Eduard2
Golden Member
Beste forumleden,
Een Raspberry pi 3B+ met SD kaart voldeed prima als eerste kennismaking met Home Assistant. Voor een definitieve opstelling lees ik het advies SSD opslag te gebruiken.
Mijn bestaande huissturing bevat al een Rpi3B+ en werkt al jaren met een zelf geschreven C programma. Deze Rpi heeft bij netuitval nog uren autonomie. Zijn voeding komt via een DC/DC converter uit een 12V accu. Vormt dit een probleem bij de werking met een SSD? Heeft ieder model SSD een aparte voeding nodig? De testunit waarmee ik losse harddisks en SSD's uitlees heeft een USB aansluiting en een bijhorende stekkervoeding.
Ook USB geheugensticks bestaan vandaag met vrij grote geheugencapaciteit. Die hebben geen bijkomende voeding nodig. Is dat een goed alternatief voor een SSD?
Vriendelijke groeten,
Eduard
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik gebruik een SSD behuizing die de voeding via de USB krijgt, wel een Pi 4.
Nu twee keer zo toegepast met een SSD drive en een Pi4.
Deze gebruik ik:
https://www.allekabels.nl/harde-schijf/4564/1315285/usb-harde-schijf-b…
Eduard2
Golden Member
Bedankt marcob,
Dat lijkt een goede oplossing. Als ik het goed begrijp is het een soort doosje waarin je zelf een 2.5 duim SATA drive kan plaatsen. Ik heb nog een Samsung 860 EVO 250 GB. Die zal daar wellicht in passen.
Bij de inhoud der verpakking staat een USB 3 kabel. Heb je een idee hoe lang die kabel ongeveer is? Voor mij is een korte kabel het handigst. Indien nuttig bestel ik die samen met de voorgestelde behuizing.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Inderdaad, gewoon een USB3 naar sata doosje nemen, voeding gaat gewoon over de USB
USB-sticks zijn in een geval als dit niet beter dan een SD-kaartje, dus dat zeker niet gaan doen.
Zij het dat een SSD aan een rPi3b+ nogal overkill is. Net als een usb3 sata adapter. De rPi3B+ heeft alleen maar usb2 poorten en dan ga je het verschil tussen een SSD en een mechanische hard disk niet merken.
Maar je hebt de SSD al liggen en hedentendage is een usb3 naar sata adapter waarschijnlijk goedkoper dan een usb2 naar sata adapter. Het gaat wel werken maar verwacht geen wonderen.
Eduard2
Golden Member
Beste Sine en LuckyStrike,
Voor mij klinkt dat best hoopvol. Er is een goede kans dat het sata doosje + ubb2 + Rpi3B+ zal werken. Op eerste zicht is topsnelheid hier niet nodig. De dingen in een woonhuis verlopen niet razendsnel. In vergelijking met de nieuwere Rpi topmodellen is de 3B+ eerder een slak dan een haas. Meer snelheid dan nodig betekent meestal meer stroomverbruik en kleinere autonomie van de accu. Het feit dat de Rpi3B+ hier al jaren continu werkt zonder geforceerde koeling maakt hem een eerste rang kandidaat voor deze uitbreiding.
Ik ga het genoemde sata doosje nu bestellen en bij interesse meld ik het resultaat in deze forumdraad.
Als ik in deze redenering te kort door de bocht ga dan hoor ik het graag.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Op woensdag 8 januari 2025 00:22:09 schreef LuckyStrike:
Zij het dat een SSD aan een rPi3b+ nogal overkill is. Net als een usb3 sata adapter. De rPi3B+ heeft alleen maar usb2 poorten en dan ga je het verschil tussen een SSD en een mechanische hard disk niet merken.
Dat heeft weinig te maken met snelheid, voor dit soort 'kleine' toepassingen is de mechanische harddisk eigenlijk uitgestorven. En al had ik er eentje liggen zou dat zeker niet mijn keuze zijn. Al was het maar gezien het verschil in stroomverbruik.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ter info: Volgens mij doet een RPI3 ongeveer 40Mb/sec naar z'n SD kaart. USB2 als "bottleneck" ook. Dus snelheid win je niet.
