Eric,
via de zwarte draad (blauw omcirkeld in bijlage) krijg ik stroom tot hier. ik ga morgen nogmaals meten vanuit de neuter. nu had ik tussen 2 fasen gemeten en had ik 400volt. Maar ik ga ervan uit dat dat ok is en mag veronderstellen dat de stroom van de schakelaar tot hier komt.
Heeft de vdr dan een slecht contact of is hij kapot dat de stroom niet doorgaat naar de oranje draad die naar de transfoblok gaat?

De vdr is toch dat blauw verticaal rondje dat je roos omcirkeld hebt he

Idd

Ik heb nog ergens 1 uit elkaar liggen. Ik zal als ik morgen tijd heb even kijken wat en waar....

Eric,
nog eens gemeten vanuit de neuter en bij aan stand van de schakelaar
1.Geen 220volt op primaire van de transfo
2.wel 220volt op de zwarte fiche boven op de print eerste 2 draden
3.de zwarte draad die van de print naar de schakelaar gaat geeft 0 volt

kan het ook invloed hebben dat de stoomoven midden in zijn proces is uitgevallen? hij heeft dus geen afsluitprocedure uitgevoerd. Er zullen misschien nog contacten en of kranen open staan.

We gaan de print banen moeten volgen en zo de werking en aansluiting analyseren. Als de print die ik heb dezelfde is kan ik mee volgen. Anders zullen we op jouw analyse of foto's moeten verder gaan. Ik bekijk het straks eens als ik er aan kan.

Ergens spanning meten zegt niets als je niet weet welke spanning essentieel is. Die op de trafo is essentieel en is dus niet aanwezig. Dan moeten we verder.

Ondertussen kan je mss eens verder meten .
Ohms dus alles spanningsloos!

Geeft pin 4 en 5 op de aansluitblok waar de stroombakel op toe komt sluiting? De 2 klemmen vd neuter dus.
Geeft de neuter (4-5 aansluitblokje) door (nul ohm) naar 1 vd trafo aansluitingen? Maw, heeft de trafo de neuter aangesloten? Dan moeten we enkel de fase volgen.

ja 4 en 5 geven sluiting.
De neuter geeft door naar de transfo.

we moeten dus de fase volgen
zoals in vorig bericht heb ik die al proberen volgen door die te meten met de neuter zoals je zei.

1.Geen 220volt op primaire van de transfo
2.wel 220volt op de zwarte fiche boven op de print eerste 2 draden
3.de zwarte draad die van de print naar de schakelaar gaat geeft 0 volt

De schakelaar krijgt dus wel de 3 fasen binnen om te connecteren maar niet de neuter die van de printplaat komt.

Het is echt raar omdat ik aan de printplaat ook niets verkeerd of verbrand zie..

De eerste draad (met rood aangeduid) zou de fase vd trafo moeten zijn?
Deze gaat nr de VDR? Welke (roze) aansluiting komt uit aan de andere zijde vd VDR? Die moeten we hebben.

ik ben nu niet bij de stoomoven ik probeer straks te kijken

Op woensdag 5 februari 2025 12:47:21 schreef CT:
ja 4 en 5 geven sluiting.
De schakelaar krijgt dus wel de 3 fasen binnen om te connecteren maar niet de neuter die van de printplaat komt...

Geen idee wat je hiermee bedoeld. De neuter kwam toch tot op de trafo?
We zoeken de fase.

Zie foto schakelaar:
De zwarte komt toe(rood aangeduid). Daar geen 230vac? Ook niet bij ingedrukte knop.
De witte er vlak naast is de bron.(groen aangeduid). Deze ook geen 230v?
De andere kant vd meter op de neuter zetten uiteraard.
Geel negeren. Was een aanduidingsfoutje. De schakelaars (4stuks in dezelfde behuizing) vd aan uit schakelen dus per 2 naast elkeer.

De draad vlak naast zwart (groen) komt dus rechtstreeks vd aansluitblok. Daar MOET 230v op zitten anders heb je de 3 fase niet goed verbonden.

Op woensdag 5 februari 2025 13:59:02 schreef CT:
ik ben nu niet bij de stoomoven ik probeer straks te kijken

Uiteraard als het te pas valt. Geen haast.

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

Eric, ik heb het probleem gevonden. Ik had bij het meten op aan stand en uit stand zoveel onlogische spanningen dat ik toch begon te vermoeden dat we met een zwevende nul moesten zitten ergens zoals Tom 52 al eens had gepost. Ik ben dan nog eens gaan. Kijken in deceletriciteitskast en daar was een numleiderskabel niet vast genoeg aangedraaid die wel door gaf bij mijn volt meter maar niet bij hoge belasting.
Hij werkt perfect nu

Heel erg bedankt voor de support!