), de ene reageert toch anders dan het andere.
Patat-friet 
Ik heb ook een XXL, die werkt prima, heel snel warm ook maar is het wat oudere model.
Voorbeeld: ik stop er afbakbroodjes in, die zijn met 8 minuten prachtig bruin, dus 8 minuten opwarmen is zeker niet normaal.
Als EricN al aangeeft dat de latere generatie niet best is dan neem ik dat meteen aan.
Kan je er niet mee terug ? garantie ( waarborg voor BE
).
Op zondag 29 december 2024 14:07:58 schreef bprosman:
[...]
Het is friet
Ik ben aan het experimenteren geweest met merken friet (ipv temp), de ene reageert toch anders dan het andere. Dat had een beter resultaat.
Zowel friet als patat doet het niet goed 
LOL. Verschillende soorten. Ook met de vorige had ik wel verschillende resultaten. (Heel veel spijt dat ik die vorige weg heb gedaan, was niet kapot, alleen heel erg vies/vuil)
Maar het probleem is toch wel anders nu. De patat/friet blijft echt lang klef/zacht. Eerst was het vooral dat de korst anders was en dat de ene friet "goudbruin" gaar wordt en de andere "verbrand bruin" gaar.
Op zondag 29 december 2024 14:11:47 schreef revado:
[...]Patat-friet
Ik heb ook een XXL, die werkt prima, heel snel warm ook maar is het wat oudere model.
Voorbeeld: ik stop er afbakbroodjes in, die zijn met 8 minuten prachtig bruin, dus 8 minuten opwarmen is zeker niet normaal.Als EricN al aangeeft dat de latere generatie niet best is dan neem ik dat meteen aan.
Kan je er niet mee terug ? garantie ( waarborg voor BE).
Ik heb inderdaad nog NL garantie. Maar niet zo'n zin om dat ding terug te sturen/wachten enzo. 90% kans dat ik hem gewoon weer in dezelfde staat terug krijg.
Al eens "Lamb Weston" friet geprobeerd ? Die is wat dunner (hamburger friet noemen ze het), oa bij Jumbo te krijgen en voor mij nog steeds de winnaar. (Ben niet zo van de "Verse friet", heb daar het geduld niet voor, laten weken en zo).
Het apparaat kun je niet echt aanpassen, vandaar dat ik het in de friet zocht. (Ander merk).
[Bericht gewijzigd door bprosman op (17%)]
Op zondag 29 december 2024 15:14:55 schreef bprosman:
Al eens "Lamb Weston" friet geprobeerd ? Die is wat dunner (hamburger friet noemen ze het), oa bij Jumbo te krijgen en voor mij nog steeds de winnaar. (Ben niet zo van de "Verse friet", heb daar het geduld niet voor, laten weken en zo).
Het apparaat kun je niet echt aanpassen, vandaar dat ik het in de friet zocht. (Ander merk).
Dank.
Op zich lukt het wel om de boel uiteindelijk gaar te krijgen:
Eerst dik 5 minuten voorverwarmen. Dan weinig erin gooien. Lang wachten. Goed schudden.
Uit mijn startpost is het waarschijnlijk niet duidelijk dat de friet uiteindelijk wel gaar wordt. Maar het duurt 20 minuten... (excl voorverwarmen)
Had ik de oude maar niet weggedaan!!! dom, dom, dom.
[Bericht gewijzigd door tom_co op (10%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
20 minuten is echt niet goed. Ik kom ook niet verder dan temperatuur en/of luchtcirculatie niet in orde.
Daarom ga ik naar de Snackbar, dat geklooi met die airfryers van de nieuwe generatie, is net zoals EricN zegt kommer en kwel...
even vraagje: wat was het vermogen van de oude airfryer en van de nieuwe?? Blijkt dat de nieuwere generatie een lichter element hebben, dus voorverwarmen langer en bakresultaten slechter. ik dacht dan programma Kassa er aandacht aan besteed had en Philips was zeker niet de beste!!
joopv
Golden Member
Toch wel het draadrooster gebruikt in de bodem van de mand?
Te veel en te dikke friet er in, dan kan de lucht niet goed circuleren. De werking van een airfryer valt of staat met de mate waarin de lucht vrij kan bewegen tussen het voedsel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 29 december 2024 19:13:39 schreef smd:
Daarom ga ik naar de Snackbar, dat geklooi met die airfryers van de nieuwe generatie, is net zoals EricN zegt kommer en kwel...even vraagje: wat was het vermogen van de oude airfryer en van de nieuwe?? Blijkt dat de nieuwere generatie een lichter element hebben, dus voorverwarmen langer en bakresultaten slechter. ik dacht dan programma Kassa er aandacht aan besteed had en Philips was zeker niet de beste!!
geklooi met airfryers sowiso, duurt veel te lang. gewoon de oeroude belgische uitvinding een bak met heet vet! dan is het maar schoonmaken, smaakt beter en in 20min heb je heel wat friet gebakken.
