Lastig dit, die heeft waarschijnlijk een opdonder gehad. Het dalen van de versterkingsfactor komt soms door het zeneren van de BE-sperlaag, al is dat niet echt met zekerheid te zeggen. Langdurige oververhitting doet dat (volgens mij) ook. Hier zal je ze per 2 moeten vervangen omdat ze in essentie parallel zitten en de verdeling wel relevant zal worden dan. Eén van de twee gelijksoortige transistoren vervangen lijkt me hier meer een probleem.
Voor complementair vervangen is de theoretische basis zwak. De NPN en PNP varianten van elk type zijn verschillend wegens halfgeleiderfysica, dus ik zou me niet te zeer vastpinnen op een "formeel" complementair paar. Afstellen moet toch, zelfs al kan je een identieke transistor vinden uit dezelfde batch, en zo veel vervorming geeft een beetje afwijking van de ideale ruststroom nu ook weer niet.
Je kunt eens kijken naar de 2SC2383/2SA1013(Y) als vervangers. Het toeval wil dat ik die toevallig ook heb liggen, maar de KSC2383/KSA1013 van OnSemi zijn nog wel te krijgen en lijken grotendeels compatibel.
Je zou ook eens kunnen kijken naar het TTC/TTA004B koppel van Toshiba. Dat is een eigentijdse audiotransistor die zo te zien beter matcht met deze. Er zit alleen een gaatje in voor koelblokmontage dat je dan even moet negeren, maar voor minder dan €1 per stuk hoef je er niet arm van te worden.
Je weet dit waarschijnlijk al, maar check in deze gevallen de ruststroomtransistor en -potmeter zeker even. Het overlijden van een transistor gaat vaak niet zomaar en er kan meer mis zijn.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (17%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Bedankt voor de hints.
Ik heb 2SC2383 niet gevonden omdat die een vrij lage worse case fT heeft (20-100Mhz) maar zal hier niet echt veel meespelen als je kijkt wat de effectieve gain uiteindelijk is. En die variant is alleen nog maar in een SMD behuizing te krijgen.
De TTC/A004 die zien er interessanter uit, het voordeel is ook dat ze beter in de print passen omdat de collector in het midden zit.
Helaas farnell heeft ze niet, maar mouser heeft ze wel beide, de A en C versie.
Ik zal inderdaad de onderdelen verder rondom die torren checken.
Ik vond ze initieel beschikbaar bij TME. Van die originelen kon ik geen worst-case fT vinden, dus ik heb alleen de typische waarden naast elkaar gelegd. De pinouts van al mijn suggesties hebben allemaal de collector in het midden.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik ga die TTA/TTC004B eens proberen, gaan binnenkort besteld worden.
Ondertussen de oude half defecte tor er terug in gezet en die eindtrap doet het wel, maar ga ik later wel fixen.
Die vervangende STK doet het ook. Alle versterker trappen doen het weer maar ik loop nu tegen een ander probleempje aan: De rear L eindtrap geeft ca 20% minder output.
Het zit ergens in het volume control board waar ook de DSP op zit. Tot nu toe is het probleem nog aanwezig tot net na de motor-drive potmeter. Ga ik deze week nog wel een keer verder effe bekijken of het ervoor ook nog fout is. Maar mijn eerste verdachte is de potmeter.
henri62
Even een update van de afloop: Een week of 2 geleden de versterker definitief gefixed.
De vervangende STK4141:
Het beunwerk van de hotglue opgelost met een nieuwe flatcable met aan beide zijden een micromatch connector paartje (afneembaar dus), paste precies:
En dan nog de torren aan de high side vervangen door de TTC004B:
Het groene cirkeltje is waar de nieuwe torren zitten. Het rode is waar nog de originele PNP's zitten van de andere zijde van het complementair stuk.
Het 20% gain verschil tussen het linker en rechter kanaal was blijkbaar een setting in de DSP die opgeslagen was. Na een factory reset was dat weer goed.