Rechter zone van Atag Inductie HI571B herkent pannen niet meer

Heeft iemand de service documentatie of het schema van de Atag Inductiekookplaat HI571B voor ons?
Sinds kort herkent de rechter zone de pannen niet meer.

Wat ik bij "inductieplaten" vaak zie (hier op het forum), is dat de power-elektronica de geest geeft. De gelijkgerichte 230V wordt met een H-brug op de inductie-spoelen gezet. Die H brug is het gevoelige deel.

"pan detecteren" is dan dat er "stroom afgenomen" wordt door dit circuit. Dus als de power elektronica stuk is, dan kan het ook zijn dat ie zich gedraagt alsof er geen pan is.

Veel losse solderingen bij dat model.

Schema, je vind eerder een naald in een hooiberg bij veel toestellen.

opnieuw solderen, met name gelijkrichter... Geen schema voor nodig...

Bedankt, met deze opmerkingen ga ik aan de slag.

Vandaag gedemonteerd en veel solderingen nagelopen en "doorgestookt" maar dat leidde niet tot het gewenste resultaat.
Ook metingen van condensatoren en halfgeleiders leverde tot nu toe niets op.
Ook de relais zien er van binnen nog goed uit.

[Bericht gewijzigd door Brechtje op (11%)]

Deze ok? Zie foto

Mss een elco? Warm de Elco's eens op met haardroger.

1. In de gele rechthoek is wel wat goed mis!
  2. Ook het "trafootje"(?) linksboven ziet er niet fris uit volgens mij.
    De onderste helft van de wikkeling is zwart, verbrand?

Ik heb die weerstanden wel doorgemeten en dat lijkt in orde.

Op donderdag 2 januari 2025 14:59:57 schreef EricN:
Deze ok? Zie foto
Jazeker

Mss een elco? Warm de Elco's eens op met haardroger.

Op donderdag 2 januari 2025 15:12:08 schreef vergeten:
In de gele rechthoek is wel wat goed mis!

Ook het "trafootje"(?) linksboven ziet er niet fris uit volgens mij.
[bijlage]

Ik ga daar morgen wel naar kijken, de kookplaat zit weer in elkaar: er moet gekookt worden ;)

@vergeten. Scherp oog!

@brechtje: dat is wel het circuit vd stroommeting. De panherkenning.

als ik me niet vergis 2 weerstanden van 47 ohm. heb die ook al eens stuk gehad. die gaan samen stuk met de transistoren die erlangs zitten. gezien de leeftijd ( 25 jaar ) mogen de elco's ook wel vervangen worden. die weerstanden zitten in serie met de stroomtrafo welke de grote spoel erlangs is. wrs een pan goed scheef gestaan of een verkeerd soort pan erop gehad.

[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]

Op dinsdag 31 december 2024 17:44:47 schreef CrossFireX:
Schema, je vind eerder een naald in een hooiberg bij veel toestellen.

Dat hangt af van hoe oud een toestel is. Voor 1970 zat het er vaak gewoon bij. Maarja. Een inductiekookplaat zal niet ouder dan 1970 zijn. :+

Op donderdag 2 januari 2025 16:02:04 schreef testman:
gezien de leeftijd ( 25 jaar ) mogen de elco's ook wel vervangen worden.

Het vervangen van onderdelen die nu niet stuk zijn hangt op de afweging of de "schade door vervangen" meer of minder is dan "verwachte verlies doordat het te vervangen onderdeel bijna op is".

Als je goed kan solderen is "schade door vervangen" misschien "bijna nul" en loont het de moeite. Maar bij een random figuur die naar een schema komt vragen... Ik denk dat de weegschaal de andere kant op gaat.

Mijn mening: Laat gerust zitten.

[Bericht gewijzigd door rew op (49%)]

Op donderdag 2 januari 2025 15:38:53 schreef Brechtje:
Ik heb die weerstanden wel doorgemeten en dat lijkt in orde.

