Beste,

Ik zoek een relais 12V van de motorventilator van een Peugot 405 SR (1991) met referentie G.Cartier 02425. Deze is blijkbaar niet meer verkrijgbaar.
Ik zoek ook bij autoafbraak enz.

Hebben jullie een idee waar ik het kan vinden of bestaat er een equivalent model in een ander merk?

Bedankt op voorhand,
Yves

Dag Yves, welkom op dit forum!

Op het eerste zicht gezien, en onder alle voorbehoud: het getoonde relais lijkt heel erg standaard, met slechts vier contacten. Dat wil zeggen twee aan de "voorkant" en twee aan de "achterkant". De "voorkant" is dan een spoel, met meetbare ohmse weerstand, als het niet stuk is tenminste. De "achterkant" is een schakelaar die al dan niet vanuit het boordnet de ventilator voedt.

Slechts een enkel voorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/1005005228221528.html zou prima moeten voldoen. Alleen wordt het wat puzzelen om de aansluitingen juist te krijgen. In het genoemde voorbeeld worden de standaardnummers gebruikt: 85 en 86 zijn de voorkant, daar wordt aan het relais verteld dat het moet schakelen of niet, 30 en 87 zijn de schakelaar naar de ventilator toe. Aan beide kanten kunnen de pennen omgewisseld worden, maar het is gebruikelijk dat 30 aan het boordnet hangt, en 87 naar de te schakelen last gaat, hier dus de ventilator.

Let wel, ik gaf een voorbeeld van ome Ali, maar dit soort relais is behoorlijk courant, zou bv. ook bij de Auto5 moeten te vinden zijn, of nog beter bij de autospeciaalzaak in uw buurt.

ik denk dat dit een relais is met elektronica erin om fan te sturen op het moment dat de motor uit is, of in combinatie met een waterpomp.

ik weet dat de renault clio 1.8 16v, 18.18 baccara en de williams dit hadden.

Dit is geen standaard auto relais, daar zitten de 4 pinnen rondom. Hier ontbreekt er eentje.
Bij een standaard relais is de middelste pin vaak het break contact.

Ik heb eens van iemand gehoord dat sommige (vracht)autoboeren het zelfs zo bont maakten dat ze bewust custom relais gebruiken als "vendor lockin". Stop je er een gewoon relais in fikt de boel uit.

Dus peuter het huisje er eens af om te kijken wat er precies in zit.
Kan een gewoon relais zijn met andere pinout of iets met electronica erin (wat ik niet verwacht trouwens).

Volgens mij is dit het knipperlicht relais. Deze zitten ook in oude Opels en ook in peugeot 106. Gebruikt vind je ze wel.

Hm, ik moet mijn eerdere bericht relativeren! Aan ingebouwde elektronica had ik niet gedacht, maar het zou zo maar eens kunnen waar zijn.

@paul De TS zegt van de fan? En voor het knipperlicht verwacht ik een pin meer toch? -> Heel oude hadden zelfs maar 2 pinnen nodig, stonden in serie met de lamp en er zat een bimetaal in.
Of heeft die het verkeerde relais eruit getrokken?

Als ik dit goed begrijp, is het helemaal geen relais van de ventilator.

G. Cartier 02425 Temporisateur de Carburant

Wat volgens mij brandstof timer wil zeggen.

Zou ook in Opel gebruikt zijn volgens deze gegevens.

Beste allen,
Dank u voor al uw antwoorden, beetje bij beetje geraak ik eraan uit.
Toch nog een vraagje: ik meet een verbruik van 180 mA van deze relais, vinden jullie dat normaal?

Het gevolg is als ik de wagen gedurende 1 of 2 weken niet gebruik de batterij leeg is.

Op donderdag 23 januari 2025 09:42:48 schreef Yves5:
Beste allen,
Dank u voor al uw antwoorden, beetje bij beetje geraak ik eraan uit.
Toch nog een vraagje: ik meet een verbruik van 180 mA van deze dit relais, vinden jullie dat normaal?

Het gevolg is als ik de wagen gedurende 1 of 2 weken niet gebruik de batterij leeg is.

Dat is bij 12V  2,16 watt, in 2 weken 60Ah, tja.. dan is de accu leeg tot op de bodem.
Staat de relaisspoel onder spanning dan als de auto niet gebruikt wordt?

EDIT: Wat zou het nut daarvan zijn of moeten zijn?

Ja inderdaad, zelf als de sleutel niet aan is.
Nu moet ik telkens de batterij loskoppelen.

Dan is de vraag, wat doet dit relais, waar is hij voor.
Je kunt hem wel vervangen maar als er een fout in de auto zit gaat het nieuwe relais hetzelfde doen.
Het relais schakelt een grote verbruiker op verzoek van bijvoorbeeld de computer. Hij verzint dus niet zelf zomaar om iets te gaan doen.

Volgens mij is het iets met de motorventilator wand als ik de relais verwijderd dan slaat de ventilator niet aan als de motor 95-100° heeft.

Op donderdag 23 januari 2025 10:03:43 schreef Yves5:
Volgens mij is het iets met de motorventilator wand als ik de relais verwijderd dan slaat de ventilator niet aan als de motor 95-100° heeft.

Ik las het in de startpost ja. Maar zo'n relais is een ding wat niet vanzelf ineens stroom gaat gebruiken, die is echt actief aangestuurd ergens anders uit de auto. Zie onderstaande linkjes.

https://www.aussiefrogs.com/forum/index.php?threads/405-mi16-overheati…

https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=55957

Leesvoer.

Ik vermoed, maar ik ken de geschiedenis van de auto niet, dat er ergens een storing is geweest in het laag-hoog toerentalsysteem van de fans, dat iemand vervolgens een stekker los heeft gemaakt/draad doorgeknipt, maar dat het relais wel aan blijft door een storing in de 'Bitron box'.

Als je die box hebt, trek de stekker daar eens uit en kijk dan of het relais nog actief is!
Heb je dit probleem sinds aanschaf?

Beste vrienden,
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een andere oplossing, namelijk een relais met afstandsbediening die de batterij uitschakelt wanner ik de wagen niet gebruikt. Er zijn er heel wat te vinden op Amazon en kost ongeveer 20 €.

Alleszins bedankt voor jullie input!