Ik denk dat een slechte SSD net zo slecht is als een slechte SD kaart.
Dus ik zie het nut er niet zo van in, maar als jij denkt dat het helpt, moet je het vooral doen. 
Op woensdag 8 januari 2025 10:07:40 schreef Sine:
[...]Al was het maar gezien het verschil in stroomverbruik.
Dat is een urban mythe. SSD's gebruiken net zoveel of soms zelf meer energie dan een mechanische hard disk
ik heb ook een SSD op mijn rpi's zitten.
een rpi3 voor mijn zonnepanelen systeem, 32GB SSD volledig op USB en rpi zit met een 5V voeding op een 600W UPS (met veeeeel accu opslag).
een rpi4 heeft een 120GB SSD voor mijn webserver. schijf ook volledig op USB, rpi met een andere 5V voeding ook op die 600W UPS. heb al eens 8uur op UPS gedraaid zonder problemen.
SSD heeft als voordeel dat er mechanisch niks in zit, verbruik wel iets hoger. mijn HDD was 800mA tot 1A op 5V, SSD hier naast mij is 5V 1,7A.
hangt ook van gebruik af. in rust verbruikt ze veel minder (2W ofzo) dan wanneer je er naar schrijft (8W)
met die RPi 3 had ik vroeger SD card uitval (tussen 3 en 6maand was de kaart kapot).
op SSD draai ik al meer dan een jaar probleemloos
Ik heb slechte ervaringen met USB opslag op semi-autonome systemen, ook raspberrys. De USB interface is niet altijd even stabiel, en soms valt ie zomaar uit.
Dat zal wellicht varieren tussen verschillende Pi-modellen, want het ligt vrijwel altijd aan de USB-drivers, en de USB-HW van de verschillende Pi's verschilt.
Reboot helpt dan wel, maar er kan disk-corruptie opgetreden zijn.
Gewoon een grote SD-kaart heeft mijn voorkeur, eventueel met / (root filesystem) op een aparte, read-only partititie
(dat laatste kost wat moeite omdat /var en nog een paar wel writable moeten zijn. Maar het is heel lekker om te voorkomen dat je filesystem niet meer bootable is.)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 8 januari 2025 15:16:29 schreef blurp:
Reboot helpt dan wel, maar er kan disk-corruptie opgetreden zijn.
Toen de RPI-4 uitkwam heb ik 5*8Tb gekocht om via een USB-3 HUB op m'n raspberry pi aan te sluiten. In RAID. De RAID ZELF(*) is corrupt geraakt voordat ik de "initiele data" er op had gecopieerd. Na 2 keer heb ik het opgegeven en de boel uitgezet.
(*) Dus niet het filesysteem.
Op woensdag 8 januari 2025 14:21:25 schreef LuckyStrike:
[...]
Dat is een urban mythe. SSD's gebruiken net zoveel of soms zelf meer energie dan een mechanische hard disk
Meet het eens 
Ik heb slechte ervaringen met USB opslag op semi-autonome systemen, ook raspberrys. De USB interface is niet altijd even stabiel, en soms valt ie zomaar uit.
HASS op een usbdrive is geen enkel probleem, liefst niet meer op een pi3, dat begint langzaam wat traag te worden.
Een SQL databeest draaien op een sd kaart is vragen om ellende.
@REW,
Een raid op USB draaien is altijd een slecht plan, of dat nou een pi is of niet
Er bestaat voor de Pi5 een addon bord waar je 5 "echte" sata interfaces krijgt (via PCI-e) dat werkt wel.
rew
Op woensdag 8 januari 2025 18:45:20 schreef Sine:
@REW,
Een raid op USB draaien is altijd een slecht plan, of dat nou een pi is of nietEr bestaat voor de Pi5 een addon bord waar je 5 "echte" sata interfaces krijgt (via PCI-e) dat werkt wel.
Dat zeggen er meer. Maar niemand kan uitleggen waarom het is. Ik wil het snappen.
Op woensdag 8 januari 2025 18:45:20 schreef Sine:
[...]Meet het eens
.
