Beste EricN,
Ik zal mijn email adres deblokkeren en nadat je het gebruikt hebt weer blokkeren.
OK?

Halo iedereen, ik heb een imperial stoomoven 5664 bekomen die al 2 jaar stil stond. Ik heb hem aangesloten aan 3fasen. Alles werkte perfect toen ik een test deed, 3minuten stpmen op 120 graden tot hij midden in het proces volledig uitviel. Ook geen schermaanduiding meer. Ik krijg wel voeding tot aan de printplaat dus ook voorbij de electrische veiligheid. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

1. Neem een duidelijke foto('s) vd print zodat we aanwijzingen kunnen geven

2. Bij stilstand gebeurt het dat er zich in de boiler algen opstapelen. Dit zorgt voor schuimvorming waardoor de veiligheid uit gaat. De reset zit vooraan onder de aan uit toets. Dit is niet in lijn met je verhaal dus mijn vraag is om die veiligheid toch nog eens dubbel of trippel na te kijken. De resetknop is vrij stroef dus geen licht duwtje.

3. De voeding van Deze toestellen nog niet stuk gehad maar mss is het juist de reden van uit werking stellen en iemand er op marktplaats mee te "verblijden".

Dag eric, hier de foto's. Ik heb de veiligheid getest. ook de aan en uitknop. De stroom van de 3fasen loopt door tot aan de printplaat. Achteraan de drie wit elektriciteitsdraden aan de printplaat. Ik denk dat het in de printplaat ergens stopt kan zijn of door 1 of andere veiligheid maar doordat het scherm ook niet werkt kan ik geen foutcodes uitlezen. Ik zie ook niet verbrand aan de printplaat.

De blauwe blok is de trafo vd 50Hz voeding. De rode omcirkeling is de primaire kant. Daar moet je dus 230v ac meten. De secundaire is de blauwe omcirkeling. Op de trafo staat de te meten waarde. 18vac

Die spanning komt via de witte draden aan op de onderste 2draden vd stakker. Groen omcirkeld.

De buffer elco's zijn de 2 dikke blauwe. Daar moet je de gelijkspanning meten.

Hoe zit het met de technische kennis? Begrijp je alles? Ik weet niet in hoeverre ik het moet uitleggen.

Tip: plak een sticker op de klaxon(buzzer). Als je niet weet wat ik bedoel gaat het bij het terug werken wel duidelijk worden.

[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]

Hoeveel dc meet je over de beige elco's? Roze omcirkeld.

IK kan misschien ook nog een duit in het zakje doen:
Ik had aan mijn machine een nieuwe kabel gemonteerd. Drie fasen, nul en aarde via een perilex stekker. In het aansluitblokje moet je een brugje leggen tussen klem 4 en 5. Dat is de nul. Die bleek dus niet goed onder de klem 4 te zitten waardoor een deel van de machine een zwevende nul had. Dan krijgen die delen dus een ongedefinieerde spanning. Nadat ik dit verholpen had, en de ketel-afvoerklep juist had afgesteld deed hij het helemaal goed. Hij heeft daarna niet meer gehaperd.

Ik heb gemeten aan de 2 roos omcirkelde elcos op de zijkant zoals ik bij de foto aangeduid heb on bijlage, is dat goed? Ik meet tussen de linkse en rechtse kant 0 volt DC op allerijl de elcos

De rode omcirkelde, de voeding van de transfo meet ik geen 220volt ac. Dzt is dus niet goed. Hoe denk je dat dit komt?

Bedankt Tom heb even gecontroleerd. De voeding is in orde. Maar dat kon wel waar zijn.

Probeer maar zoveel mogelijk uit te leggen ik probeer het te begrijpen.

De gelijkspanning op de blauwe elcos is bij elke elco ongeveer 10 volt

Ik bespeur enige inconsistentie. De blauwe elco krijgt spanning vd trafo. Als daar geen 220 op toe komt kan er ook geen 10v op de elco staan. Raar. Ik vermoed zweefspanningen door slecht contact met de meetpennen.

Enfin. De 220v op de trafo komt van de neuter rechtstreeks en de andere komt vd print en gaat via een vdr (roze omcirkeling) naar de schakelaar. Wel een schema v ouder model. Dus volg de draden. Meet vanuit de neuter naar de trafo zodat je weet wat er van spanning weg is.