Wat heb je gemeten?
Wat het moet zijn dat weet je waarschijnlijk niet?
Er heeft teveel stroom gelopen, niet alleen door die weerstand(en) er zal elders "niet zichtbare" schade aanwezig zijn.

Misschien morgen/straks een reaktie,
er wordt nu gekookt met de werkende andere helft _/-\o_

Op donderdag 2 januari 2025 16:38:32 schreef rew:
[...]Dat hangt af van hoe oud een toestel is. Voor 1970 zat het er vaak gewoon bij. Maarja. Een inductiekookplaat zal niet ouder dan 1970 zijn. :+

[...]Het vervangen van onderdelen die nu niet stuk zijn hangt op de afweging of de "schade door vervangen" meer of minder is dan "verwachte verlies doordat het te vervangen onderdeel bijna op is".

Als je goed kan solderen is "schade door vervangen" misschien "bijna nul" en loont het de moeite. Maar bij een random figuur die naar een schema komt vragen... Ik denk dat de weegschaal de andere kant op gaat.

Mijn mening: Laat gerust zitten.

wrs word dit een ander fornuis want best een herstellingkje voor ts, maar als je de elco's niet vervangt komt er nog meer ellende aan. vooral die langs de HF trafo ( stby warmte ) zijn minder als de halve capaciteit in veel gevallen. ook een bak losse solderingen wrs.

Ok, deze generator heeft echt wat onderhoud nodig... het is een afweging..

Op donderdag 2 januari 2025 18:42:30 schreef testman:
[...]

wrs word dit een ander fornuis want best een herstellingkje voor ts, maar als je de elco's niet vervangt komt er nog meer ellende aan. vooral die langs de HF trafo ( stby warmte ) zijn minder als de halve capaciteit in veel gevallen. ook een bak losse solderingen wrs.

Ik heb die elco's wel gemeten en ze gaven een juiste waarde aan.

Op donderdag 2 januari 2025 19:12:41 schreef Brechtje:
[...]

Ik heb die elco's wel gemeten en ze gaven een juiste waarde aan.

op de print gemeten? beste loshalen anders meet je andere elco's mee. en de esr is ook nog goed?

Volgens mij grofweg dezelfde als deze plaat deze heb ik meerdere keren gerepareerd.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/99177

Hiervan is R32 68K ohm al eens stuk geweest.

De BUL216 is later ook eens gaan sneuvelen samen met de UC3842 door slechte elko's.

Later heb ik de gehele plaat beide helfden van nieuwe elko's voorzien en de plaat staat als reserve plaat mocht de huidige nieuwe bezwijken of het opgeven.

Op donderdag 2 januari 2025 21:57:04 schreef daandc:
Volgens mij grofweg dezelfde als deze plaat deze heb ik meerdere keren gerepareerd.

De BUL216 is later ook eens gaan sneuvelen samen met de UC3842 door slechte elko's.

Later heb ik de gehele plaat beide helfden van nieuwe elko's voorzien en de plaat staat als reserve plaat mocht de huidige nieuwe bezwijken of het opgeven.

Het is dezelfde plaat, ik heb jouw eerdere bericht gelezen. Die weerstanden (R32/31) zijn in orde. Ook lijkt de BUL215 Ok. Het checken van de UC3842 is niet makkelijk even te doen.

Op donderdag 2 januari 2025 15:12:08 schreef vergeten:

1. In de gele rechthoek is wel wat goed mis!
  2. Ook het "trafootje"(?) linksboven ziet er niet fris uit volgens mij.

[bijlage]

De weerstanden wel vervangen maar ze waren nog OK (47ohm)
De zwarte wikkeling is niet verbrand maar gewoon zwart.

Op donderdag 2 januari 2025 20:40:43 schreef testman:
[...]

op de print gemeten? beste loshalen anders meet je andere elco's mee. en de esr is ook nog goed?

Ook elco's vandaag even los gemeten.

Op donderdag 2 januari 2025 21:57:04 schreef daandc:

Heb jij die reserveplaat nog?