Dat hebben verschillende mensen al eens gedaan en die kwamen tot dezelfde conclusie
Met enige reserve geef ik deze link https://www.windowscentral.com/hardware/ssd-vs-hdd-we-know-about-speed… maar pas op; allemaal pop-ups
een software raid gebruik ik niet. ben aan het afstappen van gewone HDD's.
raid met SSD is een slecht plan. je zit met wear leveling op de SSD's en vele raid functies ondersteunen de SSD's niet in hun firmware. word tijd dat er op SSD vlak voor bedrijven toch iets nieuw komt ter vervanging van raid
op het werk ook ellende mee met data corruptie op SSD's.
vandaag een server rebuild en de raid eraf gegooid voor het OS.
de virtuele servers erop moeten veel schijf activiteit doen (oracle database) en die draaien sneller op de 10K SAS schijven dan op de SSD's.
ipv de machines dus te spreiden over SSD's en SAS schijven, staan ze voor performance redenen allemaal op de SAS schijven, en heb ik op de 2SSD gewoon mijn OS dubbel gezet. zou 1 server sneuvelen, kan ik booten van de andere en toch alle VM's starten
Ik heb slechte ervaringen met USB opslag op semi-autonome systemen, ook raspberrys. De USB interface is niet altijd even stabiel, en soms valt ie zomaar uit.Dat zal wellicht varieren tussen verschillende Pi-modellen, want het ligt vrijwel altijd aan de USB-drivers, en de USB-HW van de verschillende Pi's verschilt.
Gewoon een grote SD-kaart heeft mijn voorkeur, eventueel met / (root filesystem) op een aparte, read-only partititie
ik heb het omgekeerde. heb 4 of 5 raspberrys draaien en heb 10tallen kapotte SD's gehad. in mijn camera systeem zitten de SD's met een read only file systeem, en daar gegarandeerd na 3maanden is er een SD kapot. de camera reageert niet, reboot hem en t is afgelopen. SD kapot.
sinds ik hard disks gebruik (lees +10jaar) heb ik nog GEENENKELE hdd of sdd kapot of corrupt gehad
[Bericht gewijzigd door fcapri op (36%)]
Op woensdag 8 januari 2025 18:53:36 schreef LuckyStrike:
[...]Dat hebben verschillende mensen al eens gedaan en die kwamen tot dezelfde conclusieMet enige reserve geef ik deze link https://www.windowscentral.com/hardware/ssd-vs-hdd-we-know-about-speed… maar pas op; allemaal pop-ups
Nee, die hebben dat niet gedaan, die hebben de specs genomen van een paar drives zoals opgegeven door de fabrikant.
En de SSD is een Micron 6500 ION 30.72 TB QLC: 5 watts (idle), 15 watts (read), 20 watts (write) per drive
Dat is nu niet echt een standaard drive, en zeker niets wat je voor HASS aan een pi gaat hangen.
Een gewone 2,5" MLC drive is 100% zuiniger dan zijn 2,5" SATA broertje in een externe USB behuizing.
Op woensdag 8 januari 2025 22:04:05 schreef fcapri:
een software raid gebruik ik niet. ben aan het afstappen van gewone HDD's.raid met SSD is een slecht plan. je zit met wear leveling op de SSD's en vele raid functies ondersteunen de SSD's niet in hun firmware. word tijd dat er op SSD vlak voor bedrijven toch iets nieuw komt ter vervanging van raid
Hard raid is uitstervernde, de meeste NAS-en doen tegenwoordig JBOD en de rest soft.