Eric,
via de zwarte draad (blauw omcirkeld in bijlage) krijg ik stroom tot hier. ik ga morgen nogmaals meten vanuit de neuter. nu had ik tussen 2 fasen gemeten en had ik 400volt. Maar ik ga ervan uit dat dat ok is en mag veronderstellen dat de stroom van de schakelaar tot hier komt.
Heeft de vdr dan een slecht contact of is hij kapot dat de stroom niet doorgaat naar de oranje draad die naar de transfoblok gaat?

De vdr is toch dat blauw verticaal rondje dat je roos omcirkeld hebt he

Idd

Ik heb nog ergens 1 uit elkaar liggen. Ik zal als ik morgen tijd heb even kijken wat en waar....

Eric,
nog eens gemeten vanuit de neuter en bij aan stand van de schakelaar
1.Geen 220volt op primaire van de transfo
2.wel 220volt op de zwarte fiche boven op de print eerste 2 draden
3.de zwarte draad die van de print naar de schakelaar gaat geeft 0 volt

kan het ook invloed hebben dat de stoomoven midden in zijn proces is uitgevallen? hij heeft dus geen afsluitprocedure uitgevoerd. Er zullen misschien nog contacten en of kranen open staan.

We gaan de print banen moeten volgen en zo de werking en aansluiting analyseren. Als de print die ik heb dezelfde is kan ik mee volgen. Anders zullen we op jouw analyse of foto's moeten verder gaan. Ik bekijk het straks eens als ik er aan kan.

Ergens spanning meten zegt niets als je niet weet welke spanning essentieel is. Die op de trafo is essentieel en is dus niet aanwezig. Dan moeten we verder.

Ondertussen kan je mss eens verder meten .
Ohms dus alles spanningsloos!

Geeft pin 4 en 5 op de aansluitblok waar de stroombakel op toe komt sluiting? De 2 klemmen vd neuter dus.
Geeft de neuter (4-5 aansluitblokje) door (nul ohm) naar 1 vd trafo aansluitingen? Maw, heeft de trafo de neuter aangesloten? Dan moeten we enkel de fase volgen.

ja 4 en 5 geven sluiting.
De neuter geeft door naar de transfo.

we moeten dus de fase volgen
zoals in vorig bericht heb ik die al proberen volgen door die te meten met de neuter zoals je zei.

1.Geen 220volt op primaire van de transfo
2.wel 220volt op de zwarte fiche boven op de print eerste 2 draden
3.de zwarte draad die van de print naar de schakelaar gaat geeft 0 volt

De schakelaar krijgt dus wel de 3 fasen binnen om te connecteren maar niet de neuter die van de printplaat komt.

Het is echt raar omdat ik aan de printplaat ook niets verkeerd of verbrand zie..

De eerste draad (met rood aangeduid) zou de fase vd trafo moeten zijn?
Deze gaat nr de VDR? Welke (roze) aansluiting komt uit aan de andere zijde vd VDR? Die moeten we hebben.

ik ben nu niet bij de stoomoven ik probeer straks te kijken

Op woensdag 5 februari 2025 12:47:21 schreef CT:
ja 4 en 5 geven sluiting.
De schakelaar krijgt dus wel de 3 fasen binnen om te connecteren maar niet de neuter die van de printplaat komt...

Geen idee wat je hiermee bedoeld. De neuter kwam toch tot op de trafo?
We zoeken de fase.

Zie foto schakelaar:
De zwarte komt toe(rood aangeduid). Daar geen 230vac? Ook niet bij ingedrukte knop.
De witte er vlak naast is de bron.(groen aangeduid). Deze ook geen 230v?
De andere kant vd meter op de neuter zetten uiteraard.
Geel negeren. Was een aanduidingsfoutje. De schakelaars (4stuks in dezelfde behuizing) vd aan uit schakelen dus per 2 naast elkeer.

De draad vlak naast zwart (groen) komt dus rechtstreeks vd aansluitblok. Daar MOET 230v op zitten anders heb je de 3 fase niet goed verbonden.

Op woensdag 5 februari 2025 13:59:02 schreef CT:
ik ben nu niet bij de stoomoven ik probeer straks te kijken

Uiteraard als het te pas valt. Geen haast.

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

Eric, ik heb het probleem gevonden. Ik had bij het meten op aan stand en uit stand zoveel onlogische spanningen dat ik toch begon te vermoeden dat we met een zwevende nul moesten zitten ergens zoals Tom 52 al eens had gepost. Ik ben dan nog eens gaan. Kijken in deceletriciteitskast en daar was een numleiderskabel niet vast genoeg aangedraaid die wel door gaf bij mijn volt meter maar niet bij hoge belasting.
Hij werkt perfect nu

Heel erg bedankt voor de support!