Op zondag 29 december 2024 22:23:19 schreef joopv:
Toch wel het draadrooster gebruikt in de bodem van de mand?
Te veel en te dikke friet er in, dan kan de lucht niet goed circuleren. De werking van een airfryer valt of staat met de mate waarin de lucht vrij kan bewegen tussen het voedsel.
Tja, dat is wel een ding.
Er zit maar één mand bij en die is aan de zijkanten helemaal dicht en heeft luchtsleuven in de bodem. In tegenstelling tot het draadmandje van de vorige.
Dat is allemaal "rapidflow" ofzo blabla technologie: Pure blaat, die niet werkt. Natuurkundig kan dat natuurlijk bijna nooit een betere airflow geven met een onbekende laag patat friet in het mandje.
In de handleiding staat overigens ook dat friet 14-33 minuten duurt... Shake 4 times. Klopt wel aardig dus.
Mocht ik hem opschroeven, dan zal ik hier zeker foto's plaatsen.
Op zondag 29 december 2024 19:13:39 schreef smd:
even vraagje: wat was het vermogen van de oude airfryer en van de nieuwe?? Blijkt dat de nieuwere generatie een lichter element hebben, dus voorverwarmen langer en bakresultaten slechter. ik dacht dan programma Kassa er aandacht aan besteed had en Philips was zeker niet de beste!!
Ik heb het werkelijk opgenomen vermogen niet gemeten, maar de specs zijn 2000 W, net als de vorige.
Dan is de fan motor niet krachtig genoeg OF circulatie is slecht door te veel volume nu.. De Ninja airfryer is de beste!! Philips 3de plaats..
Ik vond die hele Philips XXL een prul van een ding. En niet eens Philips, gewoon een goedkope Chinees. Hier is ie na een paar maanden zomaar verdwenen.
Ik frituur gewoon in een ENORME wok met 2 liter arachideolie op een grote 10kW gasbrander. Buiten. Werkt sneller en betere frieten.
benleentje
Golden Member
Er zit maar één mand bij en die is aan de zijkanten helemaal dicht en heeft luchtsleuven in de bodem.
Dat heb ik ook met mijn Philips maar al veel soorten patat erin gehad en altijd in 10 minuten klaar, maar ik ben een liefhebber van kleffe patat. Maar na 12 minuten is dat wel krokant. Alleen de kroketten duren bij mij altijd 15 minuten en een stuk langer dan wat er op de verpakking staat.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Wij hebben de HD9875 en die doet het toch echt heeel goed.
Frieten, kroketten en nog meer zooi binnen de kortste keren klaar hoor.
Andere airfryers gehad, maar dit is toch de betere...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Bij voorbaat excuses voor deze “reparatie-video”, maar ik kon het toch niet laten:
https://www.youtube.com/watch?v=hIZTA6Z_9VQ
(Je hebt er niks aan, tenzij je er om kunt lachen, want daar is het voor bedoeld. Ik eet dusdanig weinig gefrituurde dingen dat ik geen mening over airfryers heb: ik heb er geen ervaring mee, positief noch negatief)
De serieuze dingen heb je zelf al gedaan vrees ik, als er duidelijk iets de luchtstroom zou belemmeren of de fan zou niet lopen oid zou je daar wel al achter zijn…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 30 december 2024 21:49:38 schreef Roches:
Wij hebben de HD9875 en die doet het toch echt heeel goed.Frieten, kroketten en nog meer zooi binnen de kortste keren klaar hoor.
Andere airfryers gehad, maar dit is toch de betere...
of heeft ts de airfryer in de schuur op een 3x 1,5 kabeltje, einde van de straatkabel met nog 210V erop waar jij 235V hebt op de pan. dat kan best wat schelen..
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Wij hebben hier ook een echt oudje staan, de HD9240/90 niet meer verkrijgbaar helaas. Tiptoetsen en geen vettige draaiknop erop.
Doet het al zo een 5 tot 10 jaar prima, prachtige machine.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt toch wel goed merken dat de 'drijvende kracht' achter de Philips naam verdwenen is.
Bij iedere nieuwe versie van een apparaat ziet men kans die iets of veel slechter te maken (waarschijnlijk ook goedkoper...)
Heb dat gemerkt met een 3 kops scheerapparaat van Philips.
Huidig model is uiterlijk vrijwel hetzelfde als 15 jaar geleden, maar bijna alles eraan werkt nu beroerder of contra-intuitief...
De duurdere series zijn helemaal onbruikbaar.
'Let's make things better' geldt helaas niet meer... ( 'Let's make things worse' ?
)
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Air fryer is voor de generatie mobielplakkers. Echte culinaire friet wordt in reuzel gebakken, kan niets tegenop.