En dan kun je meteen rekening houden met de uitdagingen van SATA drives
ZFS bijvoorbeeld.
jbod heb je ook geen veiligheid als een disk sneuvelt.
dat is het grote probleem op het werk. een hoop stokoude servers gevirtualiseerd (veel hardware failures).
op een gewone pc met 2 SSD's krijg je alles werkende. als 1 disk sneuvelt, ben ik de helft van de virtuele servers kwijt.
als de pc niet meer start, ben ik alle virtuele servers kwijt
als mainboard sneuvelt idem.
redundantie is dus kritisch.
de firma heeft een oplossing gegeven met 3 VM servers, een hoop lun's op een grote nas, maar de VM servers zelf zitten met corruptie op SSD's (oorzaak onbekend, zoeken we al jaren achter).
op onze 8 disks nas (amper gebruik) al een kapotte disk gegaan. ziet er een WD black uit, maar Enterprise versie. iets raars.
gaan gewoon alle 8 disks vervangen door WD red+.
dus weer een eigen server gebouwd met SAS schijven in raid, en 2x OS op losse SSD.
die ene server (hardware) is nog altijd single point of failure. heb OS en SSD's dubbel staan. de data disks staan in raid (moeten ze alle2 direct kapot gaan om toch offline te gaan), 2 voedingen erin, 4 netwerkkaarten.
een 'raid' van raspberrys zou een mogelijkheid zijn, maar dan mag je geen master rpi als controller zetten of je hebt weer single point of failure.
momenteel zie ik dus geen mogelijkheid nu voor vernieuwend en redundant te blijven. mijn gedacht was dat SSD in raid top zou zijn voor snelheid en data veiligheid... niet dus
De controllers in JBOD met daaroverheen soft RAID 
ik heb meerdere SSD raid sets opgezet met ZFS, en in mijn geval werkt dat probleemloos.
Thuis alles redundant bouwen is overigens geen beginnen aan, dan mag ook je stroomvoorziening en je ISP dubbel. Je loopt altijd ergens tussen een single point of failure aan.
[Bericht gewijzigd door Sine op (28%)]
thuis ook niet nodig.
heb een pc met 4TB erin die quasi altijd aan staat en daar staat alles op wat nodig is. die wordt met regelmaat gebackupd naar een offline nas met 9TB erin.
webserver op rpi en ssd is ook met regelmatig gebackuped op de pc (en dus ook op nas). en de solar rpi doet elke dat een sync met de webserver voor backup van de gegevens
t is vooral op het werk dat redundantie heeeeeeeeeel belangrijk is. onze main switch is aan het sneuvelen, en enkel 13-17jan is er tijd om die eens uit te schakelen.
ik had al een case aangemaakt bij hp voor vervanging (lifetime warrantie) en die zagen nu voor firmware update en reset te proberen (fault lichtje brand, geeft errors op fan en bij een reload crashed die. moet de stekker eruit om weer aan te krijgen). als die volgende week sneuvelt, dan gaan ze HEEEEEEL snel replacement moeten sturen. de offline weken zijn voorbij en ze wilden geen vervanging sturen
Op woensdag 8 januari 2025 22:58:27 schreef Sine:
De controllers in JBOD met daaroverheen soft RAID
ik heb meerdere SSD raid sets opgezet met ZFS, en in mijn geval werkt dat probleemloos.
Zfs is robuust, en voor mij al jaren de oplossing tegen hd/ssd data corruptie, smart is niet te vertrouwen, die kan beweren dat de disk nog 100procent is terwijl er geen bruikbaar bitje meer afkomt.
Voor zuinige hardware kijk in het zuinige server topic op tweakers, daar word alles tot in detail uitgeplozen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81244332#81244332
Op woensdag 8 januari 2025 22:04:05 schreef fcapri:
ik heb het omgekeerde. heb 4 of 5 raspberrys draaien en heb 10tallen kapotte SD's gehad. in mijn camera systeem zitten de SD's met een read only file systeem, en daar gegarandeerd na 3maanden is er een SD kapot. de camera reageert niet, reboot hem en t is afgelopen. SD kapot.
Honderden raspberrys. Geen of misschien 1 SD kaart corrupt. Helft van de systemen heeft problemen met USB.
Let wel, er gaat geen hardware kapot. Een driver in de linux USB-stack raakt de kwijt kluts, en het filesysteem raakt corrupt. Rebooten, fsck en opgelost (Behalve dat je waarschijnlijke een paar metingen kwijt bent)
Maar rebooten is kut met autonome systemen die door heel NL in het veld staan, vaak op onbereikbare (geen of onbetrouwebare 4G!) plekken.